teettekö lasten vaatteille käyttöönottopesun?
Jos ostatte lapselle uuden vaatteen niin teettekö sille aina ns. käyttöönottopesun? jos teette niin miksi? Meille on vauva tulossa ja nyt vasta törmäsin tämmöiseenkin termiin. Mikä sen pesun idea on? Itse olen pessyt omista vaatteista uutena vain tyyliin pikkarit, koska ällöttää jos joku on niitä kaupassa ehtinyt jo sovittaa. Muut vaatteet otan kyllä aina heti käyttöön ja en ole ksokaan huomannut,että esim. mitään väriä olisi irronnut. Farkuista tietty alkuun, mutta eihän vauvalle sellaisia muutenkaan laiteta, ainakaan meillä. Kirppikseltä ostetut vauvanvaatteet olen kyllä pessyt varmuuden vuoksi kun en tiedä missä ovat aiemmat omistajat niitä säilyttäneet tai jos on vaikka ollut lemmikkejä tms. Mutta että uudetkin vaatteet pitäisi siis pestä lapsilta?
Kommentit (11)
Kyllä aina pesen ja varsinkin vauvan vaatteet kannattaisi jokaisen pestä. Uskomaton määrä tekstiilipölyä ja muuta jäämää niissä on.
Meillä atoopikkoja huusholli täynnä niin senkin takia ollaan tarkkoja että on käyttöönottopesu tehty vaatteille, lakanoille ja pyyhkeille.
alkaen. En todellakaan edes kouluikäiselle anna uusia vaatteita käyttöön pesemättä.
kuin lastenkin vaatteet ennen käyttöä. Sitä ei oikein voi itse varmaksi tietää, mitä jäämiä vaatteissa on, eikä se pesu ole iso homma.
kaikille (vanhin lapsi jo 18 v).
Vaatteet haisee pahalle ja ne kankaat on käsitelty sellaisilla aineilla jotka haluun pois. (pysyvät sileänä)
myrkkyjen takia, ei tulisi mieleenkään pukea niitä lapselle ilman pesua.
kemiallisia aineita: värjäys ja käsittelyainejätteitä, jotka eivät ole kaikki lähteneet huuhtelussa pois.
Monet tullissa olevat tarkastajat ovat mm. saaneet pysyvän yliherkkyyden ja jopa sairastuneet pysyvästi näistä käsittelyainepäästöistä. Konttia avatessa on sellainen lemahdus edessä, että todellakin tietää varoa. Vaateliikkeen myyjät tietävät myös mistä on kysymys, moni pitää suojahanskoja käsissä, koska vaatteiden jämäaineet aiheuttavat allergisia oireita.
Pienten vauvojen vaatteet kannattaa siis ainakin pestä ennen käyttöön ottoa (vaikka vauvanvaatteilla onkin tarkemmat kriteerit käsittelyainepitoisuuksista vaatteissa).
Itse pesen kaikki vaatteet ennnen käyttöönottoa, juuri tuon käsittelyainepommin takia. En halua mitään ylimääräisiä kemiallisia aineita ihon läpi perheemme kehoon.
Varastoinnin aikana tarvitaan tuholaismyrkkyjä, sitten pitää olla rypistymisenestoaineita, ja vaikka mitä.
Ehdottomasti pesen kaikki vaatteet ennen käyttöönottoa. Tehtaalla kankaita tosiaan käsitellään melkoisilla myrkyillä, eikä useimmat väritkään mitään luomua ole - ekassa pesussa irtoaa suurimmat, jotka muuten tulisivat iholle.
74 kokoon asti esipesu, muuten en yleensä. Petivaatteet toki saatan myös esipestä etenkin, kun ne jo paketista otettuina tuoksahtaa niin voimakkaasti tehtaalle.
Tekstiileihin lisäävän erilaisia kemikaaleja estämään hometta, pitämään ne sileinä jne. Ilman muua nuo aineet ja muut jäämät pitää pestä pois ennen käyttöä. Pesen takkeja lukuunottamatta kaikki tekstiilit ennen käyttöä, niin aikuisilta kuin lapsiltakin.
Uusissa vaatteissa on aina jotain jäämiä, ne haisee voimakkaalta (pahalta) ja mieluusti haluan, että vauvan herkkää ihoa vasten ei ole mitään ylimääräistä.
Isompien lasten tai omia vaatteita en pese. Mutta vauvan ehdottomasti, ihan kaikki.