Tosi vaikea arvioida ruuan määriä...
Mulla eka lapsi ja yritin kysellä neuvolassa määriä siirtyessämme kiinteään ravintoon. Hyvin ympäripyöreitä vastauksia sain. Eivät kai halua puuttua. ??
Aloitin ohjeiden mukaan maistelulla, josta huomasin, et kaikki nää perusjutut käy lapselle. Lisäsin melko nopeastikin määriä. Annan kyllä tissiä joka välissä tottakai.
Aamuisin syö puuron, joka on tehty 1-1,5 dl nestettä. Lisänä jotain hedelmä tai marjapilttiä.
Puolenpäivän aikaan purkillisen "ruokapilttiä". (tai osapurkin, jos on semmonen korkea pilttipurkki) Alkuun annoin kasviksia/juureksia, mut nyt otin lohen mukaan ja kohta lihan.
Neljän-viiden maissa taas ruokapilttiä. Jos on ollut päivällä semmonen iso korkea purkki, niin sitä samaa loput. Muuten joku uusi purkki.
Ennen yöunia vielä iltapuuro, desiin nestettä.
Yöllä syö tissiä monta kertaa ja kuten totesin niin päivällä kans ruokien välissä.
Musta siis syö hurjasti siihen nähden, ettei montaa viikkoa olla kiinteitä syöty. Lapsella siis ikää hieman yli puoli vuotta ja oli täysimetyksellä reiluun viidenkuukauden ikään asti. Aloitin kiinteät, koska lapsi ei tuntunut pysyvän kylläisenä enää maidolla.
Kuulostaako noi määrät mitenkään järkevältä?
Kommentit (8)
Siis en jaksa kirjoittaa uudelleen...
Ei määristä tarvi kummemmin stressata.
t. monen äiti
Niin mä oon ajatellutkin, et ei kai tuo liikaa voi syödä tässä vaiheessa. Ja kyllä mä oon tyytyväinen ollutkin ja hämmentynyt, miten helppoa on ollut siirtyminen ruokapöytään. Kunhan jaksaa sit vielä tissiäkin syödä tarpeeksi. Siinä toinen tuhannen taalan kysymys, että mistä tietää, että saa sitä maitoa tarpeeksi. Tissistä kun hän sen nauttii. Mutta kai sen näkee, jos vaipat ei kastu tarpeeksi ja itkee. Kasvu on ollut hyvää koko ajan. ap
Kun lapsi on 1-2v, määrä vähenee radikaalisti.
lasten ravintoterapeutti sanoi että 2 ikävuoteen asti lapsi syö vain sen minkä tarvitsee eli osaa lopettaa kesken jos on tarvis. Välillä syö enemmän, välillä vähemmän.
Eivät ole pelkkää hiilaria, eivät ole hiilaria ollenkaan
Meillä kaksi lasta (1v ja 2v) ja heille molemmille olen alkanut antaan heti viiden kuukauden täysimetyksen jälkeen ilta ja aamupuuroannokset "oikeaa" kaurapuuroa, ei siis niitä ensipuuroja. Ja laittanut 1dl hiutaleita ja 3dl vettä. Siis tuo annos aamua iltaa ja sitten kaksi lämmintä ateriaa päivässä ja harvoin meillä syödään välipalaa. Tuntuu että niillä on kova ruoan tarve ja aina on lautanen tyhjä vaikka miten ison annoksen laittaa. Mut eivät sitten ole tarvinneet välipaloja juurikaan kun syövät niin hyvin ruoan. Ja toki meillä lähteneet liikkumaan tosi nopeasti, viiden kk:n iässä ryömineet ja heti 7kk:tta täytettyään nousseet tukea vasten seisomaan ja kävelemään. Että ruoan tarve toki kasvanu siinä vaiheessa ku oppineet liikkumaan.
Että ei tarvi olla ihmeissään suurista ruokamääristä! :)
Lapset on yksilöitä, toiset on parempia syömään kuielle ruoka maistuu. Mun esikoinen oli samann toiset. Kannattaa olla vain tyytyväinen, kun lapslainen vauvana ja kai vieläkin ainakin osittais. Mutta kuopus, yksi on toista maata...Hermot meinaa mennä, kun sylkee ruokaa suusta ja närppii. Paljon hankalampaa usko pois. Ja pelko, ettei saa tarpeeksi ravintoa kasvuun.