Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

vauva ja kaksivuotias, miten selvitä päivistä?

Vierailija
11.08.2012 |

Meillä siis näin. Kaksivuotias ei suostu nukkumaan päikkäreitä ja on koko ajan ulkona ja minä juoksen vauvan kanssa tissit paljaana perässä. Joka päivä lähdetään autolla leikkipuistoon, rannalle, käydään lenkillä(kävelee1-2km). Kotityöt jää tekemättä, ruoat lämmitetään mikrossa. Tänään hajosi pinnasänky, tosin nyt nukkuu siinä.Illalla nukahtaa hyvin puoli kahdeksan maissa ja nukkuu seitsemään, puoli kahdeksaan, yöllä käy korkeintaan kerran pissillä ja sitten jatkaa taas uniaan.

Kommentit (57)

Vierailija
21/57 |
24.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt pienempi on 1v8kk ja isompi 3v8kk. Ensimmäiset kuukaudet oli hankalia kun 2-vuotias oli kai jotenkin mustasukkainen ja tuli aina sähläämään jotain kun piti imettää...Nykyään lapset touhuavat jo aika paljon yhdessä ja ovat kuin paita ja peppu :) Tsemppiä, siitä seliviää kyllä!

Vierailija
22/57 |
24.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä sama ikäero vauva tosin nyt jo kohta vuoden. Ja ainakin meillä pahempaan mennään, kun nyt tuo pieni menee jo niitä isomman leikkejä sotkemaan.. Mutta asiaan?

Meillä esikoinen pääsi aina syliin kun halusi vaikka vauva olikin syömässä. Opettelin sellaisen paikan ja asennon jossa tämä oli mahdollista. Ja muutenkin tein selväksi että vauva ei joudu väistymään sivuun jos isompi käskee, mutta ei myös toisinkaan päin, eli jos esom pelasin esikoisenkanssa ja vauva heräsi niin vauva haettiin yhdessä sängystä/ vaunuista ja sitten jatkettiin pelaamista. Samoin meillä toimi "hoitoavuksi” pyytäminen, eli "hakisitko vauvalle vaipan, veisitkö likaisen roskiin, veisitkö likaantuneen vaatteen pyykkikoriin" jne. Ja hyvät kehut päälle.

Tietyn tyyppisen pienen kiusan tekemisen jätin kokonaan huomioimatta, joten ajan myötä lakkasi niitä tekemästä ( esim heitteli sohvan tyynyt lattialle, kippasi lelulaatikot nurin yms.) korjasin vaan jäljet mitään sanomatta, tai lelut korjattiin illalla yhdessä.

Jaksaisitko sinä lähteä 2 vuotiaan kanssa ulos muutamana päivänä viikosta sitten kun mies tulee kotiin, vauva jäisi miehen kanssa. Näin isompi saisi kahdenkeskistä aikaa ihan vain hän ja äiti, ilman vauvaa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/57 |
25.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis meillä kanssa kaksivuotias ja vauva eikä kuulosta ollenkaan tutulta. Tai siis se kuulostaa tutulta, että paikat on mullin mallin päivisin, pyykkivuori ihan mahdoton enkä laita joka päivä uutta ruokaa kun en meinaa ehtiä. Mutta sun 2-vuotiaan käytös kuulostaa aika erikoiselta, jopa 2-vuotiaaksi :D. Toivottavasti et nyt ala potea huonoa omaatuntoa tästä vakioaiheesta, mutta hän ei todellakaan taida saada tarpeeki huomiota ja hellyyttä äidiltä, kun tekee noin paljon pahojaan huomion saamiseksi..

Kuinka usein teet jotain kaksin esikoisen kanssa? Entä isä? Meillä esimerkiksi on joka päivä jotain kahdenkeskeistä esikoisen kanssa kun mies tulee kotiin (hän tosin tulee jo neljän maissa), siis ihan ruuanlaittoa, rataslenkki, sohvalla makailua muumia katsellessa, saunomista tms. Ja KYMMENIÄ kertoja päivässä haleja, pusuja, sylittelyä, ja kauniita sanoja lapselle, siis kehumista ja positiivista huomiota PALJON. Ja isänä käy hänen kanssaan pyöräilemässä ja kauppareissuilla jne. ilman vauvaa.

Vierailija
24/57 |
11.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

On sopimatonta juoksennella tissit paljaina yleisillä paikoilla.

Vierailija
25/57 |
11.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

olisko kannattanu miettiä vähän aikaisemmin tuota pientä ikäeroa...

Näin siinä käy kun ei mieti asioita loppuun asti.

Vierailija
26/57 |
11.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

palaa takaisin työpaikalle heti kun nuoremman sisaruksen voi laittaa päiväkotiin.

Vierailija
27/57 |
11.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

on se, ettei voi päivän aikana tehdä mitään muuta kuin juosta kaksivuotiaan perässä tai leikkiä sen kanssa jossakin. Vauvaa pitäisi imettää joskus muutenkin kuin samalla ulkona kävellen. Kauheasti vaaranpaikkoja joista kaksivuotiasta pitää kantaa takaisin pihaan tai leikkipaikalle yms.

Vierailija
28/57 |
11.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

saman kokeneilta. Itse olen 2v4kk taaperon ja 1kk2vk vanhan vauvan kanssa kotona. Mieheltä loppuu loma maanantaina ja meidän arki sitten alkaa toden teolla.

Vierailija
29/57 |
11.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensinnäkin lakkaa stressaamasta, villakoirat eivät vielä ole syöneet ketään ja mikroruoka ei ole myrkyllistä. Tärkeintä on, että kaikki saa ruokaa ja on suunnilleen puhtaita.

Sitten pientä rytmiä peliin. 2v ulkoilee juuri niin paljon kuin annat ulkoilla. Jos ovi pysyy kiinni, niin 2v pysyy sisällä. Yritä vaikka käydä ulkona aamupäivällä, heti aamupalan jälkeen. Sitten lounas. Lounaan jälkeen kotitöitä 2v ehdoilla (eli houkuttele hänet auttamaan ja tee se minkä pystyt). Sitten 2v leikkii ja sinä osallistut leikkiin tai touhuilet omiasi/vauvan kanssa. Sitten päivällinen. Sen jälkeen toisen kerran ulos.(Toinen aikuinen ulkoilee toinen tekee kotitöitä, jos vauva antaa). Sitten rauhallisia sisäleikkejä ja iltapala ja -pesu, 2v nukkumaan. Vauvalle oma rytmi tuota mukaillen.

Vierailija
30/57 |
11.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menette vain aidattuihin puistoihin tästä lähtien, ei rannalle tai muihin vaarallisiin paikkoihin. Hommaa kantoliina, jossa vauva kulkee helposti mukana ja jossa sitä voi imettääkin huomaamattomasti.

Vierailija
31/57 |
11.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta ainakin se, että lapsi pääsee yksin ulos? Tee sille jotain. Turvaketju on ainakin aika helppo ja halpa ratkaisu, jos muutoin ei ovea saa takalukkoon.

Koetko ongelmaksi, että isompi on koko ajan hereillä? rauhoittuuko hetkeksi jonkun ohjelman ääreen?

Meillä on sama ikäero ja itse en kokenut sitä mitenkään mahdottomaksi. Ehkä tilannetta auttoi 5v isoveli, josta oli keskimmäiselle seuraa..

Vierailija
32/57 |
11.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jättäisin sen joka päivä autoilun. näin säästät aikaa ym. pihalla mekin koko aika jos mahdollista, kuluttaa näin paremmin energiaa. onko teillä hiekkalaatikkoa? pikkukakkonen tai jokin muu lemppari ohjelma johonkin aikaan päivään sovitettuna pelastaa hetken.

Vierailija
33/57 |
11.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihanaa. Arvelinkin etteikö täältä sitä löydy. Mietinkin että onko minun pakko viedä kaksivuotias hoitoon että selviän arjesta. Entä kun vauva alkaa liikkumaan miten selviän sitten? Onko kellään vanhempi hoidossa ja itse vauvan kanssa kotona? Tuntuisi pahalta tehdä niin. Nautin kuitenkin lapsista, mutta en pidemmän päälle selviä näin.

Vierailija
34/57 |
11.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tsemppiä vaan. Tuollaistahan se just on, kun isompi on vilkkaassa iässä.

Meillä aidattiin takapihalle pieni alue, niin että päästin isomman vaan takaovesta tuohon aitaukseen lelujen kanssa ja itse valvoin häntä ikkunan läpi. Dvd:t on myös käteviä. Me hankimme myös pienen käytetyn tietsikan, josta lapsi sai katsella youtubesta itse valitsemiaan videonpätkiä teletapeista ym. samalla kun minä istui vieressä syöttämässä vauvaa. Viihtyi siinä ihan tosi hyvin, kun sai kerrankin tehdä itse tietsikkahommia.

Vierailija
35/57 |
11.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis kaksivuotiasta. Ei ole mikään pakko päästä joka sekunti ulos halutessaan. Ovi vaan kiinni, ja sillä selvä. Ulos mennään sitten kun äiti on saanut paidanhelman alas. Toisaalta en näe ulkona imettämisessä mitään ongelmaa, paitsi tietysti syksyn tullen (rintatulehdusvaara).

Teette illalla ruuan valmiiksi, niin sen voi aina sitten lämmittää lounaaksi. Ja miksi niihin puistoihin jne. pitää joka päivä mennä autolla tai ylipäänsä millään? Oman pihan ja kauppareissujen jne. kävelyiden pitäisi yleensä riittää kaksivuotiaalle. Sitten kerran pari viikossa joku retki.

Ei kaikkea tarvitse eikä kannata tehdä kaksivuotiaan ehdoilla. En itse ainakaan tee, meillä neljä alle kouluikäistä. Pihasta olemme kyllä tehneet tarkoituksella viihtyisän ja mielenkiintoisen lasten kannalta. Ei tarvitse koko ajan olla johonkin päin menossa.

Vierailija
36/57 |
11.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selkeä rytmi helpottaa elämää, aamupäivällä ulos, sitten lounaalle, lounaan jälkeen voi tehdä niitä kotitöitä jos vauva nukkuu..taapero touhuaa mukana tai katsoo jonkun ohjelman..parissakymmenessä minuutissa ehtii paljon jos vaan saa rauhassa tehdä:)

välipalan jälkeen taas ulos ja sisälle sitten ruokaa laittamaan, tekee reilusti niin sitä samaa voi lämmittää seuraavana päivänä lounaaksi. Taaperi voi piirtää/ katsoa kirjoja/roikkua kiljuen lahkeessa ruuanlaiton ajan..tai sitten taaperolle voi laittaa tiskialtaaseen kippoon vettä ja vähän jauhoja joita hämmentää jakkaralla. Loppuilta olemista vaan ja iltatoimia.

Ei kait sen naperon tarvitse koko päivää ulkoa viipottaa?:)

Vierailija
37/57 |
11.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ensiksi "lakkaa stressaamasta"; toista aikuista ei ole kuin klo 6 illalla ja sunnuntaisin.Lähdemme ulos heti aamupalan jälkeen. Yleensä kun puemme eteisessä(puen itseni ja vauvan) kaksivuotias pukee ja laittaa itse kengät ja yleensä häipyy ulko-ovesta kymmeniä kertoja kun samanaikaisesti puen, raivaan aamupalan jälkiä ja yritän ottaa joitain tavaroita mukaan. Joudun usein juoksemaan tielle asti hakemaan sitä ennenkuin ehdin vauvan kanssa ulos. Sisälle tullaan 11.30-12. Heti ruokaa, kaksivuotias syö yksin pöydässä kun yleensä imetän. Hakee itse maitoa ja hyppii pöydästä. Laitan aina väliovet sisäpuolelta lukkoon jolloin kiipeää pöydälle avainkaapille etsimään avainta. Käy itsenäisesti vessassa jossa tyhjentää kaappeja, läträä saippualla ja käsisuihkulla yms. Heti kun olen taas saanut tärkeimmät ruoka-aineet jääkaappiin ja vauvan hoidettua lähdemme taas ulos. Leikkipuistossa voin hengähtää, siellä leikki muiden lasten kanssa noin tunnin- puoitoista ja voin olla rauhassa vauvan kanssa. Silloin kun kyllästyy lähtee leikkipuistosta. Ei pysy normaaleilla aidatuilla puistoilla vaan kiipeää aitojen yli. Saatetaan käydä jossain kylässä, jossa viihtyy noin puoli tuntia-tunnin. Sitten kotiin, ovet sisäpuolelta lukkoon jolloin tyhjentelee kaappeja läträä vedellä tai kiusaa 7v isosiskoa jolle minulla ei ole enää ollenkaan aikaa. Jos yritän tehdä kotitöitä, hakkaa vauvaa saadakseen huomiota, huutaa tunninkin haluten ulos. Välillä kun touhu alkaa olla vaarallista sidon hänet rattaisiin kiinni. Toinen aikuinen saapuu kuudelta, toinen jää vauvan kanssa sisään ja toinen lähtee kaksiveen kanssa ulos klo 7asti, sitten suihku, iltapala ja nukkumaan.

Vierailija
38/57 |
11.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyviä ohjeita oot jo saanut, enkä mäkään oikein ymmärrä mikä on sun ongelma. Paitsi se, että annat sen isomman lapsen juosta ulkona koko ajan. Ei ulkona tarvi olla koko ajan, ellet pääse vahtimaan. Kyllä kaksivuotiaalle voi sanoa, että nyt ei mennä ulos, äiti imettää vauvan rauhassa ja lukee sulle vaikka kirjaa samalla, vai haluatko katsoa jakson muumeja?

Mulla on lapset samalla ikäerolla, nyt jo kouluikäisiä, eikä mulla ollut tuollaista se arki. Enemmän pihalla ja saamaton olin silloin esikoisen vauva-aikana, en muka saanut mitään tehtyä jos vauva oli hereillä ;) Kakkosen syntymään mennessä elämään oli jo tullut selkeä rytmi. Aamupala, hetki kotihomia ja leikkiä ym. ja ulos (kerran viikossa perhekerhoon), kotiin, lounas, päiväunet (tai kun esikoinen ei enää nukkunut, laitoin dvd:n että sain hetken hengähtää tai tehdä kotitöitä), sitten välipala, kotihommia, ruuan laittoa, ehkä ulos tai leikkiä.

Eli ekana lakkaat menemästä joka päivä johonkin ja elämästä kaksivuotiaan ehdoilla. Ei kaksivuotias voi määrätä, että koko ajan juoksennellaan ulkona. Sitten joku rytmi päivään, niin oppii se kaksivuotiaskin, että ulos pääsee kyllä, kun sen aika on. Vai meinasitko juosta talvellakin tissit paljaana ulkona?

En näe mitään syytä laittaa kaksivuotiasta hoitoon vain sen takia, että sinä et osaa laittaa hänelle sääntöjä ja rytmiä päivään.

Vierailija
39/57 |
11.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensinnäkin ovet lukkoon, kaappeihin ja laatikoihin lapsilukot ettei pääse tekemään pahojaan.

Kaksivuotias osaa kyllä olla hankala, ja vielä kun tulee pienempi sisarus, hakee huomiota. Älä stressaa kotitöistä vaan anna hänelle sitä haluamaansa huomiota silloin kun vauva nukkuu. Mutta on tehtävä myös selväksi, että kaikki ei pyöri hänen ympärillään. Myös isosisko tarvii huomiota, ja vauva. Jokaiselle on aikanasa.

t. 18

Vierailija
40/57 |
11.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten joku mainitsi: Selkeä rytmi päiviin, Isompi voi jo katsoa hetken lastenohjelmia, ed.päivänä ruoka tehtynä valmiiksi ja ruokia joita syö enemmän kuin sen yhden kerran. Siivouksesta.. Koita siinä tohinassa tehdä "pakolliset" ja kun mies kotona niin jotain mitä pystyy. Sitten isompi voi piirtää, maalailla vesiväreillä, muovailla jne. Ja hankkikaa TUPLARATTAAT!!! Voi tehdä pitkiä reissuja ja isompikin voi välillä istua rattaissa ja taas kävellä. Eli me ulkoilemme ja paljon.. Lapset 3v ja 1v.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan kuusi