Voi jumalauta ekaluokkalaisella iPhone
Tuo on kyllä typeryyden huipentuma.
Toivottavasti kouluilla on järkeä kieltää puhelimien käyttö kokonaan koulun alueella
Kommentit (105)
Olemme mieheni kanssa kumpikin lapsuudessa kokeneet koyhyytta. Siksi meille koulutus, terveys ja perhe ja laheiset ystavat ovat tarkeita.
Se etta olemme hyvatuloisia ja voimme ostaa lapselle kalliita tavaroita, ei tarkoita sita, etta hankimme niita hanelle. Lahinna painvastoin.
Haluan etta lapsi ymmartaa, etta kallis puhelin on luksustuote, huono sijoitus, joka ei ole tarpeellinen, vaikka siihen olisi varaakin. Haluan etta han oppii kayttamaan rahaa jarkevasti ja vastuullisesti ja etta, han oppii ymmartamaan etta materia ei ole itseisarvo. Parhaiten teen taman lapselleni selvaksi en sanoilla, vaan teoilla: ostamalla sen edullisimman puhelimen vaikka luokkakavereilla iPhoneja olisikin.
Se, etta erikoislaakariperhe ostaa lapselleen Iphonen ei valttamatta kerro itsessaan perheesta mitaan mutta se, etta perheen aiti suhtautuu halveksivasti lahihoitajiin, kertoo jo jotakin perheen arvoista. Sellaisia arvoja en halua jakaa.
Perheen neljäs lapsi joten kokemusta on. Lapsi lähtee aamulla kouluun yhdessä muutaman luokkakaverin kanssa, koulusta suoraan ip-kerhoon, josta tullaan yhdessä kotiin. Pihalla joutuu ihan omilla jaloilla käydä naapurin kavereita hakea ulos. Harrastuksiin viedään ja tuodaa. Yksinkertaisesti ei tarvitse puhelinta normaalin koulupäivän aikana. Jos jotain sattuu, on vain parempi, että häntä valvova aikuinen ottaa yhteyttä minuun. Lapsella on puhelin, jota käyttää vain liikkuessaan yksin ilman aikuisen valvontaa, ja sitä on harvakseen. Soitn myös mielummin kaverin äidille kuin lapselle, jos on kylässä. Samalla tulee juteltua lapsista ja säännöistä yms.
paitsi lapsi on jo tokalla!
ei mielestäni ole mitenkään edullista
sen saa esim telefinlandilta kytkynä erittäin edullisesti, netti 5€ ja liittymä pari euroa. Iphonessa käytetään WhatsAppia, joka on täysin ilmainen ympärimaailmaa. Jos lapsi saa valita, ottaa se mielummin iphonen, kun pitää karkkipäivää, tai ostaa krääsää. Vanhemmatkin voi jättää sen bissen juomisen ja ostaa ittellensä ne iphonet, ihmeesti vaa rahat riittää, jos käyttää järkevästi.
Toivottavasti kouluilla on järkeä kieltää puhelimien käyttö kokonaan koulun alueella
Niinpä.Mun sisko osti ekaluokkalaiselle tytölleen Iphonen,ipod tuchin,Louis Vuittonin penaalin ja olkalaukun koululaukuksi ja muutenkin vaatteet ovat merkkitavaraa olleet tytöllä aina.On Burberryn huivia,mekkoa ja takkia...Sisko kerto et oli ostanu Hesassa käydessään tytölle Louis Vuittonin laukun ja penaali oli ostettu Ebaysta.Ja onpa tytölle ostettu joku kallis lasten hajuvesikin
Ite en ostaisi todellakaan ekaluokkalaiselle mitään Louis Vuittonia... mutta ironisintahan tässä on että perhe ei ole todellakaan mikään rikas,ainoastaan mies käy töissä eikä senkään palkka ole kamalan suuri.Tyttöä tosiaan hellivät ja lellivät,mutta heidän poika joka täytti 9,ei saa koskaan mitään.Hänellä vanha nokian puhelin ja viimevuotinen reppu joka sekin kirppikseltä
Eikä mun siskokaan pukeudu mihinkään merkkivaatteisiin vaan on suoraan sanottuna aika räjähtäneen näkönen aina,ei meikkaa/tukka kampaamatta ym.
Mua suututtaa se miten he poikaa kohtelevat.Tyttö saa aina haluamansa,sillä on läppäri,ja pojan pitää aina anella että saako hän käyttää sitä ja useimmiten tyttö ei anna.Tytöllä on oma huone (sai vanhempien ison makuuhuoneen ja vanhemmat meni nukkuun hänen entiseen pikkuiseen huoneeseensa ja poika nukkuu tosi pienessä vaatekomerossa.Viime vuonna annoin pojalle enemmän joululahjaa ja siitäkös sota synty,sisko haukku tekopyhäks paskas ja manas mut alimpaan helvettiin.Meni pari kuukautta ennen kuin sovittiin.
Poika on muutenkin mulle tosi läheinen ja on mun luona aika paljon.Oon huomannu et se on muuttunu tosi sulkeutuneeks,ei puhu paljon ja on koko ajan totinen. Tyttö sen sijaan on sellanen itsekeskeinen ja kerskuu paljon.
Mä meen nukkumaan nyt.Moi:)
Minusta tuon ikäinen ei saa olla netissä valvomatta. Minusta osoittaa huonoa vanhemmuutta. Itse puhelinkone minusta saa olla ihan mikä vaan mutta tuo netti..
Toiset vanhemmat kilpavarustelevat lapsiaan. Ei opeteta ns.hyviä arvoja.
Jos yhdellä ei oo kännykkää tai on huono kännykkä, niin sitten parinkymmenen muunkin pitäisi kärsiä ja ankeuttaa elämänsä sen yhden vuoksi. Tämä on suomalaista meininkiä.
Meillä ei lapsella ole iPhonea mutta hyvä puhelin kuitenkin. Ja yllätys yllätys, meillä on ihan arvot kohdillaan :) Ollaan perheen kesken paljon yhdessä, vietetään rauhallista vapaa-aikaa, harrastetaan liikuntaa, tehdään itse kunnon ruokaa kotona, lapset ovat tasapainoisia ja iloisia, emme siedä krääsää ja turhaa kuluttamista. Satsataan laatuun määrän sijasta joka asiassa eikä kuluttamisella ja tavaralla ole kovinkaan suurta merkitystä lastemme elämässä. He tyytyvät siihen mitä on eivätkä sanele mitä ostetaan ja mitä ei.
Joku puhelin kun piti ostaa kuitenkin. Meille on rahan puolesta ihan sama maksaako se muutaman kympin tai satasen.
Jos yhdellä ei oo kännykkää tai on huono kännykkä, niin sitten parinkymmenen muunkin pitäisi kärsiä ja ankeuttaa elämänsä sen yhden vuoksi. Tämä on suomalaista meininkiä.
Meillä ei lapsella ole iPhonea mutta hyvä puhelin kuitenkin. Ja yllätys yllätys, meillä on ihan arvot kohdillaan :) Ollaan perheen kesken paljon yhdessä, vietetään rauhallista vapaa-aikaa, harrastetaan liikuntaa, tehdään itse kunnon ruokaa kotona, lapset ovat tasapainoisia ja iloisia, emme siedä krääsää ja turhaa kuluttamista. Satsataan laatuun määrän sijasta joka asiassa eikä kuluttamisella ja tavaralla ole kovinkaan suurta merkitystä lastemme elämässä. He tyytyvät siihen mitä on eivätkä sanele mitä ostetaan ja mitä ei.
Joku puhelin kun piti ostaa kuitenkin. Meille on rahan puolesta ihan sama maksaako se muutaman kympin tai satasen.
Kyllä ne lapset joilla on i phone tai vastaava käyttävät nettiä koulumatkoilla ja vapaa-ajalla.
Toisekseen peruspuhelin maksaa 100-200€, minunkin lapsellani on sellainen ilman nettiä. Nuo i phonet ym maksavat n. 500€.
Onko olemassa sellaista ihmistä, joka sanoo omaavansa huonot arvot? Eli sinä itse et ole kykenevä sanomaan onko arvonne kohdillaan vai ei. Sen päätöksen tekevät kanssa ihmiset.
.. ja aina vaan nuorempina. En ymmärrä mitä jotkut hakee tuollaisella. Toisille on vaan niin hirveen tärkeetä varustella itsensä ja lapsensa "merkeillä". Kyllähän me kuitenkin kaikki tiedetään se, että se ei ole oikean onnellisuuden mitta.
Miksi se niin häiritsee jos jollain on jotain? Kerro minulle, miksei kukin saa päättää itse, mitä katsoo itsensä tai lapsensa tarvitsevan? Jos jollekin on älypuhelimesta iloa, niin miten se sinun elämääsi haittaa?
ei ole kyse aikuisista vaan niistä vähävaraisista lapsista jotka masentuvat entisestään kun rikkaiden kakarat kantaa koulussa merkkitavaraa
Voi kyynel. Life is.
16euroa kuukaudessa puhelimesta on PALJON? Ei hyvää päivää. Mulla on iPhonen lasku puhelimesta, puheluista, tekstareista, kuvaviesteistä ja koko hela hoidosta aina jotain 85 euroa kuukaudessa, enkä pidä sitä mitenkään katastrofaalisena. Käytän kyllä puhelinta tosi paljon. Miehellä ei ole iPhonea, mutta hänelläkin lasku aina joain 50 euroa kuukaudessa.
En tajua miten kukaan voi itkeä jonkun 16 euron perään, siis haloo.
Toiset vanhemmat kilpavarustelevat lapsiaan. Ei opeteta ns.hyviä arvoja.
kilpavarustelua on se, jos 3- ja 5-vuotiaat sisarukset istuvat Macin edessä ja katsovat YouTubesta Peppaa ja Postman Patia.
Tietysti kokemus olisi av-mamman mielestä arvokkaampi, jos tietokone olisi halvempi...
ostettiin 65€:n Nokialainen. Ei nettiyhteyttä ja ilman kytkykauppaa. Kännyllä pystyy soittamaan ja laittamaan tekstiviestejä ja ihan ok kamera.
Itse olen ollut työn kautta kännyköiden kanssa paljon tekemisissä, joten ne eivät kiinnosta minua. Ostan puhelimen perusominaisuuksien, kameran ja karttapalveluiden perusteella, en tarvitse mitään ylimääräisiä sovelluksia.
[quote author="Vierailija" time="11.08.2012 klo 20:44"]
Kateus vie kalatkin vedestä :)
IPhone on kestävin ja monipuolisin älypuhelin ja miksei ne joilla siihen on varaa ei sitä saisi käyttää?
Kiellettiinkö joskus vuonna 1997 jonkun ala-astelaisen kännykän käyttö, kun koulussa saattoi olla muutama lapsi kännykän kanssa koulussa?
lol ei ole kestävin vaan moneen otteeseen todettu helpoimmin hajoavaksi.
Mun naapurin lapsenlapsilla 3 ja 5v on "käytössä" iPhonet ja iPadit.
Onhan se surullista, että noin nuoresta asti lapset opetetaan juoksemaan tavaran perässä. Mutta kasvatuksellisestihan meidän kannaltamme se on hyvä, kun omat lapset oppii, ettei tarvitse saada kaikkea sittenkään, vaikka naapurin jälkikasvulla on.
JOS ostaisin mun 3-vuotiaalle puhelimen, se olisi iPhone - ainoa jota se osaa käyttää. Ja sitten kun on 7-v niin saa älypuhelimen. Mitä muuta tuon ikäiset puhelimella tekevät kuin pelaavat ja katsovat YLE areenasta pikku kakkosta....
varmaan vanhemman vanha tms
Lapsille ja lapsenmielisillehän ne Applen tuotteet ovat.
Mun iPhone4 maksoi telefinlandilla 250€ ja siihen tuli kytkynä 220€ puheaikaedut. Silloin kun 4s oli juuri tulossa markkinoille. Niin että sellainen luxusluuri. Ja on muuten todella hyvä. Samanlaisen sai ala-asteelaisemme, tosin vanhempi kuin 7-v. Säästöä tuli, kun samalla myytiin huutiksessa vanha nokialainen, iPod ja käsikonsolipeli (mikähän se olikaan joku Nintendo) tarpeettomina. niih
Molemmissa on totuus taustalla.
Jos puhutaan 500€ laitteesta, se on aika kallis hankinta lapsen ensipuhelimeksi, moni hyvä tuloinen aikuinenkin tyytyy ihan satasen perusluuriin.
Ihan samaan tapaan jos lapsi tarvitsee polkupyörän, miksi ostaa lapselle customoitu ammattilaistason polkupyörä, kun ihan tavallinen pyörä riittäisi lapsen ajeluihin ihan hyvin.
Toisaalta 500€ on pikkusumma, eli tuollaisen "kalliin" puhelimen pystyy kuka tahansa hankkimaan.
Jos puhutaan hienoesta miljoonan euron veneestä (+muista siihen kuuluvista jutuista, satamasta venepaikka, kunnossapitoon menevät maksut, mahdollinen traileri ja auto millä vetää traileria etc.) ei köyhällä yh-äipällä ole koskaan tuollaiseen rahaa. Mutta siihen 500€ puhelimeen on. Joten jos yh pelkää että lapsi saa köyhän leiman otsaansa kun ei miljoonan jahtia ole, helppo tapa "paikata" tilannetta on ostaa se luokan kallein kännykä lapselle.