Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

normaalipainoiset, miten herkuttelette?

Vierailija
11.08.2012 |

Olen laihduttanut 15kg (jee!!!) ja nyt olen tavoitepainossani. Mieltäni askarruttaa "normaali" elämän herkuttelu, miten pysytte normaalipainossa?

Tähän asti en ole juurikaan syönyt herkkuja ja mielessäni on edelleen ns. kaikki tai ei mitään- ajattelu. Eli suklaalevy vedetään kokonaan, jos sellainen on saatavilla :p eli vielä töitä riittää. Mietinpä tässä, että jos viikolla syön hyvin ja terveellisesti ja viikonloppuna herkuttelen (just esim. suklaalevy, ehkä sipsiä yms), niin lähteekö paino nousuun?

Kokemuksia, kiitos :)

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
11.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön vain ruokaa jota pidän herkullisena.

Syön myös joka päivä makean jälkiruoan ja juon viiniä lasin. En kaipaa ollenkaan napostelua aterioiden välillä, mun herkut tosiaan aterioilla jälkiruokina sitten.

Vierailija
2/28 |
11.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

itsekin harrastan tuota koko levy kerralla -ajattelua, muta syön makeaa tosiaan vain viikonloppuisin.

Karkkipäivänä saatan ostaa mukavankokoisen pussin Parrotsin herkkuja (erilaisia pähkinöitä ja niitä suklaa"möykkyjä" missä on milloin mysliä milloin mtiä sattuu). Tällöin saatan myös tosiaan aloittaa päivän makealla, yleensä koko päivä menee herkutellessa, etten sitten taas tiedä, kuinka tervettä toimintani on, mutta ainakin vielä on jonkinlainen kohtuus olemassa!

Kunhan viikolla syöt terveellisesti etkä luisu järkyttäviin ylilyönteihin toistuvasti, niin en usko että Sinulla on mitään hätää :)

bmi 21.9

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
11.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Usein suklaata välipalaksi, 1-2 riviä tai maxi-tupla. Viikonloppuna jotain leivottua, marjapiirakkaa tai pullaa. Syön lisäksi kevyehkön aamupalan, aina lounaan ja yleensä päivällisen.

En syö keksejä enkä juustoa, juustoa syöden paino näyttää lähtevän herkästi nousuun. en käytä keinomakeutettuja juttuja. Juon muuten 2-3 lasia rasvatonta maitoa päivässä ja olen miettinyt pitääkö se hoikkana kun ei selity oikein liikkumisellakaan

Vierailija
4/28 |
11.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En syö koskaan makeaa ennen puolta päivää. En syö myöskään sipsejä

Vierailija
5/28 |
11.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jolloin syön toisena päivänä sipsejä ja toisena päivänä karkkia. Vaikka suklaalevyn kerralla jos tekee mieli. Muina päivinä ei sitten teekään edes mieli mitään herkkuja, kun tietää että kohta niitä saa taas syödä ihan "luvan kanssa".

Vierailija
6/28 |
11.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli taitaa "Normaali" elämään kuulua herkuttelu vaikka sitten viikonloppuisin. Kumma, kun viikolla en edes niitä herkkuja niin kaipaa, mutta viikonloppuna jokin naksahtaa päässä ja kaikki himottaa ;) En halua riskeerata ja mitätöidä suurta painonpudotusta ja onnistumisen tunnetta, mutta on aika alkaa löysätä vannetta ruuan suhteen ja yrittää tasapainoilla kulutksen ja syömisen kanssa :)

Liikuntaa harrastan sellanen 5-6h viikossa, yleensä juoksua ja jumppaa/pyöräilyä/uinti yms, viikossa on kaksi lepopäivää. Eli liikuntapuoli on ihan ok, ruokailun kanssa pelkään ongelmia nyt, kun tavoite on saavutettu :D

-ap

Vierailija
7/28 |
11.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulle riittää esim. suklaasta hyvin 2-4 palaa kerralla, silloin koen jo syöneeni "paljon". Tai jätskiä saatan ottaa pienen palan (pari cm levyisen) tai pienen puikon. Ei mun tee mieli enempää, ja esim. sellaisen ison jätskipuikon syömisestä mun tulisi jo paha olo.

Olen huomannut että pullukammat kaverini syövät yleensä paljon isompia määriä kerralla.

Vierailija
8/28 |
11.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

onneksi pysynyt nyt tässä painossa jo vuoden. Pidän karkkipäivää lauantaisin ja muina päivinä saatan ottaa vain ihan vähän herkkuja tai en lainkaan. Esim. 1 keksi tai 1 jäätelö/ pv. Mutta siis lauantaisin en laske kaloreita. Tarkkailen myös painoa jatkuvasti, eli jos alkaa nousta niin vähennänä ruoan määrää heti. Liikunta on myös jäänyt onneksi osaksi elämääni, sitä en ennen harrastanut juuri lainkaan.

Vierailija
9/28 |
11.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

yleensä suklaata. Kerralla sellainen 50-100 g. Jäätelöä joskus, leivos tai limpparia. Mutta, en syö välipaloja, aina se yksi lämmin kunnon ateria päivässä, aika paljon myös hedelmiä ja kasviksia. Alkoholia en käytä juuri ollenkaan ja hyvin harvoin juustoja, pitsaa, hampurilaisia, sipsejä tms.

Bmi 21

Vierailija
10/28 |
11.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja syön herkkuja usein. Suklaalevy menee kerralla, tosin yleensä ostan 100g:n levyjä, harvoin 200 gramman. Jäätelöä ja suklaapatukoitakin syön usein, sipsejä harvemmin mutta silloinkin koko pussin kerralla. Eli useana päivänä viikossa, joskus lähes joka päivä syön noita herkkuja. Leivon lisäksi pullaa, piirakoita, keksejä, kakkuja ja niitäkin tulee syötyä muutaman kerran kuussa tuohon päälle.

Vierailija
11/28 |
11.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mun mielestä tossa "jos viikolla syön hyvin ja terveellisesti ja viikonloppuna herkuttelen" -ajatusmaailmassa piilee vaara. Sähän tavallaan panttaisit ja odottaisit viikonloppua ja sitä sallittua herkuttelua. Herkuttelu voisi myös mennä aivan yli esim. se kokonainen suklaalevy + sipsipussi + jäätelöä ja koko ajan ajattelisit vain, että tämä on viikonloppuna sallittua

Mä teen mieluummin niin, että silloin kun oikeasti tekee mieli eli kun ei millään saa ajatuksiaan herkuttelusta pois, silloin sitten otan esim. sitä suklaata. En kuitenkaan heti sallisi sitä koko levyä itselleni vaan yrittäisin huomata, koska se herkun himo on tyydytetty. Voihan se olla, että se koko levy menisi mutta sitten se menisi.

Tai jos sun työpaikalla on tapana tuoda lomapullia yms. niin antaisit itsellesi luvan syödä 1 herkun/päivä mutta et enempää. Kannattaisi tehdä tälläiset rajat itselle jo nyt ennen kuin niitä herkkuja on tarjolla, koska siinä tilanteessa se voi olla vaikeempaa.

mutta siis en suosi herkkupäivää, kun se tosiaan voi mennä ihan liiallisuuksiin "kun nyt on tää herkkupäivä..."

Vierailija
12/28 |
11.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tosiaan vielä haen sitä tapaa syödä terveellisesti ja samalla sallia itselleen jotain hyvää :) ajattelin, että kokeilen ainakin ensin sitä herkkupäivää ja jos se sujuu (ts. ei jää päälle tai vedä koko päivänä ihan överiksi), niin sitten se sopii. Jos paino alkaa nousta tai herkuttelusta tulee pakkomielle, niin sitten mieluummin jotain pientä joka päivä :)

valitettavasti en ole sitä tyyppiä, että voisin syödä mitä vain lihomatta, mutten ei olisi ollut tarvetta pudottaa painoa. Nyt olen 160/56kg ja erittäin tyytyväinen. En enää ikinä halua takaisin ylipainoiseksi ja siksi tämä huolettaa :)

Vierailija
13/28 |
18.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön viikolla terveellisesti, en sokeria tai valkoista viljaa. Viikonloppuisin (asun yksin viikolla ja menen viikonlopuiksi vanhemmille) ostetaan jätskiä tai suklaata ja leivon jotain, vaikka pullaa. Viikolla en herkkuja syö, paitsi jos kaveri tarjoaa, sillä minulla herkkujen syömiseen liittyy tietty tunnearvo, että en syö niitä yksin vaan se on osa sosiaalisia juttuja yms. tajusitte pointin :)

Joulut, uudetvuodet jne. sitten erikseen!

Vierailija
14/28 |
18.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Herkkupäivä on sitten eri asia kuin viikonloppu herkutellen. Eli yksi päivä viikossa varmaan ok syödä mitä vaan, mutta jos syöt pe iltana, lauantaina ja sunnuntaina, niin pian syöt kolmena päivänä seitsemästä liikaa, ja jos ne loput neljä syöt sen mitä kulutat, niin kyllähän se paino nousee.. 

Vierailija
15/28 |
18.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tykkään selkeistä raaka-aineista tehdyistä perusruuasta, en suklasta tai pullasta. Makean syömisestä aamulla tulee paha olo. Olen aina syönyt paljon (perusruokaa) ja ollut silti melko hoikka, tosin nyt neljänkympin jälkeen mieltymys juustoihin ja punaviiniin on nostanut painoa pari kiloa. Liikuntaa en ole harrastanut koskaan, paitsi kävelen työmatkat n. 2 km päivässä. Herkkupäiviä siis max yksi viikossa.

Vierailija
16/28 |
19.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen todellinen herkkusuu, mutta hoikka. Tässä mun tapani herkutella:

- En panttaa, enkä koe panttaavani, aina jos haluan jotain herkkua niin syön sitä. Sitten vaikka vähennän kunnon ruoasta. Voi kuulostaa epäterveelliseltä, mutta ylipaino on kuitenkin vielä epäterveellisempää. Ja kun tämän ajattelutavan omaksuu, ne mieliteot jää paljon vähemmälle.

- Kun herkuttelen, herkun pitää olla oikeesti tosi hyvää, oon hirveen kriittinen sen suhteen. En siis koskaan mätä herkkuja vaan todella maistelen.

- En napostele koskaan välipaloja, on tervettä että tulee kunnon nälkä ennen ruokaa. Yleensä syön ranskalaiseen tyyliin kevyt aamupala, kevyt lounas, kunnollinen iltaruoka + jälkiruoka ja illalla vielä jotain pientä. Ns. herkuttelusyömiset otan jälkiruokana, jolloin maha täynnä riittää vähempikin. Mut joka päivä on saatava jotain hyvää!

- Jos tulee makeanhimo, syön mieluumin pienen määrän jotain ällömakeaa, kuin vaikka ison määrän pullaa tai piirakkaa. Usein kahvilassa valitsen pullan tai leivonnaisen sijaan jotain pientä, vaikka pari macaron-leivosta ja suklaakonvehdin. Jos tekee mieli kakkua tai leivosta, otan sen mutta usein syön vain puolet.

Näillä keinoilla pysyn todella hoikkana, mutta en koskaan koe että jäisin jostain paitsi. Toisaalta kyllä pidän ja olen tottunut paljon kasviksia sisältävään ruokaan, salaatteihin ym. enkä edes halua koskaan mitään pizzaa tai hampurilaisia.

Olen tarkka siitä miltä minusta tuntuu kehossa, täyteen ahdettu olo on hirveintä mitä tiedän. Niin ja viinilasi ruoan kanssa viikonloppuisin on ihan ehdoton, sekin lisää oloa että nyt on nautiskeltu. Mulla on niin heikko itsekuri että en kyllä ikinä pystyisi kieltäytymään herkuista, onneksi tämä päinvastainen taktiikka toimii!

Vierailija
17/28 |
19.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Painoni kääntyy heti nousuun, jos syön leivonnaisia, makeisia, jälkiruokaa tai viiniä niin paljon kuin mieleni tekee. Painoni nousee herkkupäivän jälkeen 800-1200 grammaa ja sen palauttaminen takaisin vie yli viikon. Näin jos pitäisin joka viikko herkkupäivän, lihoisin väistämättä.

Syön mieluumin joka päivä yhden rivin tummaa suklaata tai vaihtoehtoisesti otan lasin viiniä tai syön vähän lakua. Mutta lakupussi ei saa jäädä auki, muuten on tiedossa painon nousu, koska sitä en pysty olemaan syömättä (suklaan kanssa ei sama ongelma).

Herkkuani ovat marjat vaniljakastikkeen kanssa. Myös Ötkerin marjavanukas kelpaa.

Vierailija
18/28 |
19.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerralla syöty herkkujen määrä varmasti myös ratkaisee. Minusta on parempi syödä joka päivä 2 palaa suklaata kuin vetää lauantaina koko levy kerralla. Itse korvaan joskus herkuilla muita aterioita, koska muuten päivän energiamäärä nousee liikaa (en silti laihduta enkä laske kaloreita). Ei ehkä ole terveellistä, mutta en vain halua elää ilman herkkuja, enkä myöskään tulla lihavaksi.

Painonnousun kehitys riippuu ap:lla varmasti myös siitä, kuinka tiukalla dieetillä on tähän asti ollut ja kuinka paljon ne herkut lisäävät kalorimäärää.

Vierailija
19/28 |
19.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

viesteistä itseni. Olen herkkujen suhteen kranttu, eli kun haluan makeaa, sen täytyy todella olla sitä. Jostain syystä en ole koskaan ymmärtänyt pullien, vanukkaiden ja muiden sellaisten mukaherkkujen päälle. Jos haluan makeaa, sen on oltava irtokarkkia tai suklaata :) Määrät eivät ole järin suuria. Kun kotiin ostetaan karkkipussi tai suklaalevy, sitä syömässä on neljä henkeä eli kukaan ei saa itseään ähkyksi. Olen pienivatsainen, joten en voi mättää suuria määriä ruokaa. Tällöin keskityn siihen, että se mitä syön on mieluisaa. Ei tule ylimääräisiä mielitekoja kun kaikki mitä syö on juuri sitä mitä haluaa!

Vierailija
20/28 |
19.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta "terveestä" tai "normaalista" herkuttelusta mulla ei ole tietoakaan. :( Olen kertaluontoinen ahmija; silloin kun syön, syön paljon. Mutta yritän pitää elämäni niin kiireisenä, ettei sellaisia joutohetkiä paljon tulisi, koska silloin aina syön (se on mulle ajankäyttötapa). Jos miehen kanssa päätetään, että illalla katsotaan leffaa, niin ostan sitä varten esim. kaksi pussia sipsiä ja suklaalevyn/irtokarkkipussin - ja kaikki menee yhden leffan aikana (miehen syödessä ehkä yhden neljäsosan)! :( Olen aina ollut tällainen, ja huomaan että erityisesti menkkojen alla tekee mieleni ahmia, mutta sitten taas välillä saatan olla parikin viikkoa ilman mitään herkkua. No joo, pepsi maxia mulla kuluu lähes päivittäin, se on mulle vähän niin kuin kahvin korvike, sitä kun en juo.