Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En jaksa väitellä enää miehen kanssa siitä onko ratsastus liikuntaa/urheilua

Vierailija
10.08.2012 |

Taas nyt olympialaisten aikaan alkoi vänkäys siitä, että mitä urheilua se semmoinen on kun hevonen tekee työt ja tyypit vaan istuu kyydissä.

Voisin ehkä keskustella asiasta, jos mieheni olisi edes kerran kokeillut ratsastusta, mutta kun ei ole, niin on helppo tietää miten helppoa se on =).

Tallilla myös eräs tyttö oli pahoillaa kun koulun liikuntapäivän liikunnaksi ei kelvannut ratsastus, opettajan mielestä ratsastus ei kuulemma ole liikuntaa.

Antakaapas ratsastajat hyviä argumentteja, jolla tyrmään mieheni.

Kommentit (32)

Vierailija
21/32 |
16.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kait sitä muuten tajua, jos ei itse kokeile ratsastusta. Itsekin ratsastajana välillä saan kuulla samoja mielipiteitä, mutta sitten siinä samalla kehutaan mun sporttista kroppaa. Enkä harrasta muuta kuin maastoratsastusta, enkä tee edes tallitöitä ;)

Vierailija
22/32 |
16.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkään en ymmärrä miksi ratsastus on urheilua. Haluaisin ymmärtää, mutta tässäkään ketjussa kukaan ei kerro, että miten se tarkalleen ottaen on rankkaa! Siis mitä te siinä hevosen päällä teette? Mikä saa sykkeen nousemaan noihin lukemiin? "Hallitsen heppaa" ei sano mulle mitään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/32 |
16.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minäkään en ymmärrä miksi ratsastus on urheilua. Haluaisin ymmärtää, mutta tässäkään ketjussa kukaan ei kerro, että miten se tarkalleen ottaen on rankkaa! Siis mitä te siinä hevosen päällä teette? Mikä saa sykkeen nousemaan noihin lukemiin? "Hallitsen heppaa" ei sano mulle mitään.

Sanonpahan vaan, että urheilu ja liikunta ovat eri asioita. Urheilu voi olla liikunnallista, mutta liikunta ei ole itsessään urheilua. On olemassa esim. moottoriurheilua, eikä se ole liikuntaa vaikka vaatii fyysistä suorituskykyä. Ratsastus on liikuntaa ja se voi olla myös urheilua jos harrastaa tavoitteellisesti/osallistuu kisoihin. (Ainakin itse näin ymmärtäisin urheilun) 

Et sinä passiivisena istu hepan selässä, vaan joudut käyttämään lihaksiasi pysyäksesi tasapainossa ja antaaksesi käskyjä hevoselle. Omista ratsastusaijoista on jo kauan aikaa mutta kyllä minä muistan miten tuli lihakset kipeiksi ! 

Vierailija
24/32 |
16.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistähän syystä useimmat ratsastusta aktiivisesti harrastavat ovat hyväkroppaisia? Voisikohan kuitenkin kehittää lihaskuntoa? ;)

Vierailija
25/32 |
16.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ratsastuksessa itsellä semmoset yli 500kcal kuluttaa yksi kunnon valmennustunti. :) Ja kisoissa olen joskus joutunut keskeyttämään, kun kunto ei riittänyt, vaikka timmi olenkin. :D Puolustuksena ehkä se, että oli tosi tosi kuuma päivä ja alla jo yksi rata.

Tässä esim. kulutuksesta, vaikka se riippuu todella paljon hevosesta, ratsastajasta ja siitä mitä harjoitellaan. Itsellä veikkaisin, että ravityöskentely kuluttaa enemmän, kuin laukka.

http://www.kaloritaulukko.com/kalorikulutus/

Ratsastus (käynti)175

Ratsastus (laukka)600

Ratsastus (ravi)485

Ratsastus vaatii tosi kovaa kehonhallintaa, tasapainoa ja kuntoa. Ja pelkästää noitten isoliikkeisten kouluhevosten selässä istuminen on kovaa työtä. Se niitten liike on niin valtava, että pelkkä paikallaan istuminen on rankkaa tai jopa mahdotonta, jos ei ole todella kokenut. Ratsastus on ylipäätään todella kokonaisvaltaista liikuntaa. Pitää hallita kroppa tosi hyvin ja kaikki lihakset, sillä sä käytät jalkoja käsiä, persettä, vatsaa - ihan kaikkia lihaksia. Suuressa osassa urheilulajeista käytetään vain pientä osaa lihaksista verrattuna ratsastukseen Pienikin liike herkällä hevosella saa reaktion aikaan. Ja laiskalla hevosella sykkeetkin äkkiä maksimissa.

Kannattaa kokeilla. Tosiaan kyllä se paidan läpimärkyys hiestä ja hengästyneisyys pitäisi kanssa kuvata jotain, vaikka ei muuta ymmärtäisi. ;)

Vierailija
26/32 |
16.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

että se heppahan siinä eniten saa sitä urheilua ratsastuksessa. Hmm, no ei kai purjehduskaan ole sellaista hikiurheilua, silti siinä pitää hallita se, mitä tekee. Ratsastaja taas hallitsee heppaa. Mutta ehkä kummassakaan - ei purjehduksessa tai ratsastuksessa fyysinen kunto kehity samalla tavalla.

Mutta entäs jousiammunta? Ei sitäkään voi verrata aitajuoksuun tms. selvästi fyysiseen lajiin.

Käypä purjehtimassa pari tuntia finn-jollalla, kun tuulee edes jonkin verran...

Vierailija
27/32 |
16.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se liikuntaa ja urheilua,hevoselle.

Vierailija
28/32 |
16.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen voi käydä hevosen selässä kokeilemassa; tuleeko lihakset kipeäksi, tuleeko hiki ja mikä on syke. Sen jälkeen ei tarvitse kyseenalaistaa, onko ratsastus liikuntaurheilua vai ei.

...Sama muuten koskee moottoriurheilua.

Vierailija
29/32 |
16.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä näytin yhdelle epäilijälle hauikseni. Ikinä en oo salilla käynyt, toisin kuin tää mies, ja mun oli isompi.

Vierailija
30/32 |
16.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paha mennä sanomaan mitään, kun tuollaiset ei yleensä usko vaikka mitä koittais argumentoida. Voin vaan sanoa kokemuksesta, että jos tosissaan ratsastelee, niin voi saakeli siinä tulee hiki ja seuraavana huomaat löytäneesi jotain aivan uusia lihaksia...

Vierailija
31/32 |
16.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paha mennä sanomaan mitään, kun tuollaiset ei yleensä usko vaikka mitä koittais argumentoida. Voin vaan sanoa kokemuksesta, että jos tosissaan ratsastelee, niin voi saakeli siinä tulee hiki ja seuraavana huomaat löytäneesi jotain aivan uusia lihaksia...

Ai hitto, tää olikin neljä vuotta vanha ketju. Vieläköhän ap ja miehensä väittelevät aiheesta...

Vierailija
32/32 |
20.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ratsastus tasan on URHEILUA siinä tehdään enemmän fyysistä työtä vuodessa kuin moni aitajuoksia, uimari yms tekee elämänsä aikana. Rankkaahan se on hevosellekin, mutta sanottaidki että ttöt menee tasan jos ei ihmiselle enemmän.