Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka nopeasti aloitettu juoksuharrastus näkyy kropassa

Vierailija
10.08.2012 |

Jos samalla alkaa syödä vähemmän ja terveellisemmin - ja on aiemmin ollut useita vuosia sohvaperuna?

Kommentit (42)

Vierailija
1/42 |
10.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta sitten suht nopeasti tuloksia alkaa näkymään enemmänkin, kun vain kunto kohoaa ja jatkaa sinnikkäästi ja säännöllisesti. Tosin kannattaa tehdä muutakin kuin juosta. Lihaskuntoa ja mulla ainakin näkyy vatsa- ja selkälihasten teko tosi nopeasti, jos syön vähemmän ja liikun paljon.

Vierailija
2/42 |
10.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sillä juoksulla aloittelija pysty mitään mahdottomia määriä kaloreita polttamaan, puhutaan alkuun jostain 200-300 kcal:sta = kaks voileipää. Syömisten järkeistäminen auttaa nopeammin. Lisäksi juoksun jälkeen tulee ihan hillitön nälkä, mikä saattaa vaikuttaa jopa väärään suuntaan.

Mutta hemmetin kivaa se juoksentelu on kun se lähtee sujumaan ja siinä vaiheessa kun pystyy juokseen tunnin lenkkejä, se ehkä alkaa jo jotain vaikuttamaankin.

Asicsin sivuilla on hyvä ohjelma Myasics, jolla saa mukavasti kehitystä siihen juoksenteluun.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/42 |
10.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sitä haluaisin, aloittaisin vain ruokavalion enkä kävisi juoksemassa ollenkaan. Saan juostua n. 40-50min, mutta ihan helvettiä se enimmäkseen on.

Vierailija
4/42 |
10.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai miten "näkyy"? Mä olen juossut nyt viisi vuotta (maratooneja), eikä se vieläkään "näy". Painoakin on pari kiloa enemmän kuin viisi vuotta sitten. Ei juoksemalla mitään hyvää kroppaa saa; no joo, jalat nyt on kohtuukunnossa mutta muuten.

Salilla käyminen on se, joka tekee hyvän kropan. Mua se vaan ei nappaa, joten mieluummin "normikroppa" ja kiva harrastus:D

Vierailija
5/42 |
10.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juoksuhan ei kauheasti kehitä lihaksia joten ei se erityisemmin kroppaa muokkaa. Kaloreita siinä toki kuluu eli jos et vastaavasti ala syödä enempää juoksemisen takia, niin laihdut kyllä nopeammin kuin ilman juoksemista. Ihan vanhan säännön mukaan suhteessa kulutuksen ja energiansaannin suhteeseen.

Mä lopetin itse juoksemisen jonka aloitin laihdutustarkoituksessa juuri siksi, että en laihtunut yhtään (minulla ruokahalu kasvoi juoksemisesta valtavaksi joten syömismäärät korvasi 3:lla viikoittaisella 10 km juoksulenkillä poltetut kalorit) enkä kokenut hommasta mitään muitakaan hyötyjä.

Vierailija
6/42 |
10.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja laihtunut 7 kg, juoksu kulkee hyvin ja hän on paljon virkeämpi.

Vierailija
7/42 |
10.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä lopetin itse juoksemisen jonka aloitin laihdutustarkoituksessa juuri siksi, että en laihtunut yhtään (minulla ruokahalu kasvoi juoksemisesta valtavaksi joten syömismäärät korvasi 3:lla viikoittaisella 10 km juoksulenkillä poltetut kalorit) enkä kokenut hommasta mitään muitakaan hyötyjä.

Tää on niin totta. Mutta laihduttamisessahan 80 % onkin syömistä ja vain 20% liikuntaa. Itse laihdutin aikonani 13 kg enkä liikkunut yhtään. Nyt aktiiviurheilijana saa paljon tarkemmin vahdata syömisiään;)

Vierailija
8/42 |
10.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja on laihtunut 10kg kolmessa kuukaudessa. ja juokseen paljon.

Vierailija
9/42 |
10.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

lähtenyt 5cm, palasin salille ja aloittelen juoksua.

Vierailija
10/42 |
10.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

liikunnassa pätee se, että kuukaudessa huomaat itse, kahdessa lähipiiri ja kolmessa harvemmin nähtävätkin.

Juoksun muokkaavuus riippuu harjoittelutavasta ja kropastasi. Se saattaa laihduttaa hyvin, tai sitten ei. Nälän lisääntyminen on usein se, mikä torppaa.

Rasvanpolttoon kaikkein paras tapa juosta on yhdistellä pitkiä, yli tunnin, mielellään noin kahden tunnin lenkkejä ja intervallitreenejä.

Jalkoja juoksu timmiyttää, mutta jos olet lihasmassaa keräävä tyyppi, jalat saattavat jopa kasvaa. Mulla paksuni pohkeet.

Samoin jos pidät juoksuasennon hyvänä niin kiertoliike kaventaa vyötäröä ja muokkaa vatsalihaksia.

Jos juokset 3 krt viikossa ja käyt 2-3 krt salilla (vapaat painot), crossfitissä, kahvakuulailet, tankotanssit tai vastaavaa muokkaavaa liikuntaa, kuten teet tarpeeksi rankkaa lihaskuntotreeniä kotona, niin saat kyllä ihan huippukropan. Kokemusta on :)

Vierailija
11/42 |
10.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

näitä kommentteja joiden mukaan juoksu ei suunnilleen lainkaan edesauta laihtumista! Ensinnäkin, ei se kalorinkulutus jää vain siihen juoksulenkkiin, vaan se jatkuu lenkin jälkeenkin.

Lisäksi liikunta vauhdittaa aineenvaihduntaa.

Mä aloitin juoksun pari vuotta sitten. Lisäksi uudistin ruokavalion. Juoksin alkuun 5-7 km lenkkejä 3 kertaa viikossa, ja kävin salilla 2 kertaa viikossa. En ollut fanaatikko ruokailun suhteen, mutta pyrin varsinkin arkisin pitämään päivittäisenä kalorikattona 1500 kcl. Mikä on aika paljon, kun vähän kattoo mitä syö. Laihduin kuukaudessa 6 kiloa. Lähtöpaino oli 58 kg ja pituus 160 cm joten en mikään läski ollut. Lihakset tuli esiin varsinkin reisissä ja käsivarsissa parissa kuukaudessa.

Juoksen edelleen (viikossa n. 25 km), sillä tarvitsen vähemmän unta, kun urheilen (6 h yössä riittää) ja oma mielialani on aivan eri tasoa kuin silloin kun en urheile. Voin syödä mitä vaan lihomatta. Painoni on siinä 50kg tietämillä ja lihakset erottuu kauniisti.

Vierailija
12/42 |
10.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen muutenkin kropaltani sellainen, että tuntemattomat luulee mun käyvän salilla. Ajattelin, että kai siinä jotain muutoksia tulee vs aiempi OMA kroppa, jos vaikka juoksee tunnin neljänä päivänä viikossa sohvalla istumisen sijaan.

"Fitness-vartalo" ei ole ihanteeni, en ole muutenkaan vartaloltani minkään kauneusihanteen mukainen. Olen persevä ja reitevä, luontaisesti vähän "haban" näköinen nainen, jolla lyhyet jalat, pitkä selkä, lyhyt kaula.

Ap

Vierailija
13/42 |
10.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

näitä kommentteja joiden mukaan juoksu ei suunnilleen lainkaan edesauta laihtumista! Ensinnäkin, ei se kalorinkulutus jää vain siihen juoksulenkkiin, vaan se jatkuu lenkin jälkeenkin. Lisäksi liikunta vauhdittaa aineenvaihduntaa. Mä aloitin juoksun pari vuotta sitten. Lisäksi uudistin ruokavalion. Juoksin alkuun 5-7 km lenkkejä 3 kertaa viikossa, ja kävin salilla 2 kertaa viikossa. En ollut fanaatikko ruokailun suhteen, mutta pyrin varsinkin arkisin pitämään päivittäisenä kalorikattona 1500 kcl. Mikä on aika paljon, kun vähän kattoo mitä syö. Laihduin kuukaudessa 6 kiloa. Lähtöpaino oli 58 kg ja pituus 160 cm joten en mikään läski ollut. Lihakset tuli esiin varsinkin reisissä ja käsivarsissa parissa kuukaudessa. Juoksen edelleen (viikossa n. 25 km), sillä tarvitsen vähemmän unta, kun urheilen (6 h yössä riittää) ja oma mielialani on aivan eri tasoa kuin silloin kun en urheile. Voin syödä mitä vaan lihomatta. Painoni on siinä 50kg tietämillä ja lihakset erottuu kauniisti.

Tuohan on tosi suuri määrä liikuntaa aloittelijalle, ja tiukkaa diettiä olet vetänyt. Kyllähän sitä nyt noin laihtuu toki. Olisit todennäköisesti laihtunut jo pelkästään tuolla dietillä, ilman liikuntaa. Ei monikaan aloittelija pysty itseään tuollaiseen tahtiin motivoimaan, eikä mielestäni tarvitsekkaan. Jos alussa ahnehtii liikaa, voi innostus lopahtaa aika nopeastikkin ja loppuu koko harrastus.

Vierailija
14/42 |
10.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

näitä kommentteja joiden mukaan juoksu ei suunnilleen lainkaan edesauta laihtumista! Ensinnäkin, ei se kalorinkulutus jää vain siihen juoksulenkkiin, vaan se jatkuu lenkin jälkeenkin.

se voi laihduttaa kyllä. Mutta monesti juoksu lisää ruokahalua, eikä se kulutus aluksi ole kovin paljoa jos jaksaa vaikka 20-30 min juosta. Eri homma sitten kun pystyy vetämään viikossa vaikka 30 min rankka intervallitreeni, 1 kovavauhtinen tempojuoksu, 2,5 h hitaampi pitkä ja 20 min palauttava.

Toki yksilöllisiä eroja on ja monia juoksu laihduttaakin. Mutta jos katsot vaikka maratonilla osallistujia, niin alle 4 tunnin juoksijoissakin tulee maaliin jos jonkinlaista pulleroa :) Toki heillä on voinut olla lähtötilanne vielä pulleampi..

Vierailija
15/42 |
10.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

se voi laihduttaa kyllä. Mutta monesti juoksu lisää ruokahalua, eikä se kulutus aluksi ole kovin paljoa jos jaksaa vaikka 20-30 min juosta. Eri homma sitten kun pystyy vetämään viikossa vaikka 30 min rankka intervallitreeni, 1 kovavauhtinen tempojuoksu, 2,5 h hitaampi pitkä ja 20 min palauttava.

Toki yksilöllisiä eroja on ja monia juoksu laihduttaakin. Mutta jos katsot vaikka maratonilla osallistujia, niin alle 4 tunnin juoksijoissakin tulee maaliin jos jonkinlaista pulleroa :) Toki heillä on voinut olla lähtötilanne vielä pulleampi..

kovavauhtinen tempo, yritin sanoa :)

Vierailija
16/42 |
10.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos samalla alkaa syödä vähemmän ja terveellisemmin - ?

Vierailija
17/42 |
10.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juoksen edelleen (viikossa n. 25 km), sillä tarvitsen vähemmän unta, kun urheilen (6 h yössä riittää) ja oma mielialani on aivan eri tasoa kuin silloin kun en urheile. Voin syödä mitä vaan lihomatta. Painoni on siinä 50kg tietämillä ja lihakset erottuu kauniisti.

Tuskin pitää paikkansa - siit että voisit syödä mitä vaan lihomatta. Tai siis voit, jos päivittäinen kalorimäärä jää alle 1600 kcal. Sen verran laskureiden mukaan menee perusenergiankulutukseesi ja juoksemiseen (jos siis et urheile muuta kuin tuon 25 km juoksua/viikko.

Summa summarum: on ihan sama juokseeko vai urheileeko lainkaan, jos kuluttaa enemmän kuin syö, laihtuu. Ja vaikka urheilisi kuinka paljon ja syö enemmän kuin kuluttaa, lihoo. Simple.

Vierailija
18/42 |
10.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen muutenkin kropaltani sellainen, että tuntemattomat luulee mun käyvän salilla. Ajattelin, että kai siinä jotain muutoksia tulee vs aiempi OMA kroppa, jos vaikka juoksee tunnin neljänä päivänä viikossa sohvalla istumisen sijaan. "Fitness-vartalo" ei ole ihanteeni, en ole muutenkaan vartaloltani minkään kauneusihanteen mukainen. Olen persevä ja reitevä, luontaisesti vähän "haban" näköinen nainen, jolla lyhyet jalat, pitkä selkä, lyhyt kaula. Ap

nämä ylipainoiset tankerot, jotka kuvittelevat olevansa jotenkin normaalia lihaksikkaampia, kun totuus on se, että läsää on pirusti, eikä lihasta nimeksikään. Aina on "sellaiset geenit että lihasta tulee" ja totuus on sitten ihan toinen. Tavallinen nainen saa tehdä töitä jotta saa niitä lihaksia, sohvaperunalla niitä ei muodostu tuosta vaan olemalla ja syömällä paskaa sapuskaa, tää on fakta.

Vierailija
19/42 |
10.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon juossut noin 6 vuotta ja se näkyy vain jaloissa. Mun kosmetologi sanoi ehkä joku 4v sitten, että sun jaloista näkee että sä juokset. Siis pohjelihakset näyttää hyviltä ja kiinteiltä.

Enhän mä toki tiedä kuinka läski olisin jos en juoksisi. Tykkään syömisestä niin paljon, että senkin takia juoksen (ja jäähän siihen koukkuun). Jos oon kipeenä monta viikkoa, niin se näkyy painossa heti kun masentaa se urheilemattomuus ja syön vaan enemmän.

Olen 172cm/62kg ja olin saman kokoinen jo ennen juoksuharrastusta. Juoksen kolme kertaa viikossa 40-60min.

Vierailija
20/42 |
10.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen muutenkin kropaltani sellainen, että tuntemattomat luulee mun käyvän salilla. Ajattelin, että kai siinä jotain muutoksia tulee vs aiempi OMA kroppa, jos vaikka juoksee tunnin neljänä päivänä viikossa sohvalla istumisen sijaan. "Fitness-vartalo" ei ole ihanteeni, en ole muutenkaan vartaloltani minkään kauneusihanteen mukainen. Olen persevä ja reitevä, luontaisesti vähän "haban" näköinen nainen, jolla lyhyet jalat, pitkä selkä, lyhyt kaula. Ap

nämä ylipainoiset tankerot, jotka kuvittelevat olevansa jotenkin normaalia lihaksikkaampia, kun totuus on se, että läsää on pirusti, eikä lihasta nimeksikään. Aina on "sellaiset geenit että lihasta tulee" ja totuus on sitten ihan toinen. Tavallinen nainen saa tehdä töitä jotta saa niitä lihaksia, sohvaperunalla niitä ei muodostu tuosta vaan olemalla ja syömällä paskaa sapuskaa, tää on fakta.

laittaa, oon normaalia lihaksikkaampi ihan selvästi. Niin, että ihan tuntemattomat ihmiset kommentoi mun lihaksia.

Pituus 167 paino 57 vyötärö 66 lantio 91 rinnanympärys 89 rasvaprosentti 21.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi kolme