Kesä/syysvauva 2013
Aloittelenpa uutta pinoa vähän pidemmälle ensi vuodelle. Olemme itse tähtäämässä tuohon loppukesään 2013 (ivf-hoidoilla) enkä koe siksi mihinkään kuukauteen olevani sidoksissa joten tuntuisi vieraalta sinne loikatakaan roikkumaan :)
Lyhykäinen info omasta tilanteesta..
Olen 32v, mies 35v. Ei lapsia vielä kummallakaan, eli esikoista yritetään. Olen täällä ollut aiemminkin kuumeilemassa mutta pitänyt nyt pitkää taukoa (olen kuulumisianne kyllä kurkkinut välillä:) jotta osaisin ajatella jotain muutakin. Meillä yritystä takana n. 1,5 vuotta, kaikki tarpeelliset tutkimukset tehty tässä viimeisen vuoden aikana ja syykin lapsettomuuteen on tiedossa, kotikonstein meillä ei lasta tule. Nyt ollaan odoteltu kunnalliselle ivf-hoitoon pääsyä vuoden alusta asti. Syys/lokakuussa pääsemme aloittamaan. Jännittää kovasti, mutta päämäärä mielessä sitä jaksaa ihminen ihan ihmeitä. Onneksi meillä on miehen kanssa parisuhde vahva ja on vain vahvistunut näistä koettelemuksista.
Tervetuloa siis kuumeilemaan ja jakamaan ajatuksia :)
Kommentit (170)
Tänä aamuna tuli testattua, huomenna olis kp 27 ja viime kierrossa kuukautiset alkoi silloin, tiedä sitten onko kierrot sekaisin tai jotain kun viime kierto oli hormonikierukan poiston jälkeen ensimmäinen. Saa nähdä alkaako menkat huomenna vai saako niitä odotella vähän pidempään jos ei kierrot ole ihan vielä tasoittuneet. Negatiivinen tulos siis tuli, mikä oli ihan odotettavissa. En ole tuntenut minkäänlaisia oireita nyt vähään aikaan. Aiemmin olin tuntevinani "raskausoireita", kun alavatsaa nippaili jne, mutta taisi olla vaan naisten muita vaivoja. Nyt sitten odotellaan koska ne menkat sieltä tulee. Tänään lähdetään ystävän kanssa viiniä juomaan ja syömään hyvää ruokaa ja meinaan kyllä ottaa sitä viiniä, sillä tuskin olen raskaana. Ja jos olisin ja raskaus ei vielä testissä näy niin silloin tuskin on sikiöllekään kauheasti haittaa alkoholista.
Tervetuloa kaikille uusille! :) Kiva kun tulee lisää jännäilijöitä tänne joukkoon!
Kävin itse ostamassa multitabs raskaus ja imetys vitamiinia, jota voi ottaa jo silloin kun on yritys päällä.
Plussatuulia kaikille muille! :) Ja hyvä kun joillekin jo uutta kiertoa pukkaa niin pääsee yrittämään uusiks taas. Itsekin odotan että ne menkat sieltä tulis niin pääsis kohti uutta yritystä. :)
Vaniliini kp 26/27?
Hei,
uskomatonta, että lähden mukaan, mutta vertaistukea kaipaan niin kovasti...
Olen 30v, tuore aviomies 33v. Yritystä takana kohta se vuosi. Ihka ensimmäine plussa pamahti tämän kuun alussa (silloin kai 5+4), mutta huonostihan se sitten päättyi. Ihan alusta asti oli epämääräistä vuotoa ja sen myötä pääsin viime viikolla ultraan, josta huonoja uutisia. Äärettömän kova paikka ja valtava pettymys luonnollisesti molemmille. Oli niin hauska ajatus sekin, että meillä olisi ollut Salamatkustaja mukana häissä ja häämatkalla.. Toisin kävi. Hiljalleen yritetään taas päästä kiinni siihen tavalliseen elämään. Samalla myös herätellään ajatuksia tutkimuksiin hakeutumisesta. Alkaahan noita vuosiakin tavallaan jo olla.
Täytyy ajatuksella lueskella aiempia viestejä ja "tutustua" teihin :)
Tein juuri äsken uusiksi raskaustestin kun kuukautisia ei ole näkynyt ja positiivnen oli. Viiva on kyllä todella haalea, mutta selvästi sinistä väriä siinä on, eli kyse ei ole mistään viivanpaikasta. Tein clearbluella. Vähän kyllä jännittää että vahvistuuko viiva. Olisi ehkä kannattanut testata huomenna aamupissasta. Taidan testata viikonloppuna uudestaan niin sittenhän se varmistuu. :) Oireita ei oikeastaan ole muuta kun että menkkoja ei ole näkynyt ja alavatsaa saattaa vihlaista ja nippailla välillä. Hyvin vähän kuitenkin oireita edellisiin alkuraskauksiin verraten. Toisaalta testasin herkällä testillä ja se oli haalea viiva, eli ei tässä kauhean pitkällä vielä ollakaan. :) Toivotaan että tosiaan olen raskaana!
Plussatuulia kaikille!
Heippa!
Katsoin, että täällä on tuttuja talvi-kevätvauva keskustelusta, niinpä lopulta liityn itsekin.
Ensin onnittelut plussanneille! Niitäkin ilmeisesti ryhmässä jo mukavasti on :)
Minusta/meistä:
Minä 21 vuotias opiskelija, mies 30 v. Naimisiin mentiin kesällä. Ehkäisyrenkaan käytön lopetin helmikuussa. Touko-kesäkuussa n. 1-1.5kk käytettiin kumia kun oli tietoa, että eräiden lääkkeiden aikana ei saisi raskautua. Nyt sitten menossa ehkä 6 yrityskerta. Kierrot n. 35 päivää, tosin oli myös yksi 60 pv kierto. Nyt kp 28. Ennen viimesiä menkkoja kävin lääkärissä missä juteltiin. Ei saanut itse otettua papa näytettä, niin labrassa otettiin ja myös raskaustesti. Raskaana en ollut, mutta eilen soitti papasta, että on merkittäviä solumuutoksia näytteessä. Jatkotutkimuksia luvassa pikapuoliin (kk sisään näytteenotosta kai pitäisi tehdä).
Onko joku, jolla on yhtäkkiä papassa ollut merkittäviä muutoksia? En oikein tiedä, mitä tässä pitäisi ajatella. 16 vuotiaasta vuosittain olen testissä käynyt, ikinä ei ole mitään ollut.
Kassu91, yk6, kp28/ 34-36, 60
Oli pakko tulla vastaamaan tuosta papa-jutusta. Minulla todettiin myös että oli tapahtunut muutoksia, mutta en sitten tiedä kuinka merkittäviä ne ovat kun vuoden päästä käskettiin tulla uudestaan, jos ei ole raskaana tai imetä. Mutta siis heti kun mahdollista niin menen taas uudestaan. Sanoivat vaan ettei se tarkoita todellakaan mitään syöpää heti tai jotain, mutta silti seurataan, jotta saataisiin mahdollisimman aikaisin selville jos jotain sellaista siellä olisikin. Sanoi myös että monet haluavat heti tulla uudestaan, mikä ei kannata, sillä solumuutoksissa menee aikaa ja ne pystytään paremmin näkemään jos pitää väliä näytteessä. Sinulla ilmeisesti muutokset sitten niin merkittävät että piti heti mennä uudestaan. En usko että se kuitenkaan mitään tarkoittaa automaattisesti, haluavat vain seurata että saadaan sitten selville ajoissa jos jotain olisi. Itselläni ei myöskään ikinä ole ollut mitään muutoksia, mutta äitini kanssa juttelin ja hän sanoi että hänellä oli ja seuraavassa näytteessä ei sitten taas ollut mitään. Eli varmaan aika vaihtelevia voi noi olla ja hyvä että niitä seurataan. Turha mielestäni vielä tuossa vaiheessa murehtia! :) Nyt murheet pois mielestä ja mukavat asiat tilalle. Kyllä sekin asia sitten aikanaan selviää ja voi olla juuri sellainen väliaikainen muutos. Minullekin sanoivat sillon että nuorilla ihmisillä yleensä oma keho korjaa ne muutokset itsestään. :)
Vaniliinille jo nyt onnittelut, kyllä se plussa siitä vahvistuu! Jee! Minä niin haluaisin seurata sinua plussaajiin, kun muutenkin olen juuri sinun kirjoituksiasi seurannut mielenkiinnolla. Sinullahan oli siellä jo kaksi pientä pienellä ikäerolla, ja toisen ja kolmannen välillekään ei taida kovin paljoa tulla ikäeroa. Jos nyt en ihan väärin muista :) Meillä lapsille tulisi ikäeroa puolitoista vuotta, jos nyt tärppäisi.
Ja niin... nyt menossa kp 28, yleensä kierron pituus ollut 29 päivää. Vaan katsellaanpa... ei kai minulla mitään sen erikoisempia oireita ole ollut, mitä nyt meidän jääkaappi tuntuu haisevan pahalta. Ehkä se vain yksinkertaisesti haisee ja tarvitsisi puhdistusta.
Onnea vielä kerran!
Minä voisin myös liittyä tänne mukaan :) Olen 27 v. ja mies 28 v. ja yritämme saada vähän reilu vuoden ikäiselle esikoiselle kaveria. Yk on 4 takana, kp 28-31. Neljännestä tärppäsi viimeksi, joten viime kerralle oli vähän suuremmat odotukset, mutta ei sitten osunut vieläkään kohilleen :( Esikoinen oli viime ovulaation aikaan kuumeessa, joten yövalvomisen takia ei kyllä yrityskään ollut kauhean säännöllistä :( Vauvakuume kasvaa kokoajan, mutta yritän silti pitää jalat maassa. Kyllähän minua pelottaakin tuleva. Mietin jo nyt miten sitä jaksaa ne ensimmäiset 3 kk, jotka oli ainakin ensimmäisen kanssa hyvin rankkoja aikoja. Ajattelin kuitenkin, että kerran siitäkin ajasta on selvitty ja eiköhän siitä selvitä toisenkin kerran :)
Paljon onnea kaikille täällä jo plussanneille ja tsemppiä muille uuteen yritykseen! :)
Kolibri
Tein clearbluen digitaalisella ettei tarvitse sitten viivojen kanssa ihmetellä ja tulos oli RASKAANA! :) Onnellinen olen ja ihan uskomaton olo. En voi uskoa todeksi että jo toisesta yrityskierrosta! Toivottavasti saan seuraajia odottajiin! Tsemppiä kaikille yrittäjille! Täällä vaan toivotaan että pikkusella on niitä varatarrasukkiakin mukana että pysyy varmasti matkassa ja että terve vauva syntyisi sitten ensi heinäkuussa!
Hyvät jatkot kaikille! Tulkaahan perässä! :)
Vaniliini rv 4+1?
Iih, apua, enhän minä malttanut olla testaamatta... ja tuli oikein oikein oikein haalea plussa! Mutta kuitenkin silminnähtävä, mieskin sen huomasi. Apteekin testillä testasin, sitä olen pitänyt hyvänä (aikaisemmat tuulimunat + esikoinen). Hui, nyt kyllä jännittää. Pitää parin päivän päästä testata uudelleen.
Ihanaa! Paljon onnea! Kyllä sekin sieltä varmaan näkyvämmäksi muuttuu! Tulehan heti sitten odottajiin heinäkuisten keskusteluun mukaan niin saadaan lisää heinämassujen kasvattajia! Onnea vielä uuteen testailuun, ja tervetuloa heinäkuisiin! ;)
Tulihan sieltä clear bluestakin tänään iltapäivällä teksti "Raskaana", joten se on menoa nyt - meni syteen tai saveen. Toivotaan parasta! Plussatuulia tähän ketjuun!
Täällähän on paljon plussanneita, vau!
Täällä olisi nyt se aika kuusta että mietin pitäisikö kokeilla ensimmäistä kertaa ovistikkuja.ostin niitä kotiin jo kesäksi mutta en sitten kuitenkaan kokeillut kun ajattelin etten haluaisi olla liian suunnitelmallinen. Outoa ajattelua kait. Ehkä siitä vähän saisi varmistusta että ovis ylipäänsä tapahtuu ja touhut osuu suht oikeaan aikaan :)
Onnea ihan tuhannesti taas plussanneille, voi kunpa pian tultaisiin perästä! Tästä ketjusta plussataan kyllä hurjaa tahtia pakko sanoa :)!
Täällä täti kurvas kylään yllättäen jo viikko sitten (nää mun kierrot on niin mitä sattuu, että ihan suututtaa). Oon aatellut nyt vähän rauhottuu tän asian kanssa, että voi olla ettei mua nyt ihan hirmusti näy täällä... On alkanut menemään vähän liian suurille paineille jo näin yk3:lla tää homma, et nyt vähän rauhotetaan :). Mutta seurailen kyllä välillä sivusta ja katsotaan sit taas kun saan itteni psyykattuamuihin asioihin. Zemppii kaikille
Heippa! Ajattelin minäkin ilmottautua mukaan tähän porukkaan. :)
Lyhyesti faktoja: Minä 23v, mies 22v, yritellään ensimmäistä lasta. Hormonaalinen ehkäisy jätetty hieman yli vuosi sitten, mutta varsinaisia yrityskiertoja on takana vasta kolme ja neljäs alkoi juuri viime viikolla.
Kiertojen pituus keskimäärin 30 päivää mutta vaihtelu on edelleen melkoista. Ovista oon testaillut lähes vuoden verran, ihan vaan tutkiakseni kiertoa. Näyttääkin siltä, että ovis tapahtuu melko myöhään ja luteaalivaihe on lyhyehkö. Tämä tuonee omat haasteensa raskautumisyritykseen. Mielessä välillä pyöriikin tutkimuksiin meneminen jo piakkoin juuri tuon epäilyttävän kierron takia. Nämä pari kiertoa nyt vielä ainakin vaan koitetaan heilutella peittoja oikeaan aikaan ja vähän muulloinkin. :D
Nyt täällä kp 5 ja odotellaan ovulaatiota - vielä parisen viikkoa varmaan antaa odottaa itseään.
Luottaako teistä kukaan noihin netin ovulaatiolaskureihin? Niiden mukaan meillä pitäis nyt olla tällä vkolla ovulaatio. Eri laskurit antavat kuitenkin erilaisia päiviä, joten on vaikea tietää, koska olisi "oikea" päivä. Tikkuja me ei olla koskaan kokeiltu. Yritetään olla stressaamatta liikaa. Tietysti niitä vois kokeilla, jos ei tässä nyt parin seuraavan kierron aikana tärppää.
Kolibri
Itse olen netin laskureita joskus kokeillut mutta kun oma kierto on vielä pillereiden jäljiltä vähän epäsäännöllinen niin päätin nyt kokeilla ovistikkuja. En ole nimittäin sitä koskaan tunnistanut..
Tänään siis aamulla tuli nyt plussa tikkuun joten sitten jatkojalostamaan sitä :) ehkä se jollain tavalla antaa varmuutta siitä että siellä kropassa jotain ainakin tapahtuu! Ja nyt voin yrittää enemmän kuunnella kroppaa ja mahdollisesti tunnistaa sen oviksen..
Muuten on jännä huomata kun lähipiiriin on ilmestynyt parikin pikkuihmistä, että varsinaisesti se ei ole lisännyt vauvakuumetta. Vai onko se sitten vaan omaa puolustusmekanismia pettymysten varalta...
En osa luottaa laskureihin. Ne kai eivät ota huomioon kunkin yksilöllistä luteaalivaihetta. Itse kokeilin laskuria, johon ei edes voinut syöttää luteaalipäivien määrää, vaan ainoastaan kuukautisten keston. Näiden kiertopäivien puolen välin tämä testi määritti ovulaatiopäiväksi. No, minulla ei taida luteaalivaihe olla 16-18 päivää. :D
Mä en kyllä ovislaskureihin pysty luottamaan, kun en oo sellaseen törmänny joka ottais huomioon henkkohtasen luteaalivaiheen pituuden - joka mulla on siis nippa nappa 10 päivää. Mä laittelen fertilityfriendiin ovisplussat ja muut faktat kierroista, niin se osaa aika hyvin ennustella. Toki nytkin arvioitu aika ovikselle on kp 14-23, eli perustuu ihan siihen tosiasiaan et aikasintaan mulla ovisplussa tullut kp 13 ja myöhäisimmillään(?) kp 22. Keskimäärin ovis ollut kp 19 ja sitä se nytkin ehdottaa. :)
Täällä kp 12 ja just tilasin ovistikut - vähän viimetippaan jäi mut toivottavasti tulevat viim. ylihuomenna.
Käytin nyt ekaa kertaa tikkuja ja täytyy kyllä sanoa että itse käyttö oli helppoa ja vaivatonta, mutta sitten niiden aiheuttama stressi ja "pakollisuus" ei kyllä oikein soveltunut meille.
Oli vielä muutenkin raskas viikko niin tämä velvollisuus ehkä pahensi asiaa. Luulen että meillä jäi tähän yhteen kertaan ja palaamme fiiliksen mukaiseen meininkiin :)
Ei tärpännyt meillekään heinävauva ekalta yritykseltä, joten ajattelin realistina liittyä tähän ryhmään.
Eli esikoista yrittämässä, ja vanhoina. Eli olen 39 ja mies 41. Takana yhden kuukauden yritys, joten ei hirveästi kokemusta.
Mutta nyt olisi siis Leijona -vauva työn alla kun Rapu-vauvaa ei tullut.