Kuka maksaa: Jos kysyisin kummilastani lomamatkalle mukaan,
miten mielestäsi pitäisi toimia kustannusten suhteen?
Tämä tuli mieleeni tuosta teinien rahankäyttöön liittyvästä "kummityttö kylässä"-ketjusta.
Olen miettinyt, jos joskus pyytäisin kummilastani mukaan matkalle (esim etelänmatkalle).
Jos sinun lastasi pyydettäisiin, miten mielestäsi tulisi toimia kustannusten suhteen?
-Kummi maksaa kaiken
-Matka maksetaan puoliksi vanhempien kanssa, kummi maksaa perillä (ruuat ym)
-Vanhemmat maksavat matkan, kummi maksaa perillä.
-vanhemmat maksavat matkan ja antavat hiukan rahaa mukaankin
-Jotenkin muuten?
Kummilapseni on 12 vuotias, joten omaa rahaa hänellä ei tietenkään ole, eikä voi olettaa hänen maksavan mitään. Vanhemmilla varmasti on hyvinkin varaa kustannuksiin, mutta muu elämäntilanne ei salli matkustelua nyt eikä pitkään aikaan tulevaisuudessa.
Mukava olisi tarjota lapselle mahdollisuus lähteä matkalle, mutta en tiedä, riittäisikö omat rahani usean henkilön matkoihin, majoituksiin, ruokiin ja huvituksiin.
Kehtaanko siis vanhemmilta kysyäkään?
Kommentit (49)
ensin kysytä lapselta vaan lapsen vanhemmilta onko matka edes mahdollinen.
Mielestäni jos matkaa ehdottaa pitää olla valmis kustantamaan matkakustannukset, taskurahat+tuliaisrahat lapsella itsellään.
Parempi sopia pelisäännöt selvästi ettei tule ikävää jälkimakua kenellekään.
Kummi maksaa tietenkin, kun kerran kutsui.Jos minun lapseni kummi ehdottaisi moista, antaisin lapselle taskurahaa mukaan ja todellakin olettaisin kummin maksavan muun. Samoin jos itse pyydän omia kummilapsiani jonnekin, maksan kaiken.
selväksi, miten haluaa.
Ja niin sitten etenet. Kun kaikki on kuitenkin sovittavissa heti etukäteen, ei kenellekään tule urpåa fiilistä perästäpäin.
Ehdottamasi vaihtoehdot käy kaikki.
-vanhemmat maksavat matkan ja antavat hiukan rahaa mukaankin
Välimeren reissulle. Meillä on suvulla siellä asunto, joten lomaillaan aika usein ja kokkaillaan omia ruokia pitkälti asunnolla. Vanhemmat maksoi lennon ja otin heiltä ruokarahaa 120 Euroa viikosta. Huomioida täytyy, että kyllä me joskus syödään ulkona (3-4 krt/vko) ja saa jädeä, limuja ja kaikkea, mitä omatkin. Lisäksi antoivat tytölle omaa rahaa lompakkoon 50 Euroa ostoksiin ja tuliaisiin. Minä sanoin summan kysyttäessä, koska se on se sama, millä oma tyttö saa shoppailla. Me tarjosimme siis matkat lentokentälle ja asunnon, ja ei tuo 120 Euroa varmaan ihan riittänytkään, jos tarkkoja ollaan. Se oli joka tapauksessa määrittelemäni summa etukäteen ruokaan ja kuittien kanssa en ala plärätä. Siitä maksettiin myös pari pientä sisäänpääsyä ja muutama halpa paikallisbussin lippu. Ap, jos rahasi ei riitä reissuun, niin miksei tytön vanhemmat maksa koko matkaa? Minä ainakin maksaisin, jos kummi veisi lapsen matkalle. Ruokarahaa voit ottaa jonkun köntän tai vaihtoehtoisesti tarjoutua maksamaan tytön ruuat perillä. Sitten omat hömpötysrahat saa vanhemmilta omaan lompakkoonsa.
Tuo ruokarahan pyytäminen lapsen vanhemmilta tuntuu kyllä aika pihiltä touhulta. Kyllähän ne lapsen vanhemmat sen tietysti maksaa kun pyydetään, mutta olen aivan varma, että keskenään ihmettelevät asiaa ja pitävät teitä pikkumaisina.
että toivoisin ainakin osan kustannuksista vanhemmilta. Minusta on aika ymmärrettävää, että sinulla ei ole varaa kustantaa kaikkea, se olisi jo aikalainen lahja.
Itse tarjoutuisin vastaavassa tilanteessa maksamaan matkan ja antamaan käyttörahaa. Jos tarkoitus on vuokrata asunto ja kokata itse, ei yhden lapsen syömisistä tule perittäväksi asti kuluja, mutta ravintolasyömisiin antaisin rahaa.
Tosin on pakko sanoa, että empisin kyllä aika lailla 12-vuotiaan päästämistä kenenkään vieraamman mukana ulkomaille. Mitä tahansa voi sattua, ja on aika kauheaa joutua vaikka sairaalaan vieraassa maassa kummitädin hoteissa.
Ihan sama onko kutsuja kummitäti, kummisetä, sukulainen, lapsen kaveri tai ihan kuka tahansa... Ihmettelen kovasti miten ihmiset voivat olettaa sellaista...
Tietty vanhemmat voisi esim käyttörahaa antaa... tai kuka sitten kehtaa ottaa moista lahjaa vastaan, että maksattaa kaiken kummilla. :D
Itse toimin niin, että jos mä pyydän mukaan, mä maksan kaiken ylläpito touhun > matkat ja ruuat + mahdolliset huvipuistot, leffat.. mihin itsekin menisin viihtymään, enkä nyt lasta jättäisi rannalle ruikuttamaan.
Mutta jos haluaa matkamuistoja, tuliaisia yms. hän maksaisi itse (vanhemmat maksaa).
asiasta vanhempien kanssa, jos tiedät, ettei lapsella ole oman perheen kanssa mahdollisuutta matkustaa. Silloin varmasti vanhemmat olisivat halukkaita maksamaan lapsen matkan ja ruoatkin. Vai onko lapsella sisaruksia, jotka ehkä haluaisivat myös matkustaa, mutta heillä ei ole siihen mahdollisuutta?
Mä ainakin olisin iloinen, jos mun lapsella olisi mahdollisuus päästä matkaan, vaikka en itse voisi lähteä ja matkustaminen ei olisi rahasta kiinni. Meidän perhe matkustaa pääosin yhdessä, mutta halvoilla reissuilla on vanhin lapsi käynyt yksinkin. Pääosin koen epäreiluksi, että yhdelle maksettaisi kalliita matkoja, jos muut lapset eivät pääsisi mihinkään.
iltapalan teosta.
Eli perheidemme taloudellinen tilanne on se, että minä olen meistä selvästi pienituloisempi. Kummilapsen vanhemmilla on rahaa, muttei muuten mahdollisuutta matkustaa.
Yksi lapsen sisaruksista olisi ehkä halukas myös matkalle (en tiedä, voi olla liian arkakin lähtemään) joten kateus-aspektikin pitää ottaa huomioon. Montaa lasta en kuitenkaan missään tapauksessa voi lisää ottaa, joten tässä kohtaa se olisi se kummityttö.
Toki saisin lapsesta matkaseuraa, mikä on mukavaa, toisaalta aika paljon vastuuta ja (ikävä sana mutta) vaivaakin. Lapsi saisi elämyksiä joita ei muuten pääse vuosiin kokemaan ja sitä olisi varmaan mukava seurata.
Pienemmillä kotimaan ym. reissuilla tietenkin maksan kaiken, jos mukaan pyydänkin, mutta tuollainen 500-600 euroa on jo aika iso raha lompakossani.
Ehkä paras pitää ajatukseni ominani ja toivoa että joskus saan kasaan niin ison kasan rahaa, että voin maksaa kaiken. Siihen asti reissailen yksin/ omalla porukalla.
Ja kuten jo sanoin, en siis tietenkään ole tästä kummilapselle puhunut mitään, vanhempien kanssa juttelisin ensin!
naapuriperheen jossa kuusi lasta. Yhdellä lapsella oli kummi jossain kauempana ja tämä tyttö pääsi sinne kesäisin tosi pitkäksi aikaa, melkein koko loman ajaksi.
Mielestäni perheen lapset oli eriarvoisessa asemassa. Kummin luona käyvällä paremmat vaatteet, aina uusia vaatteita hankittu.
Uskon että perheen muilla lapsilla oli tästä pahaa mieltä.
Ja niin olin itsekin. Tehtiin sitten niin että vanhemmat maksoi tytön ( 18v) matkat ja minä maksoin ruuat, retket yms perillä. Minusta se oli ihan ok järjestely. Eikä siinä pikkusiskokaan jäänyt vähemmälle, koska se taas meni isänsä kanssa lomalle hiukan vaarallisempaan maahan, minne muu perhe ei halunnut. Isä oli ollut siellä töissä vuosia aikoinaan.
antaisin ostoksiin rahat kohteessa.
Ajattelisin että kummi maksaa ruuat kohteessa
Ihan sama onko kutsuja kummitäti, kummisetä, sukulainen, lapsen kaveri tai ihan kuka tahansa... Ihmettelen kovasti miten ihmiset voivat olettaa sellaista...
ostaa vaatteet kaikille perheen lapsille vai ei ostaa kenellekään? Ottaa kaikki kuusi lasta kesäksi hoitoon vai ei ottaa edes sitä kummilastaan?
Mikä on oikein?
naapuriperheen jossa kuusi lasta. Yhdellä lapsella oli kummi jossain kauempana ja tämä tyttö pääsi sinne kesäisin tosi pitkäksi aikaa, melkein koko loman ajaksi.
Mielestäni perheen lapset oli eriarvoisessa asemassa. Kummin luona käyvällä paremmat vaatteet, aina uusia vaatteita hankittu.
Uskon että perheen muilla lapsilla oli tästä pahaa mieltä.
Ota ihmeeessä asia puheeksi.
Täälläkin nyt nähtiin että tästä ollaan montaa mieltä, ja itse varmaan tunnet kyseisen perheen, miten heidän kanssaan kannattaa asioida :)
Yksi on valmis vanhempana tietysti maksamaan kaiken ja toinen ilman muuta ei mitään. Yksi ei päästäis lainkaan matkaan kun taas toinen riemusta kiljuen laittais lapsen matkaan.
iltapalan teosta.
Eli perheidemme taloudellinen tilanne on se, että minä olen meistä selvästi pienituloisempi. Kummilapsen vanhemmilla on rahaa, muttei muuten mahdollisuutta matkustaa.
Yksi lapsen sisaruksista olisi ehkä halukas myös matkalle (en tiedä, voi olla liian arkakin lähtemään) joten kateus-aspektikin pitää ottaa huomioon. Montaa lasta en kuitenkaan missään tapauksessa voi lisää ottaa, joten tässä kohtaa se olisi se kummityttö.
Toki saisin lapsesta matkaseuraa, mikä on mukavaa, toisaalta aika paljon vastuuta ja (ikävä sana mutta) vaivaakin. Lapsi saisi elämyksiä joita ei muuten pääse vuosiin kokemaan ja sitä olisi varmaan mukava seurata.
Pienemmillä kotimaan ym. reissuilla tietenkin maksan kaiken, jos mukaan pyydänkin, mutta tuollainen 500-600 euroa on jo aika iso raha lompakossani.
Ehkä paras pitää ajatukseni ominani ja toivoa että joskus saan kasaan niin ison kasan rahaa, että voin maksaa kaiken. Siihen asti reissailen yksin/ omalla porukalla.
Ja kuten jo sanoin, en siis tietenkään ole tästä kummilapselle puhunut mitään, vanhempien kanssa juttelisin ensin!
kysyin kummitytön muilta kummeilta olisivatko halukkaita osallistumaan matkan maksuun synttärilahjana. Oltiin lähdössä perheen kanssa matkalle tytön synttäreitten aikoihin ja siitä se idea lähti.
Kummit 4kpl laittoi jokainen lahjaksi 70€ ja me maksettiin ruuat ja retket paikan päällä. Kummitytön äiti antoi mukaan sitten shoppailurahaa.
kerron maksuasiat samalla kun kysyn, esim. Voisiko Maija lähteä meidän kanssa Thaimaahan jos maksatte matkat? Lentokentälle pääsee kyydissä ja ja me maksamme ruuat.
Tai jos maksat koko lystin ilmoitat sen heti. Ja ehdottomasti kysyt ensin vanhemmilta.
me vanhemmat maksamme vähintään matkat. Lisäksi antaisin mukaan rahaa. En ikinä odottaisi, että kummi maksaa matkat.
jos rahat laitettaisiin vieraiden kestitsemiseen!