Kuka maksaa: Jos kysyisin kummilastani lomamatkalle mukaan,
miten mielestäsi pitäisi toimia kustannusten suhteen?
Tämä tuli mieleeni tuosta teinien rahankäyttöön liittyvästä "kummityttö kylässä"-ketjusta.
Olen miettinyt, jos joskus pyytäisin kummilastani mukaan matkalle (esim etelänmatkalle).
Jos sinun lastasi pyydettäisiin, miten mielestäsi tulisi toimia kustannusten suhteen?
-Kummi maksaa kaiken
-Matka maksetaan puoliksi vanhempien kanssa, kummi maksaa perillä (ruuat ym)
-Vanhemmat maksavat matkan, kummi maksaa perillä.
-vanhemmat maksavat matkan ja antavat hiukan rahaa mukaankin
-Jotenkin muuten?
Kummilapseni on 12 vuotias, joten omaa rahaa hänellä ei tietenkään ole, eikä voi olettaa hänen maksavan mitään. Vanhemmilla varmasti on hyvinkin varaa kustannuksiin, mutta muu elämäntilanne ei salli matkustelua nyt eikä pitkään aikaan tulevaisuudessa.
Mukava olisi tarjota lapselle mahdollisuus lähteä matkalle, mutta en tiedä, riittäisikö omat rahani usean henkilön matkoihin, majoituksiin, ruokiin ja huvituksiin.
Kehtaanko siis vanhemmilta kysyäkään?
Kommentit (49)
ja maksoin ihan kaiken muun paitsi tuliaiset. Mikään muu ei minun tilanteessani olisi tullut kysymykseenkään, en kehtaa pyytää rahaa vanhemmilta siksi, että minusta oli mukava saada matkaseuraa.
kun jo seuraavassa lauseessa joutuu sanomaan että niin, en kyllä voi ihan kaikkea maksaa... (Että voin ottaa mukaan jos osallistutte kustannuksiin)
Mieluustihan antaisin koko "paketin" lahjaksi, se vaan ei ehkä ole mahdollista.
Välimeren reissulle. Meillä on suvulla siellä asunto, joten lomaillaan aika usein ja kokkaillaan omia ruokia pitkälti asunnolla. Vanhemmat maksoi lennon ja otin heiltä ruokarahaa 120 Euroa viikosta. Huomioida täytyy, että kyllä me joskus syödään ulkona (3-4 krt/vko) ja saa jädeä, limuja ja kaikkea, mitä omatkin. Lisäksi antoivat tytölle omaa rahaa lompakkoon 50 Euroa ostoksiin ja tuliaisiin. Minä sanoin summan kysyttäessä, koska se on se sama, millä oma tyttö saa shoppailla.
Me tarjosimme siis matkat lentokentälle ja asunnon, ja ei tuo 120 Euroa varmaan ihan riittänytkään, jos tarkkoja ollaan. Se oli joka tapauksessa määrittelemäni summa etukäteen ruokaan ja kuittien kanssa en ala plärätä. Siitä maksettiin myös pari pientä sisäänpääsyä ja muutama halpa paikallisbussin lippu.
Ap, jos rahasi ei riitä reissuun, niin miksei tytön vanhemmat maksa koko matkaa? Minä ainakin maksaisin, jos kummi veisi lapsen matkalle. Ruokarahaa voit ottaa jonkun köntän tai vaihtoehtoisesti tarjoutua maksamaan tytön ruuat perillä. Sitten omat hömpötysrahat saa vanhemmilta omaan lompakkoonsa.
Olettaisin sinun kantavan vastuun koko asiasta. Ikävä paikka vanhemmille kieltää matka, johon heillä ei ole varaa, jos kummi on ensin saanut lapsen innostumaan ja toivomaan.
Jos kysyt vanhemmilta ensin, ennen kuin lapsi tietää mitään, voit suoraan kysyä niillä ehdoilla, joilla olisit halukas ottamaan lapsen mukaan.
Ap, jos rahasi ei riitä reissuun, niin miksei tytön vanhemmat maksa koko matkaa? Minä ainakin maksaisin, jos kummi veisi lapsen matkalle. Ruokarahaa voit ottaa jonkun köntän tai vaihtoehtoisesti tarjoutua maksamaan tytön ruuat perillä. Sitten omat hömpötysrahat saa vanhemmilta omaan lompakkoonsa.
Sitähän tässä mietin että olisiko se ihan "törkeää". Ihanalta kuulosti tuo sinun matkasi, olisi niin mukava tarjota jotain vastaavia elämyksiä, kun tiedän ettei lapsi muutoin pääse.
Kauhea pettymys olis, jos ei sitten toteutuisikaan, syystä tai toisesta.
Sitten vasta, kun kaikki muuten on sovittu, voisin lapselta kysyä, haluaisiko lähteä.
-ap
itse ajattelisin, että maksan jos kysyn, etteivät vanhemmat joudu ikävään tilanteeseen, jos heillä ei rahaa oikeastaan olisi. Tai jos on muita lapsia, niin on tavallaan vanhemmilta sitten epäreilua maksaa yhdelle reissu... Mutta ihan miten sovitte asian. Jos tiedät, että se ei ole vanhemmilla rahasta kiinni, siitä vaan.
Mainitsekkaan asiasta, ennen kuin selvität raha-asiat vanhempien kanssa. Sitä pettymyksen määrää, jos ei pääsekkään reissuun...
Sitten, jos minun kummini/lapseni kummi kysyisi, että miten olisi etelän loma, niin tottakai olettaisin hänen maksavan matkat+suurimman osan ruuista+kaikki huvitukset jota siellä tehdään, koska kummi on itse tarjonnut reissu mahdollisuutta. Eri asia on, jos kummi tulisi esittämään asian aloittaen olisiko perheellänne kiinnostusta maksaa kummilapsi ulkomaille, voisin lähteä esiliinaksi. Koska todennäköisesti kaikkien muidenkin lasten olisi päästävä ulkomaille tasavertaisuuden nimissä, jos vanhennemmat maksaa itse.
Oma vinkkini siis on, että laita rahaa säästöön jos haluat ilahduttaa ulkomaan matkalla kummilastasi ja menkää sitten kun on varaa maksaa molemmat reissulle :) näin tulee oikeasti hyvä mieli lapselle ja perheelle.
Kauhea pettymys olis, jos ei sitten toteutuisikaan, syystä tai toisesta.
Sitten vasta, kun kaikki muuten on sovittu, voisin lapselta kysyä, haluaisiko lähteä.
-ap
Juuri niillä ehdoilla jotka voit tarjota. Ei se olisi mitenkään noloa jos ehdottaisit vaikka 50-50 maksua tai että vanhemmat maksavat kaiken. Sinä tarjoat mahdollisuutta ottaa lapsen mukaasi, sehän se pääidea lienee eikä katoa mihinkään siitä, mitä sovitte kuluista. Toki omaa matkaasi et voi pyytää kustantamaan jos homma lähtee omasta aloitteestasi :)
Meillä ollut reissuissa mukana AINA lapsen kaveri, eikä kertaakaan tullut oikeesti edes mieleen pyytää mitään ruokarahaa tms.
Pyydetäänkö teillä vierailta kahvikolehtia ja muutakin, jos kyläilevät? :)
Välimeren reissulle. Meillä on suvulla siellä asunto, joten lomaillaan aika usein ja kokkaillaan omia ruokia pitkälti asunnolla. Vanhemmat maksoi lennon ja otin heiltä ruokarahaa 120 Euroa viikosta. Huomioida täytyy, että kyllä me joskus syödään ulkona (3-4 krt/vko) ja saa jädeä, limuja ja kaikkea, mitä omatkin. Lisäksi antoivat tytölle omaa rahaa lompakkoon 50 Euroa ostoksiin ja tuliaisiin. Minä sanoin summan kysyttäessä, koska se on se sama, millä oma tyttö saa shoppailla.
Me tarjosimme siis matkat lentokentälle ja asunnon, ja ei tuo 120 Euroa varmaan ihan riittänytkään, jos tarkkoja ollaan. Se oli joka tapauksessa määrittelemäni summa etukäteen ruokaan ja kuittien kanssa en ala plärätä. Siitä maksettiin myös pari pientä sisäänpääsyä ja muutama halpa paikallisbussin lippu.
ja ruokakustannukset jos tuollainen tilanne eteen tulisi.
Joku mökkireissu on sitten erijuttu, en ehkä tajuaisi tarjota rahaa mukaan
että vanhemmat maksaisi lapsen matkan ja antaisivat rahaa tuliaisiin yms. pikkuostoksiin.
Kummi maksaisi ruoat ja muut matkalla
ei todellakaan ole millään muotoa törkeää.
pojan kummit soittelee ja kyselee poikaa aina väälillä jos jonnekkin. Joka kerta olen kysynyt etukäteen, että paljonko haluatte rahaa mukaan. En voi olettaa, että he maksavat kaikkea. Tosin kummit aina vähän ärähtävät, että tämä on se ja se lahja pojalle. Joka tapuksessa laitan kuitenkin taskurahaa matkaan poitsulle.
matkaan hänen kanssaan siten, että minä sen lapsen matkan maksan, niin vastaus on ilman muuta kiitos ei. Lapsi reissaa vanhempiensa kanssa. Enkä anna lasta kummeille mökillekään, jos samaan hengenvetoon sanottaisiin, että ruuat maksaa sitten 50 e.
Jos kutsuu, niin kustantaa.
Jos kummilapsella ei ole muuten mahdollisuutta lähteä, vaikka varaa olisi (vaikea sairaus sisaruksella, ettei koko perhe voisi lähteä tms.), niin kehtaisin pyytää rahaa lapsen matkasta. Vanhemmat voisivat ihan mielellään maksaa. Mutta jos perheessä on rahallisesti tiukkaa, niin kysyisin ihan suoraan vanhemmilta, että onko mahdollista maksaa osa matkasta. Jos mulla itsellä olisi helposti varaa maksaa matka, maksaisin sen tietysti kokonaan molempien osalta. Mutta jos itse olisin joutunut säästämään kauan matkaa varten, niin olisi vaan reilusti kysyttävä kummilapsen vanhemmilta osallistumista lapsen kuluihin.
Jos omien lasteni kummit vievät heitä johonkin, niin he yleensä maksavat kaiken. Ei ole koskaan tarjouduttu maksamaan mitään, jos aloite on tullut kummeilta itseltään. Eikä tietysti itse ole pyydetty kummeja viemään muksuja mihinkään maksullisiin juttuihin.
Ehkä sä itse kysyisit miten haluaisit kummilapsesi vanhempien menettelevän?
Jos mun lapseni kutsuttaisiin lomamatkalle, niin sitten sen kutsujan pitäisi kyllä maksaa kaikki.
Mulla ei olisi varaa maksaa yhtään mitään
Minä olen miettinyt oman kummitytön ottamista matkalle kyllä ihan sillä ajatuksella, että itse maksaisin sitten kaiken. Tähän se kysyminen on kyllä sitten kaatunutkin, kun siitä tulisi niin paljon kuluja. ei ole kuitenkaan tullut mieleenkään kysyä heiltä maksua.
Jos meidän lasta pyydettäisiin kummien kanssa matkalle, niin varmaan kysyisin itse, että mitä maksaa, mutta olisin kyllä vähän ihmeissäni jos haluaisivat jotenkin enemmälti rahaa. Tosin riippuu tämä vähän tilanteestakin. Jos kummit ovat selvästi meitä pienituloisempia, niin varmaan maksaisin ilomielin, mutta jos isompituloiset kummit kysyisivät, niin sitten olisi vähän kinkkisempi juttu.
Yksi näkökulma vanhempana tässä on se, että meillä on kolme lasta ja minusta ylipäänsä olisi vähän epäreilua, jos yksi pääsisi kummiensa kanssa matkalle ja toiset eivät. Vielä epäreilummaksi asia muotoutuisi jos me itse maksaisimme lapsen matkan ja muuta lapset jäisivät ilman sekä matkaa että rahoja. Olisi jotenkin helpompaa selittää muille lapsille, että Maijan kummit antoivat Maijalle matkan lahjaksi ja sinä sait kummiltasi muita lahjoja.
Mutta joo, riippuu tilanteesta. Pääasia, että et oleta mitään etkä lupaa lapselle mitään ennen kuin olet keskustellut asiasta vanhempien kanssa.
kummitäti maksoi kaiken. Kummitädillä ei ollut omaa perhettä ja minun äidillä ei ollut rahoja. Kummi sai matkaseuraa ja minä iloisia retkiä. Todella hyviä muistoja meidän retkistä.
Riippuu ihan miten paljon haluat laittaa reissuun, kaikki nuo vaihtoehtosi on ihan ok, kunhan se on etukäteen sovittu
Itse tiedät mitä haluat antaa lahjaksi kummitytölle, siis sen matkan vai esim. ruoat siellä tms. Lopuista neuvottelet vanhempien kanssa. Pääasia, että pelisäännöt etukäteen selvillä, ettei sitten tosiaan tule jälkikäteen tuommoisia 'oletin kyllä, että he itse maksavat sen tai tämän'