Sateenkaariperheitä on yllättävän paljon?
Helsingissä asuessa tuntuu, että täällä on hirmuinen määrä sateenkaariperheitä: meidän rapussa on tietääkseni kaksi perheellistä naisparia, toisella kaksoset, toiselle vauva tulossa. Esikoiseni eskariryhmässä on myös sateenkaariperheen lapsi ja kuopuksen lto:na on homomies, joka tuli vastikään isäksi. Siskoni paras ystävä (nainen) seurustelee naisen kanssa ja he ovat kuulemma aloittaneet lapsen hankinnan klinikalla.
Jossain törmäsin lukemaan, että 2% lapsiperheistä olisi sateenkaariperheitä. Voiko pitää paikkansa? Elänkö jossain Helsinki-kuplassa vai onko sateenkaariperheitä muuallakin päin Suomea näin paljon?
Ja ennen kuin joku haukkuu suvaitsemattomaksi: Kunhan vaan ihmettelen, en siis ole mitenkään homovastainen tms.
Kommentit (42)
Itse en tunne yhtään sateenkaariperhettä pk-seudun ulkopuolelta.
Toisaalta, en tunne (sukulaisteni perheiden lisäksi) yhtään muutakaan lapsiperhettä pk-seudun ulkopuolelta, koska olen koko ikäni täällä asunut :D
Nais- tai miesparien avoliitto + lapset -kategoriaa ei suomessa ole virallisesti. Vaikka yleisin sateenkaariperheen muoto on naisparin yhdessä hankkimat lapset eli ydinperhe, he ovat usein kategoriassa "yksinhuoltaja + lapsia".
Ja enpä nyt tiedä, onko sateenkaariperheitä "yllättävän paljon", kun kuitenkin ei-heteroja on väestöstä joku 5-10%.
Itse asun tyttöystäväni kanssa pienellä paikkakunnalla ja ollaan ajateltu hankkia yhdessä lapsi. Mulla on jo edellisestä suhteesta nyt 3v poika, jonka isä poistui kuvioista jo ennen hänen syntymäänsä, ei kuulemma ollut valmis isäksi.
Raskausaikana olin sinkku ja kävin neuvolassa yms. oman äitini kanssa, mutta nyt päiväkodissa ollaan tehty selväksi, että sekä minä että tyttöystäväni olemme pojalle vanhempia, vaikka vain minä olen sitä virallisesti.
Täälläkin "sateenkaariperheen" äiti, vaikkei "sateenkaarisuus" mitenkään näy arjessa.
Yhdessä päätettiin viiden vuoden seurustelun jälkeen hankkia lapsia ja onneksemme jo toisella yrityksellä tärppäsi. Kaksosetkin vielä, joten kahdesta lapsesta haaveilevien lapsiluku täyttyi siinä sitten kertaheitolla.
Asumme eteläsuomalaisessa pikkukaupungissa ja vielä ei ole kokemusta päiväkodista. Tähän mennessä kaikki Kela yms. asioinnista lähtien on sujuneet hyvin.
Mä kuulun siihen sukupolveen, ettei naispareille vielä annettu hedelmöityshoitoja klinikoilla tai ne eivät ainakaan olleet yhtä yleisiä kuin nykyään (olen syntynyt vuonna 1992). Mulla on silti kaksi äitiä, tai oikeastaan äiti ja mutsi :D
Olen saanut alkuni biologisen äitini ollessa au pairina ulkomailla. Palattuaan Suomeen äitini odotti minua ja tapasi hieman ennen syntymääni mutsini, joka oli vielä silloin lukiolainen. Kun olin 1-2, mutsi muutti meille ja siitä saakka molemmat äitini ovat asuneet yhdessä. Häitä vieläkin odottelevat...
Mutta siis arki oli meillä ihan tavallista eikä mua kiusattu koulussa. Läskiksi tosin haukuttiin, koska kehityin ajoissa yms. mutta ei siis koskaan kiusattu sen takia, että mulla on kaksi äitiä tai ettei mulla ole isää.
"Isääni" en ole koskaan tavannut. Äitini on kertonut, että kyseessä oli vain yhden illan juttu, eikä hän edes tiennyt miehen nimeä. Ennen mua kiinnosti tietää miltä hän näyttää, mutta se, että tiedän hänen kansalaisuutensa riittää mulle nykyään. En lähtisi siis mihinkään Kadonneen jäljillä -ohjelmaan :D
No ihmeteltiinhän sitä vielä äitini nuoruudessa yksinhuoltajia ja äpärälapsia. Nykyäänhän tyyliin puolet esikoisista on niitä parjattuja avioliiton ulkopuolelle syntyviä lapsia, joten ajat muuttuvat :D
[quote author="Vierailija" time="11.05.2015 klo 14:15"]
No ihmeteltiinhän sitä vielä äitini nuoruudessa yksinhuoltajia ja äpärälapsia. Nykyäänhän tyyliin puolet esikoisista on niitä parjattuja avioliiton ulkopuolelle syntyviä lapsia, joten ajat muuttuvat :D
[/quote]
Niinpä ja entisaikoina näitä lapsia kiusattiin (=vanhemmat puhuivat pahaa lasten kuullen ja opettivat näin lapsensa kiusaamaan). Kohde vain siirtynyt, nykyään jotkut puhuvat pahaa samaa sukupuolta olevista pariskunnista ja kasvattavat lapsistaan kiusaajia :(
Ei liity mutta pakko tulla kertomaan että aina sitä uutta oppii tältä palstalta! Vuosi sitten ajattelin, että avioliitto kuuluu vain miehelle ja naiselle. En tiennyt että avioliitto tarkoittaa muutakin kuin kirkko häitä :D Kun omissa tutuissa on vaan "perinteisiä"pareja, ei voinut edes tietää että homoilla/lesboilla on jo lapsia. Minulle aina opetettiin,että homous on syntiä ja vain jotain seksiin liittyvää joten en uskonut että sellainen olisi hyvä kasvu ympäristö lapsille... Kun selvisi etteivät homot ole vain sellaisia kuin jossain tv sarjoissa, aloin ymmärtämään että avioliitto on tärkeä homoillekin. Nyt toivon, että monet muutkin tämän tajuaisi!!!
Mun mielestä "sateenkaariperheet" on vähän niin kuin pedofiilit, pakotetaan lapsi tai lapset luonnottomaan asetelmaan johon niillä ei ainakaan vielä, oo kehittynyt minkäänlaista omaa taipumusta. Mun mielestä lapsilla pitäisi olla luonnolliset puitteet kehittyä sellaiseksi kuin itse haluaa.
[quote author="Vierailija" time="11.05.2015 klo 14:40"]
Mun mielestä "sateenkaariperheet" on vähän niin kuin pedofiilit, pakotetaan lapsi tai lapset luonnottomaan asetelmaan johon niillä ei ainakaan vielä, oo kehittynyt minkäänlaista omaa taipumusta. Mun mielestä lapsilla pitäisi olla luonnolliset puitteet kehittyä sellaiseksi kuin itse haluaa.
[/quote]
Surkea provo :D Väitätkö että sateenkaariperheiden lapsista tulee vain lesboja/homoja? Mistäs lesbot ja homot sitten alun perin tulevat, tiesitkös että ihan heteroperheistä ;)
T: Sateenkaariperheessä aikuiseksi kasvanut hetero.
Minusta on surullista, että aikuiset tulevat haukkumaan luonnottomaksi toisten lasten perheitä. Perhe on tärkeä lapselle, joten sitä ei tulisi kenenkään ulkopuolisen vähätellä.
Kiusaajilta pitäisi ottaa lapset pois/kieltää lasten hankinta jos joiltakin!!
Kyllä minuakin harmittaa se, etteivät aikuiset ihmiset osaa pitää ennakkoluuloisia mölyjä mahassaan. Lasten perheitä haukutaan jopa lasten kuullen ja se on minusta sairasta!
Ylpeänä sateenkaarimummuna (tyttärelläni on naispuolinen avopuoliso ja heillä on lapsia) ärsyttää monien oman ikäisteni asenne: väitetään luonnottomaksi, vaikka ihan samalla tavalla monet heteroparit hankkivat lapsia, jos kärsivät lapsettomuudesta (eli klinikalla ja silloin toinen ei ole biologinen vanhempi). Lastenlasteni elämässä on paljon miehen ja naisen rooleja, joten sekään ei ole mikään peruste vähätellä sateenkaariperheitä.
Tsemppiä kaikille mukaville ihmisille, perhemuodosta riippumatta :-)
En tunne hyvin yhtäkää sateenkaariperhettä, yhden tuttuni naapurissa asuu naispari joilla on lapsi. Sitten on yksi henkilö joka ei ole hetero, mutta hän on ihan yksinhuoltaja tällä hetkellä.
Turussa asun. Olen tosin vasta 21 v, eli ehkä minun tuntemani homot ja lesbot eivät vain ole perheenperustamisiässä. Omanikäisistä heterotutuistakaan ei ole lisääntynyt vielä kuin yksi entinen koulukaveri joka on lesta
Musta on niin ihanaa, että ihan kymmenessä vuodessa ajat ovat muuttuneet parempaan suuntaan <3
Yläasteella eräs luokkakaveri teki itsemurhan sen jälkeen, kun luokan pojat saivat tietää hänen olevan lesbo. Kiusaamista jatkui ainakin puoli vuotta, eikä opettajiakaan kiinnostanut puuttua siihen. Meidän luokanvalvoja olikin joku lähes eläkeikäinen uskonnon opettaja, että nyt ymmärrän miksi hän antoi kiusaamisen mennä noin pitkälle :( Toivottavasti osaa edes hävetä!
Omista kavereista moni "tuli kaapista" vasta lukion lopussa tai opiskeluaikoina muutettuaan Helsinkiin/Tampereelle. 10v sitten ei olis voinut edes kuvitella, että nämä uskaltaisivat olla avoimesti omia itsejään saati haaveilla perheestä.
[/quote]
Sun päässä ei varmaan paljoa liiku, jos rinnastat homot pedofiileihin.
Kai meidätkin voisi laskea sateenkaariperheeksi :D
Sekä minä että mieheni olemme biseksuaaleja, mutta tosiaan ulkopuolisen silmin näytämme tavalliselta heteroparilta. Mieheni exä on mies, mutta itse en ole koskaan seurustellut naisen kanssa. Lapsia meillä on kaksi.
Ok ei tämä ehkä liity tähän suoraan, mutta kunhan vain toin tämänkin näkökulman esille! Eikös sateenkaariperhe tarkoita sitä, että vähintään 1 vanhempi kuuluu seksuaali- tai sukupuolivähemmistöön?
[quote author="Vierailija" time="11.05.2015 klo 15:02"]
[/quote]
Sun päässä ei varmaan paljoa liiku, jos rinnastat homot pedofiileihin.
[/quote]
Ihmettelen miksi nämä eivät sitten pidä heteroadoptiota pahana. Onhan se nyt yleisesti aika luonnonvastaista käytöstä ottaa jonkun toisen jälkeläinen ja kasvattaa sitä omanaan. Sitä tapahtuu varmasti vähemmän kuin homoutta eläinten keskuudessa.
Toivoisin että minulla ja monella muulla olisi ollut luonnolliset puitteet kehittyä sellaisiksi kuin itse halusimme. Tiedän ihmisiä jotka on heitetty kotoa siksi että ovat homoja, siksi etteivät halunneet enää kuulua tiettyyn uskonlahkoon tai siksi että heidän skp-identiteettinsä on ollut erilainen kuin mitä vanhemmat halusivat.
En silti pidä ratkaisuna että otetaan perheenperustamisoikeus pois uskovaisilta, heteroilta ja cissukupuolisilta.
[quote author="Vierailija" time="11.05.2015 klo 15:01"]
Musta on niin ihanaa, että ihan kymmenessä vuodessa ajat ovat muuttuneet parempaan suuntaan <3
Yläasteella eräs luokkakaveri teki itsemurhan sen jälkeen, kun luokan pojat saivat tietää hänen olevan lesbo. Kiusaamista jatkui ainakin puoli vuotta, eikä opettajiakaan kiinnostanut puuttua siihen. Meidän luokanvalvoja olikin joku lähes eläkeikäinen uskonnon opettaja, että nyt ymmärrän miksi hän antoi kiusaamisen mennä noin pitkälle :( Toivottavasti osaa edes hävetä!
Omista kavereista moni "tuli kaapista" vasta lukion lopussa tai opiskeluaikoina muutettuaan Helsinkiin/Tampereelle. 10v sitten ei olis voinut edes kuvitella, että nämä uskaltaisivat olla avoimesti omia itsejään saati haaveilla perheestä.
[/quote]
Omalla kohdalla vähän samanlainen tarina: Olen bi, mutta en uskaltanut kertoa siitä kenellekään ennen kuin olin muuttanut pois kotoa. Yläasteella ja lukiossa oli muutamia "julkihomoja" ja heistä peräti kolme tappoi itsensä. Yhdistävänä tekijänä oli kiusaaminen ja opettajien vähättely. Että ihan siksi me epävarmimmat ja ujoimmat pysyimme visusti kaapissa.
Toivottavasti nykynuorten ei tarvitse kokea samaa.
[quote author="Vierailija" time="11.05.2015 klo 15:08"]Kai meidätkin voisi laskea sateenkaariperheeksi :D
Sekä minä että mieheni olemme biseksuaaleja, mutta tosiaan ulkopuolisen silmin näytämme tavalliselta heteroparilta. Mieheni exä on mies, mutta itse en ole koskaan seurustellut naisen kanssa. Lapsia meillä on kaksi.
Ok ei tämä ehkä liity tähän suoraan, mutta kunhan vain toin tämänkin näkökulman esille! Eikös sateenkaariperhe tarkoita sitä, että vähintään 1 vanhempi kuuluu seksuaali- tai sukupuolivähemmistöön?
[/quote]
Ohhoh, enpä ole koskaan tullut tätä ajatelleeksi. Mies on hetero, minä bi, meillä on lapsi. Olemmeko sateenkaariperhe, oikeasti? No, sitten olemme sitä ylpeinä!
Meitä on moneksi. Mutta Helsingin harha on Helsingin harha: puolet Suomen seksuaalivähemmistöihin kuuluvista asuu Helsingissä, vaikka siellä asuu vain 1/4 kansasta.