Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka paljon/minkä ikäinen etälapsi saa itse päättää olemisestaan etävanhemmalla?

Vierailija
08.08.2012 |

Meillä on siis tilanne, että miehen 8v. on nyt alkanut sanomaan, ettei haluaisi tulla meille, kun täällä "on niin tylsää". Koskaan aiemmin ei ole tällaista ilmennyt. Emme oikein tiedä, miten tuohon pitäisi reagoida.

Lapsi ei siis ole mitenkään surullisen oloinen, vaan lähinnä "vittuuntunut", kun "ei ole tekemistä". Tekemiseksi hän laskee itse lähinnä huvipuistoreissut, joita ei luonnollisestikaan esim. kahden viikon aikana voi joka päivä toteuttaa. (Eikä toteuteta lähivanhemmankaan luona.) Mikään "tavallinen" tekeminen, kuten ulkoilu, pelaaminen, leikkiminen jne. ei kiinnosta lasta. Hokee koko ajan vain, että on tylsää eikä tahdo olla täällä.

Kaksi vuotta nuoremmalla sisaruksella ei ole tällaista ongelmaa, hän on oikein tyytyväinen hyppiessään trampoliinilla, pyöräillessään kirjastoon, leikkiessään yksin tai nuoremman sisaruksen kanssa. Siksi mitityttääkin, että joko 8v. alkaa olla sen ikäinen, että vain kavereiden seura kelpaa? Tuntuu vain, että 8v. on niin nuori vielä.

Viikonloput mun mielestä on ihan tuon ikäisen vielä "kestettävä", vaikka olisi kuinka "tylsää", mutta mietinkin sitten lähinnä näitä pidempiä lomia. Esim. syysloma, joka varmaan on seuraava mahdollisuus mahdollisesti miehen ottaa lapset tänne pidemmäksi aikaa, niin onko sitten väärin/epäreilua/jotain "pakottaa" tuo 8v.?

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
08.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ehkä hieman kärjistetty, mutta meillä juuri pakotettiin 14 vuotias isän luokse viikonlopuksi. Oli kuulema suunnitellut muuta ja nyt pilattiin hänen elämä. Mun mielestä tämän ikäinen on vielä itse liian nuori päättämään asioistaan. Nyt jos annatte 8 vuotiaalle periksi niin miten luulet, että tulee enää myöhemmin. Sittenhän ne kaverit vasta tärkeitä onkin. Kyllä vanhemmat vielä päättää ja käskee, jos pakko. Kivaa ei tarvii olla, mutta ei se elämä aina ole yhtä huvipuistoa:)

Vierailija
2/11 |
08.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen ikäisen kanssa voi sovitella ja etänkin pitää ymmärtää, että vanhemmista aletaan irtaantua. Meillä oli 16-vuotias vieraileva tähti, joka on kolmen vuoden ajan itse säädellyt käymisiään. Joskus on vain yhden yön, joskus käy kaksi vkl peräjälkeen. Kesällä on saanut mennä ja tulla mielensä mukaan. Kesäkuussa tuli viikonlopuksi ja olikin 1,5 viikkoa. Kesäkuun lopussa tuli uudestaan ja olikin vain yhden yön. Toisaalta heinäkuussa oli kahden viikon sijasta vain viisi päivää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
08.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

12 vuotta täyttäneen mielipide otetaan huomioon.

Vierailija
4/11 |
08.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

12 v saa päättää kumman vanhemman luona asuu, mutta minusta sen ikärajan voisi nostaa 15 ikävuoteen, 12 v on oikeasti tosi kakara vielä eikä tajua kokonaisuutta, siis: etällä on kivaa, koska siellä ollaan aina vaan käymässä. Lähillä tylsää, kun siellä on se arki, rajat, koulu, kotityöt, sanktiot. Sen tajuaminen, että arjeksi se muuttuu etälläkin jos se lähikoti on, ei vielä ole 12.vuotiaalla. Tai se, jos etällä on ns. uusi perhe, että ei muuteta vain isin/äidin luo, vaan siihen perheeseen ja se on eri asia se.

Mutta tapaamisissa on käytävä kyllä täysi-ikäiseksi asti. Siinä ei kamalasti huomioida, tosin voihan niitä vähän alkaa säätämään ja muuttamaan ja lastakin kuunnella asiassa, jos lähi on suostuvainen.

ymmärrän että 8 v.lla on tylsää. Poika? Minulla on pian 9 v täyttävä eikä meilläkään kotona arki ole tekemistä ja huvipuistoa, mutta jos hänen pitäisi viettää koko viikonloppu "toisten nurkissa" aivan varmasti alkaisi se, että tylsää.. kun sitä tulee kotonakin. Tuon ikäisellä pitäisi olla jo niin paljon tekemistä, touhua, aktiviteettiä. ei siihen oikeasti mitkään fillariretket, leikkipuistot ja trampat enää riitä, energiaa olisi enempäänkin. 2 v nuoremmalle tuo vielä riittää.

On kiva pitää ikävää ja tylsää - omassa kodissaan. On omat tavarat, voi päättää mitä tekee jos tylsyys tulee. Mitä sitä etällä voisi tehdä? Kun se ei ole koti. Kun ne omat tavarat on kotona. Silloin tylsä ON tylsääkin tylsempää. Mieti omalla kohdallasi. Olet joka toinen vkl anoppilassa. tekeminen loppuu ihan varmasti kesken. tv.tä ei voi katsoa loputtomiin, lukea ei jaksa aamusta iltaan... ja kotona odottaisi vaikka mitä ja mikä, mutta kun menee, ei ennätä tehdä.. nyt olisi aikaa, vaan kun se kaikki on kotona..

ja kotona on myös ne kaverit. Oman ikäiset kaverit.

Suosittelen, että harvennatte tapaamisia 1 x / kk tapahtuvaksi. ainakin sen 8 v kohdalla. Omat lapseni kävivät näin, ja kun muutin eri paikkakunnalle, vieläkin harvemmin. Välit säilyivät ja isä pysyi tärkeänä, koska tapaamisia kuitenkin oli, mutta kotonakin oli aikaa olla myös ns. vapaalla, eikä niin, että lähes kaikki vapaa oli isällä ja kotona vain se tylsä arki..

Vierailija
5/11 |
08.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa sillä perusteella "pakottaisitte", että lapsi sanoo, että on "tylsää"? Tuon ikäisillä lapsilla pitääkin olla välillä tylsää! Ihan tavallisessakin perheessä.

Tosin tiedän, että valtaosan av-mammoista lapset istuvat viereisellä tietsikalla hankkiutumassa eroon tylsyydestään, kun äiti surffaa...

Vierailija
6/11 |
08.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ehkä hieman kärjistetty, mutta meillä juuri pakotettiin 14 vuotias isän luokse viikonlopuksi. Oli kuulema suunnitellut muuta ja nyt pilattiin hänen elämä. Mun mielestä tämän ikäinen on vielä itse liian nuori päättämään asioistaan. Nyt jos annatte 8 vuotiaalle periksi niin miten luulet, että tulee enää myöhemmin. Sittenhän ne kaverit vasta tärkeitä onkin. Kyllä vanhemmat vielä päättää ja käskee, jos pakko. Kivaa ei tarvii olla, mutta ei se elämä aina ole yhtä huvipuistoa:)

että siinä äiti haluaa viikonloppuvapaansa ja päästä kakarastaan eroon. äitimammalla bileet odottaa, joten kakarat pois jaloista.

En voisi jyrätä tuon ikäisen nuoren mielipidettä noin jyrkästi.

Kyllä se kohta lähtee, ihan kokonaan, vaivaset 4 vuotta ja voit ajaa ovesta ulos omilleen. Sitten pääsee menemään, äitikin ja juuri äiti.

minusta tuon ikäisen kanssa voisi alkaa jo opetella neuvottelemaan, keskustelemaan, eikä määrätä pakkoa.

Vierailija
7/11 |
09.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa sillä perusteella "pakottaisitte", että lapsi sanoo, että on "tylsää"? Tuon ikäisillä lapsilla pitääkin olla välillä tylsää! Ihan tavallisessakin perheessä.

Tosin tiedän, että valtaosan av-mammoista lapset istuvat viereisellä tietsikalla hankkiutumassa eroon tylsyydestään, kun äiti surffaa...

Minun mielestä edelleen, on aivan eri asia pitää tylsää kotona, kuin "vieraalla", mikä se etän koti on. ei tarvitse olla sirkushuveja etälläkään, mutta tekemistä kuitenkin jo tuon ikäiselle, niin että saa aikansa kulumaan. Jos joka päivä ja joka tapaaminen valittaa tylsyyttä, on vika jossain muussa kuin lapsessa itsessään.

Vierailija
8/11 |
09.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa sillä perusteella "pakottaisitte", että lapsi sanoo, että on "tylsää"? Tuon ikäisillä lapsilla pitääkin olla välillä tylsää! Ihan tavallisessakin perheessä. Tosin tiedän, että valtaosan av-mammoista lapset istuvat viereisellä tietsikalla hankkiutumassa eroon tylsyydestään, kun äiti surffaa...

Minun mielestä edelleen, on aivan eri asia pitää tylsää kotona, kuin "vieraalla", mikä se etän koti on. ei tarvitse olla sirkushuveja etälläkään, mutta tekemistä kuitenkin jo tuon ikäiselle, niin että saa aikansa kulumaan. Jos joka päivä ja joka tapaaminen valittaa tylsyyttä, on vika jossain muussa kuin lapsessa itsessään.

ja huomioon pitää ottaa myös se 6v. sekä 2v. sisarus.

ap

Vierailija
9/11 |
09.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ymmärrän siis aivan täysin, että lapsi haluaisi olla kotonaan (vrt. tuo anoppi-juttu), että ennemmin olisi "pitämässä tylsää" siellä. Välillä totta kai on kaikilla tylsää, siitä juteltiin tänään useampaan otteeseen tytön kanssa, mutta kun hänellä tuntuu olevan koko ajan tylsää.

Sen tiedän myös, ettei lähivanhemman luona "tehdä yhtään mitään", siis ovat oikeastaan aina vain kotona, eivät ihan oikeasti käy missään (en ymmärrä, miten kukaan aikuinen jaksaa sellaista, mutta jokainen tyylillään ;)). Mutta jostain syystä lapsi silti odottaa, että meillä käytäisiin joka päivä huvipuistossa... Tänään ehdotin Korkeasaarta - ei vois vähempää kiinnostaa häntä. Uimahalli? Ei. Haluaa vain kotiin.

Aloituksessakin jo kirjoitin, että mielestäni tuon ikäinen ehdottomasti "pakotetaan" viikonlopputapaamisiin, kun syynä on vain tuo "tylsyys". Mutta näitä lomia sit just enempi mietinkin, tuntuu toisaalta väärältä määrätä lapsi esim. kuukaudeksi kesällä paikkaan, jossa ei halua olla.

ap

Vierailija
10/11 |
09.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päinvastoin. Olisin huolissani, jos lapsi sanoisi, että pelottaa tai on surullista.

Vierailija
11/11 |
09.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis Korkeasaarta ja uimahallia tarjotaan, kun lapsi sanoo että on tylsää? Meillä kehotetaan lukemaan tai lähtemään ulos tai KEKSIMÄÄN ITSE tekemistä. Mielikuvitus ei lapsella kyllä yhtään kehity, jos ap:n logiikalla mennään.

HUOM: Mielikuvituksen kehittymiseen tarvitaan tylsyyttä!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme kaksi