Jos olisit työtön, niin menisitkö 11 päiväksi välillä töihin?
Mulle tarjottiin 11 päivän duunia. Olen tällä hetkellä ansoisidonnaisella ja henkilöstövuokrausfirma tarjosi minulle lyhyen työrupeaman.
Ei mulla sinänsä ole mitään työtä vastaan, vaan mietin että minkälainen paperishow siitä sitten kehkeytyy liiton kanssa ja saanko siitä ylipäänsä mitään voittoa?
Kun noilla maksajilla, oli se sitten kela tai liitto tuppaa aina kaikki päätökset kestämään, niin en taas haluaisi alkaa odottelee, että milloinkahan seuraavat korvaukset sais kun herrat siellä pyörittelee mun lappusia.
Kommentit (32)
Eihän kyse ole siitä, että päivärahat pienenvät, vaan siitä, että tuloja ei ole työkeikan palkan jälkeen pahimmillaan seuraavaan kahteen kuukauteen sen byrokratian vuoksi. Eli sun pitää esimerkiksi sillä neljänsadan euron palkalla elää kahdeksan viikkoa, maksaa siitä kahdet vuokrat ja muut kulut jne. Jos säästöjä ei ole, niin tuo tilanne on oikeasti tosi vaikea. Ei se ole asennekysymys, että elämästä häviää viikkokausiksi se vähäinenkin taloudellinen turva.
Höpöhöpö, ei se noin kauan kestä!
Eikö? Tarkistin juuri omat tietoni viime vuodelta...heinäkuun kolme ensimmäistä viikkoa olin töissä ja sen jälkeen "tulojen vuoksi" ensimmäinen päivä, joka kerrytti työmarkkinatukea oli 20.9. Eli ensimmäinen työmarkkinatuki tuli sitten kivasti vasta lokakuussa.
Olipa muuten vähän miettimistä, että mitäs sitten... En sitten tiedä, että miten liitoilla tms. mutta näin Kelalla.
...heinäkuun kolme ensimmäistä viikkoa olin töissä ja sen jälkeen "tulojen vuoksi" ensimmäinen päivä, joka kerrytti työmarkkinatukea oli 20.9. Eli ensimmäinen työmarkkinatuki tuli sitten kivasti vasta lokakuussa.
Sulla on sitten tainnut olla ihan kunnon palkka tuolta kolmelta viikolta.
...heinäkuun kolme ensimmäistä viikkoa olin töissä ja sen jälkeen "tulojen vuoksi" ensimmäinen päivä, joka kerrytti työmarkkinatukea oli 20.9. Eli ensimmäinen työmarkkinatuki tuli sitten kivasti vasta lokakuussa.Sulla on sitten tainnut olla ihan kunnon palkka tuolta kolmelta viikolta.
Joo, tosiaan tarkistin asian...ensimmäinen työttömyyspäivä oli 27.7. (eli ei nyt siis ihan kolme ensimmäistä viikkoa, kun työ alkoi muistaakseni 6.7.) ja ensimmäinen työmarkkinatukeen laskettava päivä oli 20.9. Ihan kahtatoista viikkoa siitä tosin ei tainnut tulla, kun ensimmäinen työmarkkinatukihan maksetaan kahdelta viikolta.
Palkka oli bruttona joitakin kymppejä päälle 1000e. Eli ei nyt kaiken järjen mukaan ihan mikään jäätävän iso palkka. Siis että sillä makseltaisiin parin kuukauden vuokrat, laskut, ruoat jne. pakolliset menot.
Sai jokusen kerran harjoitella penninvenytystä ja tyhjästänyhjäystä ja ajateltua, että eipä tule seuraavan kerran tartuttua parin viikon työkeikkaan.
viime vuonna olin sovitellulla päivärahalla ja eipä tarvinnut päätöksiä odotella.
Meillä tulee tilinauha net-postiin 2-3 päivää ennen palkkapäivää, siitä se on helppo laittaa liitteeksi sähköiseen päivärahahakemukseen. Parissa päivässä tuli sitten jo päätös. Periaatteessa päiväraha ja palkka olisi voinut tulla samana päivänä.
Ap onkin ansiosidonnaisella, eikä ole mikään helvetin työmarkkinatukiluuseri.
No ja mitä sitten? Eiköhän tiettyä aihetta käsittelevään ketjuun mahdu muutkin kokemukset, repipä sen työpätkän jälkeiset rahat kelalta, liitosta tai vaikka peräsuolesta.
Ja edelleen, ihan vakiduunissa olen, mutta tästäkin aiheesta on kokemusta, että miten voi hommat mennä ihan perseelleen, jos saa hienon tarjouksen parin viikon työstä.
Mutta anteeksi kovasti, etten huomannut pätkätyötä käsittelevälle vastaukselle aloittaa ihan omaa keskustelua. ;D
Siinäpä sitä onkin kannattavuuslaskelmissa puuhaa, kun karenssi napsahtaa päälle.
Ap onkin ansiosidonnaisella, eikä ole mikään helvetin työmarkkinatukiluuseri.
No ja mitä sitten? Eiköhän tiettyä aihetta käsittelevään ketjuun mahdu muutkin kokemukset, repipä sen työpätkän jälkeiset rahat kelalta, liitosta tai vaikka peräsuolesta.
Ja edelleen, ihan vakiduunissa olen, mutta tästäkin aiheesta on kokemusta, että miten voi hommat mennä ihan perseelleen, jos saa hienon tarjouksen parin viikon työstä.
Mutta anteeksi kovasti, etten huomannut pätkätyötä käsittelevälle vastaukselle aloittaa ihan omaa keskustelua. ;D
No kyllä aika luuseri saa olla, että pelkkää työmarkkinatukea "ansaitsee".
Mmmm, niin...sovitaan sitten vaikka, että asia on näin. ;D
Inhoan kyllä tosin kun ihmiset noin^ vastaavat, mutta nyt on vastassa jo niin ällistyttävää typeryyttä etten vain keksi mitään järkevää sanomista. :D
Mutta anteeksi nyt vain kovasti, etten vielä viime kesänä ole ehtinyt olla työelämässä niin kauaa, että olisin työttömäksi jäätyäni jotain ansiosidonnaista tai vastaavaa saanut. Mutta korjaanpa tilanteen ja pääset sinäkin sitten osaltasi joku päivä minullekin sitä makselemaan, kunjos työt loppuvat. Ihan jees suunnitelma, eikös vain. ;)
työttömyyspäivärahaa. olen vasta valmistunut ja alta vuoden ollut työelämässä, pätkää toisen perään. kivasti tienaa joo.. paperisodalle ei loppua näy.
En oikein ymmärrä teidän lukutaidottomien tapaa kommentoida asiaa, joka ei oikein ole näköjään käynyt selväksi.
Voi toki hyvällä tuurilla käydä niin, että keikkaa poikii lisää töitä, mutta aina niin ei ole ja sen _jälkeenkin_ pitäisi jollain elää...muullakin kuin pyhällä hengellä, jos käy niin "kivasti" että seuraavat pari kuukautta kaikki rahahanat ovat kiinni ihan vain sen takia, että kävit muutaman viikon töissä. Katsos kun ei se muutaman viikon palkka riitä useammaksi kuukaudeksi.