Jos olisit työtön, niin menisitkö 11 päiväksi välillä töihin?
Mulle tarjottiin 11 päivän duunia. Olen tällä hetkellä ansoisidonnaisella ja henkilöstövuokrausfirma tarjosi minulle lyhyen työrupeaman.
Ei mulla sinänsä ole mitään työtä vastaan, vaan mietin että minkälainen paperishow siitä sitten kehkeytyy liiton kanssa ja saanko siitä ylipäänsä mitään voittoa?
Kun noilla maksajilla, oli se sitten kela tai liitto tuppaa aina kaikki päätökset kestämään, niin en taas haluaisi alkaa odottelee, että milloinkahan seuraavat korvaukset sais kun herrat siellä pyörittelee mun lappusia.
Kommentit (32)
Tekee hyvää päästä ihmisten ilmoille ja voihan se poikia pidempiaikaisen työsuhteen.
en menisi. (siis yksin raha-asioista vastaavana perheessä). menin ja se sotki kaikki raha-asiat pitkäksi aikaa.
Eipä ole noita säästöjä kertynyt, joten taitaa olla paras kieltäytyä tarjouksesta.
Ap
Tekee hyvää päästä ihmisten ilmoille ja voihan se poikia pidempiaikaisen työsuhteen.
AP
paperisota ei ole iso, kunhan itse vaan ajoissa toimittaa kaikki tarvittavat paperit.
Ainut tapaus missä en menis, olis jos lapsille ei olis hoitopaikkaa.
osa-aika-pätkätöitä. Töistä sain palkkatodistukset samoin tein eikä liitonkaan kanssa ollut ongelmia. Jokaisesta tienatusta eurosta sain puolet itselleni sovitellun päivärahan puitteissa.
Minulla on siis myönteiset kokemukset asiasta. Tosin minulla oli mies töissä, joten pienet viivästykset eivät olisi taloutta kaataneet. Sain niistä työpätkistä hyvää työkokemusta, joiden ansiosta sain muualta ensin määräaikaisia ja sitten vakituisen työn.
Sairaslomatuurauksissa on sekin puoli, että lyhyt tuuraus voi poikia pitkäaisenkin työn. Harmi, kun työpaikasta ei voi kysyä, että mikä sillä ihmisellä on ;)
Menisin, jos se ei vaikuttaisi seuraavien kuukausien raha-asioihin. Viime kesänä olin kolmen viikon pätkän töissä ja sittenpä sen takia ei seuraavaan pariin kuukauteen mitään rahaa tullutkaan mistään.
Nyt on jo vakiduuni, mutta jos työttömänä olisin, niin kyllähän nuo pätkät sinänsä olisivat ihan jees, jos niistä ei vain sitten rankaistaisi jälkeenpäin.
Jos olis oman alan töitä ja palkka tuplaten työttömyyskorvauksen määrä per päivä, niin menisin. Silloinkin kyllä selvittäisin vuokrafirmalta etukäteen, milloinka he maksavat palkan kyseiseltä pätkältä.
Jos huonosti käy, olet töissä nyt elokuussa ja he maksavat palkan vasta syyskuun viimeinen päivä. Silloin voit anoa elokuun päivärahat vasta lokakuussa. Jos kassalla on jonoa, hakemuksen käsittelyyn menee pari viikkoa. Silloin joudut olemaan 2,5 kk ilman rahaa ihan vain sen takia, että olit ahkera ja menit töihin. Plus sitten tietenkin se, että kun kyseessä on alle 14 päivän pätkä, menee päiväraha sovitelluksi, eli elokuun päivärahoista vähennetään puolet saamastasi palkasta.
menisin, koska noi poikii aina jatkoja. paperisota ei ole iso, kunhan itse vaan ajoissa toimittaa kaikki tarvittavat paperit.
Ainut tapaus missä en menis, olis jos lapsille ei olis hoitopaikkaa.
Varsinkin jos on kyse isommasta työnantajasta, jos pärjäät niin se on hyvä tapa saada jalka oven väliin. Se saat näyttää sun taitojassi. Ja henkilöstöfirmakin tarjoaa sinulle enemmän paikkoja jos olet niitä valmis ottamaan vastaan.
Jos olis oman alan töitä ja palkka tuplaten työttömyyskorvauksen määrä per päivä, niin menisin. Silloinkin kyllä selvittäisin vuokrafirmalta etukäteen, milloinka he maksavat palkan kyseiseltä pätkältä. Jos huonosti käy, olet töissä nyt elokuussa ja he maksavat palkan vasta syyskuun viimeinen päivä. Silloin voit anoa elokuun päivärahat vasta lokakuussa. Jos kassalla on jonoa, hakemuksen käsittelyyn menee pari viikkoa. Silloin joudut olemaan 2,5 kk ilman rahaa ihan vain sen takia, että olit ahkera ja menit töihin. Plus sitten tietenkin se, että kun kyseessä on alle 14 päivän pätkä, menee päiväraha sovitelluksi, eli elokuun päivärahoista vähennetään puolet saamastasi palkasta.
Miten sitten kieltäytyä työstä? Hävettää jo etukäteen, koska aion sanoa tarjoukselle ei. Mulla ei ole varaa odotella yhtään enempää korvausrahojani kuin mitä nyt odotan 4 vikkoa. Niin tiukilla rahani ovat.
Miten siis kieltäytyä, ilman että vaikutan laiskalta nirppanokalta?
itse palkkasin kerran kolmen päivän osa-aikaiseen sijaisuuteen uuden työntekijän, hän oli talossa kokopäiväisenä sen jälkeen 3v. ja olisi vieläkin jos ei olisi muuttanut toiselle paikkakunnalle.
Ekassa tapauksessa menin alunperin 3 päiväksi sairausloman sijaiseksi, sijaisuus jatkui ja jatkui ja olin 3 vuotta tuolla töissä, vakituisena ensimmäisten 3 viikon jälkeen. Toisella kerralla menin viikoksi sairausloman sijaiseksi kuntatyönantajalle. Paljastui, että sijaistin syöpään sairastunutta ja tämäkin poiki töitä tauotta kolmeksi vuodeksi, josta olin 1,5 vakkarina.
tuollaisia pätkiä pari, ja lopputulos oli se, että kaikki päätökset myöhästyivät. Jos en olisi nopeasti päässyt pitempiaikaisiin töihin, olisin joutunut olemaan kaksi kuukautta ilman tuloja.
Rahallisestihan se ei kannata, valitettavasti ja kamala paperisotakin siitä tulee :( Itse olen silti tehnyt, mutta vain oman mielenterveyden vuoksi ;)
minimiaika töille olisi ehkä kuukausi.
mutta minulle kävi toistakymmentä vuotta sitten niin, että työttömänä ollessani minulle tarkottiin 4 viikon työsuhdetta. Se olisi kestänyt kuukauden puolivälistä seuraavan kuukauden puoliväliin, mutta oli siis muutamaa päivää vaille kuukauden mittainen.
Ehdin jo lupautua, kun minulle selvisi, että alle kuukauden mittainen työsuhde ei katkaise työttömyyttä ja työttömyyspäiväraha lasketaan kultakin kalenterikuukaudelta erikseen, mikä olisi tarkoittanut sitä, että olisin 4 viikon työn vuoksi menettänyt 2 kuukauden työttömyyskorvauksen ja lopputulos olisi ollut +-0.
Onneksi sain työnantajan kanssa neuvoteltua työsuhteeseen pari lisäpäivää niin, että työjaksosta tuli täyden kuukauden mittainen, jolloin työttömyyskausi katkesi ja sain työttömyyskorvausta niiltä päiviltä jotka olin noina kalenterikuukausina työtön.
Mutta ihan järjetön systeemi! En tiedä, ovatko saaneet tuota muutettua, kun en ole tuon työttömyyskauden jälkeen työtön ollut.
Ota selvää, milloin palkka maksetaan, äläkä heti ole torjumassa keikkaa. Oma kokemukseni on, että vuokrafirmasta maksettiin kahden viikon välein palkkoja, lisäksi ekan keikan jälkeen niitä pukkasi jatkuvasti.
Ja mitä sitten, jos päivärahojasi vähennetään, haloo, sähän olet saanut palkkaa!
En oikein ymmärrä teidän elämäntapatyöttömien ajatusmaailmaa; palkka pitäisi saada täyden työttömyyskorvauksen lisäksi???
Rahallisestihan se ei kannata, valitettavasti ja kamala paperisotakin siitä tulee :( Itse olen silti tehnyt, mutta vain oman mielenterveyden vuoksi ;)
Asiat hoidetaan netissä tosi joustavasti.
Eihän kyse ole siitä, että päivärahat pienenvät, vaan siitä, että tuloja ei ole työkeikan palkan jälkeen pahimmillaan seuraavaan kahteen kuukauteen sen byrokratian vuoksi. Eli sun pitää esimerkiksi sillä neljänsadan euron palkalla elää kahdeksan viikkoa, maksaa siitä kahdet vuokrat ja muut kulut jne. Jos säästöjä ei ole, niin tuo tilanne on oikeasti tosi vaikea. Ei se ole asennekysymys, että elämästä häviää viikkokausiksi se vähäinenkin taloudellinen turva.
en menisi.
(siis yksin raha-asioista vastaavana perheessä). menin ja se sotki kaikki raha-asiat pitkäksi aikaa.