Teillä ei ole oikeutta työttömyysetuuteen. MITÄ IHMETTÄ?
Jäin työttömäksi kesäkuun lopussa ja hain työttömyyskassasta ansiosidonnaista päivärahaa alkaen 1.7. Sain juuri tällaisen päätöksen:
"Teillä ei ole oikeutta työttömyysetuuteen, koska saamanne lomakorvaus on jaksotettu viimeisimmästä työsuhteesta saamanne palkan perusteella. Lomakorvaus on xxxxxx e. Jaksotuksen perusteena oleva palkka on xxxxx e kuukaudessa ja xxxx e päivässä. Lomakorvaus on jaettu jaksotuksen perusteena olevalla päiväpalkalla, jolloin jaksotus vastaa yhteensä 24 päivää. Jaksotettavana lomakorvauksena pidetään yli kahden viikon pituisen kokoaikaisen työsuhteen päättyessä tai myöhemmin maksettavaa lomakorvausta. Työttömyysturvalaki 3 luku 6 § 2 ja 4 mom.
MITÄ TÄMÄ TARKOITTAA??? Olen aivan ymmällä, enkä ymmärrä tuosta tekstistä yhtään mitään :(. Osaisiko joku auttaa?
Kommentit (23)
että en ole tuolta 24 päivältä oikeutettu työttömyysetuuteen, mutta sen jälkeen kyllä. Ja onko ihan normaali käytäntö, että lomakorvaukset jaksotetaan noin?
Maksettiinko sulle lähtiessä lomakorvaukset? Ne lasketaan vielä maksullisiksi lomapäiviksi, eli olet niiden aikana ikäänkuin vielä työsuhteessa. Sulle aletaan maksaa työttömyyskorvausta vasta näiden 24 päivän jälkeen.
eikä sulla ole oikeutta työttö myyskorvuakseen noilta päiviltä, koska tavallaan olet vielä työnantajan maksamalla lomalla, vaikka työsuhde onkin jo päättynyt. Oikeus työttömyyskorvaukseen alkaa sit lomarahojen kulumisen jälkeen. (Omavastuu 7päivää voi tulla väliin, jos sitä ei vielä tänä vuonna ole ollut)
että en ole tuolta 24 päivältä oikeutettu työttömyysetuuteen, mutta sen jälkeen kyllä. Ja onko ihan normaali käytäntö, että lomakorvaukset jaksotetaan noin?
Aina tehdään näin.
tarkoittaa vain sitä ettet vielä saa rahaa. Vuosilomapäivät lusittava ensin pois ja sen jälkeen alkaa liiton rahat juosta. Toivottavasti et ole rahoja tuhlannut.
lomakorvaus kattaa 24 päivää ja olet lomalla tuon aikaa työsuhteesi päättymisen jälkeen.
Viikossa menee 5 lomapäivää.
Saat työttömyyskorvausta 3.8. alkaen.
Kyllä mulle ne lomakorvaukset maksettiin työsuhteen päättyessä. Tarkoittaa tuo 24 päivää arkipäiviä eli 5 päivää viikossa?
Ekaa kertaa työttömänä ja ihan pihalla näistä asioista...
ap
lomakorvaus kattaa 24 päivää ja olet lomalla tuon aikaa työsuhteesi päättymisen jälkeen.
Viikossa menee 5 lomapäivää.
Saat työttömyyskorvausta 3.8. alkaen.
joten lisätäänpä se vielä niin 14.8 alkaa rahat juoksemaan.
Ekalta 24 päivältä (+ 7 päivän karenssi) et saa työttömyyskorvausta, koska sun katsotaan elelevän sen ajan työsuhteen päättyessä saamillasi lomakorvauksilla.
Laitat vaan päivärahan jatkohakemuksen normaalisti, niin kyllä sitä rahaa jossain vaiheessa alkaa tulla.
Onneksi lomarahoja on vielä jäljellä. Täytyy elellä nyt niillä...
ap
mutta se voisi tarkoittaa sitä, että kun jäit töistä pois, sait rahana pitämättömät lomat, ja työttömyyskorvaus alkaa vasta sitten, kun ne rahana saamasi lomat on pidetty. Eli tavallaan et ole vielä työtön vaan lomalla, vaikka työsuhde onkin jo loppunut.
Työttömyyskorvausta laskettaessa viikossa on 5 arkipäivää, korvausta ei makseta la-su, ja samaa kaavaa käytetään lomakorvausjaksotuksen laskemiseen. Joku olikin laskenut ihan oikein, että kesäkuun lopussa työttömäksi jääneellä eka päivä, jolta saa korvausta, on 14.8., ap:n antamilla tiedoilla.
Minulle tuli sama lappu metalliliiton työttömyyskassasta.Olin lomautettuna töistä 17.9.2012-15.10.2012. Ovatko sössineet työttömyyskassassa vai mitä vi..ua?? Ja oli laskettu vielä "Lomakorvaus on jaettu jaksotuksen perusteena olevalla päiväpalkalla, jolloin jaksotus vastaa yhteensä 30 päivää" Talous tiukilla ku ei oo kahteen kuukauteen tullu mistään rahaa..Eli olen nyt kolmatta viikkoa töissä lomautuksen päätyttyä.
Mutta vielä tällä hetkellä on siis aivan normaali käytäntö ja on ollut näin jo vuosia.
Mutta vielä tällä hetkellä on siis aivan normaali käytäntö ja on ollut näin jo vuosia.
eduskunnan sivujen mukaan se ei oikein etene.
Minulle tuli sama lappu metalliliiton työttömyyskassasta.Olin lomautettuna töistä 17.9.2012-15.10.2012. Ovatko sössineet työttömyyskassassa vai mitä vi..ua?? Ja oli laskettu vielä "Lomakorvaus on jaettu jaksotuksen perusteena olevalla päiväpalkalla, jolloin jaksotus vastaa yhteensä 30 päivää" Talous tiukilla ku ei oo kahteen kuukauteen tullu mistään rahaa..Eli olen nyt kolmatta viikkoa töissä lomautuksen päätyttyä.
Eli lisään vielä, että en ole saanut mitään lomarahoja/korvauksia. Eihän tämä voi olla oikein, että en saa latiakaan tolta kuukauden lomautukselta?
että miten kauan se vastaa palkkaa. Ja siltä ajalta mitä vastaa palkkaa, et saa työttömyyspäivärahaa.