Olen vegaani, haluatko kysyä jotain?
Kommentit (34)
kommuunin jonnekin maalle? Olivat ensin vegaaneja mutta joutuivat lopulta luopumaan vegaaniudesta, koska olisivat joutuneet syömään lähes samaa ruokaa päivästä toiseen.
Mitä ajatuksia tämä sinussa herättää?
En tykkää hihhulihipeistä ja ajattelin, että ärsyynnyn, jos luen. ;)
Miksi monen vegaanin mielestä lemmikit ovat ok, mutta ei luomumaito tai onnellisen kanan munat?
kommuunin jonnekin maalle? Olivat ensin vegaaneja mutta joutuivat lopulta luopumaan vegaaniudesta, koska olisivat joutuneet syömään lähes samaa ruokaa päivästä toiseen. Mitä ajatuksia tämä sinussa herättää?
En tykkää hihhulihipeistä ja ajattelin, että ärsyynnyn, jos luen. ;)
siitä, mitä ajatuksia herättää se, että joutuu luopumaan vegaaniudesta käytännöllisistä syistä. Kommuunin jäsenet siis joutuivat luopumaan siitä, koska olisivat joutuneet syömään papukastiketta päivästä toiseen, ilmeisesti, koska syrjäseudulla ei olisi ollut mahdollisuuksia hakea erilaisia vegaanipöperöitä (oma tulkintani). Nuo kommuunin jäsenet olivat useat koulutettuja ja idealisteja, mielestäni lehtijuttu oli myönteinen, siinä kerrottiin, minkälaisia ongelmia kohtasivat. En itse ajatellut, että ovat hihhuleita vaan näin positiivisena sen, että yrittivät elää tavalla, johon uskoivat.
mutta mun mielestä ne vaan ei maistu hyviltä... Eli en osaa valmistaa niitä.
Onko vegaaneilla jotain omia sivuja, missä olis hyviä reseptejä?
kauan olet ollut vegaani ja voitko suositella sitä myös muille? Asutko yksin, ja jos et, niin mitä perheenjäsenesi ovat mieltä ratkaisustasi?
T:Lakto-ovo-vege, joka harkitsee vegaaniutta.
Tekis mieli syödä enemmän kasviksia, mutta mun mielestä ne vaan ei maistu hyviltä... Eli en osaa valmistaa niitä. Onko vegaaneilla jotain omia sivuja, missä olis hyviä reseptejä?
syövät muutakin kuin pelkkiä kasviksia saatika että googlaaminen on joillekin niin vaikeaa..
Onko sinulla lemmikkieläimiä?
Ei ole lemmikkejä. En ole eläinihminen.
Miksi monen vegaanin mielestä lemmikit ovat ok, mutta ei luomumaito tai onnellisen kanan munat?
Koska lemmikkien ja tuotantoeläinten hyvinvoinnissa on iso ero. Se minimitaso, millä eläimiä tarvitsee pitää, jotta maito on luomua tai kanat "onnellisia" ei ole hirveän korkea. Eläimet voivat tietysti paremmin kuin kaikkein raaimmissa tehotuotanto-olosuhteissa, mutta kun huomioi, miten hurjat ne hurjimmat olosuhteet ovat, se "luomu/onnellinen" ei ole vielä hirveän hyvä taso. Tällä en kiellä sitä, etteikö osa tuotantoeläimistä voisi hyvin, kun paketin kyljessä lukee onnellinen kana tai luomu, mutta mikään ei vielä velvoita kohtelemaan eläimiä hyvin, jotta noita sanoja saa käyttää.
Lemmikkejä taas kohdellaan pääsääntöisesti asiallisesti ja etenkin oman lemmikkinsä kohdalla vegaani voi saada sataprosenttisen varmuuden siitä, että eläintä kohdellaan hyvin.
Onko sinulla lemmikkieläimiä?
Ei ole lemmikkejä. En ole eläinihminen.Miksi monen vegaanin mielestä lemmikit ovat ok, mutta ei luomumaito tai onnellisen kanan munat?
Koska lemmikkien ja tuotantoeläinten hyvinvoinnissa on iso ero. Se minimitaso, millä eläimiä tarvitsee pitää, jotta maito on luomua tai kanat "onnellisia" ei ole hirveän korkea. Eläimet voivat tietysti paremmin kuin kaikkein raaimmissa tehotuotanto-olosuhteissa, mutta kun huomioi, miten hurjat ne hurjimmat olosuhteet ovat, se "luomu/onnellinen" ei ole vielä hirveän hyvä taso. Tällä en kiellä sitä, etteikö osa tuotantoeläimistä voisi hyvin, kun paketin kyljessä lukee onnellinen kana tai luomu, mutta mikään ei vielä velvoita kohtelemaan eläimiä hyvin, jotta noita sanoja saa käyttää.Lemmikkejä taas kohdellaan pääsääntöisesti asiallisesti ja etenkin oman lemmikkinsä kohdalla vegaani voi saada sataprosenttisen varmuuden siitä, että eläintä kohdellaan hyvin.
Koira ja varsinkin kissa on lihansyöjä, jolle ruoka täytyy jostain hankkia. Onko siis on ok syöttää sille eläimelle niitä tuotantoeläinten lihoja? Kun varsinkin kissan vegaanisyöttäminen on eläinrääkkäystä.
Tekis mieli syödä enemmän kasviksia, mutta mun mielestä ne vaan ei maistu hyviltä... Eli en osaa valmistaa niitä. Onko vegaaneilla jotain omia sivuja, missä olis hyviä reseptejä?
syövät muutakin kuin pelkkiä kasviksia saatika että googlaaminen on joillekin niin vaikeaa..
Silloin kun minä olin vegaani, määritelmä tarkoitti nimenomaan sitä, että mitään muuta ei syödä, eikä eläinkunnan tuotteita käytetä muutenkaan (villaa, nahkaa, lanoliinia kosmetiikassa jne).
vegetaristit ja muut sekasyöjät sit erikseen...
kyllä mieltänyt vegaanin kasvissyöjäksi, sori jos näin väärässä olen, kerro sitten, mitä kaikkea muuta syövät!
Miksi luulet, että googlaaminen olis vaikeaa?
Luepas vaikka aloitus :D, niin ei nuttura niin paljoa kiristä.
Ajattelin, että haluat näkemykseni nimenomaan tuosta lehtijutusta.
joutuu luopumaan vegaaniudesta käytännöllisistä syistä. Kommuunin jäsenet siis joutuivat luopumaan siitä, koska olisivat joutuneet syömään papukastiketta päivästä toiseen, ilmeisesti, koska syrjäseudulla ei olisi ollut mahdollisuuksia hakea erilaisia vegaanipöperöitä (oma tulkintani).
Tiettyyn pisteeseen saakka en näe mitään ongelmaa siinä, että eettiset valinnat ovat tilannesidonnaisia. On tilanteita, jossa oman moraalin vastainen toiminta on minusta hyväksyttävää (hyväksyisin ongelmitta moraalisesti oikeutetuksi sen, että väkivallattomuuten uskova lyö puolustukseksi ihmistä, joka yrittää puukottaa hänen lastaan) ja tilanteita, joissa se on ymmärrettävää, vaikkei välttämättä hyväksyttävää. Kommunin ruokapolitiikka on minusta jälkimmäistä. Heidän ei ollut pakko tehdä niin kuin tekivät, vaikka se olikin mukavampaa. Elämä on, toisinaan.
Tosin omaan kantaani vaikuttaa vahvasti se, että en ole varsinaisesti eläinystävä tai välitä erityisesti eläimistä. Vegaani, jonka elämäntapavalinnan takana on vahvempaa aatteen paloa, varmasti tuomitsisi kommuunin toiminnan ja ymmärtäisin kyllä senkin varsin hyvin.
Olen viettänyt ison osan nuoruudestani ja nuoresta aikuisuudestani hyvin vahva-aatteisten ja älyllisten aktvistien ja vahva-aatteisten, mutta ehkä vähemmän älyllisten hippien kanssa. Pitkä altistuminen on johtanut siihen, että toleranssini on tätä nykyä aika alhainen. Ääri-ihmiset, myös korkeakoulutetut sellaiset, jokta pitävät dialogin puutetta hyveenä eivät minusta saa tai ole ehkä koskaan saanetkaan aikaan mitään hyvää ja ovat lisäksi monotonista seuraa. Mutta toisaalta, leimaan ehkä ihmiset liian äkisti hihhuleiksi mennävuosien kokemuksien perusteella.
kauan olet ollut vegaani ja voitko suositella sitä myös muille? Asutko yksin, ja jos et, niin mitä perheenjäsenesi ovat mieltä ratkaisustasi?
T:Lakto-ovo-vege, joka harkitsee vegaaniutta.
nyt vegaani sellaiset viitisen vuotta. Liu'uin hitaasti sekasyöjästä kasvipainotteisen sekasyöjän kautta kasvisyöjäksi ja sitten vegaaniksi. Kuten sanottu, vietin opiskeluaikoina paljon aikaa vegaanien ja kasvissyöjien kanssa, mikä opetti katsomaan ruokaa eri vinkkelistä, mutta vegaaniksi ryhdyin vasta opiskelujen loputtua.
Elän avoliitossa. Miehellä homma kulki vastakkaiseen suuntaan, eli hän oli hyvin nuorena pitkään vegaani ja liukui siitä kasvissyöjäksi, koska kodin ulkopuolella vegaanius on usein aika työlästä. Kotona meillä on vain vegaanisapuskaa. Kasvissyöntiaikoinani asuin myös sekasyöjän kanssa ja kokkasin silloinkin lähinnä vegaanisapuskaa. Silloinen mies (tai poika, melkein) ei ollut moksiksaan, koska olin huomattavasti parempi kokki ja silloiset vegaanisafkani olivat ruokina parempia kuin hänen tekemänsä liharuuat.
Voin hyvin suositella vegaaniutta, jos on valmis sietämään ajoittaista epämukavuutta esimerkiksi työpaikkaruokailun ja ulkona syömisen suhteen. En ovat minusta ne suurimmat kompastuskivet. Itse kaipaan eniten kylmän maidon juomista ja hunajaa sekä liivatetta ruuanlaitossa, vaikka mistään muista eläintuotteista luopuminen ei sinänsä harmita.
Mulla itselläni on kokemuksia lähinnä vahva-aatteisten, mutta vähemmän älyllisten hippien seurasta. Itse koin, että vegaanius yllättävää kyllä laajensi ruokavaliotani eikä supistanut sitä. Jos siis miettii syötyä lajimäärää.
Asutko pääkaupunkiseudulla vai muussa kaupungissa vai ihan maalla? Syötkö ruokaloissa ja miten hyvin sun käyttämissä ruokapaikoissa on vegaanivaihtoehtoja?
Kauanko oot ollut vegaani?
Yrittääkö sun kaverit (vieläkin?) syöttää sulle salaa ei-vegaanista safkaa?
Silloin kun minä olin vegaani, määritelmä tarkoitti nimenomaan sitä, että mitään muuta ei syödä, eikä eläinkunnan tuotteita käytetä muutenkaan (villaa, nahkaa, lanoliinia kosmetiikassa jne). vegetaristit ja muut sekasyöjät sit erikseen...
jokainen kutsuu miksi haluaa.
Ap muuten lakkasi vastailemasta kysymyksiin..Menikö nyt lupailemaan liikoja tällä "kysy minulta" -teemalla?
Miksi vegaanit ei saa syödä hunajaa? Mitä erilaisia perusteluja siihen on olemassa? Se tulee joo mehiläisten keräämänä, mutta miksi se on ongelma?
Koira ja varsinkin kissa on lihansyöjä, jolle ruoka täytyy jostain hankkia. Onko siis on ok syöttää sille eläimelle niitä tuotantoeläinten lihoja? Kun varsinkin kissan vegaanisyöttäminen on eläinrääkkäystä.
Eläimet eivät ole moraalisia toimijoita, joten sinänsä siinä, että kissa ja koira syövät lihaa, oli se sitten vapaana elänyttä riistaa, tuotantoeläintä purkissa tai vaikka naapurin lapsi, ei ole mitään ongelmaa.
Niistä vaihtoehdoista, että syöttää lihaa syövälle lemmikille epämääräisesti tuotettua lihaa tai että pitää sitä nälässä/vääränaisella ravinnolla kumpikaan ei ole erityisen hyvä. Ensimmäisessä eläimiä rääkätään välillisesti, toisessa suoraan. Ehkä näistä vaihtoehdoista ensimmäinen on lopulta se parempi, koska toisessa kärsimystä ei voi selittää pois sillä, että se olisi tapahtunut kuitenkin tai ainakin todennäköisesti tämän yhden henkilön toiminnasta riippumatta. Ainoa tapa välttyä valinnalta huonojen vaihtoehtojen välillä on tietty olla hankimatta lemmikkiä. Jos lemmikki taas on jo hankittu, on vähiten väärä vaihtoehtoa ruokkkia se kunnolla.
Minusta selkeintä vegaanille on olla pitämättä lihaa syöviä lemmikkejä, mutta en silti näe aivan tavatonta ristiriitaa siinä, että on vegaani ja ruokkii kissansa kissanruokapurkista. Ihmiset nyt ovat sellaisia. Armeijassakin on pappi.
Miksi vegaanit ei saa syödä hunajaa? Mitä erilaisia perusteluja siihen on olemassa? Se tulee joo mehiläisten keräämänä, mutta miksi se on ongelma?
ja syön kyllä (kotimaista) hunajaa, mutta nyt kun olen vähän lueskellut mehiläistenhoidosta, olen ällistyksekseni oppinut, että myös mehiläistenpito on monessa maassa järkyttävää tehomaataloutta.
ja syön kyllä (kotimaista) hunajaa, mutta nyt kun olen vähän lueskellut mehiläistenhoidosta, olen ällistyksekseni oppinut, että myös mehiläistenpito on monessa maassa järkyttävää tehomaataloutta.
siksi, että vegaanien kieltolistalla ovat mm hunaja
Kieltolista... Eiköhän tuo kysyjä halunnut tietää, MIKSI vegaani ei sitä syö, eli miksi se on "kieltolistalle" päätynyt...
kommuunin jonnekin maalle? Olivat ensin vegaaneja mutta joutuivat lopulta luopumaan vegaaniudesta, koska olisivat joutuneet syömään lähes samaa ruokaa päivästä toiseen.
Mitä ajatuksia tämä sinussa herättää?