2viikkoa etuajassa syntynyt on keskonen?
Heipppa!
Kaverini synnytti (käynnistettiin) juuri, kaksi viikkoa etuajassa. Vauvan paino oli 2450g.
Kaverini on aikamoinen huomionhakija ja nyt hän väittää että vauva on keskonen.
Sairaalassa ei tarvinnut olla kuin kolme päivää kotiuttamisen jälkeen.
Kuulema painon ja sen takia että kaksi viikkoa ennen laskettua aikaa käynnistettiin on tämä vauva keskonen. Oma lapseni painoi saman verran,mutta syntyi ajallaan ja ei todellakaan puhuttu keskosesta.
Kertokaa vedättääkö tää ihminen mua, taas?
Kommentit (55)
täysiaikaiseksi viikosta 37 lähtien. Voihan 42 viikolla syntynyt painaa 2,4kg, kyse on tällöin enemmänkin small for date-tilanteesta.
"Keskonen on vastasyntyneeseen lapseen liittyvä ilmaisu, jolla viitataan raskauden ennenaikaiseen keskeytymiseen. Arkkiatri Arvo Ylppö keksi sanan ja määritteli keskoseksi alle 2 500 gramman painoisen vastasyntyneen.
Nykyisin keskosuus määritellään yleensä raskausviikkojen ja/tai sikiön painon mukaan. Keskosuudesta on kyse, jos lapsi syntyy raskausviikkojen 22 ja 37 välillä. Normaali raskaus kestää 40 viikkoa, mutta raskaus katsotaan täysiaikaiseksi aina viikosta 37 alkaen ja virallisesti yliaikaiseksi vasta raskausviikon 42 täytyttyä. 95 % synnytyksistä alkaa ajallaan. Jos lapsi syntyy ennen 22. raskausviikon päättymistä, käytetään termiä "keskenmeno", ja sen jälkeen termiä "ennenaikainen synnytys". Alle 1 500 gramman painoisena syntynyttä lasta kutsutaan joskus tieteellisissäkin yhteyksissä pikkukeskoseksi."
Edelleen, alle 2500g vauva on keskonen. Ihan lääkärienkin mielestä.
että painaa alle 2,5 kg, mutta siitä on aikamoinen matkaa siihen että mun kaksoset syntyi yli 3,5 kk ennen rv 25+5 ja painoivat molemmat alle kilon. Keskosuus ei kuitenkaan ole aiheuttanut sairaalaan jäämistä esim.
se on silloin SGA!!!!
Meillä neljäs lapsi syntyi rv 39+2 ja painoi 2760g/50,5cm ja ihan normi ajassa ja koossa siis oli.
Viides syntyi myös täysiaikaisena rv38+5, painoi vain 2220g/45cm ja EI ollut keskonen, vaan SGA-vauva!!!
Kuudes syntyi rv 35+5, painoi 2470g/46,5cm ja oli siis keskonen, ei painonsa vuoksi vaan raskausviikkojen takia.
Eli kaverisi vauva ei ole keskonen, vaan SGA!
nuorin syntyi 36+4 ja painoi 2920g
toiseksi nuorin syntyi 38+4 ja painoi 2480g.
Kumpikaan ei saanut keskosen statusta. Synnytyspaikka oli NKL ja syntymävuodet 1998 ja 2000.
rv 37+2 syntyneet kaksoset olivat keskosia, kun molemmat painoi alle 2,5kg, toinen alle 2kg. Myös itse olen ollut keskonen, kun olen samoilla viikoilla syntynyt ja painoin alle 2kg.
Lapseni ovat käyneet myös keskoskontrollissa.
Itse en ole vain koskaan käyttänyt heistä keskonen-sanaa, mutta sairaalan kirjoissa näin on.
Periaatteessa siis täyttää keskosvauvalle asetetun painokriteerin, mutta toki siihen liittyy muutakin.. Omani on syntynyt 27+4, eli tiedän todella mitä on keskoslapsi.. lapseni oli 3kk sairaalassa..
Hyviä kommennteja tullut muiltakin, ja voit toki googlesta tarkastaa keskoskriteerit.
Joillain ihmisillä on vain tapana tehdä kärpäsestä härkänen..
nykyajan mammat ei muuta synnytäkään kuin keskosia, kun vetävät röökiä ja panttaavat kaloreita ja vauvat syntyy pienipainoisina "keskosina".
t. ihan oikean keskosen äiti, ja ei ollut kivaa pelätä lapsen hengen puolesta :(
eli sellaista vauvaa joka syntyy liian aikaisin ja kaikki ei ole vielä kehittynyt niin kuin pitäisi? Omani syntyi rv33 ja keuhkot eivät olleet vielä valmiit, kyseessä keskonen. Vaikka syntymäpaino oli lähemmäksi 2,5kiloa. (toki tipahti sitten rajusti)
Minusta jos on täysiaikaine lapsi niin sana keskonen on väärä vaikka olisi kuinka pieni. Eihän kyseessä ole keskenkasvuinen vaan PIENIkasvuinen. Vauva on kuitenkin ihan valmis maailmaan ja kaikki kehitysvaiheet mahassa on läpikäyty.
ja mitä väliä, onko äiti oikeassa vai ei.
Lapsi on kuitenkin syntynyt ja kaiketi tervekin vielä, kutsukoon miksi tahtoo.
*Lapseni on keskooonen, lapseni on keskooonen*
Syntyi RV:lla 36+1 ja painoi 2450Gg.
On tosin jo kymmenvuotias, mutta ihanaa kun sain luvan käyttää keskos-termiä. Silloin ei olisi tullut mieleenkään. Lapsi söi ja hengitti itse, valohoidon jälkeen lähdettiin kotiin ihan normaalisti.
Ja painoi 2700. Kukaan ei puhunut keskosesta, olisiko pitänyt?
Oli sisarruksiinsa verrattuna ihan pienenä vauvana uneliaampi, piti herätellä syömään jne.
Muuten normaalisti kehittynyt.
Tätä ketjua kun lukee niin on loppujen lopuksi aika onnellinen kun omat sosiaaliset piirit on suhtkoht pienet .Eipä ole ap:n ja joidenkin vastaajien tapaisia lottovoitto 'kavereita'
"keskosina" ja käynnistettyinä. Ensimmäinen syntyi rv 39+1 ja painoi 2465g (istukan vajaatoiminta mistä käytiin ultrassa monta kertaa raskauden aikana). Toinen syntyi rv 35+6 ja 2010g. Sama istukan vajaatoiminta mutta pahempi.
Käypähoitosuosituksissa on virallinen ennenaikaisuuden ja keskosuuden määritelmä, jota Suomessa käytetään:
Synnytyksellä tarkoitetaan sikiön syntymistä, kun raskausviikko 22+0 on täyttynyt tai 500 gramman syntymäpaino on saavutettu.
Synnytys on ennenaikainen, jos se tapahtuu ennen 37:ää täyttä (37+0) raskausviikkoa.
Ennenaikaisen synnytyksen ryhmittely raskausviikkojen mukaan:
hieman ennenaikainen: 34+0 – 36+6 raskausviikkoa (late preterm)
kohtalaisen ennenaikainen: raskausviikkojen 28+0 ja 33+6 välillä
erittäin ennenaikainen: alle 28+0 raskausviikkoa (extremely preterm)
Ulkomaisessa kirjallisuudessa määritelmät vaihtelevat.
Keskosuuden määritelmiä:
keskonen: syntymäpaino alle 2 500 g
pieni keskonen (pikkukeskonen): ≤ 32+0 raskausviikkoa tai syntymäpaino ≤ 1 500 g
erittäin pienipainoinen keskonen: syntymäpaino < 1 000 g (myös pienen pieni keskonen)
rv 36+3 syntynyt.