Yksiö Helsingissä, minkä verran koneet vaikuttavat vuokraan?
Olen laittamassa vuokralle suurehkoa yksiötäni Kallion tienoilla. Olen tähän saakka asunut siinä itse. Olen halunnut tiskata astiat käsin ja pestä pyykit taloyhtiön erinomaisessa pesutuvassa, jotta voin pitää asunnossa enemmän kaappitilaa.
Asuntoon kuitenkin mahtuisi pyykkikone ja astianpesukone. Aion tarjoutua asennuttamaan ne, jos vuokralainen niitä toivoo, mutta tällöin vuokra on korkeampi. Kysymys kuuluu: kuinka paljon korkeampi?
Katsoin läpi kaikki osapuilleen vastaavat asunnot Oikotieltä ja Vuokraovesta. Neliöhinnat niissä olivat 24 ja 28 euron väliltä, ja ajattelin itse pyytää ehkä 23 euroa neliöltä. Jos apk laitetaan, se tulee olemaan integroitu kuten keittiön muutkin koneet (korkeakiiltoiset kaapinovet). Ppk on todennäköisemmin tavallinen, mutta sekin istuu mukavasti kylppärin tason alle eli ei tule näyttämään sellaiselta viritykseltä, mitä usein yksiöissä näkyy.
Minkä verran neliöhinnan tulisi nousta noiden koneiden lisäämisestä?
Kommentit (18)
miksi laittaa yksiöön pyykkikonetta, jos on hyvä pesutupa ja tilaa on vähän.
t: pesutupaansa erittäin tyytyväinen yksiössä asuva
Yhtiössämme on erinomainen pesutupa, jossa on monta hyvää konetta, linko ja kuivausrumpu. Kaikki pyykit saa pestyä siellä yhtä aikaa, kun käyttää montaa konetta samanaikaisesti. Tehokasta ja mukavaa, ja en ikimaailmassa pystyisi ostamaan yhtä hyvää konetta kotiini.
Kiitos vastauksesta, 2!
ap
ja itse tiskaamista ja pesutuvan käyttöä.
enemmän se vuokralainen arvostaa vähän halvempaa vuokraa ja itse tiskaamista ja pesutuvan käyttöä.
Jengi siis yleensä kuitenkin suostuu maksamaan kovempaa vuokraa kun kämpässä on koneet.
Mutta noin itsekin ajattelisin, enkä siksi asennutakaan niitä koneita vielä, vaan vasta jos vuokralainen erikseen sitä toivoo. Itse toivoisin että ne jätettäisiin väliin, koska hankinta ja asennus toki vaatisi minulta ylimääräistä vaivaa ja osallistumista. Mutta se vuokralainenhan siellä tulee jatkossa asumaan, joten hänen päätöksensä.
ap
Yksiöt menee lähinnä opiskelijoille jotka ei kylve rahassa
, täällä stadissa menee muutenkin yksiöt ns. kuin kuumille kiville, varsinkin jos on Kalliossa tms. Muista vaan, että maksimivuokra sossun mukaan on 650 e/kk ;)
Mielestäi noille koneille ei ole tarvetta.
Tiskikonetta nyt ei yksiössä välttämättä tarvita, eli siinä asuisi varmaan max. 2 henkilöä eikä esimerkiksi kolmen lapsen perhettä.
Ja toisaalta pyykinpesukonetta en ole koskaan missään asunnossa nähnyt valmiina. Olen aina kuljettanut omaa pyykinpesukonetta asunnosta toiseen. Aika monella joko on pesukone tai sitten haluaa pestä pyykkinsä pesutuvassa.
Yksiöt menee lähinnä opiskelijoille jotka ei kylve rahassa
Voisin selvitykseni perusteella hyvin pyytää 26 e/m2 ilman niitä koneitakin. Pienistä yksiöistä pyydetään yli kolmea kymppiä, osassa neliövuokra lähentelee jo neljääkymppiäkin.
Pyydän siis jonkin verran markkinavuokraa vähemmän, mutta en nyt sentään ihan läskiksi voi heittää. Hyvän vuokralaisen löytäminen vaikeutuu huomattavasti, mitä enemmän hakijoita tulee. Kun vuokra on suunnilleen markkinahintainen, asunnosta kiinnostuvat ne ihmiset, jotka oikeasti pitävät juuri sen tyyppisestä asunnosta, ja osaavat/haluavat siksi todennäköisemmin pitää sen hyvässä kunnossa.
Omista opiskeluajoistani ei ole vielä kovin kauan, ja sen perusteella tiedän, että pääkaupunkiseudulla hyvin monet opiskelijat asuvat joko Hoasin asunnoissa tai kimppakämpissä. Jotkut kyllä asuvat myös yksin yksiöissä, mutta suuri osa näistä omistaa kämppänsä itse. Oman kämppäni tyyppiseen odotan asukkaaksi nuorta työssäkäyvää aikuista. Tunnen useita tämän lajin edustajia, jotka asuvat yksiöissä.
ap
vuokraa mitä suunnittelet, ei sun tarvitse olla hyväntekijä ja miettiä mitä sossu mahtaa maksaa.
Mun mielestäni tuo pyykkikone ei ole ollenkaan pakollinen jos on talopesula, astianpesukoneettomaan asuntoon en itse sen sijaan muuttaisi.
Mun mielestäni vuokra voisi ihan hyvin olla sama - oli se kone tai ei. Jos nimittäin asunto on vaikkapa 30 m2 ja vuokra siitä nousisi 1 eur/m2, niin itse vuokralaisena tekisin nopean laskutoimituksen 1*30*12=360 - eli alle vuodessa maksaisin koneen itse jo (Ikean halvin malli). Ja kun ottaa huomioon vielä että vuokranantaja saa sen verovähennyksiin, niin...
Eli, hieman korkeampi sama hinta ja asennutat astianpesukoneen jos vuokralainen sen haluaa.
mitään pientä vuokraa. Maksukyinen vuokralainen on siistimpi asuja kun maksukyvytön eli sossun asiakas.
Joo, en hyväntekeväisyysmielessä tuota hieman halvempaa vuokraa suunnittelekaan, vaan siksi että toivon pitkäaikaista vuokralaista. Jos pyydän suurinta mahdollista vuokraa, saan varautua etsimään aika-ajoin uuden vuokralaisen, ja kustannuksia tulee siitäkin.
Mun mielestäni vuokra voisi ihan hyvin olla sama - oli se kone tai ei. Jos nimittäin asunto on vaikkapa 30 m2 ja vuokra siitä nousisi 1 eur/m2, niin itse vuokralaisena tekisin nopean laskutoimituksen 1*30*12=360 - eli alle vuodessa maksaisin koneen itse jo (Ikean halvin malli). Ja kun ottaa huomioon vielä että vuokranantaja saa sen verovähennyksiin, niin...
Itse pidän parhaana korottaa vuokraa koneista, koska näin uskon löytäväni vuokralaisen, joka ei niitä koneita edes halua. Eli sellaiset vuokralaiset, jotka haluaisivat koneet, tekevät toivottavasti juuri kuvailemasi laskutoimituksen ja toteavat ettei kannata. :)
ap
Sanoisin, että halvempi vuokra ilman koneita. Luultavasti asukas hankkii itse pesukoneen mikäli sitä kokee tarvitsevansa ja siitä ei koidu sinulle kuluja lainkaan. Näin myös saat varmemmin pitkäaikaisen vuokralaisen. Melko halvalla olet asuntoa vuokraamassa, itse laskin juuri maksaneeni kallion huonokuntoisesta (ja kosteusvaurioisesta) pikkuyksiöstäni 32,6 e neliö plus tietenkin sähkö. Ei varmaan tarvitse mainita, että asuin asunnossa vain 9kk..
Eli sellaiset vuokralaiset, jotka haluaisivat koneet, tekevät toivottavasti juuri kuvailemasi laskutoimituksen ja toteavat ettei kannata. :)
ap
että ostan koneet itse... Sitten sulla ap ei ole minkäänlaista käsitystä siitä miten hyvin (tai huonosti) koneet on asennettu.
Eikä se vuokran suuruus niin kovin paljoa merkitse ihmisten muuttamisintoon - enemmän sen tekee muuttuvat elämäntilanteet.
Itselläni on myös ollut sijoitusasuntoja jo 10 vuotta, aina olen saanut todella hyvää vuokratuottoa (pyytänyt siis ihan tolkutonta vuokraa =D ) ja löytänyt hyvät vuokralaiset jotka ovat pysyneet riittävän pitkään.
t. 11
Ai niin muuten, jos päädyt ostamaan ne koneet, niin osta ne vasta sitten kun vuokrasopimus on jo "päällä". Muuten et saa niitä verovähennyksiin.
Apk on vielä ihan ymmärrettävä mutta pyykkikone ei ole mikään tyypillisesti vuokra-asuntoon kuuluva kone. Miksi siis edes mietit sitä? Vuokralaisen kannalta se voisi olla huonokin juttu koska siitä seuraa ongelma mitä tehdä omalle, kenties uudellekin koneelle.
enemmän se vuokralainen arvostaa vähän halvempaa vuokraa ja itse tiskaamista ja pesutuvan käyttöä.
joka on aina ollut vähän halvempaa opiskelija lähiöaluetta. Ei se siitä mihinkään muutu.
Melko halvalla olet asuntoa vuokraamassa, itse laskin juuri maksaneeni kallion huonokuntoisesta (ja kosteusvaurioisesta) pikkuyksiöstäni 32,6 e neliö plus tietenkin sähkö. Ei varmaan tarvitse mainita, että asuin asunnossa vain 9kk..
Pieniä yksiöitä näkyi olevan tarjolla jopa 38 e/m2, joten tuo maksamasi lienee ollut suht. ok hinta - toki kunnosta riippuen (nuo kosteusvauriot kuulostavat kyllä jo aika pahalta). Suurissa yksiöissä neliövuokrat ovat maltillisempia. Pienestä kaksiosta voi sitten taas pyytää vähän korkeampaa neliövuokraa kuin saman kokoisesta yksiöstä. Eli mitä "tiiviimpiä" neliöt ovat, sitä arvokkaampia.
ap
Apk on vielä ihan ymmärrettävä mutta pyykkikone ei ole mikään tyypillisesti vuokra-asuntoon kuuluva kone. Miksi siis edes mietit sitä? Vuokralaisen kannalta se voisi olla huonokin juttu koska siitä seuraa ongelma mitä tehdä omalle, kenties uudellekin koneelle.
Luulisi asian tulleen jo selväksi ketjussa. Eli en tietenkään ole nyt heti niitä koneita laittamassa, vaan valitsen ensin vuokralaisen. Haluan kuitenkin jo etukäteen hahmottaa, minkä verran koneet korottavat vuokraa, jotta vastaus on valmiina jos asia tulee puheeksi.
ap
että ostan koneet itse... Sitten sulla ap ei ole minkäänlaista käsitystä siitä miten hyvin (tai huonosti) koneet on asennettu.
No vuokralainen kai on korvausvelvollinen, jos hänen salaa asentamansa koneet vaurioittavat asuntoa? Jos minulta lupaa kysymättä on asennettu esim. keittiön alakaapin tilalle apk, niin vuokralaisen voinee velvoittaa hoitamaan tilanne entiselle mallille lähtiessään? Onko tätä varten muuten netissä joku valmiiksi muotoiltu litania, jonka voi lisätä sopimustekstiin?
Ai niin muuten, jos päädyt ostamaan ne koneet, niin osta ne vasta sitten kun vuokrasopimus on jo "päällä". Muuten et saa niitä verovähennyksiin.
Kiitos tiedosta! Näin oli tarkoitus tehdä joka tapauksessa, mutta varsinkin jos se vaikuttaa vähennyskelpoisuuteenkin.
ap
miksi laittaa yksiöön pyykkikonetta, jos on hyvä pesutupa ja tilaa on vähän.
t: pesutupaansa erittäin tyytyväinen yksiössä asuva