Saako sektion rahalla? Haluan lapsia,
mutta pelkään kuollakseni kipua enkä haluaisi joutua tavalliseen synnytykseen.
Kommentit (68)
Vauva-asiat ja sitä myötä synnyttäminen ovat pyörineet ajatuksissani, koska tuo miesihminen sitä jo vähän ehdotteli, ja raskauden mahdollisuus pilkahti mieleeni, kun huomasin, että menkat on myöhässä. Mutta mä luulen, että tarvitsen piiitkän valmennuksen ennen kuin olen valmis synnyttämään itsestäni ketään ulos.
ap
Mahtavaa, jos tuo kuvittelutekniikka toimisi, kiitos tsemppauksesta, ap! Auttaisiko sulla, kos juttelisit jonkun kanssa? Mut puhui ympäri raskaaksi gynekologi, joka kuunteli murheita ja oli kuitenkin päättäväinen, että raskaaksi olet pian tulossa. Olen kirjoittanut siitä täällä toisessa ketjussa. Mulle ei kyllä tehoa noi "kaikki naiset on selvinneet" jutut, olen ihan toivoton reppana kaikessa sairaaloihin ja tutkimuksiin liittyvässä. Ärsyttää, että ei osaa olla reipas kuin muut.
Se luotettava ja kannustava gynekologi sanoi, että raskaus valmistaa synnytykseen, että se esimerkiksi pehmentää kudoksia ja siksi tutkimukset ei satu niin paljon.
Uskon sitä, vaikka pelottaa. Mietin nyt vielä sen puoli vuotta kummalla tavalla synnytän. Nyt ottaisin sektion, jos pitäsi päättää.
Luultavasti se lapsen saaminen helpottaa niitä kärsityyjä kipuja aika lailla, näin toivon.
Täytyisi yrittää vaan sen yhden päivän verran olla reipas ja sitkeä.
Ja varmaan molemmat tiedetään, että helpommin sanottu kuin tehty :)
Voi tulla jotain sellaista, ettei alatie onnistu ja silloin päädytään sektioon, oli synnyttäjän toive mikä tahansa. Eikö ole ihan huojentavaa, ettei aina tarvitse tehdä itse päätöksiä, vaan joku toinen - ja olosuhteet - sanelevat sen miten toimitaan.
Synnytyspelon takia taas voi saada sektion. Mutta ensin pelkoa on käsiteltävä pelkopolilla ja mietittävä itselle paras vaihtoehto.
Morfiinia saa nykyään Suomessa jokainen sektiolla synnyttänyt äiti. Morfiini laitetaan epiduraalikatetriin leikkaussalissa tai heräämössä epiduraalikatetrin poistovaiheessa. Lapsivuodeosatolla sitä ei enää anneta. Epiduraalikatetriin laitetaan myös puudutteen lisäksi fentanyl nimistä huumaavaa kipulääkettä.
Mulle tehtiin eppari ja se tietysti sattui muutaman päivän vessassa. Mutta yhtälailla se paine tulee siihen leikkausarvelle alamahalla, jos sektio tehty ja punttaa vessassa. Ja kyllä, kaikki liikkeet sattuu. Onhan sektio keskisuuri leikkaus ja ei mikään vitsi. Jotkut julkimot sen tekee, mutta se saattaa liittyä siihen, että esim. puolison aikataulu ei jousta äkkisynnytyksiin ja luulevat raasut, että se on helppo tie. Ei, ei ole. Hyvin mennyt alatiesynnytys on ehdottomasti helpompi ja ei tarvi silpoa alamahalle tunnotonta ja pitkään arkaa aluetta.
enkä todellakaan usko, että kaikki rikkaat saavat loppuikänsä sairastavia lapsia. Sektio suunniteltuna on ihan turvallinen, lapsen saa heti syliin, sitä saa kanniskella ja hoitaa. Mikä tärkeintä, ulostaminen ja virtsaaminen ei satu, saa istua eikä joka paikka ole kipeä.
niin sektio on ainoa leikkaus, jota ei pysty tekemään yksityisesti. EML tarkoitti sitä että pystyit valitsemaan sinut leikkaavaan lääkärin.
Muista, että pelkopoli-aika annetaan sinulle mahdollisimman myöhäisessä vaiheessa raskautta, siinä toivossa, että olisit jo niin uupunut, että olisitkin valmis synnyttämään alateitse. Kätilöt ja sairaanhoitajat eivät ymmärrä psykologiaa ja harvat lääkäritkään ovat empatia-kykyisiä silloin kun kyseessä on naispotilas.
Miehillä on lupa itkeä ja pelätä vaikka tikun poistoa varpaasta, mutta nainen ei saisi pelätä synnytystä vaikka se on luonnollisuudestaan huolimatta erittäin riskialtis tapahtuma niin vauvan kuin äidin hengelle ja terveydelle.
Olen 38 v ja odotan ekaa lasta. Syymyöhäiseen raskauteen on juuri synnytyspelko.
Pelkään vieläkin mutta tajusin, että pian voi olla liian myöhäistä saada lapsia.En tiedä vielä synnytänkö pelokosektiolla vai alateitse. Yöunet on menneet jo kipuja ajatellessa. Synnytyskokemukset kuulostavat ainoastaan kauheilta.
Ymmärrän siis ap:tä täysin. Kannustaisin silti raskauteen, sillä täytyy olla niin, että äitiys voittaa kaikki sen takia kärsityt kivut.
että kymmenen vuotta meni pelkoa miettiessä ennen kuin sain tietää erikoismaksuluokka-vaihtoehdosta (joka nyt siis on poistettu) ja löysin aivan mahtavan lääkärin, jolla oli kyky ymmärtää pelkotiloja.
Mahtavaa, jos tuo kuvittelutekniikka toimisi, kiitos tsemppauksesta, ap!
Auttaisiko sulla, kos juttelisit jonkun kanssa? Mut puhui ympäri raskaaksi gynekologi, joka kuunteli murheita ja oli kuitenkin päättäväinen, että raskaaksi olet pian tulossa. Olen kirjoittanut siitä täällä toisessa ketjussa.
Mulle ei kyllä tehoa noi "kaikki naiset on selvinneet" jutut, olen ihan toivoton reppana kaikessa sairaaloihin ja tutkimuksiin liittyvässä.
Ärsyttää, että ei osaa olla reipas kuin muut.