kuinka pienen vauvan jättäisit tutulle lastenhoitajalle?
Meillä on 2-vuotias, jolla on käynyt n. 10h/vk nyt puolen vuoden ajan hoitaja, joka on hoitanut lasta tosi taitavasti ja josta pidämme koko perhe paljon. Nyt meillä lisäksi myös kaksiviikkoinen vauva, jonka kanssa olen kotona (esikoinen osa-aikaisena pk:ssa), mies tekee tosi pitkiä työpäiviä ja on töissä myös viikonloppuisin. Imetän vauvaa, tosin myös korvike kelpaa hänelle. Ihan heti en ole vielä vauvaa hoitajalle jättämässä, mutta melko pian voisin kaupassa käynnin tai esikoisen hoitoon viennin ajaksi jättääkin. Hoitaja on hoitanut paljon myös vauvoja, nuorimmat ovat olleet n. 4-5kk vanhoja. Jättäisitkö sinä esim. kaksikuisen vauvan 1-2 tunniksi hoitajalle?
Kommentit (13)
tai uutena miten vain, yhden yön hoidossa. Piti kuulema herättää syömään, kun nukkua posotin vain (siihen aikaan oli tapana kolmen tunnin välein syöttää vauvoja).
Ihan luottavaiset ja turvalliset välit on aina ollut vanhempiini.
Omani jätin neljän kuukauden iässä tunniksi äidilleni hoitoon. Ja ainakaan vielä ei traumoja näy (nyt 15-vuotias).
jaa-aa no en varmaan jättäisi... en siksi ettenkö luottaisi hoitajaan vaan siksi, että en itse halua olla erossa noin pienestä. ja toisekseen noin pieni nukkuu kuitenkin ison osan ajasta ja voi siten olla hyvin kauppareissulla mukanakin vaivattomasti.
jos sulla esikko on jo päiväkodissakin osan päivän ja sen lisäksi häntä käy säännöllisesti lastenhoitaja hoitamassa niin eikös siinä muka kerkeä kaupassa käynninkin hoitaa??
tietysti teet kuten tykkäät,...mä hoidan oman 1 v ja 2 v molemmat kotona itse :)
pariksi jättääkin. Jos et ole kovin kaukana, että pääset nopeasti takaisin jos vauva ei rauhoitu. Kun kerran hoitaja on tuttu, luotettava jne. Suurin ongelma tuossa varmaan itselläni olisi hormonihuurut, tuntuisi vaikealta jättää pientä imeväistäni vieraalle, vaikka kaikki puitteet hoitoon jättämiselle olisivat kunnossa.
kun olin niin siinä omassa "äitiys on ihanaa ja omistaudun imetykselle" -kuplassa. ei sillä, ihanaa se on nytkin tutustua vauvaan, mutta nyt suhtaudun paljon rennommin kaikkeen ja totta kai esikoisen takia ollaan liikuttu kolmistaan ulkona paljon enemmän kuin esikoisen vauva-aikana alkuun. en tosin mieluusti molempien kanssa lähde, nukkuvan vauvan kanssa on helppo käydä kaupassa kun esikoinen on hoidossa, mutta joskus olisi kiva esikoisenkin kanssa mennä kaksin johonkin (vaikka sitten sinne pk-reissulle), jos vauva jäisi hoitajan kanssa. kauas en tietenkään olisi menossa, joten pääsisin vartissa takaisin, jos vauva ei huolisi korviketta/pumppumaitoa tai ei muuten vain rauhoittuisi tai hoitajalla olisi epävarma olo.
ap
huoletta jo aika pienenä. Tai toki ekat kerrat jännitti, mutta kun hoitaja on luotettava niin tekee ihan hyvää päästä hetkeksi irti vauvasta. Esikoinen oli noin 2kk, kuopus ei ihan sitäkään. Ekoilla kerroilla olivat hoitajan kanssa 1-2 tuntia, jonka senkin esikoinen nukkui ekalla kerralla kokonaan:D
omani isälle vauva-aikaan harva se päivä kun poikkesin esimerkiksi lähikauppaan. Ihan normaali siitä on tullut
suoraan sanoen miksi helvetissä et voisi jättää 2kk ikäistä tyyliin puoleksi tunniksi tutulle ja luotettavalle hoitajalle? Kuoletko ikävään puolessa tunnissa vai luuletko että vauva menee rikki sellaisesta? Ja vaikka oikein tuplasit ajan, niin ei kuule mitään vahinkoa tapahdu. Ainoastaan se positiivinen asia, että sinä olet saanut tuulettaa hetken ajatuksiasi. :) Musta tuntuu kyllä et täällä av-palstalla kukaan ei muutenkaan käy kyllä missään että olisivat yön erossa lapsestaan.. ei yksin, ei ystävien tai miehensä kanssa ennen kuin piltti on 5v :D MENE HYVÄ IHMINEN!!!!!!!!!
niin mikäjottei. Itselleni ei tuota mitään ongelmaa antaa muidenkin hoitaa vauvaa.
Kolmen äiti. Vauvan kanssa kotona, isommat osa-aika hoidossa.
ps. Olen myös hoitanut kahta pientä kotona, enkä siltikään ollut muita pyhempi.
Minä jättäisin jo ihan vastasyntyneen kauppa reissun ym ajaksi. Pakkohan sitä on kaupassa käydä!
suoraan sanoen miksi helvetissä et voisi jättää 2kk ikäistä tyyliin puoleksi tunniksi tutulle ja luotettavalle hoitajalle? Kuoletko ikävään puolessa tunnissa vai luuletko että vauva menee rikki sellaisesta? Ja vaikka oikein tuplasit ajan, niin ei kuule mitään vahinkoa tapahdu. Ainoastaan se positiivinen asia, että sinä olet saanut tuulettaa hetken ajatuksiasi. :) Musta tuntuu kyllä et täällä av-palstalla kukaan ei muutenkaan käy kyllä missään että olisivat yön erossa lapsestaan.. ei yksin, ei ystävien tai miehensä kanssa ennen kuin piltti on 5v :D MENE HYVÄ IHMINEN!!!!!!!!!
Jos mahdollista on, niin miksi ei kerran se itsestä tuntuu hyvältä. Itse kävin esikoisen kanssa kaksin kaupassa melko pian synnäriltä kotiuduttuani ja vauva oli sen ajan anopin kanssa meillä. Nyt vauva juuri 2kk ja tuota kauppareissua lukuunottamatta en ole oikeastaan erossa ollut, koska ei ole ollut mahdollisuutta. MUTTA nyt sekä vauva että esikoinen isän kanssa mummolassa käymässä, olleet jo 1,5h... Oi, tätä ihanaa hiljaisuutta:)
mikäli sinun tekee vähänkin mieli käydä itse hetki omilla asioilla (kauppa, kuntoilu, kampaaaja ym.) mene ihmeessä. Älä ainakaan tunne siitä yhtään huonoa omatuntoa. Vauvasi pärjää aivan varmasti ja sinä olet ansainnut myös hetken aikaa ihan itsellesi.
jos kerran itse luotat hoitajaan ja tiedät, että vauva ok. En kans ymmärrä tämän palstan meininkiä, että pieniä lapsia ei voi jättää, mutta yhtäkkiä ekaluokkalaisena voi aivan hyvin olla tuntitolkulla yksin.
Anyway, itse "jätin" oman lapseni vanhemmilleni joskus kun kävin kaupoilla. Joskus jopa jäi yksin isäni hoitoon, jos lähdin äitini kanssa yhdessä. Ja pieni oli poika silloin, muutaman kuukauden. Ei ole ainakaan vielä näkyviä traumoja, hyvin kyllä potsu nyt 3,5 vuotiaana tulee toimeen isovanhempiensa kanssa ja leikkii paapan kanssa inkkaria harva se päivä.
puoleksi tunniksi, kun kävin kaupassa:) hoitaja oli huolella valittu jo vähän ennen lapsen syntymää, tutustuimme häneen siis silloin ja vauvan synnyttyä hän on käynyt meillä tarpeen mukaan, aluksi niin, että minä olen ollut myös paikalla ja pikkuhiljaa hän on jäänyt kaksin vauvan kanssa. vähän alle kaksikuisena vauva oli hoitajan kanssa jo kaksi tuntia, kun kävin lääkärissä ja pankissa. nyt (6kk) vauva on viettänyt muutaman 8-10h päivän hoitajan kanssa ja toki useita pienempiä (2-6h) pätkiä.