Kateellinen ja katkera vai turhan märehtijä
Onko muilla koskaan sellaista tunnetta että mikään taloudellinen onni ei koskaan kohtaa? Meillä on ihan hyvä perustoimeen tulo, ruokaa pöydässä ja laskut maksettuna. Mutta ei koskaan mitään ekstraa, ei varaa ulkomaan matkoihin,kalliiseen elektroniikkaan tai mittaviin kodin remontteihin.Vaatteet ihan perus markettikamaa, emme tupakoi ja alkoholiakin menee harvoin.
Joskus vaan ketuttaa kun toiset puhuvat matkoistaan, remonteistaan ja muista suurista hankinnoista kuin ne tapahtuisivat ilman suurempaa ponnistelua.Meillä jopa ulkona syöminen on harvinaista herkkua ja tallinan risteily käy ulkomaan matkasta.
Tilanteeseen ei edes koskaan tule muutosta, molemmat suht pienipalkkaisessa työssä, eikä perintöjäkään luvassa.En toki päivittäin tätä mieti, mutta joskus olisi kiva kun voisi vähän repäistäkin ja hankkia jotain luksusta.
Kommentit (6)
Me ollaan nykymittapuun mukaan kai köyhä perhe. Kaksi aikuista, kaksi lasta. Mies tienaa käteen n. 2000 euroa tai alle, parina hyvänä kuukautena saattaa tulla jopa 2500 €/kk, mä taas saan säännöllisesti osa-aikatyöstäni 900 €/kk.
Meillä on kaks autoa, ollaan remontoitu kotiamme (tosin esim. tapetit jne kolutaan alelaareista, maalikaan ei paljoa maksa mutta sillä saa helposti ja nopeasti eri näköiseksi/uuden näköiseksi).
Matkustellaan ulkomailla kerran vuodessa. Tosin ihan vaan Kanarialla jne. Ja säästäminen aloitetaan vähintään puoli vuotta aiemmin.
Meillä ei tosin käytetä rahaa turhuuksiin, mä en ostele juuri vaatteita itselleni tai lapsille muuta kuin kirppiksiltä, ja sieltäkin vain tarpeeseen, en huvin vuoksi "kun tää näyttää niin kivalta". Sama pätee kaikkeen muuhun.
Värjään ite tukkani ja mies leikkaa sen, mä leikkaan lasten hiukset.
Kukaan meistä ei harrasta mitään kallista.
Lehtiä ei tilata.
Ei tupakoida, eikä käydä baareissa.
Rahapula johtuu huomioideni mukaan nykyään monilla lähinnä siitä, että ihmiset ei enää erota mikä on välttämättömyyttä, mitä oikesti tarvitsee, ja mikä on turhaa. Ja niihin turhiin ostoksiin ja hankintoihin menee pikkuhiljaa ja huomaamatta yllättävän pitkä penni, useita tonneja vuodessa, ellei jopa kymmeniä!
miten ei riitä??
Minulla on nettopalkka n. 1800e kuussa.
Olen asunut yksin kauan ja nyt yhdessä miehen kanssa. Asuntolainaa on paljon! Silti olen joka vuosi reissannut vähintään kerran - 3x ulkomaan reissuilla ja lisäksi vähän kotimaan matkailua, ulkona syön silloin tällöin, baareissakin käyn aika paljon.
No tilanne on varmaan ihan eri sitten kun on lapsia, mutta en ymmärrä mihin ihmiset haaskaavat rahansa. Minulla on vielä autokin mihin menee paljon! Ja rahat riittää silti kaikkeen kivaan.
pitää ruikuttaa.
Ei ole muutenkaan hyvä tapa verrata omaa elämää muiden elämään. Aina on niitä, jolla on paremmin. Mutta myös huonommin.
Pitää oppia olemaan kiitollinen siitä mitä on.
hyvä konsti muuten on nostaa veroprosenttia itse vuoden alussa. Säästää automaattisesti.
Itse saan joka vuosi n. 2000-3000e joulukuussa käteen veronpalautuksia :)
Jos se raha tulisi kuukausittain niin se olisi jo tuhlattu johonkin älyttömään. Mutta tämän turvin teen aina yhden ulkomaanreissun.
matkustamme kahdesti vuodessa. Nyt kävimme Amsterdamissa. Matkat kahdelle 458 euroa lentoineen ja neljän tähden hotelleineen. Kolme yötä olimme perillä.
Ei matkojen tarvitse olla kalliita.
jotka odottavat että taivaasta tipahtaa kulta-aarre ilman että sun itsesi tarvitsee tehdä yhtään mitään.
Palstalla ruikuttamisen sijaan voit vaikkapa kouluttautua lisää ja mennä työhön jossa alat tienata enemmän. Tai sitten hankitte molemmat toiset työt. Voit myös alkaa lotota ahkerasti ja toivoa parasta.
Toisaalta toi sun asenne selittää pitkälti sen, miksi susta ei luultavasti koskaan tule mitään muuta kuin toivoton ruikuttaja joka ei pääse edes Tallinnaan asti.