Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Missä ajassa juokset/hölkkäät 4,5 km lenkin?

Vierailija
05.08.2012 |

Kommentit (23)

Vierailija
21/23 |
05.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

4,5 km lenkillä pystyy pitämään hieman eri vauhtia kuin 7-9 km lenkillä mitä normaalisti juoksen.

Vierailija
22/23 |
05.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on aika hyvä peruskunto, joten 4,5 km:n lenkki olisi sen verran lyhyt, että sen voi päästellä lenkkivauhteihini nähden vähän kovempaakin kyytiä ilman että alkaa piiputtaa.

Mitä peruskunto tarkoittaa? Vauhtikestävyyttäkö?

Mulla on hyvä KESTÄVYYSkunto, mutta sehän ei automaattisesti tarkoita, että pääsisin kovaa. Vauhti ei tarkoita "hyvää kuntoa" vaan siihen vaikuttavat monet tekijät.

Tarkoitan hyvällä peruskunnolla juoksun yhteydessä sitä, että fyysinen kunto on sen verran hyvä, että pystyn juoksemaan pitkään yhtäjaksoisesti. Tämä johtaa siihen, että 4,5 kilometrin yhtäjaksoinen juokseminen sinänsä ei ole minulle haastavaa. Koska matkan juokseminen sinänsä ei ole haastavaa tai tunnu pahalta/vaikealta, voin hieman lisätä vauhtia ilman kohtuutonta epämukavuutta.

Jokaisella, joka on jollain tasolla kunnossa on jonkin verran vauhtikestävyyttä. Jos on hyvä kestävyyskunto, pääsee varmasti selkeällä alimatkalla kovempaan kilometrivauhtiin kun pitkällä juoksulla. Jos puhutaan 4,5 kilometrin matkasta ja noin viiden minuutin kilometriajoista, sanoisin, että ne eivät kyllä ole mitenkään utooppisia alle 40-vuotiaalle, joka on jollain tasolla hyvässä (juoksu)kunnossa, oli se sitten vauhtikestävyyttä tai raakaa kestävyyttä.

ei ole mitenkään kovin nopea vauhti, joten mistään utooppisuudesta ei puhettakaan.

Mutta ei välttämättä moniakaan maratoneja juossut juokse kovin kovaa. Kestävyys lisää todennäköisyyttä kykyyn juosta kovaa, mutta ei takaa sitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/23 |
25.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

vasta aloittanut juoksuharrastuksen, en ole eläissäni juossut, vasta kuin nyt. Hitaasti mutta varmasti edetään, 5 km juoksuun meni 55 minuuttia, 7,5 km juoksuun 1 h 23 min...

Ylipainoa n. 40 kg....

Toivon mukaan harrastuksesi on kestänyt!

Itsellä ylipainoa n. 20 kiloa, mutt kunto ollut aina ihan ok "kokoon" nähden.

Nyt menee 4,5 kilsan arkilenkki n. 35  minuuttiin hölkällä, mutta syksyn aikana tarkoitus olisi päästä alle 30 minuuttiin. Tällöin juoksuvauhti olisi n. 9 km/h, johon ainakin itse olisin kovin tyytyväinen.

Tsemppiä myös muille pakertajille!