Puutarhani antimet eivät kelpaa kenellekään :(((
Vatut ja herukat jäävät puskiin. Mehukkaisiin herkkuihini eivät koske lapsetkaan :(
Missä vika ja olenko ainoa?
Kommentit (26)
jos olet antanut niiden jäädä puskiin homehtumaan! Minäkin olen katsonut naapurin pihaan, ja viinimarjat ovat roikkuneet pensaissa jo varmaan pari viikkoa. Piloillehan ne ovat siinä ajassa menneet.
itselläni on vadelmia, mustia ja punaisia viinimarjoja, raparperiä sekä monta omena puuta. olen muutaman vadelmarasian kerännyt, mutta suurta pakastinta ei ole. Mehuista emme juuri pidä joten entiedä mitä noille tekisi. Raparperiä oon vienyt työpaikalle otettavaksi. Ja yksi työkaveri on käynyt keräämässä marjoja itselleen. Olemme vasta talon ostaneet ja ensimmäisenä aion hävittää nuo marjapensaat...
Ja sai hepulin kun kuuli että ostin rasian vadelmia kaupan pihalta. En vaan kertakaikkiaan ehdi poimimaan marjoja, ostan mieluummin kaupasta sen mitä tarvitsen. Anteeksi äiti...
Jos puutarha on siistissä kunnossa, varmasti herkuille löytyy ottajia. Ainakin jos laasasia on uskominen.
jos ne herkut sit muille kelpais.
Mika
Olen toki itse poiminut ja nauttinut marjoista, mutta olisi kiva jos jollekin muullekin kelpaisi.
Mehustaminen on jäänytkin tältä kesältä tekemättä, mutta sitä voisi kokeilla.
koitappa vaikka trimmata sitä puskaa ensin jos ne herkut sit muille kelpais.
Mika
Tästä jää nyt jo sellainen kuva, että ne pitäisi varmaan valmiiksi sokeroidakin!
Herukoita on meilläkin mutta vadelmapuskat jostain syystä kuolivat. Ihania marjoja!
Jos puutarha on siistissä kunnossa, varmasti herkuille löytyy ottajia. Ainakin jos laasasia on uskominen.
Tai Kanervan Ikee...
salaatit, kurkut ja kaikki muutkin kelpaa kunhan on valmiiksi laitettu, mutta että itse vaivan näkisivät, ehei
Vain kesän ensimmäiset mansikat viitsivät penkistä suuhunsa hakea
Mika
Tästä jää nyt jo sellainen kuva, että ne pitäisi varmaan valmiiksi sokeroidakin!
pysyy pehmeenä.
Mika
salaatit, kurkut ja kaikki muutkin kelpaa kunhan on valmiiksi laitettu, mutta että itse vaivan näkisivät, ehei
Vain kesän ensimmäiset mansikat viitsivät penkistä suuhunsa hakea
Itse pitäisi tehdä koko homma. Kitkeminen, hoitaminen ja näköjään vielä sadonkorjuukin.
Pitäisi varmaan laittaa ilmoitus marketin seinälle, että joku halukas voisi tulla poimimaan marjat ennen kuin rastaat ehtivät.
Vatut ja herukat jäävät puskiin. Mehukkaisiin herkkuihini eivät koske lapsetkaan :(
Missä vika ja olenko ainoa?
ja sokeritkin ostettu.
Mika
pysyy pehmeenä.
Mika
ei ole vaikeaa. Työtä toki on kun pomii marjat, mehustaa ne ja sitten pullottaminen, mutta on se lopputulos sen arvoista. Meillä lapset eivät juo kuin omatekoista mustaviinimarjamehua silloin kun mehua saavat, tai punaisista tehtyä, sekä näiden sekoitusta.Lasten kaverit ovat välilä marisseet kun ei ole kaupan mehuja, mutta jos ei kelpaa, voi juoda vettä. Mehustamisen ja marjojen säilömisen olen oppinut isoäidiltäni ja äidiltäni. Viinimarjat tehdään mehuksi, vadelmat pakastimeen (on vain 1 puska), samoin mansikat. Omenista tehdään hillot, raparperit pilkottuna pakkaseen. Omenia ja raparperia riittää yllinkyllin myös vanhemmilleni ja enoni perheelle. Mies vie omenia myös työpaikalleen kahvihuoneeseen ja kelpaavat kaikille.
Mulla ei ole omaa pihaa eikä omia marjapensaita. Keräisin ilomielin pois rastaitten suusta.
Itse tykkään säilöä marjat marjoina pakkaseen. Ilman mitään sokeria. Niistä on kivampi jalostaa talvella milloin mitäkin. Ja kaikkein mieluiten syön ne ihan sellaisenaan.
Mehut jää _aina_ nurkkiin pyörimään.
lasketella mehumaijan läpi ja pakastaa ilman sokeria. Sitten vain juomaan laimennettua sokeritonta mehua ja on hyvää. Mikä parasta aineenvaihdunta kiihtyy ja ylimääräiset saa kyytiä!!!!
on pitkän käyttämättömyyden jälkeen todella mehuisa... sais joku tulla poimimaan
kannattaa keittää hilloa, jos ei pakasteeseen mahdu. Jos marjoja on paljon, niin isompi pakastin voisi olla kannattava hankinta, koska kotimaisilla marjoilla voisi korvata osan ostettavista hedelmistä.
Viinimarjamehusta voi keittää vispipuuroa; siitä useimmat lapset pitävät. Kiisseli ja marjakeitto ovat ihan hyviä välipaloja.
On aikamoista tuhlausta jättää kotimaiset marjat käyttämättä!
Ja ennen kaikkea, syö itse. Ei helmiä sioille.
Omapahan on häviönsä, jos eivät puhtaita tuoreita kotimaisia marjoja halua.