Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hepatoosin sairastaneille kysymys!

25.11.2005 |

Tässä toista lasta mietitään, mutta ekassa raskaudessa ollu hepatoosi mietityttää. Olen käynyt kahden gynekologin luona juttelemassa, molemmat ova sitä mieltä ettei lasta kannata jättää hepatoosin pelon vuoksi tekemättä, mutta olen kuullut ainakin yhdestä tapauksesta, missä jouduttiin turvautumaan maksa siirrännäiseen.. Tämä on tapahtunut 70 -luvulla, joten hoito on ainakin nykyisin parempi, mutta silti arveluttaa..

Toinen asia on se, että minulla on gilbertin syndrooma, tämä altistaa hepatoosille ja voi pahentaa syndroomaa..

Miten teillä on käynyt hepatoosin kanssa? Kertokaahan kokemuksianne hoidosta ja miten toivuitte!

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
25.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekassa raskaudessa hepatoosi todettiin rvk 26 ja oli tod.näk. alkanut jo muutamaa viikkoa aiemmin oireista ja korkeista arvoista päätellen. Lääkityksen avulla päästiin melkein loppuun asti vaikka aluksi sanottiinkin, että 35 viikkoa on maksimi! Terve poika syntyi 37+3:)Tämän ensimmäisen raskauden aikana sain sappikohtauksen, joka kyllä silloin tulkittiin vatsakatarriksi. Sappikivet leikattiin ensimmäisen lapsen ollessa 1.5v useiden sappikohtausten jälkeen..

Toisessa raskaudessa hepatoosi todettiin 31 vkolla. Taas lääkitys tehosi ja sen avulla päästiin eteen päin. Terve poika syntyi 37+2:)

Nyt olen kolmatta kertaa raskaana 33 vkolla eikä hepatoosi ole vielä antanut merkkejä:))) Olen todella onnellinen ja etenkin ihmeissäni! Maksa-arvoja otetaan kahden viikon välein varmuuden vuoksi. Todella mielenkiintoista nähdä, että voiko todella käydä niin, ettei sitä edes tule?!?!?

Mulla ei siis ole jäänyt mitään pysyviä ongelmia hepatoosista eikä koskaan lääkärit ole sanoneet, etten voisi lapsia hankkia lisää vaikka hepatoosit olleetkin aika vaikeita ja alkaneet ajoissa.

Tsemppiä teille:)

Talvikki rvk 33

Vierailija
2/5 |
25.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos rohkaisevasta viestistäsi! Miten korkealle maksa-arvosi kohosivat? Mulla ne oli noin 10 kertaiset normaaleihin verrattuna.

Mulla kutinat alkoi viikolla 35 muistaakseni.. Oletko käyttänyt e-pillereitä, nostiko ne maksa-arvojasi? Minulla nostivat. Eli niin herkkä olen raskaushormoneille.. Tosin olen kuullut että keinotekoiset hormonit nostavat maksa-arvoja herkemmin..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
25.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäisessä raskaudessa maksa-arvot olivat vähän yli 300 ja sappihappo 69 eli aikas korkeat. En muista toisen kanssa kuinka korkealle nousivat, mutta eivät ainakaan noin korkealle pääseet kun tunnistin oireet heti.

E-pillereitä olen syönyt ennen lapsia ja silloin ei ole mitattu maksa-arvoja, joten ei ole mitään tietoa nostivatko niitä. Ensimmäisen raskauden jälkeen mulle sanottiin, että mitään hormonaalista ehkäisyä en saa enää käyttää. Nyt ennen tätä raskautta otettiin kuparikierukka pois ja juttelin gynen kanssa ehkäisystä. Hän oli sitä mieltä, että hormonikierukan voisi laittaa kun siinä horminit niin paikallisia. Täytyy sitten synnytyksen jälkeen keskustella asiasta uudelleen, sillä kuparikierukka ei oikein minulle sopinut kovien vuotojen takia.

Vierailija
4/5 |
25.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

En muista miten korkeat sappihappo arvot minulla oli, mutta maksa-arvot olivat päälle 800, eli melkoisen korkeat :). Raskauden jälkeen minulta mitattiin maksa-arvoja useaan otteeseen, ne laskivat ihan normaaliksi pian synnytyksen jälkeen.

Mulla on veressä liikaa bilirubiinia, sen aiheuttaa tuo gilbertin syndrooma, tämä voi mullekkin aiheuttaa sappikiviä. Luulen, että sappikivi potilaat sairastuvat helpommin hepatoosiin.

Vierailija
5/5 |
25.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kans ymmärtänyt, että sappikivillä ja hepatoosilla on yhteyttä. Mulla tuli eka sappikohtaus rvk 22 ja hepatoosi alkoi varmaan siinä 24-25 vkolla, koska todettiin sitten 26 vkolla. Mutta toisaalta hepatoosi tuli sitten myös toisessa raskaudessa vaikka mulla ei ollut enää koko sappirakkoa;-)

Mutta todellakin onnea teille yritykseen jos sen päätätte aloittaa:)