Miksi hypergamia olisi jotenkin väärin?
On luonnollista haluta parasta mitä voi saada. En minä ruuastakaan ajattele, että kunhan nyt surkeinta velliä saisi, jos mahdollisuus olisi saada sisäfilepihviä.
Kommentit (14)
että aina ja kaikessa täytyy kieroilla
Vierailija kirjoitti:
ei kun sen valehteleminen joksikin muuksi.
Mikä valehtelu?
Hypergamia tarkoittaa jonkin määritelmän mukaan "ylöspäin naimista" eli haluat itsellesi paremman yhteiskuntaluokan.
Vierailija kirjoitti:
Hypergamia tarkoittaa jonkin määritelmän mukaan "ylöspäin naimista" eli haluat itsellesi paremman yhteiskuntaluokan.
Niin mikä siinä on pahaa? Kouluttautumalla tavoitellaan ihan samaa asiaa.
Ei mikään. Sä voit tavoitella ihan mitä haluat. Jos pääset pariutumaan ylöspäin niin hyvä sulle. Toki sä olet sitten tavallaan alisteisessa asemassa, että jos se tasokkaampi puolisko päättääkin jossain kohtaa haluta sisäfilettä, niin sinä putoat sitten takaisin omalle tasollesi.
Ei nyt kovin väärin ole. On se vähän ristiriidassa tasa-arvo -ajattelun kanssa.
Oikeastaan pitäisi olla solidaarinen omalle "luokalleen", eikä myydä itseään, periaatteitaan ja arvojaan.
Miehet ovat hypergamisia, aina on etsinnässä itseään kauniimpi, nuorempi ja usein myös koulutetumpi nainen.
Hypergamia on käsite yhteiskuntatieteissä ja se kuvaa koko ihmiskunnan historian ajalta aika erilaisia ilmiöitä. Se ei ole väärin eikä oikein vaan normaali ihmiskulttuureissa eri syistä esiintynyt ilmiö.
Niissä kulttuureissa, joissa on selkeät eri yhteiskuntaluokat, on ollut tavallista pyrkiä säilyttämään avioliitoissa edes sukujen samantasoisuus. Mutta jos perheen tyttärelle tai pojalle on ollut tarjolla jollakin tavoin paremman tason puoliso, onhan se ollut täysin järkevää.
Suomessakin oli vielä viime vuosisatoina sääty-yhteiskunta, jossa kaikki pyrkivät saamaan lapsensa avioliittoon samansäätyisen kanssa, mutta usein yritettiin katsoa sellainen suku, josta olisi taloudellisesti tai muulla tavoin hyötyä omalle suvulle. Sääty-yhteiskunnassa luokasta toiseen siirtyminen oli siis pitkään aika hankalaa, mutta hypergamian avulla pystyttiin siirtymään usein omassa luokassa ylemmäs.
Esimerkiksi tavallista oli käsityöläisluokassa, että jos sepällä tai vastaavalla ei ollut poikaa jatkamaan yritystä, niin joku kisälli saattoi naida sepän tyttären ja päästä sitten ylöspäin sepäksi itse valmiiseen pajaan.
Jane Austenin romaaneissa on useita esimerkkejä pyrkimyksestä hypergamiaan, mutta myös siitä kuinka itseään parempana pitävät saman luokan suvut eivät tahdo hyväksyä "alempaan" sukuun kuuluvaa puoliso-ehdokasta. Usein nuoret miehet metsästävät perijätärtä, mutta "paremman perheen" poikaan rakastunutta tyttöä pidettiin onnenonkijana (esim. Ylpeys ja ennakkoluulo -romaanin kohtaus, jossa Darcyn ilkeä täti Catherine de Bourg raivoaa Elizabethille ja kieltää tätä suostumasta veljenpoikansa kosintaan.)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin mikä siinä on pahaa? Kouluttautumalla tavoitellaan ihan samaa asiaa.
Kerroin vain mitä se tarkoittaa. Pahaa voi olla se jos raha ratkaisee kaiken omassa elämässä.
Hypergamia tarkoittaa, että haluaa naudan itseään koulutetumman. Ei sitä tarkoittanee, että itse kouluttaudutaan...
Vierailija kirjoitti:
Oikeastaan pitäisi olla solidaarinen omalle "luokalleen", eikä myydä itseään, periaatteitaan ja arvojaan.
Kannatat siis kastijärjestelmää ja haluat sen Suomeen. Minä en.
Hypergamia samantyyppinen asia kuin pyrkyri, onnenonkija. Näillä sanoilla negatiivinen kaiku.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannatat siis kastijärjestelmää ja haluat sen Suomeen. Minä en.
Miksi haluat itseäsi paremmin koulutetun tai varakkaamman puolison? Jos rakastut itse ihmiseen, niin ihan ok naida itseään ns ylempi. Jos rakastut kaikkeen tähän muuhun ja tavoittelet nimenomaan sitä, ihmisestä viis, niin ei se susta kyllä positiivista kuvaa anna. Ei ihme, että jotkut rikkaat ovat "tuskissaan", kun eivät tiedä kuka on se todellinen ystävä ja kuka roikkuu seurassa, koska toinen on rikas, kuuluisa jne. Joten siksi hypergamia ei yksinomaan pos asia. Riippuu motiiveista.......
ei kun sen valehteleminen joksikin muuksi.