Lomamatkalle rv28..
Lähdemme matkalle kreikkaan, kreetan saarelle ja olisin nyt kysynyt saman tekeneiltä tai kokeneilta tai asiasta tietäviltä että pitääkö siellä ottaa jotain erityistä huomioon? rv on siis tuo 28
Kommentit (7)
Mulle sanottiin että siellä pärjää jopa suomella, tuliko teitä vastaan suomalaisia ravintoloita tai oliko jotkut ravintolat sellasia mitkä olivat luotettavia? Eli ei ole vaaraa saaha myrkytystä. Otitko silloin sen hepatiitti A rokotteen?
Sekä muista varoa kissoja ja koiria, älä siis koske niihin. Itse olin Bulgariassa rv:lla 21, silloin lääkäri kehotti myös välttämään raakoja vihanneksia ja salaatteja kun ei voi tietää miten hyvin ne pestään.
riittää että kypsä liha on laskettu leikkuulaudalle jossa käsitelty raakaa lihaa ja pahimmassa tapauksessa saa siitä sitten jonkun pöpön (ja siis samahan koskee muutakin kuin lihaa...)
turkissa ollessani paikallisetkin painotti sitä että ravintolassa ehdottomasti ei jääpaloja ja juomat AINA (myös silloin kun ei ole raskaana...) AVAAMATTOMASSA tölkissä tai pullossa eikä hanasta. tämän läpi saamiseksi voi joutua palauttelemaan juomia, mutta on se parempi kuin saada tauti.
varmista aina että liha on kypsää ja juo paljon nesteitä.
tällaiset itselläni tuli mieleen noin niikusta ruokapuoleen liittyen :)
tarvitset myös lääkärintodistuksen lennolle, että kyseessä ei ole riskiraskaus, ilman todistusta voivat evätä koneeseen pääsyn. Esim. raskausdiabetes on aina riskiraskaus, jolloin lääkäri ei voi kirjoittaa sinulle todistusta vaikka muuten olisit perusterve. Useimmat matkavakuutukset eivät korvaa raskaudesta johtuneita kuluja sairaus- tai matkan peruuntumiskuluja.
kysyin silloin ennen lähtöä neuvolasta pitäiskö ottaa jotain ylimääräisiä rokotuksia varmuudeksi, mutta tuli vastaukseksi ettei mua ois enää millään rokotettu vaikka ois normaali jäykkäkouristus menny vanhaksi.
Oltiin viime syksynä Kreetan Plataniaksessa lasten kanssa. Lennot ovat ihanan lyhyet ja koska aikaeroa ei ole, maan vaihtaminen tapahtuu ikäänkuin huomaamatta. Ihan siistiltä kohteelta vaikutti. Itse en ollut tuolloin raskaana, mutta jos olisin ollut, olisin välttänyt ainakin fetaa, muita pehmeitä juustoja ja niitä jääpaloja. Kreetalla saatta jopa kraanavesi olla " juomakelpoista" , mutta itse turvautuisin ehdottomasti pulloveteen. Toki salaattien pesemisestä ei voi olla varma, mutta tuntuisi ihan liian karulta jättää kokonaan salaatit syömättä, kun kerran Kreikassa ollaan. Kyllä niitä epähygieenisiä paikkoja löytyy varmasti ihan Suomestakin. Kuitenkin katsoisin hiukan tarkemmin ravintoloiden tasoa, minne menisin syömään.
Yksi kokemus kuitenkin löytyy, minkä takia vastasinkin. Meillä lapset (1v ja 3v) saivat siellä ilmeisesti uima-altaasta (lääkärin arvio) jonkun rajun vatsapöpön. Pienempi selvisi kolmen päivän oksentelulla/ripuloinnilla, mutta esikoinen joutui hurjaan rääkkiin. Oli käytännössä sairaana yli puolet lomasta (yli viikon). Lopulta joutui Haniaan sairaalaan tiputukseen pariksi vuorokaudeksi kuivumisen takia, kun mikään neste/ruoka ei pysynyt sisällä. Hengissä selvittiin ja saatiin nipin napin lupa lähteä paluulennolla kotiin, mutta kyllä oli vakuutuksesta hyötyä! Mies täytti muutamat vakuutuspaperit sairaalassa eikä meidän tarvinnut sen koommin tuskailla kustannusten kanssa. Kännykkääni jopa soitettiin kotilentoa edeltävänä päivänä Suomesta että mikä on tilanne, onko poika saanut jo syötyä :-o. Tuntui uskomattomalta, kun ei oltu keskusteltu kuin sairaalahenkilökunnan kanssa - oppaillekin meidän sairastelu tuli yllätyksenä, kun lähdettiin paluulennolle ;-).
Suosittelen siis hoitamaan matkavakuutukset kuntoon! Meillä on vakuutukset Fennian kautta enkä voi kyllä valittaa.
Aurinkoista ja rentouttavaa lomaa! Siellä on yleensä näin syksyllä tosi ihanat kelit ja merivesi lämmintä :).
t. Jogu (20+0)
olin elosyyskuun vaihteessa kreetalla agia marinassa viikon. rv oli n 26 tuolloin..
kokemuksesta voin sanoa että pistä jotain TODELLA mukavaa päälle lentokoneeseen, ei mitään kiristävää jne.. itellä ei ollu, mutta varmaan ois hyvä hankkia ne ns. lentosukat, takasin tullessa mun jalat oli ihan tulessa. juo ja käytä järkeä mitä syöt. itte söin kaikkea salaateista lähtien mutta samalla oli kyllä niitä maitohappobakteereja mukana, mitään ei tullu ja nauti n kyllä lomasta ihan täysillä, mitä nyt kuumuus veti voimat varsinkin kun oltiin yks päivä pyöräreissussa... terve järki ja muista juoda ja levätä..
tosi hauskaa matkaa!!!