Minä hölmö menin lukemaan kierukan laitosta netissä-ja siis niitä karmeita kokemuksia!
Ensi viikolla on siis aika ja viime yönä (!) jo jännitti aivan sairaasti sen laitto! Hain kierukan tänään apteekista, joten se on kyllä pakko laittaa (165 € on iso raha!). Minulla on taaksepäin kallistunut kohtu ja se vissiin vaikeuttaa laittamista? 2 kertaa olen synnyttänyt, mutta olen erittäin toimenpidekammoinen (synnytin molemmat luomuna, ei epiduraalia tms.). Sattuuko se laitto?
Kommentit (35)
Pelkäsin kamalasti, osittain siksi että olin lukenut av:lta kauhujuttuja ja osittain siksi että oli korostettu sitä kuukautisten loppupuolella laittamista, eikä minulla osunut kierukka-aika kuukautisten ajaksi ollenkaan.
Tuntui epämiellyttävältä mutta ei kovin voimakkaasti eikä varsinkaan kovin kauan. Jos vertaa siihen että olisi kuukautiskipuja parina päivänä joka kuukausi viiden vuoden ajan niin kierukan saldo oli siinä rinnalla aivan naurettavan pieni. Ja siis kuukautiset kipuineen katosivat siihen hormonikierukan laittamiseen.
Tämä on ihana ehkäisykeino, en tajua miksei sitä hehkuteta enemmän!
Epämiellyttäväähän se on, kuten aina gynellä käynti. Ota tosiaan pari buranaa ennen menoa, niin ne suosittelevatkin.
Pahinta on minusta ne supistelut loppupäivänä, tuntuu et pitäis lähtee synnärille.
Tosin ekasta päivästä kun selviää, onkin 5vuotta huoletonta menoa! Että kyllä se vaivan väärti on! Plussana vielä kaikki pms-oireet hävis taivaan tuuliin eikä oo kuukautisiakan mainittavasti ollut 10 vuoteen. Eli plussat ehdottomasti suuremmat kuin miinukset.
Tulen kartomaan, kuinkä kävi :/ Jotenkin kuitenkin suhteellisen levollinen olo, ei se nyt voi aivan kamalaa olla. Jää nähtäväksi..
Minulla ei ollut oikeestaan mitään kipuja sen jälkeenkään. Ei siis satu se laitto eikä pois ottaminenkaan. Minä myös synnyttänyt ilman epiduraaleja joten ei todellakaan ole iso juttu. Ne vain laittaa sen saman levittimen alapäähän, kuin esim jos otetaan papa-koe. Sit ihan ku sääski pistäs sisälle, mut ihan tsut-tsut-tsut-tsut-tsut sanojen sanomisen verran ja se on ohi. Lääkäri sanoikin mulle että nyt tuntuu epämiellyttävältä mutta ei satu. Ja se oli kyllä oikein osuvasti sanottu. Kun joku sörkkii kohdunkaulaa loppuraskaudessa, tai synnytyksen aikana, se tuntuu samalta mutta lyhyemmän aikaa. Ihan helppo juttu se on. Elä jännitä. Ja pyydä kääntään ne langat sisälle niin ei tunnu ukolla ilkeeltä ;) eikä tarvi juosta lyhennyttämässä. Takaapäin ne kuulemma tuntuu.
lääkäri sanoi, no niin ja lopuks sit ultrataan, että on paikallaan. Olin ihan että täh?, joko se on paikallaan?
Mulla kohdunsuu kääntynyt oudosti. Terveyskeskuslääkäri ei saanut paikalleen vaan jouduin keskussairaalaan laittoon. Laittohetkellä sattuu kyllä mutta menee nopeasti ohi
Idioottimainen kommentti. Vertaa samantien sotavammoihin kyllä kuule sodassa sattui vielä paljon enemmän kuin synnytys veikkaan eikä ollut puudutusaineita.
reilu vuosi sitten kuparikierukka. Olihan se epämukavaa ja nippasi, mutta ei se nyt niin kamalaa ollut. Eikä ne vuodotkaan ole kovin merkittävästi lisääntyneet. Ota tarvittaessa särkylääke ennen kierukan laittoa.
Hyvin sujui ja lääkäri oli oikein mukava. Sanoisinko, että odotin paljon pahempaa. Välineitä-niitä oli monia-en luonnollisestikaan katsonut :) Yhden kerran nipisti jonkin verran ja vähän myöhemmin tuntui sellaista kipua kuin joku oli tökännyt työpääle esineellä kohtuun-eli kierukan avaaminen kohdussa sattui. Toimenpide ei ollut ollenkaan paha ja olen onnellinen, kun seon nyt ohitse! Jälkikipuja oli, buranalla menivät ohitse. Ei voi verrata synnytykseen mitenkään, ne ovat niin erilaisia. Tässäkin kyllä auttoi rauhallinen hengittely :) Eipä tarvi pillereitä enää syödä.
ap
voi kun se olisi jo ohitse! Viime yönä näin untakin kierukan laitosta :O Laittaminen ei sattunut unessa, mutta se laitettiin esiintymislavalla ja koko sali oli täynnä ihmisiä! Karmee uni :( No, kai mä siitä selviän..en voi jättää sitä laittamattakaan, kun se on jo ostettu. Tänään kyllä oli lähellä, etten peruuttanut aikaa :O
ap
voi kun se olisi jo ohitse! Viime yönä näin untakin kierukan laitosta :O Laittaminen ei sattunut unessa, mutta se laitettiin esiintymislavalla ja koko sali oli täynnä ihmisiä! Karmee uni :( No, kai mä siitä selviän..en voi jättää sitä laittamattakaan, kun se on jo ostettu. Tänään kyllä oli lähellä, etten peruuttanut aikaa :O
ap
Opiskelijoita huone täynnä:) ei hirveen kivaa, mutta ihan hyvin meni, ei mitään kamalia tuntemuksia ollenkaan.
seriously, suostuisivatko miehet mihinkään tuollaiseen
ehkäisyn takia?
Heille on jo kauheaa, kun kondomin kanssa "ei tunnu niin hyvältä", voi raukkoja.
No jotkut naisethan vaikka nuolevat miehen perseen puhtaaksi.
Otin tänään hormonikierukan. Jännitin toimenpidettä etukäteen, otin reilun annoksen ibuprofeenia tuntia ennen. Kierukka meni näppärästi paikoilleen, vähän epämiellyttävää mutta ei sattunut
t: myös etukäteen pelännyt sh
Olin ottanut yhden Buranan ja olin varautunut siihen että tuntuu. Ehkä se Burana sitten puudutti kuten epiduraali, mutta joka tapauksessa ei kierukan asettaminen sattunut eikä edes tuntunut mitenkään muuta sisätutkimusta erikoisemmalta. Että voi se käydä niinkin.
Kumpikaan ei oikeastaan tuntunut missään. Mirena laitettiin vieläpä ihan puolivälissä kiertoa ja opiskelijan toimesta, mutta siltikään ei kun vähän nipistänyt. Ennen kuparia otin 800mg buranan, mirenan kohdalla unohdin ja otin sen vasta päästyäni lekurin ovesta ulos. Vähän se juili jälkeenpäin kun kohtu supisteli, mutta ainakin mun kohdalla todella helpot jutut. Eli ei se aina satu.
Pakko kirjoittaa tänne oma kokemus, takana kaksi sektiota ja nyt toissapäivänä asennettiin mirena. Kävin siis yksityisellä kokeneella gynellä laittattamassa, mittaus ei pahemmin tuntunut vaikka yleensä jännitän kamalasti, mutta se tunne kun nappasi "pihdeillä" kiinni kohdun nipukasta taju meinasi lähteä, ei paljon buranat auttanut. sit viel kysyi että jatketaanko, sanoin että kerran tähän asti tultu niin todellakin... kyllä se ihan kamalalta tuntuu kun kohdun kanavaan tungetaan se härveli ja se vuoto sen jälkeen oli melko voimakasta. Kipu myös sitä luokkaa seuraavina päivinä että lääkettä otettava että jaksaa kotona. En ota toista kertaa ja siihen syynä kipu vaik normaalisti kipukynnys on korkea kuitenkin tatskat ja lävistykset ja leikkauskivut tuntui jotenki pieniltä. Nyt vaan toivon et sopii ja poisto ei sattuis sit yhtä paljon kun laitto :/
ota särkylääkettä alle, jos epäilet.
Kuparikierukka on suorastaan keskiaikaisenoloinen ehkäisykeino, jossa aiheutetaan tahallisesti tulehdus terveeseen kehoon. Ei ihme että sattuu moisen häkkykkyrän asentaminen ja verenvuoto yltyy.
sitten se sanoikin, että ei arvaas hänellä onkin täällä kierukka, että laitetaanpas nyt se. mietin vaan että ei apua, koska olin lukenut noita kommentteja myös.
Ja siis joo, kyllä se sattui. Kesken päivän laitettiin, en kyennyt enää palaamaan töihin. MUTTA. se kovin kipu kesti ehkä 10 sekuntia ja muuten oli vaan sellaista jomotusta, siis se kohtuhan supistelee sen jälkeen.
Jos oisin ottanut etukäteen kipulääkettä, ei ois varmaankaan sattunut juuri lainkaan.
Sattuiko? T: Yksi jo aiemmin vastannut, jolla ei asettaminen ollut kivuliasta