Mullapa todettiin sitten raskausdiabetes viikolla 24! :(
Paastoarvo oli ollut 5.3 ja litkun juomisen 1. tunnin jälkeen arvo oli 10.4..kolmas arvo oli jo normaali...
Mitä tää käytännössä tarkoittaa ja vaikuttaako jotenkin vauvan/tulevaan synnytykseen? Mitä mun pitää tehdä, että sokerit pysyy aisoissa - ruokavaliota pitänee säätää ainakin... Ja liikuntaa lisätä...
Voisko joku laittaa jonkin hyvän esimerkin päivän syömisistä? :)
Kommentit (22)
Jos satunnaisesti herkuttelee. Mutta se on vähän niinkuin tupakointi/ alkoholi, että jokainen kerta kun nostattaa solereitaan liikaa lisää riskiä lapselle.
Ots käyttöön tummat viljat, syö pieniä annoksia, ei sokeria. Herkuttele vain harvoin.
Kyllä siitä selviää, mutta pidä asiasta huoli. Toisella lapsellani oli syntymän jälkeen matalia sokeriarvoja, vaikka olinkin ollut nuuka kaiken kanssa. Ties miten olisi ollut, jos olisin lepsuillut.
Tilalle kasviksia ja rasvalisä. Vilkaisepa margariinisi tuoteseloste ja ota tilalle luonnollisempi vaihtoehto. Josset pidä voista tai edes Oivariinista, miten olisi jokin siementahna, esim. tahini?
Syö tosiaan säännöllisesti ja myös iltapala.
joka ei liity ap:n tilanteeseen (kaikkea hyvää siihen!).
Tämä ketjuhan on myös tyypillistä vauvapalstaa trollailujen vastapainona: kysymys, joka on aloittajalle tärkeä ja johon saa järkeviä ja kannustavia vastauksia.
Marko Ahonen siinä blogissaan sanoi, että on paljon keskusteluja, jotka eivät asiatasolla häntä kiinnosta. Aivan niin, esimerkiksi raskausdiabetes kiinnostaa vauvapalstan varsinaista kohderyhmää.
Jos lukee vain dramaattisimmat aloitukset eikä asia-aiheita, totta kai kuva palstasta on sen mukainen.
Itsekin kamppailin raskausdiabeteksen kanssa, ja synnytin viime vuonna pojan rv38+6, 50cm ja 3000g.
Söin joka aamu puuroa, siihen pieni klöntti voita makua antamaan, ja maitoa päälle.
Aamuherkuttelu: 1 Granny Smith-omena
Lounas: Sosekeittoa ja ruisleipä kasviksilla/
Salaattia/
jtn muuta kevyttä
Välipala: Näkkileipä/ruisleipä kinkulla ja tomaatilla/paprikalla/kurkulla + 1 GS-omena
Päivällinen: Kalaa/kanaa/nautaa/possua +salaattia/höyrytettyjä vihanneksia
Iltapala: Ruisleipää/näkkileipää +omena
Hyvin toimi minulla ainakin.
Vaikka joskus satunnaisesti söikin jälkkäriksi jäätelön, niin ei nostattanut sokereita.
Liikkuminen auttaa pitämään sokerit kurissa.
(Kokeiltiin pariin otteeseen, jätski oli ookoo jos sen jälkeen harrasti seksiä =D)
Tyhjään mahaan syödyt sokerit (Esim kookossuklaapalat) ovat pahempia kuin proteiini- ja kuitupitoisen ruokailun päätteeksi syödyt.
Minäkin nimittäin himosin omenoita raskauden aikana ja sain pojan myös :D.
mulla oli ekassa ja niin on nyt tässä toisessakin. Eipä sitä kannata liikoja päätään stressata moisella. Eipä ole juuri mitenkään vaikuttanut ja sokerit on pysyny ihan normaaleina vaikka olisin syönyt mitä.. ainoa oli et noissa sokerilitkujen juomisissa nousi yks arvo ja toinen oli vähän koholla.
Nimim. äsken kolme ISOA palaa mustikkapiirakkaa syönyt
ruokavaliolla ja sitten jouduin jo pistää insuliinia.
Joutunet ravitsemusterapeutille ja itse jouduin ainakin osastolle sokeriseurantaan vuorokaudeksi.
Raskausdiabetes kasvattaa vauvaa ja tietysti mitä isompi vauva, niin riskit kasvaa. Meillä ollut yhdellä hapenpuutetta ja raaja oli vääntynyt. Nyt kaikki ok.
Raskausdiabetes saattaa muuttua diabetekseksi.
Eli ruokavalio kuntoon ja liikuntaa myös. Ohjeet saat sairaalasta tai neuvolasta. Kyllä se siitä.
Sokeritonta ja lähes rasvatonta mansikkarahkaa ja yhden kinkku-juusto-kurkkuleivän. Join vettä. :)
Rupesin miettimään, että voinkohan hyvällä omatunnolla tehdä tänään päivällä sellaisen teejuoman(neilikkaa, sitruunaa, kanelia ja sitruunateetä - ohjeessa luki myös fariinisokeri, mutta se pitänee jättää pois kokonaan?)
AP
Nyt operaatio päiväsiivous käynnissä - onkohan tää nyt sitä hyötyliikuntaa kiipeillä jakkaralle ja alas ja nostella tavaroita hyllyjen päälle ja lattialle jne... :)
noin muuten, kun jouduitte rasitukseen?. itsekin jouduin eilen käymään sokerirasituksessa ja en ole mitenkään ylipainoinen täällä tullut vaan sellanen käytäntö. Paastoarvo 4.5 vielä en tiedä muita tuloksia.
Painoin alkuvuodesta ja vielä huhtikuun alussa 89 kiloa. Sappikivet laihdutti mua n. 2 kuukaudessa(huhti-kesäkuun puoliväli) n. 23 kiloa ja painoin leikkaukseen mennessa 66,8 kiloa. Leikkauksen jälkeen sain kuulla olevani raskaana viikoilla 17+2. Nyt raskausviikkoja takana 24+2. Raskausuutisen ja sappileikkauksen jälkeen olen taas pystynyt syömään ja paino on noussut 72,7 kiloon eli 5,9 kiloa 7 viikossa.
AP
Itsekin kamppailin raskausdiabeteksen kanssa, ja synnytin viime vuonna pojan rv38+6, 50cm ja 3000g.
Söin joka aamu puuroa, siihen pieni klöntti voita makua antamaan, ja maitoa päälle.
Aamuherkuttelu: 1 Granny Smith-omenaLounas: Sosekeittoa ja ruisleipä kasviksilla/
Salaattia/
jtn muuta kevyttäVälipala: Näkkileipä/ruisleipä kinkulla ja tomaatilla/paprikalla/kurkulla + 1 GS-omena
Päivällinen: Kalaa/kanaa/nautaa/possua +salaattia/höyrytettyjä vihanneksia
Iltapala: Ruisleipää/näkkileipää +omena
Hyvin toimi minulla ainakin.
Vaikka joskus satunnaisesti söikin jälkkäriksi jäätelön, niin ei nostattanut sokereita.Liikkuminen auttaa pitämään sokerit kurissa.
(Kokeiltiin pariin otteeseen, jätski oli ookoo jos sen jälkeen harrasti seksiä =D)
Tyhjään mahaan syödyt sokerit (Esim kookossuklaapalat) ovat pahempia kuin proteiini- ja kuitupitoisen ruokailun päätteeksi syödyt.
Poikkeuksena etten ole voinut syödä aamulla puuroa, kun se nostaa sokereita. Eli on yksilöllisiäkin eroja noissa. Itse olen suosinut aamulla kuitupitoista leipää ja proteiinipitoista rahkaa tai kananmunaa tms. Herkkutellut olen etupäässä jäätelöllä ja mansikoilla. Vaavi on koko ajan ollut käyrillä, insuliinia en ole joutunut käyttämään.
Googleta raskausdiabetes ruokavalio, niin saat kyllä vinkkejä! Ei vaikuta synnytykseen, mikäli pidät arvot kurissa.
Kävin aamulla neuvonnassa neuvolassa ja sain nivaskan ohjeita - kuitenkin ilman mitään hyvää esimerkkipäiväruokajuttuja...
Söin aamupalaksi 2 puolikasta Alkujyväleipää sipaistuna vihreällä Floralla, 2 viipaletta palvikinkkua ja kurkkua. Join itsepuristamani greipin ja appelsiinin mehut ilman hedelmälihaa(kai niin saa tehdä, vaikka viralliset täysmehut on kiellettyjä?). Oliko mielestäsi hyvä aamupala?
Suunnitteilla on iltapäiväruoaksi(n. 17) perunamuusia ja ratatouillea(pakastepussista). Lisäksi ajattelin väli- tai iltapalaksi tehdä marjarahkaa(rasvaton maitorahkaa, vispikermaa[ilman sokeria] ja tuoreita mansikoita ja mustikoita). Toinen välipalavaihtoehto on maustamaton rasvaton jogurtti tuoreilla mansikoilla/mustikoilla. Juon pääasiassa vettä, jonka toisinaan maustan sitruunaviipaleella. Lisäksi syönen tänään vielä noita kurkku-kinkku-alkuleipiä ja salaattia ja pinaatinlehtiä salaatinkastikkeella.
Mites suolakurkku, säilykepunajuuri ja oliivit - pitääkö niiden syöntiä rajoittaa? Jos, niin paljonko niitä saa max. päivässä syödä?
Kuulostaako suunnitelma hyvälle? Haittaako tuo perunamuusi? Jos sitä otan vaan vähän tuon ratatouillen lisukkeeksi? Sitä kuitenkin lienee tänään ruokalistalla - mies ajatteli tehdä itselleen ja lapsille lisäksi possunpihvit(itse en ole kasvissyöjä, mutta nyt ei tee mieli lihaa).
AP
pienehköjä annoksia n. 4 tunnin välein, ei pitkiä syöntivälejä eikä suuria annoksia jotka nostavat verensokerin ylös. Eli siis pitää verensokeri tasaisena. Täysjyväviljoja ja vihanneksia, sokerit minimiin. Ei napostelua.
paitsi en ole vielä paneutunut asiaan joten musta ei siinä suhteessa kauheasti apua ole. just itse menossa ma rasitukseen ja mulla taitaa silloin vaihtua rv 25 just. Joten saas nähdä mikä leima mulle sieltä tulee..
Hiilihydraatteja/sokereita siinä tais olla jotain 3,5g/viipale...
Siis sain tänään vasta sellaisen seurantalomakkeen+ruokapäiväkirjan jota joudun täyttämään vajaan viikon verran alkaen ensi viikon lopussa(ensin pitää syödä terveellisesti tää viikko). Sitten, kun seuranta aamu- ja vrk-sokereista on tehty, niin sitten tiedetään riittääkö ruokavalio vai pitääkö ruveta pistämään insuliiniakin.
Mulla oli hyvä kyllä, että mulla ei toi ruokavalio paljoakaan muutu - ainoastaan jouduin jättämään tavisjogurtit ja -vanukkaat pois ruokavaliosta ja ehkä ne sillointällöiset Jimit/pätkikset... Muuten syön suunnilleen samaa ruokaa kuin tähänkin asti... :)
AP
Ps. Tsemiä siihen maanantain koitokseen... Se sokeriliemi, jonka siinä joutus juomaan maistui aivan hirveän pahalle ja teki todella pahan olon... :(
Kolmasta lastamme odottaessamme sain tietää,että edellisessä raskaudessa minulla oli ollut raskausdiabetes,samanlaisilla arvoilla kun sinulla.Ihan tavallisesti elin,terve lapsi tuli.Neuvolasta olivat unohtaneet kertoa!
..oli sit pakko ottaa muutama kookossuklaapalanen irtopähkinämyynnistä..? Söin yhteensä niitä ehkä 4-5 tsipaletta... :(
AP