Miten jaatte perheen yhteiset laskut ja kiinteät maksut?
Maksatteko puolisonne kanssa puoliksi kaikki teidän perheenne laskut ( 50/50 osuudella)
vai maksaako paremmin tienaava suuremman osan?
Kommentit (40)
näin on aina ollut vaikka toinen ei mitään tienaisikaan.
Paljon helpompaa näin. Meillä on miehellä isompi palkka mutta laittaa kyllä rahaakin todella paljon harrastukseensa, joten aika tasan menee tulo-menopuoli. Mä en tällä hetkellä harrasta mitään mihin menisi rahaa, tosin ostan välillä enemmän vaatteita ja sisustustavaraa kyllä.
Jos teillä eri rahat, niin voisi olla järkevää sellainen jako että suhteessa tuloihin menee kiinteät menot.
Riitaa ei tule rahasta, jos molemmat puolisot maksavat euromääräisesti täysin saman summan yhteisen huushollin menoista. Jos nainen tienaa vaikkapa 2000 euroa enemmän kuukaudessa, niin mielestäni hänellä on oikeus käyttää omiin harrastuksiinsa tai shoppailuun tämä ylimenevä osa. Jos mies valittaa, niin hommatkoon parempipalkkaisen työn tai korvatkoon erotuksen vaikkapa kotitöillä tms.
en ole tästä samaa mieltä. Usein paremmin tienaava tekee myös enemmän töitä, joten se toinen joutuu venymään enemmän kotona. Näin ainakin meillä. En todellakaan kehtaisi ehdottaa miehelleni, että minun ylimääräinen rahani on vain minun tuolla perusteella. "Hae sinä muksu taas tänään, tee ruoka ja pese mulle vaatteet, mä olen töissä myöhään/työmatkalla, niin mä tienaan rahaa, jotta voin shopata ihan vain itselleni." Ei tulisi mieleenkään.
Saati jos miehellä olisi reippaasti pienemmät tulot, esim. opiskelisi tai hoitaisi lasta kotona, ei tulisi mieleenkään shoppailla turhuuksia samalla, jos toinen joutuisi laskemaan onko varaa ehjiin talvikenkiin tms.
Mä maksan asuntolainaa (sitä on vähän enää), muut laskut, vakuutukset yms. Ei näistä ole kauheasti keskulteltu, ne on vain menneet näin. Vaikka on erilliset tilit niin rahat on yhteiset. Ei ole tullut riitaa, koska molempien kulutustottumukset hyvin samanlaiset. Mä mksan useimmiten lapsen menot, mutta kyllä mieskin maksaa jotain. Maksaa esim yhteiset matkat yleensä, mä sitten maksan vaikka yhteisen harrastusmatkan lapsen kanssa. Miehellä on lyhyemmät päivät ja pidemmät lomat, vaikka hiukan enemmän tienaakin. Yleensä viikolla tekee kotityöt ja sunnuntaiaamuisin hoitaa asiat, että mä voin nauttia lehden seurasta:-)
Mies maksaa:
Asuntolaina
Kotivakuutus
Puolet kiinteistöverosta
TV lupa
Minä maksan:
Puolet kiinteistöverosta
Lapsen vakuutus
Päivähoitomaksu
Se maksaa kellä vähemmän omia laskuja sillä hetkellä:
Sähkö
Vesi
Kaukolämpö
Netti
Nuohous
Koiravero
Jätemaksu
Canal digital
(nämä eivät kaikki ole laskupinossa joka kuukausi)
Kaikki nuo yllä luetellut tulevat miehen nimellä, joten jos haluan ryhtyä kettumaiseksi, jätän kaikki miehen maksettavaksi. Toistaiseksi ollaan selvitty niistä kuitenkin yhteistuumin.
Minä hoidan laskut sieltä missä on rahaa ja siirtelen tarvittaessa varatilille. Miehen tilille jätän sen verran, että pärjää ja jos loppuu siiretään lisää.
suunnilleen 50/50 -jako mitkä laskut kumpikin maksaa, näillä on menty jo parikymmentä vuotta vaikka tulot onkin vaihdelleet. Omat tilit käytössä. Jos toiselta on joskus ollut rahat finaalissa niin toinen on sitten paikannut.
Miehen tehtävä on elättää minut ja minä roikun vauva-palstalla päivät pitkät tai juoruan parhaan ystäväni kanssa.
on omat tilit.
Laskut maksaa se joka ehtii tai jolla on enemmän rahaa tilillä.
Tarkkaan ei lasketa kuka maksaa mitäkin, mutta yleensä suurempituloisella on enemmän rahaa tilillä hän maksaa laskuja enemmän.
Ei olla mekään ikinä tapeltu raha-asioista. Kun yhteiset laskut pn maksettu kumpikin käyttää loput mihin haluaa.
Minä maksan kauppareissut ym satunnaiset hankinnat. Eli mies käyttää erittäin harvoin pankkikorttiaan, yleensä vain auton tankkaukseen.
En tarvitse miestä elättämään mua.
Sinne menee kaikki tulot ja sieltä menee myös kaikki menot, näin ollut siitä asti kun seurustelu aloitettiin.
Muu on yhteistä paitsi autot, kännykkälaskut, baatteet ja miehen metsävakuutus. yhteiset hoidetaan puoliksi yhteiseltä tililtä.
Käytännössä minä parempituloisena maksan silti enemmän, koska ostan kalliimpaa ruokaa kuin budjetoitu, ostan lapsen vaatteet ja ihan liikaa niitä, ja mies lainaa pitkille reissuille mun autoa, muttei kuitenkaan halua ostaa itselleen kalliimpaa/uudempaa kulkupeliä.
Vastaavasti mies joustaa mun työreissuissa ja tekee remonttia & kotitöitäkin jopa enemmän kuin minä. Toisaalta eipä tuo osaisi edes lojua iltaa sohvaperunana, jotain sen on kokoajan saatava puuhata.
Meillä on omat tilit ja omat rahat ja tulee olemaankin. Tällä hetkellä tienataan lähes saman verran (mulla tulot pari sataa enemmän kuukaudessa kuin miehellä) ja maksellaan siis yhteiset menot melko tarkkaan puoliksi. Jos ei oo laskuja siten, että molemmille olisi maksettavaa yhtä paljon, vähemmän laskuja maksanut maksaa oman osuutensa enemmän maksaneelle niin että lopulta molemmat on maksaneet yhtä paljon.
Ruuat maksetaan kaupassa puoliksi. Loput rahat on sitten omaa rahaa ja sitä saa käyttää mitwn haluaa, yleensä molemmat säästää aika paljon palkastaan silloin kun ei ole niin paljon laskuja.
Siltä tililtä maksetaan laskuja missä rahaa on. Ja käytetään toistemme tilejä jos rahaa tarvitaan.
Eli parempituloinen maksaa enemmän.
Kysymys näille "se maksaa kellä rahaa on"-ihmisille.
Tuo on ymmärrettävää jos molemmilla on tili tyhjä ennen palkkapäivää, mutta jos kummallakin sitä rahaa on, niin käykö niin, että innokkaampi maksaa laskut ja toinen kerää säästöjä?
puolet ja puolet, periaatteessa paitsi jos se vaikutti tukiin. Esim. opiskelijana miehen tulot veivät minulta asumislisän -> Mies maksoi melkein koko asumisen ja minä vain sen osan mitä olisin maksanut, jos olisin saanut asumistuen normaalisti. Tämän sopiminen ei ollut hankalaa, sillä mies pääsi minun siivelläni asumaan opiskelija-asuntoon, joten hänenkin asumismenonsa tippuivat verrattuna aiempaan yksiöönsä.
Käytännössä kun olin rahoissa tiukalla, mies maksoi enemmän satunnaisia menoja. Esim. maksoi ravintolassa tms, eikä niitä enää suhteen alkuvaiheen jälkeen aina tasailtu.
Kun menin täyspäiväisesti töihin, laitettiin menot puoliksi. Meillä oli aika samat tulot.
Lapsesta aiheutuvat menot laitettiin puoliksi, sisältäen siis kaikki lapsesta aiheutuvat kustannukset, mukaanlukien minun tulojeni tippumisen äitiyslomalla ja hoitovapaalla, jonka siis laskimme "laskuiksi" siinä kuin muutkin laskut. Yhä menot puolitettiin.
Mentyämme naimisiin emme enää nähneet järkeväksi menojen jakamista, eikä sitä enää oltu jaksettu tehdäkään kuin summittaisesti, joten siitä lähtien rahat ovat olleet yhteisiä.