Vierailija

Hei, miten olette mielialalääke Cipralexin lopettaneet ja millaisia vieroitusoireita on tullut?

Olen käyttänyt Cipraa reilun puoli erittäin hyvin tuloksin - mielialaan ja jaksamiseen selvästi vaikuttaen!:) Kuitenkin haluaisin pikku hiljaa edes kokeilla lopettamista, mut pelkään toki masennuksen uusiutumista / vieroitusoireita...

En ole kotipaikkakunnallani joten ainoa mahdollisuus olisi yksityiselle ja kalliille lääkärille meno. Mitä mieltä olette, voisiko lopettaa "omin päin" pienentäen ja lopulta lopettaen vain lääkkeen oton?:) Voihan sitä yksityiselle sit mennä jos vointi huononee niin pahasti.

Cipra on hirveän hyvä ja tehokas, mut ajattelen että joskushan se täytyy lopettaa -joten sama kai se nyt lomalla kohdata vierotusoireet ja ilman lääkäriä..? Vai onko ihan hullua?:/

Annos on 5mg, alussa 10mg.

Kiitos jo etukäteen!Kaikenlaiset kokemukset on tervetulleita. :)

• ylös 1
  • alas 7

Sivut

Kommentit (31)

Todella typerää, en suosittele. Pari viikkoa oli kauheaa huimausta ja "sähköiskujen" tuntua aivoissa, sellaisia inhottavia pikku sykäyksiä. Mutta kestin ne, ja parin viikon päästä olin ok. Uskon että toi annoksen pienentäminen on ihan ok.

Omin päinhän sitä ei saisi lopettaa, mutta minä lopetin kun lääkäri tuppasi koko ajan vaan lisää annosta, vahvempia lääkkeitä yms. Ja lopetinpa vielä seinään, en kestänyt niitä pillereitä enää. En saanut sen kummempia vieroitusoireita, sähköiskumaisia lihasnykäyksiä vain silloin tällöin. Minulla oli todella helppo vieroitus, vaikka tulihan niitä yli puoli vuotta syötyä. Kyse on kuitenkin vaan omasta kokemuksestani enkä siten suosittele omaa tapaani kellekään. Söin vaikeaan masennukseen ja paniikkihäiriöön cipralexia, mutta koin saavani enemmän apua elämän eri osa-alueiden kehittämisestä ja terapiasta, lääkkeet vain muuttivat persoonani kokonaan enkä tuntenut en iloa enkä surua.

Etkö voi soittaa johonkin terveyspalveluiden neuvontaan tai jonnekin? Hyvähän se olisi lääkärin kanssa lopettaa juuri noiden sivuoireiden ja olon mahdollisen pahenemisen vuoksi, mutta lääkärin kanssa tai ei, annosta pienentämällä ja oloa kuulostelemalla on se oikea tapa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Lainaus:

Omin päinhän sitä ei saisi lopettaa, mutta minä lopetin kun lääkäri tuppasi koko ajan vaan lisää annosta, vahvempia lääkkeitä yms. Ja lopetinpa vielä seinään, en kestänyt niitä pillereitä enää. En saanut sen kummempia vieroitusoireita, sähköiskumaisia lihasnykäyksiä vain silloin tällöin. Minulla oli todella helppo vieroitus, vaikka tulihan niitä yli puoli vuotta syötyä. Kyse on kuitenkin vaan omasta kokemuksestani enkä siten suosittele omaa tapaani kellekään. Söin vaikeaan masennukseen ja paniikkihäiriöön cipralexia, mutta koin saavani enemmän apua elämän eri osa-alueiden kehittämisestä ja terapiasta, lääkkeet vain muuttivat persoonani kokonaan enkä tuntenut en iloa enkä surua.

Etkö voi soittaa johonkin terveyspalveluiden neuvontaan tai jonnekin? Hyvähän se olisi lääkärin kanssa lopettaa juuri noiden sivuoireiden ja olon mahdollisen pahenemisen vuoksi, mutta lääkärin kanssa tai ei, annosta pienentämällä ja oloa kuulostelemalla on se oikea tapa.

Kiitos vinkeistä ja kokemuksista. Eihän se kyllä järkevä/turvallinen tapa ole lopettaa - hyvä idea tuo soitto neuvontaan!! Taidan tehdäkin niin tai konsultoida vaikka tuttuani joka on lääkäri.

Tutulta kuulostaa tuo ettei tunne iloa eikä surua täysillä.Hyvin turhauttavaa. Toisaalta ne ekat kuukaudet mitkä sain apua lääkkeestä keskivaikeaan masennukseen oli korvaamatonta ja mielummin tämä tasapainoinen apaattinen olo kuin jatkuva itkuherkkyys ja voimattomuus.. Mutta niinhän se on, että aina on olemassa myös ns. kolikon toinen puoli. :p

Tuo persoonan muuttuminen on myös yksi syy miksi mielelläni lopetan tämän jossain vaiheessa, hehe.. Elämään kuuluu ne surut ja ikävätkin tunteet, ilman niitä kaikki on vähän tasapaksua. Silti oma kokemukseni on älyttömän positiivinen sillä Cipra auttoi sen pahimman vaiheen yli ja toi aloitekykyä yms. Mut kiitos teille, noin ikäviä vieroitusoireita ei mielellään kärsi ja lääkärikin sanoi monesti ettei pidä lopettaa tuosta vain eikä yksin, kuten ihmiset usein tekee! Maksan sitten vaikka sen yksiyisen maksun :)

muistaakseni aluksi viikon 5mg, sitten ehdin nelisen kuukautta mennä 10mg:lla... kunnes lähdin talvilomalle ja unohdin ottaa Cipralexit mukaan! Eli lopetin käytön kertaheitolla vahingossa. Minkäänlaisia oireita ei tällaisesta lopetuksesta kuitenkaan tullut. Myöskään ahdistusoireet, joihin lääke alunperin määrättiin, eivät palanneet.

Lainaus:

muistaakseni aluksi viikon 5mg, sitten ehdin nelisen kuukautta mennä 10mg:lla... kunnes lähdin talvilomalle ja unohdin ottaa Cipralexit mukaan! Eli lopetin käytön kertaheitolla vahingossa. Minkäänlaisia oireita ei tällaisesta lopetuksesta kuitenkaan tullut. Myöskään ahdistusoireet, joihin lääke alunperin määrättiin, eivät palanneet.

Oho, aika harvinaista varmaan ettei tule mitään oireta :) Hieno juttu! Toivotaan että kuuluu noihin onnekkaisiin myös, mutta ei haittaa vaikka hieman tulee, sillä hyöty on ollut jo sen verran hyvä ja myönteinen. Ilman lääkäriä en kyllä lopeta sittenkään - se olisi jo terveydellä leikkimistä.

Noita "sähköiskun" tyyppisiä oireita mulle tuli jo kerran kun unohdin ottaa yhtenä päivänä cipran, siis välittömästi. En tiedä miten kestätte jos niitä jatkuu monta viikkoa?! Parasetamolia seuraavaksi sitte?

No joo, nyt varaan sen ajan lääkärille ja katson lopettamista vasta sitten. :)

kun tulin raskaaksi ja juttelin siitä lääkärini kanssa.

Eli siis lopetin noin kolmessa viikossa, vähentäen annostusta.. 10, 7,5 .. 5... 2.5 mg

pientä pahoinvointia tuli mutta ei muuta.

Lopetin vähitellen. Ensin annos 5mg useamman viikon, sitten 5mg joka toinen päivä muutamia viikkoja. Ja tosiaan ei mitään vierotusoireita.

Lääkettä ei muuten kannata lopettaa heti,kun oireet helpottuvat. Itse alotin tämän aikoinaan huomattaviin univaikeuksiin, söin varmaan yli puoli vuotta senkin jälkeen, kun ongelmat loppuivat. Ongelma, joka on kehittynyt pitkän ajan kuluessa ei helpotu lyhyessä ajassa.

joskus sellanen känninen olo, joka ei kuitenkaan ole kiva fiilis, vaikka kännistä tykkäänkin...

Mun kokemus on niin positiivinen cipralexista etten voi valittaa, mutta sillon aluks kun oli 10mg niin kieltämättä aika euforinen olo oli välillä :) Toki se nostaa mielialaa ja tuo toimintakykyä, yllättävän paljon. Yksilöllisesti tietysti, mutta minusta se on lähinnä hyvä asia sillä masentuneen olotilan tilalle ottaa mielellään sen!

Siihen nähden se "muuttaa" tavallaan, mutta sehän kertoo sen tehosta ja aina voi pienentää annosta. Tai vaihtaa, jos persoona muuttuu ihan yli-pirteäksi :)

Ciprasta vain huonoja kokemuksia mulla.. Söin tota koko viime vuoden, ei vaikuttanut mielialaan mitenkään ja lopetin seinään. Pyuoli vuotta olin "kuiviolla" jonka jälkeen takaisin lääkäriin, määräs samas Ciprat vaan vaikke edellisetkään auttanut mitään.. Onneksi pääsin kunnon lääkärille joka sano että Ciprat pois ja Mirtat tilalle. Ei sillä että nuo Mirtatkaan auttais.

Sinuna oottaisin kyllä että pääsisin lääkärille kysymään joko voit lopettaa.

Lainaus:

On, oikeastaan kaikkiin masennustiloihin; kaamosmasennukseen, synnytyksen jälkeiseen masennukseen ja erilaisiin pelkotiloihin. Sekä pms-oireisiin. Itsellä kuukautisten aiheuttamaan masennukseen, väsymykseen ja ärtyisyyteen lääkäri suositteli myös ssri-lääkettä. Vaikka tietää et se olo ei kauaa kestä niin miksi kärsiä siitä jos saa apua jostain turvallisesta lääkkeestä? Kyllä ne sivuvaikutukset on pientä nähden mielialaongelmiin ja uupumukseen... :)

Söin cipralexia "yliherkkään" olooni, olin todella ärtynyt kokoajan ilman syytä, surullinen, apaattinen ja yleisesti alakuloinen, mikä johti stressiin ja univaikeuksiin yli vuodeksi. Cipalex auttoi minua juuri noihin oireisiin ja teki minusta hieman rennomman.. vähän "hermolomaa" itsestäni. Oli todella positiivinen kokemus ettei tarvinnut kokoajan olla surullinen ja ahdistunut joka asiasta ja oli myös ihana saada yöunet takaisin. Kesti noin 3 kk että alkoivat auttaa ja nyt olen voinut paremmin. Suurin syy lopettamiseen on raskaus, eli olen raskaana, mutta myös tuo, mitä joku epäili, eli persoonan muuttuminen.. Nyt huomaan että en tunne oikeastaan mitään.. eli hetken ihminen tarvii tätä olotilaa jotta saa korjattua mielen valoisammaksi, mutta nyt haluaisin myös välillä osata itkeä ja tuntea surua ja iloa. On aivan totta että cipralex tekee sellaisen tasaisen olon, mutta luulen että pidemmään päälle, sekään ei ole hyvä. Olen todella tyytyväinen kyseiseen lääkkeeseen ja siitä oli minulle vaikeassa elämäntilanteessa paljon apua, mutta nyt aion yrittää pärjätä ilman ja oikeasti, nyt jaksan sitä että välillä itkettää, se on ihana tunne, siihen verrattuna, että viime aikoina en ole tuntenut surua ja empatiaa tarpeeksi paljon, vaikka oikeasti olen vähän liiankin herkkä. Joten kyllä se muuttaa luonnetta hetkellisesti. Välillä hyvässä välillä pahassa. Itse tarvitsin läkkettä, jotta pääsisin pois siitä ikuisesta suruntunteen kierteestä.

Oon ottanutniitä nyt jo 4 vuotta !! Viime keväänä ajattelin, että voisin lopettaa joten vähensin annostusta 20 mg-15 -7,5 -5 -2,5 todella hitaasti, yli puolen vuoden ajan, en huomannut mitään vieroitusoireita. Kesällä kuitenkin tuli "takapakkia", ahdisti ja itketti todella paljon. Aloitin Ciprat uudelleen,silloin muuten tuli pahoja oireita, aloitin 15 mg, kun niitä sattui olemaan jäljellä, huom, mikä olo. Nyt en edes haaveile lopettamisesta, ei ne mua haittaa mitenkään, en koe olevani tunteeton, itken ja nauran.. 10 mg annostuksella mennään, lääkäri sanoi, etten turhaan rasittais itteeni lopettamissa, tiedä sit, et pitääklö näitä ottaa koko loppuikä

Olen sitä mieltä että jos olo on parempi lääkkeen avulla, niin sitten kannattaa syödä sitä. Itse olen tosiaan raskaana ja se pitää lopettaa ennen synnytystä, joten siksi haluan lopettaa sen ajoissa, silloin huomaan myös jos mieliala vaihtuu taas huonompaan suuntaan, jo ennen vauvan syntymää ja voin sitten aloittaa ne nopeampaa vauvan syntymän jälkeen, kun tunnistan oireet aikaisemmin. En odota taas kahta vuotta ja päästä masennusta niin pitkälle. Toivoisin tietenkin että voisin olla ilman. Minulla tosiaan vaikutti tunteisiin sillä tavalla että en oikein tunne mitään lääkkeen kanssa. Mikä oli hyvä niin kauan kun masennus oli pahin, mutta nyt haluaisin taas olla omaitseni. Toinen sivuoire oli muuten muistin pätkiminen 8 kk käytön jälkeen. Ajatus katkesi usein, kun piti sanoa jotain, ja sitten se älytön väsy, nukuin varmaan myös kahden vuoden univelkoja pois, mutta nyt en halua, enkä ehdi enää nukkua 2 tunnin päikkäreitä. Mutta nuo lääkkeen sivuoireet otin mielelläni siihen tilaan nähden, mitä oli ennen kuin aloitin lääkkeen. Nyt pitäisi vaan päästä eroon, lopettamisen sivuoireista!

Vierailija

Oon ottanutniitä nyt jo 4 vuotta !! Viime keväänä ajattelin, että voisin lopettaa joten vähensin annostusta 20 mg-15 -7,5 -5 -2,5 todella hitaasti, yli puolen vuoden ajan, en huomannut mitään vieroitusoireita. Kesällä kuitenkin tuli "takapakkia", ahdisti ja itketti todella paljon. Aloitin Ciprat uudelleen,silloin muuten tuli pahoja oireita, aloitin 15 mg, kun niitä sattui olemaan jäljellä, huom, mikä olo. Nyt en edes haaveile lopettamisesta, ei ne mua haittaa mitenkään, en koe olevani tunteeton, itken ja nauran.. 10 mg annostuksella mennään, lääkäri sanoi, etten turhaan rasittais itteeni lopettamissa, tiedä sit, et pitääklö näitä ottaa koko loppuikä

Mulla vastaavia kokemuksia! Vuosia syönyt ja joka vuosi yrittänyt lopettaa. Ja lyhyeen se on jäänyt. Muutun tosi yliherkäksi, itken, panikoin, suurentelen asioita, olen hysteerinen, itseinhoinen. Lääkkellä olen melko normaali. Herkkä toki vieläkin ja juuri itkeä pillitin Koalasairaalaa katsoessa. En koe muuttuvani jähmeäksi lääkityksellä. Huonot puolet on järkyttävä aamu-unisuus ja välillä ajatus katkeilee. Mutta sitten taas ilman lääkkeitä en saa helpolla unta, ja heräilen usein. Toki haaveilen lääkkeettömästä elämästä, mutta elämäntilanteen pitäisi olla tosi tasainen ja seesteinen. Sitä se ei tule olemaan muutamaan vuoteen. Ehkä sitten vanhempana, tai ehkä popsin näitä lopun elämää...

Vierailija

Todella typerää, en suosittele. Pari viikkoa oli kauheaa huimausta ja "sähköiskujen" tuntua aivoissa, sellaisia inhottavia pikku sykäyksiä. Mutta kestin ne, ja parin viikon päästä olin ok. Uskon että toi annoksen pienentäminen on ihan ok.

Tuollaista minullakin. Oli "sähköinen" olo.

Ajattelin tulla kertomaan, että lopetin cipralexin (10 mg / 10kk ajan), noin pari viikkoa sitten.. sähköiskut ja huimaus kesti noin 10 päivää ja nyt en tunne enää lopettamisen sivuoireita :) toivotaan ettei enää tulisikaan mitään uutta.. huh, nyt voi hengähtää!

HULLUT VIEKKARIT

Vanha ketju, mutta pakko kertoa omat kokemukset:
Olen syönyt suurinpiirtein 3 vuotta essitalopramia/citalopramia ja kerran kokeilin eri lääkettä tuossa välissä (oli ehkä suurin virhe näiden lääkekokeilujen kanssa ikinä). Vieroitusoireet olivat ihan helvettiä: en pystynyt syömään, oksetti koko ajan, huimasi, heikotti, en jaksanut puristaa käsiä nyrkkiin, päätä särki ja kädet vapisi niin paljon että kuppi ei meinannut pysyä kädessä. Lopetin tällöin ohjeen mukaisesti pudottamalla pikkuhiljaa 15mg:sta->10mg->5mg. Oireet kestivät ehkä reilun viikon.
 Sama etappi nyt menossa, mutta aion pienentää annostusta vielä pienemmillä eroilla. Ihan muru kerrallaan. Toiveena päästä eroon tästä lääkkeestä, kun ei enää auta paniikkiin ja masennukseen. Ehkä parempi ilman.

Jotkut onnekkaat sietävät paremmin vieroitusoireet tai joillekin niitä ei tule ollenkaan.

Vierailija

Jos vaan mahdollista, niin lopettakaa tuon paskan syöminen! Lääke joka muuttaa ihmisen persoonaa, sekoittaa seksuaalisuutta ja aineenvaihduntaa, lääke joka tekee ihmisestä zombien; mikään ei tunnu enää miltään. Eikö ole parempi olla herkkä ja tunnekykyinen kuin zombie joka vaan suorittaa elämään ilman mitään tunteita? Haloo!

• ylös 3
  • alas 14

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.