Kannattaako mun jättää kattotuuletin pyörimään, kun mennään ulkoilemaan
Kommentit (110)
jonka takia laitettiin hikiset ruumiimme tuulettimen alle yöksi, aamuyöstä oli pakko nousta sammuttamaan se kun meinas kylmä tulla. Se siitä lämmönnoususta.
Keittiöjakkaralle en noussut kokeilemaan moottorilämnpötiloja, mutta eiköhän tuo ollut selvää muutenkin.
Eli asunnon (umpinaisen 87,5m3 tilan) lämpötila nousee yhden tunnin aikana n. 1,6°C. Ilmastointi tietysti tasaa tätä nousua, eikä lämpötilan nousu pääse kumuloitumaan ajan kuluessa mahdottomaksi.
Tämä sun on takuulla helppo toteen näyttää.
(Muah, ei mulla muuta..)
Huoneilmaa se ei kuitenkaan ole viilentänyt.
Kylmyys aamuyöstä johtui siitä, että ulkona on kylmää, ja asunnon lämpötila on sen vuoksi laskenut. Toisaalta myös seksin aiheuttanut hikoilu on loppunut, ja ihonne olleet sen takia viileämmät kuin alkuyöstä.
Tuuletin auttaa kestämään kuumaa huoneilmaa paremmin, etenkin jos ulkoa tulee viileämpää ilmaa, mutta muuten tuuletin ei ilmaa viilennä.
Ap:lla on varmasti joskus ollut ilmastoimaton auto. Siellä on aivan saatanan kuuma kesällä eikä se auton puhallin ilmaa viilennä yhtään. Jos viilentäisi, miksi ilmastointia - autoon tai rakennuksiin - olisi ikinä pitänyt keksiä?
Noloa.... Junttia... Kasaria...
argumentointia. Viis fysiikan laeista, uskokaamme dokumentteja. On olemassa sellainen koulu, jossa opetetaan lähdekriittisyyttä, tiedätkö miksi sitä oppilaitosta kutsutaan?
Pystytkö siis sinä näyttämään toteen tuon huonelämpötilan nousun?
Ai etko, no johan on kumma...Kun 50W:n sähkötehon (P) sähköverkosta ottava tuuletin on päällä 1h (3600 sekunttia), on sen kuluttama sähköenergia(E):
E = 50W x 3600 = 180000J1m3 ilmaa painaa 1,293kg, joten kun 35m2 asunnon tilavuus on 2,5m x 35m2 = 87,5m3, niin 87,5m3 ilmaa painaa 87,5m3 x 1,293kg/m3 = 113,1375kg
Huoneilman ominaislämpökapasiteetti on 1010J/kg°C
Lämpötilamuutos lasketaan kaavasta ?T = E / (c x m), jossa ?T on lämpötilan muutos, E on siiretty energia, c on ominaislämpökapasiteetti ja m on massa.
?T = 180000J / (1010J/(kg°C) x 113,1375kg) = 180000J / 114268,875J/°C = 1,575232101°C
Eli asunnon (umpinaisen 87,5m3 tilan) lämpötila nousee yhden tunnin aikana n. 1,6°C. Ilmastointi tietysti tasaa tätä nousua, eikä lämpötilan nousu pääse kumuloitumaan ajan kuluessa mahdottomaksi.
jos jankkarin oma mittari ei pysty näyttämään jotain pientä lämmön nousua niin sitä ei silloin ole! Jankkari voisi ostaa jonkun tarkemman mittarin joka näyttää vaikka asteen sadasosatkin niin alkaisi mennä jakeluun.
Koska mun digiboxin kello eikä seinäkello näytä sekunteja, niitä ei oo. Eikä atomeja tai bakteereja koska mun silmä ei niitä näe. Nih.
tai hitaammin kuin että sitä ei ole. Nih.
Mutta kuten joku totes, näissä paketeissahan tosiaan on varoitukset että nostavat lämpötilaa eivätkä suinkaan viilennä sitä. Nih.
Noloa.... Junttia... Kasaria...
Ei kun miten se menikään.
Ei hitto kun repeilen tätä ketjua lukiessa...