Liian iso koira?
Jos koira on rotumääritelmän mukaisen korkeuden yläpuolella, kelpaako näyttelyyn/jalostukseen? Tilanne on se, että mulla on jalostusuros joka on liian korkea rotuunsa ja mietin tässä, että haluaakohan kasvattaja enää jalostaa tätä, kun kasvoi niin isoksi. Tietääkö joku? Kysyn tietty jossain kohdassa kasvattajalta, mutta ajattelin kysellä täällä, jos jollain sattuisi olemaan kokemuksia.
Kommentit (9)
vaikka rotumääritelmässä korkeus on 30-40cm. Tavallaan siis toivon, että ei jalostettaisi, koska en tahtoisi mennä näyttelyihin tai odotella, jotta saan kastroida..
ap
vaikka rotumääritelmässä korkeus on 30-40cm. Tavallaan siis toivon, että ei jalostettaisi, koska en tahtoisi mennä näyttelyihin tai odotella, jotta saan kastroida..
ap
koska jos ei ole, niin eihän sinun tarvitse sitä ikinä näyttelyissä käyttää eikä käyttää jalostukseen, vaikka olisi kuinka hyvä yksilö näihin käyttöihin.
Jos taas on sijoituskoira, niin siinä tapauksessa et voi mitenkään vaikuttaa siihen päätökseen käytetäänkö vai ei, se on yksin kasvattajan päätös. Hän tekee sen päätöksen omista kriteereistään. Mutta miksi sellainen ihminen ottaa sijoituskoiraa yleensäkään joka ei halua että koiran täytyy käydä näyttelyissä ja sitä käytetään jalostukseen sovitusti?
t. nro 2
mutta kasvattajalla on oikeus jalostaa. Kerran asiasta kysäisin ja kasvattaja sanoi, että pitäisi käyttää näyttelyssä ja jalostaa kerran, sitten voin kastroida. Mua vaan itseäni ei yhtään kiinnosta näyttelyt eikä kasvattaja ole jalostamisesta puhunut sittemmin. En myöskään löydä mitään "pykälää" siitä, että onko koiran iällä väliä eli että kuinka kauan minun pitää odottaa, jos kasvattaja haluaa jalostaa.. Tämä kasvattaja on sellainen persoona, että en mielelläni häntä lähesty. Hän olettaa, että kaikki tietävät samat asiat kuin hän ja nauraa tyhmille kysymyksille.
ap
mutta kasvattajalla on oikeus jalostaa. Kerran asiasta kysäisin ja kasvattaja sanoi, että pitäisi käyttää näyttelyssä ja jalostaa kerran, sitten voin kastroida. Mua vaan itseäni ei yhtään kiinnosta näyttelyt eikä kasvattaja ole jalostamisesta puhunut sittemmin. En myöskään löydä mitään "pykälää" siitä, että onko koiran iällä väliä eli että kuinka kauan minun pitää odottaa, jos kasvattaja haluaa jalostaa.. Tämä kasvattaja on sellainen persoona, että en mielelläni häntä lähesty. Hän olettaa, että kaikki tietävät samat asiat kuin hän ja nauraa tyhmille kysymyksille.
ap
oletko saanut rahallisen korvauksen, esimerkiksi alennuksen pennun hintaan, siitä syystä että kasvattaja saa pitää oikeuden jalostuskäyttöön? Tällaiset asiathan pitää pennun ostovaiheessa sopia, samoin se että moneenko astutukseen tämä jalostusoikeus on ja milloin kasvattajan jalostusoikeus raukeaa jos koiraa ei käytetä jalostukseen.
että jos ostovaiheessa ei ole kirjallisesti jalostusoikeudesta sovittu niin kasvattajalla ei sitä oikeutta ole, eikä sinun tarvitse käyttää koiraa jalostukseen tai näyttelyissä, ja saat kastroida sen vaikka heti.
t. 6=2
"astutus kasvattajalle" alennuksen syynä, sain siis alennuksen myyntihinnasta. Ei ole sovittu yksityiskohtia, minä hölmönä en osannut kysellä silloin.
ap
"astutus kasvattajalle" alennuksen syynä, sain siis alennuksen myyntihinnasta. Ei ole sovittu yksityiskohtia, minä hölmönä en osannut kysellä silloin.
ap
koska on kirjattu alennus hinnasta jalostusoikeuden jättämisen perusteella, kasvattajalla tosiaan on laillinen jalostusoikeus.
Mutta vähän huonosti on kyllä kasvattaja hoitanut tuon kaupan ja sopimuksen teon, kun ei ole kirjannut tarkempia yksityiskohtia sopimukseen. Kuitenkin selvää on että kohtuullista näyttely- ja jalostuskäytön tarvetta ette pysty välttämään, jos kasvattaja koiraa haluaa käyttää. Ja sen jälkeen täytyy toivoa ettei hän vaadi kohtuuttomia ja tule sopimuksesta riitelyä.
Nämä sijoitus- ja leasingsopimukset on tosi vaikeita asioita joista on paljon riidelty kuluttajariitalautakunnassa asti. Onnistuneelle sopimukselle on aika tärkeää että kasvattajan ja koiran kodin henkilökemiat ja keskusteluyhteys toimivat. Kannattaa harkita tosi tarkkaan ennen kuin laittaa nimensä tällaisiin sopimuksiin, koska se tosiaan tarkoittaa sitä ettei ihminen itse saa yksin päättää koiransa asioista ennen kuin sopimuksen ehdot täyttyvät.
kiva, että jaksoit :) Mun on juteltava sen kasvattajan kanssa tästä. Toivottavasti saamme sopuisasti asian järjestymään.
ap
ja ei toki automaattisesti rotumääritelmän korkeuden ylitys sulje koiraa pois jalostuksesta. Koiraa on katsottava kokonaisuutena: terveydentila, luonne, ulkomuodon kaikki osa-alueet, kun päätetään jalostuskäytöstä. Eikä muuten hyvää koiraa todellakaan jätetä käyttämättä siksi että se on vähän isompi kuin mitä suosituksissa lukee. Valitaan sille vaan sitten nartuksi semmoinen sopivankokoinen eikä isoa.
Omassa rodussani tilanne on jopa niin hassu että näyttelyissä eivät oikein pärjää niin pienet kuin mitä rotumääritelmä sanoo. Ne näyttävät kai tuomarien silmään jotenkin mitättömiltä "isojen ja komeiden" rinnalla. Mullakin tuossa muotovalio joka ylittää 5 sentillä rotumääritelmän säkäkorkeuden suositusarvon (ja kyse on pienestä rodusta, eli 5 cm on paljon).