Miten yhdistetään fiksusti punttitreeni ja juoksu?
Jos vaikka tarkoituksena on liikkua 5-6 krt viikossa ja saada kroppa tässä ajassa treenattua kerran läpi ja myös juosta, niin miten? Treeniohjelma on nelijakoinen ja jalkatreenin jälkeen ei tee kahteen päivään mieli juosta, niin kipeänä on paikat.
Kommentit (36)
itseasiassa kunnolla tehty salitreeni nostaa kehon aineenvaihdunnan korkealle tasolle jopa 3 vrk ajaksi ja sen takia se on tehokasta rasvanpolttoa (ja sen takia se olisi erittäin hyvä myös laihduttajille). + että mitä enemmän ihmisessä on lihasmassaa, sen enemmän hän polttaa rasvaa kehosta. .
lenkin jälkeen perus armeijatyylinen lihaskunto punnerruksineen ja kyykkyineen. Jos lähistöltä löytyy leuanvetotangot ja rekit niin sinne rehkimään heti lenkin päätteeksi tai kesken lenkkiä. Salilla et tee mitään muuta, kuin tuhoa paikkasi ylipainoisena. Ensin läskit pois niin näkyy mitä vielä haluat. Moni on täysin tyytyväinen siihen että läskiä ei ole. Et välttämättä halua lihaksia. Ota tavoite kerrallaan. Ensin läskit pois ja sitten lihasta.
Palautuminen myös hidastuu. Eli +-0 Ellei sitten ole teini tai hyväkuntoinen parikymppinen. Eikä tuohon isommat lihakset kuluttavat enemmän mantraan kannata ihan raamatullisesti uskoa. Perusasiat kuntoon. Paljon lenkkeilyä ja läskit pois. Hapenottokyky lisääntyy ja läskit palaa. Sitten vasta salia. Salia edeltäväksi harjoitteluksi käy hyvin armeijasta tutut peruslihaskunto harjoitteet, joilla luodaan pohja. Ensin ne 10 punnerrusta vaivattomasti viidellä sarjalla 20s sarjojen välissä taukoa. Sitten voidaan mennä penkkipunnerrukseen ja lisätä painoa. Turha aikuisen on haukata liian suurta palaa kakkua. Ap aloittaa nyt pohjalta ja hölkkää. Ensin hölkätään sitten juostaan. Se on se pohja ja se on se mitä minä sanon ja se on se mitä ap tulee noudattamaan elämässään. Siihen on turha teillä amatööreillä mitään lisäillä. T: N43
ap voi pysyttäytyä lenkkeilyssä ja yrittää pitää lenkkeilyn säännöllisenä. Siihen päälle lihaskuntoa lattialla tehtynä. Kun homma alkaa mennä liian helpoksi niin lisätään kilometrejä tai juoksukertoja viikkoon. Jos edelleen tuntuu helpolta niin yksi salipäivä ohjelmaan mukaan. Lopulta salipäiviä voi pitää vaikka neljästi viikossa. Luulempa ettei aika riitä monellakaan.
ap voi pysyttäytyä lenkkeilyssä ja yrittää pitää lenkkeilyn säännöllisenä. Siihen päälle lihaskuntoa lattialla tehtynä. Kun homma alkaa mennä liian helpoksi niin lisätään kilometrejä tai juoksukertoja viikkoon. Jos edelleen tuntuu helpolta niin yksi salipäivä ohjelmaan mukaan. Lopulta salipäiviä voi pitää vaikka neljästi viikossa. Luulempa ettei aika riitä monellakaan.
jo jonkin aikaa, niin alkaa nyt lattialla tekemään jotain "lihaskuntoa" Voi tsiisas
Mikä idea tässä on? Etenkin jos ap on treenannut salilla jo jonkin aikaa, niin alkaa nyt lattialla tekemään jotain "lihaskuntoa" Voi tsiisas
että omaa kehon painoa vastuksena käyttävät liikkeet ovat tehokkaampia kuin kuntosalin vempeleet. Vähän epäilen, että ap tekee vapailla painoilla kuitenkaan..
Moni salillakävijä ei pärjäisi yhtään missään crossfitissä tms.
Mikä idea tässä on? Etenkin jos ap on treenannut salilla jo jonkin aikaa, niin alkaa nyt lattialla tekemään jotain "lihaskuntoa" Voi tsiisas
että omaa kehon painoa vastuksena käyttävät liikkeet ovat tehokkaampia kuin kuntosalin vempeleet. Vähän epäilen, että ap tekee vapailla painoilla kuitenkaan.. Moni salillakävijä ei pärjäisi yhtään missään crossfitissä tms.
t.ap
Mikäli pysyn oikein laskuissani niin ilman liikuntaa olisin N47.
Vähän säälittää ap, jos tekee sellaista jalkatreeniä ettei kykene harjoittelemaan seuraavina päivinä mitään.
Millainen valmentaja hänellä onkaan ja mikähän sali on kyseessä. Neuvoisin pysyttelemään kaukana kyseiseltä salilta.
Ilmeisesti hän ei ole tehnyt tarpeeksi salireeniä, kun kipeytyy niin.
Kipu on yleensä vihje siitä että nyt on ylitetty rajat ja pitäisi tehdä kyykkyjä ilman jalkaprässiä.
Tasoa nostetaan asteittain.
On ihan turha jankkailla minun kanssa asiasta. Tiedätte että olen oikeassa ja pidätte lapsellisesti oman kantanne, joka on tavikselle täysin epärealistista saavuttaa.
Sanokaa mitä sanotte, mutta olen oikeassa.
Ap keskittyy nyt käymään lenkillä ensin kolmesti viikossa. Eikä sielä puntillakaan tarvitse käydä joka viikko neljästi tai kolmesti.
Itse pidän talvisin ja syksyllä reilusti taukoa voimaharjoittelusta. Ylläpitoon riittää yksi tehokas kerta salilla.
Aika tampio saa olla jos käy vuodessa joka viikko saman verran salilla... Auttamatonta tyhmyyttä. Se ei lisää voimia eikä nosta tasoa.
T: N43
Mikäli pysyn oikein laskuissani niin ilman liikuntaa olisin N47. Vähän säälittää ap, jos tekee sellaista jalkatreeniä ettei kykene harjoittelemaan seuraavina päivinä mitään. Millainen valmentaja hänellä onkaan ja mikähän sali on kyseessä. Neuvoisin pysyttelemään kaukana kyseiseltä salilta. Ilmeisesti hän ei ole tehnyt tarpeeksi salireeniä, kun kipeytyy niin. Kipu on yleensä vihje siitä että nyt on ylitetty rajat ja pitäisi tehdä kyykkyjä ilman jalkaprässiä. Tasoa nostetaan asteittain. On ihan turha jankkailla minun kanssa asiasta. Tiedätte että olen oikeassa ja pidätte lapsellisesti oman kantanne, joka on tavikselle täysin epärealistista saavuttaa. Sanokaa mitä sanotte, mutta olen oikeassa. Ap keskittyy nyt käymään lenkillä ensin kolmesti viikossa. Eikä sielä puntillakaan tarvitse käydä joka viikko neljästi tai kolmesti. Itse pidän talvisin ja syksyllä reilusti taukoa voimaharjoittelusta. Ylläpitoon riittää yksi tehokas kerta salilla. Aika tampio saa olla jos käy vuodessa joka viikko saman verran salilla... Auttamatonta tyhmyyttä. Se ei lisää voimia eikä nosta tasoa. T: N43
Siinä olisi tavoittelemisen varaa kaikille kansalaisille.
Eikä maksa mitään.
Jos ap sanoo että tarkoituksena olisi treenata kroppa läpeensä 4-5x viikko niin onhan se selvää että tuosta määrästä on poistettava ainakin puolet.
Aloittelija tahtoo usein liikaa ja on järkevää vähentää suunnitelmistaan puolet pois.
Pitäkää päiväkirjaa treenipäiväkirjaa. Sieltä näkyy totuus. Se todellisuus määristä jota oikeasti olette harjoitelleet. Moni pätijöistä saisi oikeasti keskittyä käymään kolmesti viikossa lenkillä ja unohtaa ne salit. Salit ovat experteille. Jos vartalo ei kestä juoksua on pyöräily ja uinti hyvä vaihtoehto.
t:N44
Jos ap sanoo että tarkoituksena olisi treenata kroppa läpeensä 4-5x viikko niin onhan se selvää että tuosta määrästä on poistettava ainakin puolet. Aloittelija tahtoo usein liikaa ja on järkevää vähentää suunnitelmistaan puolet pois. Pitäkää päiväkirjaa treenipäiväkirjaa. Sieltä näkyy totuus. Se todellisuus määristä jota oikeasti olette harjoitelleet. Moni pätijöistä saisi oikeasti keskittyä käymään kolmesti viikossa lenkillä ja unohtaa ne salit. Salit ovat experteille. Jos vartalo ei kestä juoksua on pyöräily ja uinti hyvä vaihtoehto. t:N44
Mä oon saanut omalta personal traineriltani juuri tuon kaltaista oppia vuosi-pari sitten ja nyt olen upeassa kunnossa. Juoksu on pääharrastus ja käyn kerran viikossa salilla, missä teen pienillä (vapailla) painoilla ja ilman painoja lihaskuntoharjotteita. Melkein kaikkia samoja harjotteita pystyn tekemään kotonakin, mutta tykkään mennä salille, koska siellä tulee treenattua tosissaan eivätkä muut perheenjäsenet häiritse.
Oon saanut täydellisen kropan.
N40
Onko tarkoituksena saavuttaa hoikka vartalo ja hyvä aerobinen kunto vai lihaksikkaampi vartalo ja hyvä lihasten kunto. Ap:n nykyinen ohjelma tähtää enemmän jälkimmäiseen. Jos sen haluaa pitää edelleen päätavoitteena, niin silloin ei auta muu kuin jatkaa nykyistä ohjelmaa ja lisätä siihen juoksua niinä päivinä, kun se jalkojen puolesta on mahdollista. Todennäköisesti ohjelmaan mahtuu juoksua vain 2 kertaa viikossa, tai ehkä 3, jos ap tekee jalkatreenipäivänä ennen jalkatreeniä juoksulenkin.
Nämä eri naisten antamat ohjeet taas tähtäävät enemmän ensimmäiseen tavoitteeseen. Jos ap:n tavoitteena on enemmän hoikka vartalo ja hyvä aerobinen kunto, mutta lihaksilla ei ole niin paljon väliä, niin voi noudattaa naisten neuvoja. Jos haluaa enemmän kompromissia lihasten kunnon suhteen (mutta kuitenkin aerobinen kunto päätavoitteena, niin suosittelen punttiohjelman muuttamista kaksijakoiseksi (siis viikossa vain kaksi punttitreeniä). Tällöin viikkoon mahtuu vielä 3-4 juoksutreeniä, joka riittää hyvin esim. maratoninkin juoksemiseen (jos juoksulenkit ovat tarpeeksi pitkiä)
N47 (ei kukaan edellisistä naisista)
Itse aloin tuossa jokin aika sitten reenaamaan salin lisäksi juoksemista ja tarkoitus olisi kehittyä molemmissa, joten googletin tämän teidän ketjun, kiitos siitä :D
Itse olen vetänyt nyt harjoitteita siten, että vaihdoin 4-jakoisen ohjelman 3-jakoiseen, joka onnistui melko kivuttomasti. Ainoa, että liikkeitä oli pakko hieman karsia ja automaattisesti treenit hieman pitenivät, mutta haittaakok tuo mitään?
Tämän jälkeen aloitin juoksutreenin siten, että: maanantaina puntit + juoksua, keskiviikkona puntit + juoksua, perjantaina jalkareeni pelkästään ja lauantaina pelkästään juoksua.
Molempia reenejä tulee 3, lepoa tulee tarpeeksi jne... Mielestäni toimiva kokonaisuus...
ap voi pysyttäytyä lenkkeilyssä ja yrittää pitää lenkkeilyn säännöllisenä. Siihen päälle lihaskuntoa lattialla tehtynä. Kun homma alkaa mennä liian helpoksi niin lisätään kilometrejä tai juoksukertoja viikkoon.
Jos edelleen tuntuu helpolta niin yksi salipäivä ohjelmaan mukaan. Lopulta salipäiviä voi pitää vaikka neljästi viikossa.
Luulempa ettei aika riitä monellakaan.