Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

MIllaisia ajatuksia herännyt tavatessasi aikuisia koulukiusattuja?

Vierailija
01.08.2012 |

Itse olen keskustellut useammankin aikuisen naisen ja miehen kanssa, jotka ovat kokeneet kuka minkäkinlaista koulukiusaamista lapsuudessaan ja nuoruudessaan. Muutamia arkkityyppejä voisin erottaa: esim. seksuaalisen suuntautumisen tai muun vähemmistötekijän "perusteella" kiusatuiksi joutuneet, jotka usein selviytyvät hienosti, jos aikuistuessaan löytävät oman viiteryhmänsä ja saavat tyydyttäviä ihmissuhteita. He usein pystyvät jakamaan kokemuksiaan samaa kokeneiden kanssa ja voivat myös "ulkopuolistaa" kiusaamisen syyn vallitsevaan yhteiskuntaan ja vähemmistöihin liittyviin asenteisiin liittyväksi.

Sitten on näitä erityisesti naisia, jotka vaikuttavat valikoituneen kiusattaviksi tiettyjen persoonallisuuspiirteiden vuoksi. Esim. henkilöllä on hyvin tarkat normit siitä, miten tulee elää ja olla ja tiettyä yksinkertaisuutta, että henkilö kuvittelee voivansa vaikuttaa myös muiden tapaan elää ja olla. Näkemykset voivat olla esim. sukupuolimoraaliin/uskontoon/elämäntapaan tms. sidoksissa ja henkilö ei ymmärrä edustavansa marginaalista ja muille usein täysin idioottimaista ajattelutapaa. Nämä ihmiset ovat "pihalla" käsittämättä sitä itse ja yrittävät jopa puuttua muiden ihmisten elämään näistä puutteellisista lähtökohdista käsin.

Sitten on ns. yliherkkiä loukkaantujia, joiden kanssa ei vaan normaali kommunikaatio esim. työelämässä onnistu, kun joka äänensävystä ja sanavalinnasta kaivetaan jotain loukkaantumisen aihetta. Kaikki välttelevät näitä kollegoja ja jos osuu läheiseski työkaveriksi, niin energia tyhjenee näiden marttyyreiden nyyhkintään ja ihmissuhdepyörityksiin.

On varmasti myös muita arkkityyppejä, mutta nämä nousivat ensimmäisinä mieleeni. Voi aina kysyä, mikä persoonallisuuspiirre johtuu kiusaamisesta ja mikä on johtanut kiusaamiseen. Usein vain on aikuisen ihmisen persoonaa pohtimalla helppo tavallaan ymmärtää sitä dynamiikkaa, joka on johtanut kiusaamiseen.

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
01.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

joita kiusataan huonojen provojen kirjoittelusta.

T: 11cm mies

Vierailija
2/9 |
01.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja unohtaa vahingossa avomerelle.

Mä en ole tavannut yhtäkään koulukiusattua aikuisena. Musta se on omituista. Olisiko niin, että asiasta ei kehdata puhua?

Muistan yhden koulukiusatun lapsuudesta. Hän oli hyvin arka tyttö, joka ei pistänyt vastaan koskaan, tuijotti vain ilmeeettömänä eteenpäin, kun takana oleva nipisti tai veti tukasta. mä luulen, että kiusaaminen olisi jäänyt siihen, mikäli olisi kääntynyt ja sähähtänyt että lopeta. Ei häntäkään käsittääkseni kauaa tää kiusaaja kiusannut. Tulen pienestä kaupungista ja aina oli pienet luokkakoot. Sillä on pakko olla tosi iso merkitys.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
01.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja varmaan ihmiset sen vaistoaakin. Olen melko vähän ihmisten ilmoilla, koska ihmiset ahdistavat, olen hermostunut kulkiessani kaupoilla jne. ja vaikka yritänkin kovasti rentoutua ja vaikuttaa normaalilta, olen jatkuvasti jännittynyt ja mietin liikaa kaikkia liikkeitäni ja ilmeitäni. Kyllä ihmiset sen huomaa että jokin minussa on vähän "vialla".

Vierailija
4/9 |
01.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

-Sellaiset, jotka ovat "liian hyviä" koulussa, kiusaamisongelma poistuu kyllä viimeistään lukiossa

-Jokin vamma, rotu, uskonto tai muu erilaisuus aiheuttaa kiusaamista ja voi tuottaa hirveitä traumoja (yksi tuttu ei vieläkään pysty menemään koulurakennuksiin)

-Liian avoimet ja rehelliset lapset, kertovat ihastuksestaan ääneen tms. Heiltä puuttuu tietty normaali itsesuojeluvaisto.

Vierailija
5/9 |
01.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että kiusaaminen on aina kiusaajan syy.

Jos joku kertoo, että on ikävää, että toimit noin, normaali ihminen lopettaa silloin sen, mitä on tekemässä, ei ala syrjiä tai kiusata toista.

Uskon, että kiusaajalla on joko huono itsetunto tai on kateellinen ja ilkeä luonne.

Kiusatuksi tulevat mukavat ja kunnolliset ihmiset, tämä on minun kokemus ja myös mm. salmivallin tutkimusten tulos.

Vierailija
6/9 |
01.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

-Sellaiset, jotka ovat "liian hyviä" koulussa, kiusaamisongelma poistuu kyllä viimeistään lukiossa -Jokin vamma, rotu, uskonto tai muu erilaisuus aiheuttaa kiusaamista ja voi tuottaa hirveitä traumoja (yksi tuttu ei vieläkään pysty menemään koulurakennuksiin) -Liian avoimet ja rehelliset lapset, kertovat ihastuksestaan ääneen tms. Heiltä puuttuu tietty normaali itsesuojeluvaisto.

Kuka värilleen tai vammalleen mitään voi? Ei kukaan, mutta kiusaajille he ovat helppoa kauraa.

Vierailija
7/9 |
01.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta mulle on tullut olo, että kärsimys ei ainakaan jalosta.

Tiesin yhden sotaveteraanin, joka käytti kärsimyksiään aseena. Ts. aina kun ei esim. saanut taloyhtiössä mielipidettään läpi, suuttui ja otti esiin sen, kuinka oli taistellut Suomen edestä. Sitten muut tuijottelivat noloina lattiaa ja syyllistyivät. Se oli inhottavaa, koska mies oli erityisen ikävä luonteeltaan ja käytti uhristatustaan surutta hyväksi.

Toinen oli kokenut seksuaalista väkivaltaa (en tiedä, miten vakavaa mutta kuitenkin). Hänen olisi pitänyt saada aina kaikessa tahtonsa läpi. Vähän sellainen logiikka, että kun on helvettinsä kärsinyt, loppuelämän ajan on oikeutettu olemaan kohtaamatta mitään ongelmia ja kaikkien pitää kohdella silkkihansikkain.

Nämä tällaiset ovat täysin mahdottomia tapauksia vastapuolelle: säälii ihmisten kurjaa kohtaloa mutta samalla joutuu itse kärsimään pompottelusta, kiristyksestä ja syyllistämisestä. TAi jos ei alistu, on hirviö, joka lisää kärsivien tuskaa. Mitä sellaisten kanssa voi tehdä?

maailmassa on todella asioita, joissa ei ole hyviä ratkaisuja.

Vierailija
8/9 |
01.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

koulukiusattu, mutta ei hirveän vakavasti. Nyt aikuisena hänen on vaikea solmia suhteita vastakkaiseen sukupuoleen. Lisäksi hänellä on pieniä pakkoliikkeitä, käden ravistelua jne.

Muutenkin tuntuu, että hän ajattelee hyvin paljon sitä, mitä muut hänestä ajattelevat. Tuttujen kesken on ihan valoisa ja puhelias.

Toinen koulukiusattu on kaverini, mies, joka on itse opettaja. Hänellä on harrastus, jolla hän on saanut julkisuutta ihan valtakunnan tasolla. Hän on itse sanonut, että aikoinaan päätti, että näyttää kiusaajilleen, että hänestä tulee jotakin, toisin kuin luuserikiusaajista. Niinhän siinä kävi. Kiusaajat asuvat kaikki vielä kotikonnuillaan työttöminä juoppoina.

Vierailija
9/9 |
01.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja varmaan ihmiset sen vaistoaakin. Olen melko vähän ihmisten ilmoilla, koska ihmiset ahdistavat, olen hermostunut kulkiessani kaupoilla jne. ja vaikka yritänkin kovasti rentoutua ja vaikuttaa normaalilta, olen jatkuvasti jännittynyt ja mietin liikaa kaikkia liikkeitäni ja ilmeitäni. Kyllä ihmiset sen huomaa että jokin minussa on vähän "vialla".

Kolme annosta alkoholia rentouttaa.

Käy kysymässä lääkäriltä rauhoittavia. Ne saattavat auttaa myös.

Rauhoittavia ja alkoholia ei kannata nauttia sekaisin.

Itse teen niin että otan kuurin omaisesti alkoholia kuukauden ja sitten vaihdan rauhoittaviin, kun alkoholin stressiä poistava vaikutus heikkenee.

Osa on saanut apua myös aktiivisesta tupakoinnista. Esimerkiksi jos bussin odottaminen jännittää ja bussissa matkustus ahdistaa niin pistät tupakaksi bussia odotellessa. Voit polttaa vaikka kolme savuketta putkeen. Minä tosin lopetin tupakoinnin, koska se tuntui heikentävän hapensaantia merkittävästi. Minulla on silti tupakkaa mukana aina, jos alkaa ahdistamaan pahasti.

Ihan turha potea ja kärsiä vaivasta, kun siihen on lääkkeet. Eräs tehokkaimmista lääkkeistä on kaikkien saatavilla ruokakaupassa ja alkossa. Annostelu on se avain.

Itse en selviäisi työelämästä ilman alkoholia ja rauhoittavia.