Söin juuri 200g raakaa sikanauta-jauhelihaa, haluatko kysyä jotain?
Kommentit (48)
vaan ihan normaali perheenäiti. Tein perheelle huomiseksi ruokaa ja samalla tuli napsittua tuo määrä jauhelihaa suolan ja pippurin kanssa.
Listerianhan voi saada graavikalasta ja vaikka mistä, ja trikiiniä ei ole Suomessa vielä kukaan saanut sianlihasta. Viimeinen trikiinitapaus Suomessa on 1970-luvulta ja sekin tullut karhunlihasta.
Olen myös kuullut että lihan ravinteet imeytyvät paremmin kun liha on kuumentamatonta.
mutta kyllä eräs tuntemani perheenäiti aikanaan kertoi, että syö mieluummin raakaa jauhelihataikinaa kuin siitä paistettuja pihvejä. Mä en tajunnut silloin, en edelleenkään, enkä tätäkään.
Ja P.S. Tunnen myös miehen, joka aikanaan nautti kananmunat mun mielestä varsin erikoisella tavalla. Hän ei niitä kypsentänyt, vaan päivittäiset 20 kananmunaansa hän joi raakana :( - hengissä on yhä, vaikka vuosia noin teki. Ja joo, ei oo mun exä, sukua vaan ;)
Naudanlihaa ja kananmunaa voi ihan hyvin syödä raakana. Kananmunassa olematon salmonellan riski suomessa, ja salmonella ei oo mikään paha tauti.Kanaa tai sikaa en söisi raakana
Enemmän olisin huolissan esim kryptokokista, joka voi tehdä pesäkkeen aivoihin. Enkä söisi raaka sianlihaa vaikka suomessa tauti onkin harvinainen.
ihan hirvittävän yleinen? Tai tuo pesäkkeitä tekevä muoto? Kertoisitko lisää :)
vaan ihan normaali perheenäiti. Tein perheelle huomiseksi ruokaa ja samalla tuli napsittua tuo määrä jauhelihaa suolan ja pippurin kanssa.
Listerianhan voi saada graavikalasta ja vaikka mistä, ja trikiiniä ei ole Suomessa vielä kukaan saanut sianlihasta. Viimeinen trikiinitapaus Suomessa on 1970-luvulta ja sekin tullut karhunlihasta.
Olen myös kuullut että lihan ravinteet imeytyvät paremmin kun liha on kuumentamatonta.
joka kirjoitti tunteneensa ne 2 muutakin. Joten jos maistuu, niin sen kun vaan. Sillä jos mä en pystyis, niin se ei merkitse että muut ei sais käyttää ;)
Mites trikiini ja ehec?
Trikiiniä on tavattu suomessa viimeksi 1970-luvulla ja silloinkin se tuli karhunlihasta. Sianlihasta sitä ei ole saanut kukaan suomessa koskaan.
Ehec-bakteerit ovat ulostebakteereja, ja luotan suomalaisiin teurastamoihin sen verran etten usko että sikanaudassani on paskaa. Enkä sairasta vatsatauteja koskaan. Joskus ulkomailla koko seurue on saanut jostain ruuasta oksennustaudin tai ripulin ja minä ainoana säästyin siltä, vaikka söimme kaikki samaa ruokaa.
Mä syön jauhelihaa oikeastaan VAIN raakana.
Erityisen hyvää on, kun pääsee ostamaan jostakin tilalta vastajauhettua luomujauhelihaa, mutta paremman puutteessa ihan herra Snellmaninkin jauhelihat käy. Sikanauta on usein paremman makuista kuin naudan jauheliha.
Raakaa jauhelihaa syön noin 3 kertaa viikossa - ja olen syönyt kohta 30 vuoden ajan (siis ihan kersasta lähtien). Myös yksi kolmesta lapsestani tykkää syödä raakaa jauhelihaa eli kun meillä tehdään perheessä lihapullia, niin miehelle ja kahdelle lapselle ne paistetaan, minä ja yksi lapsi otamme lihapullat paistamattomona lautaselle.
Leivän päälle raakaa-jauhelihaa, sipulihakkelusta ja suolaa ja pippuria :)
Voiko oikeastaan parempaa olla :)
Tero
Voiko EHEC -bakteeria olla broilerin-, sian- tai naudanlihassa?
Suomessa tuotetussa lihassa, joka päätyy kuluttajalle, EHEC -bakteerin esiintymisen todennäköisyys on hyvin pieni. Kotimaisiin elintarvikkeisiin EHEC -tartuntoja ei ole yhdistetty.
mutta kyllä eräs tuntemani perheenäiti aikanaan kertoi, että syö mieluummin raakaa jauhelihataikinaa kuin siitä paistettuja pihvejä. Mä en tajunnut silloin, en edelleenkään, enkä tätäkään.
Ja P.S. Tunnen myös miehen, joka aikanaan nautti kananmunat mun mielestä varsin erikoisella tavalla. Hän ei niitä kypsentänyt, vaan päivittäiset 20 kananmunaansa hän joi raakana :( - hengissä on yhä, vaikka vuosia noin teki. Ja joo, ei oo mun exä, sukua vaan ;)
Raaka lihapullatailina on mun mielestä tosi paljon parempaa kuin kypsät lihapullat. Tosin en mä sitä silti hirveästi syö, mutta maistelen aina kun teen lihispullia.
mutta se tehdään naudanpaistista tai teen sen joskus sisäfileestä.
Raakaa sianlihaa en syö.
keittiömestari
mutta se tehdään naudanpaistista tai teen sen joskus sisäfileestä.
Raakaa sianlihaa en syö.
keittiömestari
Mistä syistä et syö raakaa sianlihaa?
Vapaana kulkevat kissat ovat yleisin toxoplasmoosin levittäjä.
[quote author="Vierailija" time="31.07.2012 klo 20:41"]
Leivän päälle raakaa-jauhelihaa, sipulihakkelusta ja suolaa ja pippuria :)
Voiko oikeastaan parempaa olla :)
TOTTA! Olen näin nautiskellut jo yli 20 vuotta. Hengissä olen, kuten huomaatte. Muutenkin tosi terve. Isältäni opin tän herkkuruoan. AIka usein kyllä nautaa, mutta nautasikaakin usein ollut leivän päällä, ihaan raakana. Pippuria myllystä ja vuorisuolaa, nams. Tarviikin tehdä leipä.
Jos tähän kuolen tai sairastun, niin on sen arvoista. Kananmunaakin tartarin kanssa raakana vetelen, siis keltuaista ja aikas usein. T. Lihasta jopa raa`asta nauttiva neljän muksun muksun mamma.
[quote author="Vierailija" time="24.08.2013 klo 21:55"]
Tiedätte varmaan mistä jauheliha on tehty? Se ei ole mitään ihanaa filettä.
[/quote]
Riippuu siitä, mistä jauhelihasi hankit. Itse tiedän mistä, suurimmaksi osaksi jauhan itse. Ja nautin raakanakin.
Kuinka tyhmiä ihmisiä Porvoossa asuu?
Löytyipä tästäkin aiheesta keskustelu :). Annoin äsken kissalle jauhelihaa ja oli kauhea hinku syödä sitä itsekin. Lapsena söin useinkin. Ruisleivän päälle hyvä kerros pienellä suolalla...Herkkua! En ainakaan lapsena sairastunut. Nyt on näköjään ruokahysteria tarttunut, kun en uskalla enää testata. Syökö joku vielä nykyäänkin??
Ja ohiksena, tämä on mahtava palsta. Täältä löytyy keskustelu ihan mistä aiheesta tahansa.
Pidän tartarpihvistä, mutta sikaa en ikinä söisi raakana. En anna edes koiralleni raakaa sianlihaa vaan aina naudanlihaa.
Enemmän olisin huolissan esim kryptokokista, joka voi tehdä pesäkkeen aivoihin. Enkä söisi raaka sianlihaa vaikka suomessa tauti onkin harvinainen.