Masterchef Australia
Seuraatko? Kuka on suosikkisikisaajasi? Entä suosikkituomarisi? Mitä mieltä muuten ohjelmasta? Minä löysin Australian Masterchefin vasta tällä kaudella (2014 näkyy nyt siis Suomessa) ja olen ihan koukussa. Muista ruokaohjelmista en niinkään välitä, mutta tämä ohjelma on tosi hyvä - kekseliästä ruokaa, fiksuja ja sympaattisia kilpailijoita sekä miellyttävät tuomarit. :)
Katso lähetysajat : MasterChef Australia - Iltapulu.fi TV-opas
Kommentit (773)
Mitä kamara tarkalleen ottaen on? Vaikuttaako suklaan temperointi makuun vai ainoastaan rakenteeseen (kuuluu voimakas napsahdus, kun halkaisee/puraisee)? Saako Suomesta vihreää teejauhetta/teepulveria (tätä voisi kai tehdä itse jauhamalla teelehtiä pikkuriikkisiksi)? Mistä voisi ostaa syötäviä pieniä kukkasia ruoka-annosten koristeluun talvellakin? Vai pitääkö kehitellä omat kotiviljelmät? :)
[quote author="Vierailija" time="01.04.2015 klo 15:47"]
Tässä ohjelmassa mm. nämä jutut on suosittuja: snapper-kala, sous vide -tekniikka (vakuumikypsennys), täytetyt broilerirullat, murut osana jälkiruokaa (bread/cookie/nut crumbs), viiriäinen. Minusta on mielenkiintoista nähdä miten tietyt vihannekset/juurekset, merenelävät, jne toistuu ja jotkut meille tutummat tuotteet loistavat poissaolollaan (mm. jotkut kalalajit). Mukavaa, että kokkailevat paljon paikallisista ja jopa endeemisistä lajeista. Kiva oppia uusia asioita.
[/quote]
Ja tuo pork belly /crackling on kyllä myös ollut osasena aika monessa annoksessa. Tekisi mieli kokeilla itsekin.
Miksiköhän kaikki vihannekset soseutetaan kokkiohjelmissa aina (tai ainakin usein) pyreeksi? Minusta on kivempi nähdä ne vihannekset lautasellani. Esim. parsakaali, kukkakaali, kurpitsa jne näyttävät houkuttelevimmalta kokonaisina tai paloina verrattuna soseutettuun "lapsen- tai vanhuksenruokaan", jota on pursotettu lautaselle muutama pikkukeko tai tippa :P
Olen seuraillyt, tykkään kovasti kun kilpailijat eivät ole toistensa kurkuissa ja koko ohjelma on muutenkin niin lämmin ja hyväntuulinen.
Suosikkeja jo tippuneista ja jäljellä olevista Colin, Emelia, Laura, Ben ja Kira.
Polenta toistuu myös aika usein ohjelmassa. Tai ehkä se johtuu nimenomaan Laurasta ja italialaisuudesta. :)
Mun suosikit kaikista kisaajista on Colin, Ben, Amy, Jamie, Laura, Brent, Sarah, Tash ja Byron.
Suosikkituomari on ihana George. Mattilla on hauskat ilmeet syödessä ja muutenkin karismaattinen ja tyylikäs mies.
Mun lempiohjelma ruokaohjelmista, aivan ehdottomasti! :))
[quote author="Vierailija" time="17.04.2015 klo 15:14"]
Olen seuraillyt, tykkään kovasti kun kilpailijat eivät ole toistensa kurkuissa ja koko ohjelma on muutenkin niin lämmin ja hyväntuulinen.
[/quote]
Semifinaaliohjelman loppu oli niin tunteellinen, koska kaikki näyttivät olevan niin hyviä ystäviä keskenään ja heidän oli vaikea pidättää tunteitaan, kun yhden oli pakko pois joukosta tipahtaa. Tuossa ohjelmasarjassa melkein kaikkein hienointa onkin se, että sen aikana kilpailijat todella näyttävät löytävän hyviä ystäviä ja sukulaissieluja keskuudestaan. Kaikkia kannustetaan tasapuolisesti eikä kukaan kampita verissä päin toisia, vaikka totta kai itse haluaisi tittelin ja siihen liittyvät muut hienot asiat. Aussit ovat todella mahtavaa porukkaa, tämä on ainoa Master Chef -sarja, jota olen katsonut. Muut eivät kiinnosta yhtään.
110: hyvin sanottu ja samaa mieltä. olen ehkä joutunut tirauttamaan pari kyyneltäkin näitä jaksoja katsellessani..
Tykkäsin kovasti molemmista finalisteista. Kaikki kisaajat oli mukavia, eikä ketään inhokkia ollut koko kaudella. Emelia jäi ehkä vähän etäiseksi, koska vaikutti kaikki tunteet sisällään pitävältä perfektionistilta, mutta loppukautta kohden hänestäkin sai enemmän irti. Toki tärkeintä ohjelmassa oli kokkaustaidot. Ben ja Jamie vaikutti miehistä taitavimmilta, mutta Brentie kiilasi ohi. Onnea Brenty! :)
Brentin tyttöystävällä oli tosi samanlaiset silmät kuin Brentillä. Jos en olisi tiennyt tyttöystäväksi, olisin luullut Brentin siskoksi.
.
Eikö finaalitehtävissä parvelta seuranneet saaneet antaa enää ja vinkkejä ja neuvoja kuten ennen? Brentin palaneista perunoista kyllä varoiteltiin, mutta sitten taas vikassa pressure testissä kukaan ei sanonut Lauralla siitä, että luki reseptiä väärin (laittoi ainekset kahden kulhon sijasta yhteen ja esillepanossa ei pilkkonut sitä kovaa tankoa), vaikka muut huomasivat nämä virheet. Ennenhän näistä on huomautettu heti kun moka on havaittu.
.
Ihmettelin myös miten Brentiltä saattoi epäonnistua perunat kolme kertaa ja miten Laura ehti kiriä Brentin kahden mokan jälkeen pressure testissä, ja siltikään Brent ei ehtinyt tehdä sitä yhtä levyä.:D
Tuleepahan muuten melkoset vierotusoireet, kun tätä on nyt näytetty JIMillä varmaan pari kolme vuotta sillai että on ollut vaan lyhyt tauko kausien välissä, ja nyt ei ole enää uusia jaksoja ennen kuin seiskakausi tulee ulos Ausseissa joskus kesällä, äääh :)
Brentillä oli aina moukan tuuri pudotuksissa, aina joku mokasi enemmän kuin se. Se finaalin jälkkäriannoskin oli tosi ruma verrattuna Lauran pöperöihin, mutta eikös vaan taas Brentin vastusstaja mokannut.
Laura kokkasi aina takuuvarmaa italialaistaan. Brent muuntui ja oppi kisan aikana. Siksi tykkään, että Brent ansaitsi voiton : )
Joo oli niillä se resepti, siis yläkerran tippuneilla kilpailijoilla.
Mullakin on jo nyt kamalat vieroitusoireet ja tyhjä olo kun kausi päättyi. Näistä ihmisistä tuli melkein kuin perheenjäseniä. Harmi etteivät enää ole osa arkeani.
[quote author="Vierailija" time="21.04.2015 klo 19:29"]
Minusta Lauralle annettiin (säälistä?) paljon pisteitä viimeisestä painetestistä. Ainoastaan Peter Gilmorella oli kanttia antaa seiska. Sen verran vaikealta sen kokonaisen suklaanougatpötkön syöminen tuomareilta näytti, että seiskaa enempää ei annos varmaankaan ansainnut.
Kilpailun tulos oli minun mieleeni. Useimmilla kausilla minun suosikkini on aina hävinnyt finaalin.
[/quote]
Tosiaan Lauraa kohdeltiin vähän "silkkihansikkain" - tykkään tosi paljon Georgesta mutta varsinkin se oli ottanut Looran lellikikseen. Ärsyttävä pikkutyttö.
[quote author="Vierailija" time="21.04.2015 klo 19:39"]
Voisi kuvitella, että tuossa viimeisessä koitoksessa yleisöä on käsketty olla neuvomatta. Toisaalta taas Lauralle kävivät itse tuomarit huomauttamassa, että hän tekee valmistusvaiheessa väärin. Voisi kuvitella finaalissa tuomaroinnin olevan niin tiukkaa, ettei tuollaisia rautalangasta väännettyjä vinkkejä enää annettaisi. Brentille taas ei huomautettu, että hänellä on yksi komponentti vielä valmistamatta.
[/quote]
Kuten sanottu, Laura oli lellikki.
[quote author="Vierailija" time="17.04.2015 klo 14:48"]
Mitä kamara tarkalleen ottaen on? Vaikuttaako suklaan temperointi makuun vai ainoastaan rakenteeseen (kuuluu voimakas napsahdus, kun halkaisee/puraisee)? Saako Suomesta vihreää teejauhetta/teepulveria (tätä voisi kai tehdä itse jauhamalla teelehtiä pikkuriikkisiksi)? Mistä voisi ostaa syötäviä pieniä kukkasia ruoka-annosten koristeluun talvellakin? Vai pitääkö kehitellä omat kotiviljelmät? :)
[/quote]
Kamara on possun läskiä/"ihoa".
Suklaan temperointi vaikuttaa suklaan rakenteeseen ja ulkonäköön.
Suomesta saa vihreää teepulveria, macha tee. Ei ole sama asia kuin jauhettu teenlehti.
Googlettamalla löytyy myös nettikauppoja, jos ei lähimarketeista löydy.
Helsingin kauppahallissa ainakin mielestäni saa noita syötäviä kukkasia suuren osan aikaa vuodesta ainakin =)
[quote author="Vierailija" time="22.04.2015 klo 09:40"]
[quote author="Vierailija" time="17.04.2015 klo 14:48"]
[/quote]
Kamara on possun läskiä/"ihoa".
Suklaan temperointi vaikuttaa suklaan rakenteeseen ja ulkonäköön.
Suomesta saa vihreää teepulveria, macha tee. Ei ole sama asia kuin jauhettu teenlehti.
Googlettamalla löytyy myös nettikauppoja, jos ei lähimarketeista löydy.
Helsingin kauppahallissa ainakin mielestäni saa noita syötäviä kukkasia suuren osan aikaa vuodesta ainakin =)
[/quote]
Matcha siis se tee, ei macha. =D
Huh, onneks en nähnyt kuin kommentin "oliko pakko spoilata". Paras pysyä poissa täältä, jotta pysyy jännitys maanantain jaksossa, kun joku älypää kumminkin jossain vaiheessa menee paljastamaan voittajan otsikossa. See you on Monday!