Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kumpi parempi? Ekaluokkalainen julkisella kouluun

Vierailija
30.07.2012 |

vai vienkä omalla autolla? Olen kotona ja voisin hyvin viedä tulevan ekaluokkalaisen kouluun. Onko parempi kuitenkin että menee julkisilla kavereidensa kanssa?

Mitä haittaa on jos vien/haen? Tämä on ymmärtääkseni muualla euroopassa aika tavallista.

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
30.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

viedä ekaluokkalainen kouluun, jos vaan voi. Julkisillakin pääsee, ei siinä mtn.

Vierailija
2/21 |
30.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

en kyl päästäis omaa ekaluokkalaista julkisilla seikkailemaan. Missä tuollainen tilanne? Eikö kunta järjestä kyyditystä jos on pitkä matka?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
30.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun tuo kuljetustapa on myös Suomessa nyt yleistynyt, mutta koulut eivät ole liikenteen ohjauksella siihen varautuneet. Kaikki vanhemmat tuovat lapsensa viime hetkellä yhtäaikaa, ettei kullannuppu vietä yhtään turhaa minuuttia pihalla ja peruttavien, kääntyvien utojen suma on uskomaton, joku opettajakin yrittää samaan aikaan koulun pihalle tehtyyn parkkiruutuun. Samaan aikaan kymmenet ellei sadat lapset yrittävät seikkailla sieltä autojen välistä koulun portista sisään.

Vierailija
4/21 |
30.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

matkaa on n.3-4 kilmometriä. Julkinen menee ihan oven edestä molempiin suuntiin, tosin joutuu ylittämään isoja katuja.

Mietin että olenko typerä äiti jos vien lapsen kouluun ja haenkin? Onko koulumatkat jotenkin sellaisia missä jää jostain paitsi jollei menen kavereiden kanssa? Voinhan toki napata kaveritkin mukaan :)

Vierailija
5/21 |
30.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voinhan toki napata kaveritkin mukaan :)

Valtaosalle ekaluokkalaisia on juuri opetettu ettei vieraiden kyytiin lähdetä.

Vierailija
6/21 |
30.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voinhan toki napata kaveritkin mukaan :)

Valtaosalle ekaluokkalaisia on juuri opetettu ettei vieraiden kyytiin lähdetä.

valitat täällä, kun kakarat tulee sun kyytiin, etkä itse saa mitään vastavuoroista...

Vierailija
7/21 |
30.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kai nyt ilman lupaa ketään "nappaile" vaikka tota sanamuotoa käytinkin.

Ja en tarvitse mitään vastavuoroa, mulla on aikaa ollut tässä muutenkin autella lapseni kavereita kyydityksissä ja hoidossa.

Vierailija
8/21 |
30.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ainakin kävelen lapsen kanssa kouluun ja juoksen kotiin hakemaan auton työmatkaa varten.

Ei turvallista koulumatkaa opita vanhempien autossa istumalla.

Vierailija
9/21 |
30.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsen kanssa. Ei kai me sitä kouluaamuisin harjoitella?

Tuntuu taas että menee pointti ohi...

Vierailija
10/21 |
30.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan tässä nyt 2 viikkoa aikaa harjoitella tuo koulumatka lapsen kanssa. Ei kai me sitä kouluaamuisin harjoitella?

Tuntuu taas että menee pointti ohi...

Komppaan sitä joka ehdotti, että saata lapsesi kouluun julkisella. Sillä opetat turvallisen koulumatkan ja siihen menee enemmän kuin pari viikkoa.

Istumalla sinun kyydissä autossa lapsi ei opi mitään.

Vierailija
11/21 |
30.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

liikenteessä yksin?

Vierailija
12/21 |
30.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ekaluokkalaisen tulee osata liikkua liikenteessä yksin?

vaan äiti voi liikkua sen hänen kanssaan ja opettaa liikkumaan siellä liikenteessä turvallisesti. Sama koulumatkahan lapsella on todennäköisesti kuusi vuotta, nyt olisi hyvä hetki oppia se kun äidillä on aikaa opettaa.

Vierailija
13/21 |
30.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

aion tehdä meidän tulevalle ekaluokkalaiselle, vilkkaalle pojalle joka syventyisi leikkeihinsä koulumatkalla varmasti vaikka kuinka opettaisi. Jotkut pärjäävät koulumatkan paremmin kuin toiset eli käytä äidinvaistoasi ja päätä sen perusteella.

Vierailija
14/21 |
30.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

6 vuotta ja viedä kouluun vaikka aina.

Mietin vaan että ekaluokkalainen on aika pieni vielä havainnoimaan liikennettä, varsinkin porukassa. Ja eihän se nyt niin ole että jollei sitä matkaa nyt hei ekalla opi niin ei opi ikinä.

Tietysti lapsi sen oppii myöhemminkin. Ehkä vien autolla ja ahen kun kerran mahdollisuus on. Ihan turhaan lähettää noin pientä liikenteeseen kun on mahdollisuus toimia myös toisin. Vai?

Vierailija
15/21 |
30.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

liikenteessä yksin?

lapsista pitää joskus päästää irti. Seuraavat sukupolvet tuhotaan sekä ruualla että liikunnan puutteella. En pitäisi minään ihmeenä että keskimääräinen elinikä tulee lähtemään laskuun.

Vierailija
16/21 |
30.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ainakin kävelen lapsen kanssa kouluun ja juoksen kotiin hakemaan auton työmatkaa varten.

Komppi tälle. Saata lapsi kävellen/julkisilla.

Vierailija
17/21 |
30.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Komppi tälle. Saata lapsi kävellen/julkisilla.

Opeta lapselle miten kuljetaan julkisilla kouluun turvallisesti. Lapsi ei sitä yksin opi ja jos sinulla on aikaa, niin saata lapsi kouluun.

Minuakin on saatettu ensimmäinen puoli vuotta (ei ihan joka päivä) niin, että äitini pyörili tai käveli kanssani kouluun. Ei kuitenkaan nähnyt syytä raahata minua sinne autolla, koska liikunta tekee hyvää.

Teillä vähän sama juttu, julkisilla liikkuessa saa kuitenkin enemmän liikuntaa kuin istumalla vain äidin kyytiin. Ja mikään muu ei ole paras tapa oppia liikkumaan, kuin vanhemman esimerkillä.

Toki voit sadepäivinä viedä autolla ja kovina pakkaspäivinä.

Mutta kyllä, myös se koulumatka on sellainen kavereiden "juttu", eli jos lapsesi liikkuu aina äidin kyydillä, saattaa hän jäädä jostain paitsi.

Ja mitä sitten, kun tilanne jostain syystä muuttuisi yhtäkkiä, osaisiko lapsi sitten kulkea kouluun yksin..

Vierailija
18/21 |
30.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja sen lisäksi on koko vapaa-aikansa ulkona pyöräilemässä, juoksemassa, leikkimässä... emme tarvitse koulumatkaa mihinkään liikuntaan.

Ja eikö melkein 4 kilometriä ole aika paljon ekaluokkalaiselle kävellä kouluun ja takaisin, yht.8kilometriä? Sateella? Pakkasella?

Tietysti jokainen av mamma on kävellyt 10 kilometriä suuntaansa mutta mun mielestä tuo on aika paljon vilkasliinteisillä teillä kaikenlisäksi, ei ole mitään metsätietä!

Koulumatka siis joka tapauksessa kuljetaan julkisella kulkuneuvolla eli bussilla. Miten lapsestä tuee nynny jos tuodaan kouluun? Ja pitääkö sen ekaluokkalaisen olla niin kauhean osaava liikenteessä? Eikä sitä ehdi myöhemminkin?

Tietysti on äitejä joiden lapset on liikkuneet jo kolmivuotiaasta kännykkä taskussa kymmenien kilometrien säteellä, mutta minä välitän lapsestani ja haluan suojella häntä TURHILTA vaaroilta.

Muuten lapsi on itsenäinen ja pärjää hyvin kavereiden kanssa, kuuntelee hyvin ohjeita ja koittaa aina toimia oikein. Osaa lukea, tehdä itselleen aamupalaa, solmia kengännauhat ja kirjoittaa. En vahdi lasta joka käänteessä vaan luotan häneen.

Mutta onko se turha riski että menee julkisillä kouluun kun minä voisin viedäkkin?

Vierailija
19/21 |
30.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokemus Helsingistä eli täällä valtaosa lastemme koulun ekaluokkalaisista on tuotu koko syyslukukauden kouluun vanhempien toimesta. Kevätlukukaudella osa siirtyi kulkemaan matkat itse (ne joilla ei ollut isojen teiden ylityksiä).

Vierailija
20/21 |
31.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

siksi olen sitä mieltä että hyvin voi viedä ekaluokkalaisen kouluun autolla ja vasta myöhemmin harjoitella bussilla liikkumista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän kahdeksan