Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

kodin ja koulun yhteistyö

25.11.2005 |

Kertokaa mielipiteitänne ja kokemuksianne kodin ja koulun völisestä yhteistyöstä. Olen tokaluokkalaisen äiti, koulu on suht pieni ja korostaa kovasti tätä yhteistyöaisaa puheissa. Minusta se ei kuitenkaan toimi kovin hyvin eikä aina niissä oleellisissa asioissa.

Vanheimpainyhdistys kyllä on aktiivinen ja kovasti leivotaan kaikenalaista ja järjestetään erilaisia hippaloita, joista saadaan rahaa lasten leireihin yms. Se on kaikki hienoa, mutta haluaisin tietoa lasten opetuksesta, siinä tapahtuvista muutoksista, tyttäreni luokan tapahtumista ja opetuksen etenemisestä, koulun opettajavaihdoksista yms. Näiden tietojen saamiseksi ei ole mitään organisoitua tapaa. TÄytyy joko yrittää roikkua koululla erilaisissa tilaisuuksissa ja kysellä ohimennen todella kiireisiltä opettajilta tai soitella opelle iltaisin (mitä en mielelläni tee; arvostan hänen kotiaikaansa ja omaanikin).

Vanhempainiltoja on todella vähän (vain yksi tänä vuonna) ja niiden lisäksi yksi 15-minuuttinen tapaaminen open kanssa (lapsi mukana).

Moni koulun toimintaan liittyvä asiahan päätetän johtokunnan kokouksissa, mutta niiden pöytäkirjat ovat nähtävillä vain rehtorin kansliassa.

Onko tämä yleinen kokemus? Minusta on hyvin vaikea toimia yhteistyössä tahon kanssa, joka ei halua minun tietävän mitään oleellista. Luottamus ja yhteistyöhalu syntyvät aidosta vuorovaikutuksesta ja se vaatii avoimutta. Koulumaailma tuntuu olevan kaukana läpinäkyvästä demokratiasta.

Kommentit (1)

Vierailija
1/1 |
26.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja yritän usein miettiä juuri tätä kysymystä, että miten lisäisimme koulun ja kodin yhteistyötä. Joskus tuntuu, etteivät monet vanhemmat kaipaa juuri enempää yhteistyötä kuin mitä nyt on tarjolla.

Itse olen vieraillut mm. lapseni oppitunneilla muutaman kerran, lisäksi olemme järjestäneet koululla yhteistä ohjelmaa avoimien ovien päivinä (osallistujina siis sekä vanhempia, opettajia ja lapsia); tämä on epämuodollista toimintaa, mutta tärkeää myös!

Vanhemmilla on nykyisin oikeus osallistua jopa opetussuunnitelman tekemiseen. Opetussuunnitelma on täysin julkinen suunnitelma, useilla kouluilla on nettisivut, jolla tähän voi tutustua ja jos ei ole, voi pyytää sitä esimerkiksi koulun rehtorilta.

Lapseni koulussa on myös jonkin verran luokkatoimikuntia ja tämä on hyvä kanava saada kaikenlaista tietoa oman luokan toiminnasta sekä tutustua muiden luokkalaisten vanhempiin. Onko teidän koulussa luokkatoimikuntia? Voisitko itse olla vaikkapa perustamassa sellaista? (puheeksi voi ottaa vaikkapa vanhempainillassa tai kysyä opettajalta, josko hän haluaisi auttaa sellaisen perustamisessa).

Minusta vanhempien täytyy olla todella aktiivisia nykypäivänä, jotta pysyy lapsensa koulunkäynnissä mukana ja ylipäätään jyvällä koulun toiminnasta. Tässä mielessä nykyinen koulumaailma on täysin erilainen kuin omani aikanaan.

Sinnikkyyttä sinulle, ole aktiivinen ja ennen kaikkea positiivisesta asenteesta on usein hyötyä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla