Mielipiteitä: naapurin lapset tulevat meidän pihalle kuin puistoon - sallisitko itse tilanteen?
Oma lapseni on 9-vuotias. Naapurissa asuu kaksi 5-vuotiasta, jotka tulevat meidän hiekkalaatikollemme, pihakeinuihimme, riippukeinuun, trampoliiniin hyppimään omia aikojaan. Viimeksi kukkani oli revitty laatikosta ja niistä oli tehty "kokkauksiin muhennosta".
Näiden lasten vanhemmat vain sanovat, että lapset ovat lapsia ja levittelevät käsiään. Itseäni alkaa jo raivostuttaa.
Mitä sinä tekisit? Olenko ahdasmielinen, kun alan jo kiukustua moisesta?
Mielipiteitä kehiin, kiitos.
Kommentit (82)
jos tavaraa hajoaa - toimitat laskun vanhemmille
leikkimökki lukkoon, keinut voi rullata ylös. Trampoliini on vähän vaikeampi tapaus, mutta joka tapauksessa minimoida tekemisen mahdollisuudet pihallanne.
Jatkaisin myös sanomista noiden lasten vanhemmille. Paskapään maine on jo tullut, tuskin se siitä kummemmaksi muuttuu.
Ja sitten taas toisaalta - pari vuotta vielä ja nuo naapurin lapset ymmärtävät asian jo itsekin.
Eihän se hiekkalaatikko/mökki kuluu...
Pidän yksityisyydestä ja pihamme on vain meidän omaan käyttöömme. Toisaalta oma lapseni on juuri sellainen, joka ei juuri kieltoja usko. Toistaiseksi en ole päästänyt yksin ulos nelivuotiasta, mutta kauanko ipanan voi pitää talutusnuorassa... Siis jos joku on keksinyt erinomaiset vinkit saada lapsi uskomaan kieltoja, niin haluaisin tietää.
Meillä helpohkot lapset ja ovat saaneet olla jo pienestä pihalla niin että valvon ikkunasta (toki usein olin itsekkin pihalla mutta en aina). Meillä toimii selkeät rajat ja seuraukset. Jos on vain luvatulla alueella (alkuun olkkarin ikkunasta näkyvä hiekkis) niin saa olla ilman aikuista ulkona. Jos häipyy siitä niin sitten seuraa rangaistus ja pidemmän aikaa on vähemmän ulkoilua koska ulos ei enää pääse yksin.
Mitä isommaksi ovat kasvaneet sitä isommaksi on kasvanut luvallinen liikkuma-alue. Nyt lapset (4-8v) saa mennä aika vapaasti koko tontin alueella mitä nyt pari vaaran paikkaa on kiellettyjä. Toki isoimmat saavat mennä kavereilleen ym jos kysyvät luvan mutta 8v:kään ei saa lähteä pihasta ilman lupaa.
Lainaamalleni kirjoittajalle sanoisin että ipanaa on vain pakko pitää tarvittavan mittaisessa talutusnuorassa kunnes osaa totella. Se että muksun päästää muiden pihoille kun ei saa sitä tottelemaan on paitsi ärsyttävää naapureille myös tosi huono juttu lapselle itselleen. Hän oppii ettei tartte totella ja sääntöjä saa rikkoa. Eli riittävän selkeät rajat ja etukäteen yhdessä sovittu rangaistus jos ei pysy rajojen sisällä.
Alkuun vain pieniä hetkiä yksikseen ulkona (lapsen helppo totella ja saa positiivista palautetta sekä onnistumisen tunnetta). Ja jos huomaa että lähistöllä tapahtuu jotain lasta kovin houkuttelevaa ei kannata jättää yksin ulos tai ainakaan vahtimatta.
Eiköhän nuo muksut tottele viimeistään kouluiän tietämillä jos muuten joutuu touhuta kavereidenkin kanssa äidin seurassa ja se on ainakin osalle pojista tooosi noloa...
Ja jos jotain ostaa omille lapsille niin se on silloin omille lapsille, ei naapurin kakaroille.
Meillä vähän sama juttu kuin ap:lla. Kylllä sekin tympii kun joutuu kaikki laittamaan lukkojen taakse ettei mitään rikota sillä aikaa kun itse ei olla kotona.
Kaiken huippu kerran oli kun naapurin 2-3 v pentu juoksi meidän hiekkalaatikolle leikkimään, niin tämän mummo tuli perässä mutta ei suinkaan hakemaan kakaraa omalle pihalle vaan seisoskelemaan siihen viereen ja katsomaan kun se leikkii. WTF!?!
No mitä sä teit?
Varmaan kävit sanomassa että poistukaa?
Ei se mummu sinne jäisi jos tietää että tullaan ajamaan pois?
Osta. Pitkä pätkä ketjua ja vedä siitä x trampan yli ja ketjunpäät lukkoon. Jos siinä silloin yrittää pomppia niin varmasti hyppää vahingossa niin, että jalka osuu kipeästi ketjuun.
Muistan itse, miten meidän pihalla sai leikkiä myös naapurin lapset. Olin siis itse teini-ikäinen, ja pikkuveljeni kaverit saattoivat joskus vaikka kiipeillä meidän puissa tai potkia meidän pihalla palloa, vaikka veljeni ei ollut kotona. Meillä kun oli lähipiirin ainoita isoja pihoja, jossa oli tilaa juosta kunnolla.
Lapset olivat hyväkäytöksisiä ja mukavia, joten heistä oli kaikille vain iloa. Eivät koskeneet meidän tavaroihin tai tehneet muutakaan luvatonta.
Mutta ap:n tapauksessa, ehdottomasti talon väki asettaa rajat. Jos et halua, että teidän pihalla ollaan, ja varsinkin jos lapset käyvät istutuksiin käsiksi, niin tottakai heidät voi ajaa pois. Ja oman lapseni en antaisi kulkea naapureiden pihoilla, jos naapurit eivät antaisi siihen erikseen lupaa.
Meillä vähän sama ongelma :( Ja kyllä leikkimökkikin kuluu ja meillä ainakin on mennyt rikki siellä tavaroita eikä kukaan korvaa... Nykyajan vanhemmilla tuntuu kyllä olevan joillain jotain hukassa. Asumme ns. paremmalla alueella ja tuntuu, että mistään ei välitetä. Paitsi omasta navasta. Ei haittaa jos muiden lasten tavarat rikkoutuvat ( "sehän on vaan tavaraa") jne. Koulussa meno jatkuu sitten. Ja me kyllä miehen kanssa lähetetään lapsia omille piloille ja kerrotaan peruskäytössäännöistä heille harva se päivä ( ei ole kohteliastaolla muiden pihoilla, jos ei kutsuta. Ei ole kohteliasta tulla kurkkiin ikkunoista sisään jne jne jne) vaikka lapset ovatkin omiemme kavereita, tuskastuttaa vanhempien välinpitämättömyys. Yhtäkkisesti
Änkytin rikkoutunutta tavaraa ei kukaan ole tarjoutunut korvamaan. Päinvastoin hullun maine tulee vaan itselle ;)
Jos olet jo kerran sanonut vanhemmille asiasta niin tuskin se menee toisellakaan kerralla jakeluun eli kovat keinot vain heti käyttöön.
Jos et ole lapsille itselleen vielä sanonut asiasta niin ensin totta kai sanot heille tiukasti, että pihaan ei ole mitään asiaa.
Voit tehdä rikosilmoituksen kotirauhan rikkomisesta ja vahingonteosta.
Voit tehdä lastensuojeluilmoituksen heitteille jätetyistä lapsista.
Siis kummallista, että se, joka pitää rajat omilla lapsillaan ja haluaisi muidenkin vastavuoroisesti noudattavan hyviä tapoja, leimataan naapurustossa nipottavaksi takakireäksi bitchiksi. Mihin on kadonnut se maalaisjärki, että otetaan vastuu omista lapsista ja niiden kasvattamisesta? Jos lapsi rikkoo jotakin toisen omaa, vanhempien kuuluu korvata se. Tämän pitäisi olla itsestään selvää, mutta ei näytä olevan. Jos vanhemmat vain pyörittävät päätään ja sanovat, että "lapset ovat lapsia" tai "näitä on vähän vaikea vahtia", niin kyllä ihmettelen, varsinkin, ellei kyse ole diagnosoidusta erityislapsesta.
Vanhemmat eivät uskalla pahoittaa lapsensa mieltä eivätkä viitsi laittaa rajoja.
Itse en päästänyt silmistäni 5-vuotiasta. Ei tuon ikäisen kuulu yksin ajella fillarillaan autoteillä, niin kuin meidän naapurissa. Ei kypärää päässä ja lapset viilettävät ilman, että kukaan vahtii. Kun vanhemmat eivät ehdi eikä isommat sisarukset viitsi.
Meidän siisteyskäsityksemme on varmaan keskimääräistä korkeampi. Haluamme, että asuinympäristömme on esteettinen eikä tavaroita loju ympäriinsä silloin, kun niillä ei leikitä. Oman lapsemme olemme opettaneet siivoamaan jälkensä. On kurjaa huomata, että lapsemme lelut on hujan hajan pitkin tonttiamme ja tuuli on vienyt kadulle jumppapallon, jota säilytetään leikkimökissä. On ikävää, että trampoliinissa on käyty kurasilla kengillä. On ärsyttävää, että leikkimökin ovi on jätetty auki ja sinne on satanut sisään. On turhauttavaa löytää lapsemme palloja läheisestä metsästä, jonne naapurin lapset ovat ne heittäneet. On raivostuttavaa löytää naapurin lapsi makaamasta omasta pihakeinustani, sillä se loukkaa minun yksityisyyttäni. On kauhistuttavaa tulla kotiin ja nähdä naapurin lapsi puumajassamme (joka on siis puussa ja korkealla), josta hän voisi pudota ja taittaa niskansa ja me löytäisimme hänet, kun vanhemmat eivät edes piittaa, missä tuo lapsi kulkee. Mutta kaikkein epäreiluinta on se, että kun asiasta ilmaisee muutostoiveen lasten vanhemmille, saa vain välinpitämätöntä olkien kohauttelua ja hullun maineen.
Kun itse olin lapsi, minua olisi nuhdeltu ja minulle olisi selitetty perustellen, miksi en voi toimia kuten olin toiminut. Minua olisi valistettu ja olisin tuntenut häpeää. Mutta näille lapsille ei sanota mitään... Sekin kasvatus jää meidän tehtäväksemme. Rasittavaa.
ap
Ei sinun velvollisuutesi ole huolehtia noiden lasten kasvatuksesta.
Mutta jos et tee mitään konkreettista niin voit joutua maksumieheksi jos tuo lapsi tippuu sieltä puumajasta tai loukkaa esim trampoliinilla.
Kannattaa oikeasti tehdä jotain konkreettista tuolle asialle eli ilmoita poliisille kotirauhan häirinnästä tai sitten sossuille lastensuojeluilmoitus. Sehän on sinun velvollisuutesi suojella noita lapsia jotka joutuvat nyt selvästi vaaratilanteisiin huolenpidon puutteessa.
Ja vinkkinä että puumajan tikkaat kannattaa nostaa pois paikalta jos olette poissa kotoa tai jotain vaastaavaa ettette joudu ihan niin herkästi maksumiehiksi vahingon tapahtuessa ja pahimmillaan ilmoittelemaan löytäneenne kuolleen lapsen pihaltanne.
kuluu tai ei, niin vierailla kakaroilla ei ole oikeutta mennä toisten pihoille leikkimään toisten tavaroilla! Omakotiltaloissa on katsos juuri se viehätys, että on OMA PIHA JA OMA TALO, eikä siellä tarvitse ylimääräisiä ihmisiä ihmetellä kuin kutsusta.
Kyllä on järkyttävää, miten ihmiset antaa tyhmien kakaroidensa tehdä ties mitä muiden kustannuksella.
Ja ilmeisesti juuri ap:n kuvaamien tilanteiden vuoksi.
Sossukin on aika voimaton.
Kannattaa ehkä vielä keskustella vanhempien kanssa ja takoa heihin ymmärrystä.
Meillä on jo aita (pensasaita) ja naapurin lapsi on nirhinyt siihen kolon, josta se kulkee. Ehkä piikkilanka-aita olisi parempi... Toinen lapsista tulee iloisesti suoraan portista sisään.
ap
Miksi et kommentoi esim tuota neljän kohdan listaa olikohan kirjoittaja numero 27 ?
Siis jos vanhemmat ei hoida hommaa niin teet ilmoituksen sossuille/poliisille ?
Mitä mieltä olet ?
Sitäpaitsi jos pensasaidassa on yksi reikäkohta niin laittakaa siihen kompostori/iso kivi/ grilli siis jotakin eteen ainakin vähäksi aikaa.
Kiitos viestistä. Kohta yksi on puoliksi toteutettu eli lapsille on monta kertaa sanottu suoraan, ettei pihalle saa tulla. Olen lähettänyt lapset kotiinsa aina heidät nähdessäni. En ole uhannut lapsille, että puhun vanhempiensa kanssa seuraavaksi. Olen tulkinnut niin, että lapset viis veisaavat muutenkaan vanhempiensa puheista, että tuo pelote ei toimisi, mutta tarkemmin ajatellen sitä voin kyllä vielä kokeilla lisäksi.
Kohta 2: Vanhemmille on suoraan sanottu, että se ei käy, että lapset tulevat pihaan. Että mitä tahansa ikävää voi sattua trampilla tai puumajassa, ellei kukaan ole valvomassa ja että me emme ota vastuuta mahdollisessa onnettomuustilanteessa. En ole vielä suoraan sanonut, että olen sitä mieltä, että heidän tehtävänään on vahtia lapsiaan, mutta rivien välissä asia on kyllä ilmaistu. Voisin ilmaista sen vielä suoraan selvyyden vuoksi. Voisin myös ilmaista sen, että koen lasten toiminnan kotirauhan häirintänä. Omaisuuden turmelemisesta olen puhunut (kukat, pallot ym.) Se ei näyttänyt millään tavalla heilauttavan vanhempia. Siihen tuli kommentti: "Kun lapset ovat pihalla, heistä ei tiedä, mihin he menevät." ja "Lapset nyt ovat tuollaisia." Itse voisin olla kyllä keskustelussa hieman tiukempi. Olen varmaan vähän nössö. Mutta valmis kyllä nyt puhumaan suuni puhtaaksi.
Kohta 3: Kuulostaa minun korviini hieman radikaalilta, mutta toisaalta ymmärrän sen olevan evoluutiota kahdesta aiemmasta (elleivät ne ole toimineet). Samoin poliisille ilmoitus on myös äärimmäinen toimi. Toivon kahden ensimmäisen kohdan auttavan.
Kiitos henkilölle, joka näki näin paljon vaivaa vastatakseen perusteellisesti. Tästä oli minulle apua. Selkeytti omaa ajatteluani.
Ja jollekin toiselle, joka pohti aidan tukkimista: aita ei ole ongelma, vaan lasten (tai pikemminkin vanhempien) käytös.
ap
ilman lupaani hyppivän mahdolliset vammat olisivat vastuullani. Niin ei ole . En ole vastuussa siitäkään, jos joku putoaa katoltani tai loukkaa kätensä iskiessään ikkunan säpäleiksi.
1. Sano vielä kerran lapsille suoraan ettei teidän pihalle ole lupa tulla ja jos vielä tulevat tulet neuvottelemaan näiden lasten vanhempien kanssa.
2. Jos tulevat vielä mene ja kerro lasten vanhemmille että se on heidän ongelmansa huolehtia että nämä lapset eivät enää tule teidän pihalle. Lapset voivat loukata pihallanne (ap voi joutua vastuuseen noiden lasten vahingoista), tekevät vahinkoa teidän omaisuudellenne ja häiritsevät kotirauhaa. Jos vielä tulevat tämän jälkeen on sillä seurauksia.
3. Jos tulevat vielä niin soita sosiaalipuolelle että pihallanne on pieniä lapsia luvatta ja valvomatta jos tulisivat vaikka huolehtimaan heistä... Sossut voisivat palauttaa lapset kotiin tai käydä kertomassa saavatko 5v ikäiset olla noin valvomatta ja muiden yksityisalueilla jne.
4. Jos sossut ei auta niin sotia poliisille kotirauhan rikkommisesta ilmoius.
Mielestäni ap:llä ei ole mitään syytä rakentaa aitaa jos naapurit eivät saa lapsiaan tottelemaan vaan se on naapureiden oma homma jos ei ongelma muuten poistu. Eikä ole ap:n velvollisuus paria kertaa enempää komentaa naapurin lapsia pois. Kyllä se on lasten vanhempien hommia ja ongelmia.
Tsemppiä ap:lle