Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mielipiteitä: naapurin lapset tulevat meidän pihalle kuin puistoon - sallisitko itse tilanteen?

Vierailija
30.07.2012 |

Oma lapseni on 9-vuotias. Naapurissa asuu kaksi 5-vuotiasta, jotka tulevat meidän hiekkalaatikollemme, pihakeinuihimme, riippukeinuun, trampoliiniin hyppimään omia aikojaan. Viimeksi kukkani oli revitty laatikosta ja niistä oli tehty "kokkauksiin muhennosta".

Näiden lasten vanhemmat vain sanovat, että lapset ovat lapsia ja levittelevät käsiään. Itseäni alkaa jo raivostuttaa.

Mitä sinä tekisit? Olenko ahdasmielinen, kun alan jo kiukustua moisesta?

Mielipiteitä kehiin, kiitos.

Kommentit (82)

Vierailija
21/82 |
30.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan pokkana paukkaatte heidän pihalleen/pihoilleen leikkimään ja tekemään keittoa kesäkukista ja ruusunnupuista vaikka silloin kun heillä grillijuhlat meneillään tai ovat muuten omissa oloissaan :)

Vierailija
22/82 |
30.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

en kai minä oikeasti juridisesti voi olla vastuussa siitä, jos pihaani tulee luvatta väkeä, joka sitten loukkaa itsensä, kun en ole edes paikalla?

En kyllä tunne lakia tämän tiimoilta, mutta kummalliselta se kuulostaisi. Mikähän lakipykälä/rikosnimike se olisi?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/82 |
30.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen leikitellyt tuolla ajatuksella. Huvittanut itseäni sillä, että tekisin naapurin rouvan kukista kauniin ruusunlehtiasetelman omalle pihalleni, nyppisin jokaisen terälehden parhaimmassa kukinnassaan ja hymyilisin kauniisti: "Mä en nyt voinut itselleni mitään. Mä nyt vaan oon mä. Tällainen kukkien nyppijä." Ja lähtisin pois.

Kostofantasiat ovat joskus voimittavia ;)

ap

Vierailija
24/82 |
30.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

naapuriin ottamaan aurinkoa, jos sinne esim. paistaa paremmin. Roudaa vaan oman baden badeninsa niiden pihalle. Tai vielä parempaa, menee makaamaan niiden keinuun. Voi myös viskoa muutaman naapurin herran työkalun metikkoon. Sekin on ihan kivaa heille. Hakea metsästä työkalujaan. Eihän ne siitä viskomisesta mihinkään kulu.

Vierailija
25/82 |
30.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että tontillasi on jotain tuholaisia ja kun olet mökillä kuukauden sinulla on tilaisuus päästä eroon tuholaisista niin olet levittänyt myrkkyjä ja rotanloukkuja pihalle. Sen lisäksi kerrot, että työkaluvajasi on maalattu joten viikattteet, kirveet ja muut on pihalla, että vaja saa rauhassa kuivua joten em. syistä toivon, että vanhemmat vahtisivat lapsiaan ja pitäisivät ne poissa pihaltanne. Silloin nuo termiitit/tuholaiset joutuvat etsimään itselleen uuden leikkkipaikan ja jos vieläkään ei mene perille vaan syöpäläiset palaavat niin otat yhteyttä sossuun ja poliisiin ja kerrot olevasi huolissasi lasten turvallisuudesta ja vanhempien välinpitämättömyydestä lapsiaan kohtaan.

Vierailija
26/82 |
30.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap

Vierailija
27/82 |
30.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

... mut ei kellään oo asiaa teidän tontillenne (yksityialue) ilman lupaa! Oon itekki "huono äiti" eli annan "huonosti kasvatettujen lapsieni" juosta pihalla itsekseen, mutta antaisin kyllä satikutia, jos kuulisin, että ovat luvatta menneet muiden pihalle!!! >:(

Vierailija
28/82 |
30.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

... juuri esikoiseni oli kaverinsa mökillä menny naapurin pihalle ja pistäny paskaks heidän lelujaan. Viikkorahat pannassa loppuvuoden, joutuu ite viiä uudet lelut sinne häntä koipien välissä pyytämään anteeksi.

Vierailija
29/82 |
30.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka ei ehkä ole kyse kaikkein pahimmista tapauksista.

Jos kuitenkin vanhempien mielestä on ok, että jättävät 5-vuotiaat yksin pihalle niin, että lapset karkaavat, eivätkä vanhemmat edes tiedä missä lapset ovat, on vanhemmuudessa suuria puutteita. Lisäksi se, että eivät edes huolehdi siitä, että lapset eivät tekisi laittomia asioita.

Mielenkiinnosta kyselen, että millainen näiden lasten oma piha on?

Vierailija
30/82 |
30.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:lle vielä pari vinkkiä.

Sinä et ole ilmeisesti kommunikoinnut riittävän selvästi aiemmin. Tarkoitus on nimenomaan sanoa lapsille että eivät tule enää ikinä teidän pihalle ilman kutsua teiltä (ei siis sitä että ette voi tulla meille silloin kun emme ole kotona vaan ette tule edes silloin kun olemme kotona ilman kutsua). Ellei ap sitten tahdo toimia kotona ollessaan näiden lasten ilmaisena lapsenvahtiautomaattina.

Kun menet juttelemaan vanhemmille sanot että et halua enää kertaakaan nähdä tätä lasta pihallanne ilman että te vanhemmat olette keskenänne sopineet asiasta etukäteen (näin vanhemmat tietävät että jos lapsi on teillä on hän luvatta eivätkä vaan kuvittele että te olette varmaan paikalla tai kyllä se varamaan tämän kerran teille sopii (kun ette eilenkään valittaneet vaikka lapsi oli teillä silloinkin)). Ja kerrotte että se ei ole teidän tehtävä pitää heidän lastaan pois teidän pihalta vaan vanhempien. Ja että koette lapsen tunkeilun kotirauhan häirintänä ja jos tätä jatkuu niin joudutte pyytämään viralliselta taholta apua tilanteeseen koska tilanne häiritsee teitä, teille on tullut omaisuusvahinkoja lapsen takia ja teidän piha on tälle lapselle vaarallinen paikka.

Kun esität asian näin jää vastuu lapsen vanhemmille. Jos he vaikka sanovat että eivät tiedä missä lapsi liikkuu tai ei tottele toteat vaan että varmaan esim. neuvolasta voi saada apua tällaisiin ongelmiin kasvatuksessa mutta se ei ole teidän ongelma vaan oletatte että vanhemmat hoitavat asian ja lasta ei teidän pihalla enää ilman kutsua näy.

Toki rankkaa ja inhottavaa mutta nyt ap:ta hyväksikäytetään ihan täysillä. Pidä puolesi.

Vierailija
31/82 |
30.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Antaa naapureille ihan kunnon paperisen laskun tehdyistä tuhoista ja pyytää se maksamaan?

Vierailija
32/82 |
30.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuli ajatus josko menisitte sinne naapurin pihamaalle möyrimään.

On törkeitä naapureita teillä. Itselleni jos joku tulisi sanomaan että lapseni heidän pihallaan hävettäisi niin saamaristi, pyytäisin anteeksi. Lapsille olisi sellaiset saarnat etteivät naapurin tontille astuisi kuin pyydettäessä.

Noiden vanhempien asenne kuvaa nykyistä vallalla olevaa minä minä asennetta ja täydellistä muiden kunnioittamisen puutetta.

Alkoi tässä itselle tulla mielikuvia kun niiden muksujen sormiin osuu hiiren- tai rotanloukku.

Leikkimökki lukkoon ja lelut lukkojen taakse.

Saattaisinpa olla sellainen joka säikäyttäisi nämä tenavat tontillani niin että olisivat paskat housuissa.

Olen leikitellyt tuolla ajatuksella. Huvittanut itseäni sillä, että tekisin naapurin rouvan kukista kauniin ruusunlehtiasetelman omalle pihalleni, nyppisin jokaisen terälehden parhaimmassa kukinnassaan ja hymyilisin kauniisti: "Mä en nyt voinut itselleni mitään. Mä nyt vaan oon mä. Tällainen kukkien nyppijä." Ja lähtisin pois.

Kostofantasiat ovat joskus voimittavia ;)

ap

Vierailija
33/82 |
30.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidän yksityisyydestä ja pihamme on vain meidän omaan käyttöömme. Toisaalta oma lapseni on juuri sellainen, joka ei juuri kieltoja usko. Toistaiseksi en ole päästänyt yksin ulos nelivuotiasta, mutta kauanko ipanan voi pitää talutusnuorassa...

Siis jos joku on keksinyt erinomaiset vinkit saada lapsi uskomaan kieltoja, niin haluaisin tietää.

Teet lapselle selväksi miten ulkona käyttäydytään. Kerrot, että jos ei noudata sääntöjä, ei enää ulkoile yksin.

Jos ei noudata, tulee ensin parin päivän yksin ulkoilukielto. JOs ei taaskaan, tulee viikon kielto.

Vierailija
34/82 |
30.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mulla ole lapsia :D Mutta olen itse ollut villi ja tottelematon lapsi.

olevan kohdallaan vieläkään.

Vierailija
35/82 |
01.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja heidän pihansa ovat melko normaaleja omakotitalon pihoja. Toisella on jopa oma trampoliini. Lasten keinu löytyy myös molemmilta.

Mutta ongelma kaiketi on se, että lapsia ei kukaan katso perään. Aikuiset touhuaa omiaan.

ap

Vierailija
36/82 |
01.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet kyllä aikalailla tarkkanäköinen tyyppi, niin naulankantaan kommenttisi osuvat. Taidat olla kasvatusalalla tai muulla tavoin asiantuntija näissä asioissa?

Kiitos ajastasi ja vaivannäöstäsi. Arvostan tätä palstaa juuri tämän takia, että voi anonyymisti miettiä, miten kannattaisi edetä ja saa monipuolisia näkemyksiä omaksi opikseen.

ap

Vierailija
37/82 |
05.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

4v tyttö teki tihujaan pitkin naapuruston pihoja, myös meillä. Kulki aamusta iltaan valvomatta pitkin aluettamme ja sähläsi toisten pihoilla.

Kiusasi lapsiamme, sotki heidän leikkinsä, varasteli hiekkaleluja mukaansa täältä. Jos autotallin ovi oli auki, hän napsi sieltä mukaansa mitä tahtoi eikä suostunut palauttamaan.

Levitti sepelikasaa kielloista huolimatta, viskoi pallot terassin alle kielloista huolimatta, sotki öljyt ja laastijauheen keskenään tallissamme ja ripotteli pitkin pihoja.

Lisäksi jos oli muuta seuraa, huuteli rumia ja haistatteli lapsillemme, ihan meidän aikuisten kuullen. Näistä sanottiin heille kotiin, mutta LAPSET ON LAPSIA JA EI NIILLE MITÄÄN VOI.

Heti aamusta kun meillä ovi aukesi, tämä likka paukkasi pihaan.

Lopputulos; emme ole näiden naapureiden kanssa olleet vuosiin missään väleissä enää. Lapsemme eivät siedä tätä tyttöä edelleenkään. He pitävät meitä hulluina ja levittelevät ihme juttuja.

Mutta - kauhukakara on pysynyt pois.

Vierailija
38/82 |
05.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva jos kommenteistani oli apua.

Ei en ole alalla mutta olen itsekkin "kiltti" ihminen. Tietyt sanavalintasi ym. sai minut ajattelemaan että olet samantapainen kuin minä. Haluan edelleenkin olla kiltti ja arvostan sitä mutta ei niin että annan toisten käyttää minua hyväkseen kuitenkaan.

Toivottavasti ap:n ongelma on jo ratkennut.

Vierailija
39/82 |
13.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole lapsia viime aikoina näkynyt.

ap

Vierailija
40/82 |
13.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi kuusi