Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suurien vaatteiden pienentäminen pesukoneessa

Vierailija
30.07.2012 |

Onnistuuko? Puuvillaisten? Muiden materiaalien?

Kommentit (21)

Vierailija
2/21 |
23.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.07.2012 klo 10:18"]

Sen koneen nimi on ompelukone eikä pesukone, jolla vaatteiden pienentäminen onnistuu.

Puuvilla kutistuu kastuessaan. Sillä ei juuri ole merkitystä, onko vesi 8- vai 80-asteista. Joskus ihan uuden ommeltavan kankaan olen kutistanut vain kastelemalla sen kylmässä vedessä.

Villa voi kutistua yli odotusten, elastaania tai muuta tekokuitua sisältävät taas venähtää.
Farkut ovat kyllä yleensä aina pesun jälkeen tiukemmat, mutta venyvät nopeasti käytössä.

Mammat ei tiedä, että vaatteita pienenetään ompelukoneella!

Mutku se kuivausrumpu kutistaa ja pilaa kaikki vaattet ;)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
30.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on yhdet farkkushortsit, jotka saisi olla vähän napakammat.. Pesulapussa on ohje, että pesu 40 asteessa. Mitä jos pesen ne 60:ssä?

Vierailija
4/21 |
30.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuivata kuivausrummussa niin kuumalla kuin luulet että kestää.

Ehkä kutistuu, ehkä ei.

Vierailija
5/21 |
30.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse pesen yleensä kaikki paitsi villa- ja silkkivaatteet ja tekokuituneuleet yms. 60:ssa vaikka suosituslämpötila ois 30 tai 40. Ei ne siitä miksikään mene.

Vierailija
6/21 |
30.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäis heittää ne farkut 90 asteeseen...

Vierailija
7/21 |
30.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitenhän käy polyesterimekolle, jos pesen kuumassa ja heitän kuivausrumpuun? Tai puuvilla-elastaanivaatteille?

Vierailija
8/21 |
30.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja muovi sulaa. Voi olla, et käy tuuti, ja ei mene tekokuituinenkaan vaate pilalle kuumassa, mut voi olla et elastani ei anää joustakaan, tai tulee muuten muodoton mytty ulos.

Lempivaatteille en kokeilisi tällaista "pienennystä" vaan ihan ompelisin vähän pienemmäksi. Farkut kyllä pesussa yleensä napakoituu, mutta käytössä löystyvät taas, eli saa pestä aika tiuhaan.

Vierailija
9/21 |
30.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokemukseni mukaan vain villa kutistuu. Oon kokeeksi pessyt vanhoja vaatteita 80 asteessa eikä niille ole tapahtunut mitään. Farkkuja ei kyllä saa pesussa pysyvästi kutistettua. Puuvillahan kestää periaatteessa vaikka keittämisen. Elastaani taas lörpähtää vanhemmiten itsestään ja pesu nopeuttaa lörpähtämistä.

Vierailija
10/21 |
30.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen koneen nimi on ompelukone eikä pesukone, jolla vaatteiden pienentäminen onnistuu.

Puuvilla kutistuu kastuessaan. Sillä ei juuri ole merkitystä, onko vesi 8- vai 80-asteista. Joskus ihan uuden ommeltavan kankaan olen kutistanut vain kastelemalla sen kylmässä vedessä.

Villa voi kutistua yli odotusten, elastaania tai muuta tekokuitua sisältävät taas venähtää.

Farkut ovat kyllä yleensä aina pesun jälkeen tiukemmat, mutta venyvät nopeasti käytössä.

Vierailija
11/21 |
30.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omien kokemusten mukaan puuvillalle joko ei tapahdu mitään tai vaate lyhenee. Eli aika monta leveää napapaitaa on tullut, kun mies on pessyt pyykkiä.

Vierailija
12/21 |
30.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

saattaa käydä niin että tosiaan paita lyhenee, mutta ei kapene. Meillä esim Virosta ostetut lapsen vaatteet, kutistuvat juuri noin.

Ompelukoneella onnistu paremmin.

Vierailija
13/21 |
30.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mammat ei tiedä, että vaatteita pienenetään ompelukoneella!

Vierailija
14/21 |
18.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyajan vaatteet kutistuu pesussa aina S-kokoiseksi olen testannut tämän useiden merkkien kanssa. Vaikka olen ostanut XL-kokoisen paidan se kutistuu pesussa S-kokoon. Olen verrannut useita merkkejä. Ostan tästälähtien vaatteeni vain kirpputorilta. Tykkään pitää reilunkokoisia vaatteita enkä mitään ihonmyötäisiä makkarankuoria. Miksi nykyään vaateteollisuus pakottaa pukeutumaan makkarankuoriin. Ihan sama mitä kokoa ostaa niin pesin jälkeen vaate on S-kokoa?

Vierailija
15/21 |
18.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pesin pojan ylisuuret farkut 90 asteessa ja sen jälkeen kuivasin kuivausrummussa. Eivät pienentyneet senttiäkään. Joudun siis kaventamaan ompelemalla.

Vierailija
16/21 |
18.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyajan vaatteet kutistuu pesussa aina S-kokoiseksi olen testannut tämän useiden merkkien kanssa. Vaikka olen ostanut XL-kokoisen paidan se kutistuu pesussa S-kokoon. Olen verrannut useita merkkejä. Ostan tästälähtien vaatteeni vain kirpputorilta. Tykkään pitää reilunkokoisia vaatteita enkä mitään ihonmyötäisiä makkarankuoria. Miksi nykyään vaateteollisuus pakottaa pukeutumaan makkarankuoriin. Ihan sama mitä kokoa ostaa niin pesin jälkeen vaate on S-kokoa?

Tätä en niele. Mitähän merkkejä olet esimerkiksi ostellut?

Vierailija
17/21 |
18.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pesty pellava ja puuvilla kutistuu. Farkut, jotka ovat siis pestu ja käsitelty eivät kutistu enää yhtään senttiä. Eli ainoastaan, jos farkkukangas näyttää siltä, että se on kudottu (tummalla) langalla eikä sitä ole edes pesty tai värjätty tehtaalla se voi mennä kasaan. Saumoista kyllä huomaa heti onko housut pesty tai vaikka värjätty mustiksi. Tuollaisia farkkuja ei oikeastaan löydä nykyisin mistään. Joskus aikananaan levi's myi sellaisia.

Paidoissa tuota ei pestyä kangasta tosin löytää useammin. Ne saattavatkin kutistua jopa sen 5-7%. 

Vierailija
18/21 |
22.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen paras

Vierailija
19/21 |
22.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tykkää pienentää vaatteita, ei oo enää sitten kivannäköiset, eli kaupasta uusia ja pienempiä.

Vierailija
20/21 |
16.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on liian iso huppari miten saan sen pienemmäksi ja paljon se kutistuu jos pesen 60 asteessa

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi yhdeksän