Monilapsiset perheet- montako lasta uimaan kerrallaan?
Jos perheessä lapsia 4 tai enemmän ja vain toinen vanhemmista lähtee uimaan , niin montako lasta otatte kerralla mukaan?
Meillä nuorin (kohta 3) on niin vahdittava, on niin innoissaan vedessä, että hänen vahtimiseensa menee kaikki aika. En voi siis millään ottaa koko lapsikatrasta yhtaikaa. jos nuorin jää pois niin sitten voin ottaa muut 4.
Olen hämmästynyt kun usein rannalla näkee kun monta pientä yhden aikuisen kanssa ja aikuinen ei ole edes lähellä eikä lapsilla kellukkeita. Lapset sitten juoksentelevat miten sattuu ja silloin tällöin aikuinen havahtuu että missähän se meidän ville on.
Olen ajatellut että parempi ottaa varman päälle kuin että joutuisi katumaan raskaasti.
Kommentit (36)
uimassa uimahallissa sekä rannalla kolmen lapsen kanssa.
iät 6v, 4v ja 2v. Vanhin osaa uida ja kaksi pienempää osaa uida kellukkeilla.
oli mies yksin 4.n kanssa rannalla=)
uimassa uimahallissa sekä rannalla kolmen lapsen kanssa.
iät 6v, 4v ja 2v. Vanhin osaa uida ja kaksi pienempää osaa uida kellukkeilla.
että minulla ei ole mitään sen kummempaa sääntölistaa lapsilleni. Tottakai rannalla käyttäydytään hyvin, niin kuin muuallakin. Mutta helppoa se minulla ainakin on kolmen kanssa ollut. Kun kahdella uimataidottomalla on ne kellukkeet, niin et tarvitse pelätä äkkihukkumisia. Minä istusjelen aina viltillä ja lapset uivat tai touhuavat rantavedessä. Ei ole tarttenut ikinä vielä persettään nostaa :) jos taaperokin kaatuu, niin kellukkeet pitää pään pinnalla ja pian jo nousee ylös. Sillon kun olen yksin, niin uimataidottomat lapset eivät saa lupaa olla ilman kellukkeita hetkeäkään vedessä. Kun olemme miehen kanssa yhdessä, niin kellukkeita ei ole pakko pitää. Sillon silmäparit riittää tarkempaan vahtimiseen.
yleensä olen yksin. Uimme paljon ympäri vuoden, joten lapset ovat tottuneita tiettyihin rutiineihin, joita turvallisuuden vuoksi vesillä vaalin. Tietävät myös, miten vedessä voi toimia, kun ovat lotranneet niin paljon. 8 v ui ainakin 50 m ja 6-vuotias 25m mahallaan ja selällään jo reilu vuosi sitten. He saavat hyppiä "uppareillekin". 4,5 v on varovainen vedessä, ui käsipohjaa ja käyttää usein kellukkeita. Orastavaa uimataitoa alkaa olla. Touhuaa yleensä max lonkkiin yltävässä vedessä niin, että olen lähietäisyydellä. 1 v on ihan jalan vieressä, seison rantaviivan tuntumassa.
Olen ajatellut, että hätätapauksen sattuessa pukkaan tuon pienimmän jollekin syliin ja käsken 4-vuotiaan rannalle. Ihan silloinkin, vaikka apua tarvitsisi joku muu kuin oma muksu.
meillä lapsia kolme, pienin on juuri oppinut kävelemään. Jos hän on mukana, haluan aina toisen aikuisen isompia lapsia vahtimaan.
Uimataitoisia voi olla mukana enemmänkin mutta pieniä uimataidottomia jatkuvasti vahdittavia ei mielestäni voi olla montaa mukana.
mutta mukana aina kaksi aikuista. Omia lapsia siis (toistaiseksi) neljä, nuorin 2,5v. Viimeksi rannalla oli mukana myös 8v kummityttö. Yksin en tämän porukan kanssa lähtisi uimaan, koska pienimmän vieressä on koko ajan oltava jonkun ja kolmesta muustakin vain yksi osaa uida.
joista nuorin, 5-vuotias, on uimataidoton, muttei itse hakeudu syvälle, viihtyy rantaleikeissä.
Näiden lisäksi minulla on ollut joskus kaksi muuta lasta, uimataitoisia molemmat, mukana rannalla.
Uimataidottomia en ottaisi itsekseni ollessani yhtä enempää,
noita isompiakin seurailen sivusilmällä, että missä menevät.
Lasten kanssa rannalla en tosiaan pysty ottamaan aurinkoa pyyhkeellä löhöten tai lukemaan kirjaa tms. Kyllä se on sitä vahtimista koko ajan. Jos on joku aikuinen kaverina, sanomme aina ääneen, jos menemme esim. vessaan tai jäätelön ostoon, niin toinen tietää, että koko homma on hänen vastuullaan.
Yhtä monta aikuista kuin uimataidotonta lasta. Eli kun on 2 pientä lasta niin molemmat vanhemmat. Kun kolmas lapsi pian syntyy, pitää ottaa mummo tms mukaan kunnes isoin oppii uimaan.
Olen kolmen alle kouluikäisen yh ja kyllä kaikki lapset pääsevät sekä rannalle että uimahallin mukaan. Kellukkeita ei ole kenelläkään eikä ole ollutkaan . Se hidastaa uimaan oppimista. Vanhimman ja keskimmäinen ovat oppineetuimaan 2vuotiaina räpylöillä ja 3 vuotiaina ilma mitään apuvälineitä.
Ei niissä saa päästää lasta veteen, niissä ei mennä syvälle ja lasta vahditaan.
Minä olen 4 lapsen äiti ja nuorin on vauva. Esikoinen (ekaluokkalainen) ui parikymmentä metriä ja hyppii veteen.
Leikki-ikäiset (3- ja 4- vuotiaat) menee veteen rannalla jossa on lastenkahluu, semmonen karsina laiturista. Ja tunnen paikan jossa ollaan. Toinen vaihtoehto on matala ranta jossa todella pitkälle kahlataan.
Kiellän laiturille menemisen pieniltä jos menen yksin ja rannalle otetaan erilaisia leluja, ei esim. rantapalloa jonka tuuli puhaltaa vedessä.
Meillä 4- vuotias on oppimassa uimaan, sukeltaakin kivasti ja 3- vuotias menee vedessä käsipohjaa.
Vauva nukkuu vaunuissa ja kahlaan lapsien vieressä tai vauva voi olla sylissä jos herää.
Meillä on kova kuri ja lapset menee sen mukaan tai ei pääse jatkossa mukaan.
Yhtä monta aikuista kuin uimataidotonta lasta. Eli kun on 2 pientä lasta niin molemmat vanhemmat. Kun kolmas lapsi pian syntyy, pitää ottaa mummo tms mukaan kunnes isoin oppii uimaan.
aika härskiä. onko sulla sisaria? entä jos nekin haluis mummon mukaan omilleen.
jospa pidät vaan kuria?
on kyllä nuo kaksi alle kouluikäistä ihan riittävä määrä yksin vahdittavaksi. Eli sanoisin, että yksi aikuinen korkeintaan per kaksi uimataidotonta lasta. Vaarallinen tilanne voi syntyä todella huomaamattomasti ja nopeasti vaikka olisi ihan lähellä itse koko ajan. Käännyt toisen lapsen puoleen ja toinen kompastuu rantahiekassa ja vetää vettä keuhkoonsa tms. Ei tarvitse edes olla villejä lapsia.
Uimataito on 250 metriä, eikä moni aikuinenkaan sitä jaksa..
kaksi vanhinta osasivat jo uida silloin kun kolmas oli vuoden. Rannalla olen siis käynyt erilaisissa kokoonpanoissa vuosien varrella. On ollut kaksi uimataidotonta, kaksi uimaria+ yksi uimataidoton, kaksi uimaria +kaksi uimataidotonta jne.
Hyvin on meillä pinnalla pysyneet. Tottelevaisia ja rauhallisia lapsia ja kävimme pienellä rauhallisella rannalla yleensä.
Kai se riippuu lapsista kuinka sujuu. Jos olis villejä tapauksia olleet nuo mun, en varmaan olis mennytkään. Sellaiset uimaopetteluliivit on mun lapsilla ollut kyllä siinä vaiheessa käytössä, kun eivät vielä osanneet kunnolla uida.
Kaikkien kolmen kanssa olen käynyt yksin rannalla ja uimahallissa, silloinkin, kun vielä kaikki kolme nk. uimataidottomia.
Olen uimaopettajana ollut yksin altaassa kymmenen uimataidottoman lapsen kanssa ja aina selvinnyt siitäkin kunnialla - miksen siis omienkin?
Turvallisuus on tietysti tärkeää, joo, mutta avuttomuutta en ymmärrä. Yksi aikuinen pärjää halutessaan kolmen lapsen kanssa ihan missä vaan. Meillä ei ole mahdollisuutta olla lasten kanssa kahden aikuisen voimin kaikkialla.
*kultakruunu timantteineen ole hyvä*
nyt voit poserata joka suuntaan, hymy kasvoilla
Pienet leikki siinä rantavedessä, minä istuin viltillä muutaman metrin päässä. Isoin uiskenteli vähän syvemmällä.
Itse ehdotin kerran kaverille, että mentäis yhdessä (ilman miehiä) lasten kanssa uimaan, mutta ei suostunut, vaikka heillä vain yksi uimataidoton.
Miten niin aika härskiä? En vain halua että
lapset joutuvat vaaraan ja olen mieluummin liian varovainen. Meillä erittäin vilkas 2v ja 3 v ja pian siis myös vauva.
No, ei minusta liity asiaan mutta ei ole mulla sisaruksia ja mummo ei ole ikinä ollut meidän kanssa uimassa. On hoitanut lapsia nyt tän vajaa 4 v aikana alle 10 krt että tuskin kuormitamme häntä liikaa? Ja uimarannalla ei käydä montaa kertaa kesässä, mökkiä meillä ei ole. Pihalla leikitään vesileikkejä mutta ennen kuin toinen oppii uimaan niin rannalle en tosiaan lähde yksin näiden kahden kanssa enkä uimahalliin. Miksi ihmeessä niin pitäisi tehdä?
Nuo sinun esimerkkisi eivät sinällään liity valvojien määrään, ihan sama onko siellä rannalla luumuilemassa 1 vai 10 aikuista, jos kaikki hoitavat hommansa yhtä huonosti. Ja vastaavasti yksi hyvä valvoja pitää lapset paremmin turvassa kuin neljä huonoa, jotka luottavat siihen että joku toisista valvoo.