Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Monilapsiset perheet- montako lasta uimaan kerrallaan?

Vierailija
29.07.2012 |

Jos perheessä lapsia 4 tai enemmän ja vain toinen vanhemmista lähtee uimaan , niin montako lasta otatte kerralla mukaan?

Meillä nuorin (kohta 3) on niin vahdittava, on niin innoissaan vedessä, että hänen vahtimiseensa menee kaikki aika. En voi siis millään ottaa koko lapsikatrasta yhtaikaa. jos nuorin jää pois niin sitten voin ottaa muut 4.

Olen hämmästynyt kun usein rannalla näkee kun monta pientä yhden aikuisen kanssa ja aikuinen ei ole edes lähellä eikä lapsilla kellukkeita. Lapset sitten juoksentelevat miten sattuu ja silloin tällöin aikuinen havahtuu että missähän se meidän ville on.

Olen ajatellut että parempi ottaa varman päälle kuin että joutuisi katumaan raskaasti.

Kommentit (36)

Vierailija
21/36 |
29.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten niin aika härskiä? En vain halua että

lapset joutuvat vaaraan ja olen mieluummin liian varovainen. Meillä erittäin vilkas 2v ja 3 v ja pian siis myös vauva.

No, ei minusta liity asiaan mutta ei ole mulla sisaruksia ja mummo ei ole ikinä ollut meidän kanssa uimassa. On hoitanut lapsia nyt tän vajaa 4 v aikana alle 10 krt että tuskin kuormitamme häntä liikaa? Ja uimarannalla ei käydä montaa kertaa kesässä, mökkiä meillä ei ole. Pihalla leikitään vesileikkejä mutta ennen kuin toinen oppii uimaan niin rannalle en tosiaan lähde yksin näiden kahden kanssa enkä uimahalliin. Miksi ihmeessä niin pitäisi tehdä?

Tämä

Siis vastaus 9:lle

Vierailija
22/36 |
29.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta mun lapset osaavatkin olla ihmisiksi myös uimarannalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/36 |
29.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä myös aikuisista. Jonkun lapsen kanssa on kaksikin aikuista helisemässä. Toisaalta jotkut aikuiset eivät selviä oikein mistään vahdinnasta.

Meillä on viisi lasta, kolme ui auttavasti ja kaksi ei yhtään. Uskallan lähteä näiden kanssa yksinäni rannalle, mutta ei reissusta välttämättä tule kiva. Kun jollain on pissahätä tms., kaikki tulevat vedestä pois. Jos mukana on kaksi aikuista, on lapsillakin hauskempaa.

Naurattaa ajatuskin siitä, että rannalle ottaisi itselleen kirjan tms. mukaan. Kyllä se on uimavalvontaa joka sekunti: lasken päät, lasken päät - hei missä Ville on, ai tuolla - ja taas yksi, kaksi, kolme, neljä, viisi...

Vierailija
24/36 |
29.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heistä vanhin osaa uida arviolta 50m, toinen räpiköi pari metriä ja kaksi nuorinta eivät lainkaan, tosin 2v. uskoo voivansa juosta mistä tahansa veteen täysillä pää edellä...

Tottakai ymmärrän varovaisuuden, mutta tuo 1 aikuinen/ 1 uimataidoton on kyllä minusta aika rankkaa hätävarjelun liioittelua.

Meillä on selvät sävelet, joilla homma saadaan pysymään kasassa:

- Aikuisen on osattava pitää pää kylmänä ja tehdä monta asiaa samaan aikaan (+ ymmärrettävä, että rannalle mennään vahtimaan, ei ottamaan aurinkoa tai uimaan). Itse pärjään hienosti tällä porukalla, mutta esim mies tietää omat rajoitteensa eikä koskaan ota kahta enempää mukaansa.

- Ranta on valittava järkevästi. Emme mene äkkisyvään mustaan veteen jossa on virtausta, vaan kirkkaaseen veteen pitkälle loivalle rannalle.

- Säännöt ja rangaistukset tehdään selviksi. Rannalla totellaan aina, välittömästi ja kirjaimellisesti aikuista. Jos joku töppää, lähdemme heti pois ja töpeksijä ei pääse seuraavalla kerralla mukaan. Tästä kun pitää tiukasti kiinni joka kerta, ei tarvi kovin montaa kertaa toistaa kun porukka ymmärtää, että riehumisen paikka ei ole rannalla.

Isommille lapsille kerrotaan hyvissä ajoin mitä heiltä rannalla odotetaan ja mitä he saavat tehdä ja mitä eivät.

Tärkeimmät säännöt ovat

1) Jos käsken pois vedestä, molemmat isommat menevät välittömästi laukkujemme luokse odottamaan ja pysyvät siinä.

2) Jos käsken pysäyttämään pikkuveljen tai -siskon, ko. napero otetaan välittömästi tiukasti syliin ja nostetaan ylös vedestä/pidetään kiinni hiekkarannalla.

- Sallitut uimapaikat ja puuhat on määritelty etukäteen. Minä seison rantavedessä noin polvensyvyydessä rantaviivan suuntaisesti, naperot leikkivät edessäni/rannalla max 1-2 metrin säteellä ja isommat uivat näkösuunnassani isomman matkan päässä. Molemmat mittaavat veden syvyyden ennen uintia ja sallittu syvyys on max. kainaloihin asti, uinti ainostaan kohti rantaa tai minua, kavereiden kansssa meuhuaminen matalammassa vedessä.

Tiedän, koirakoulukurilta kuulostaa, mutta näin homma toimii ja lapset pääsevät usein uimaan. Toinen vaihtoehto on käydä useamman aikuisen kanssa, mutta huomattavasti harvemmin. Lapset valitsevat mielellään nämä tiukat säännöt. :)

Vierailija
25/36 |
29.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

uima-altaassa jos lapsi uppoaa veden alle, ja huomaat sen 4 sekunnin päästä, voit nostaa lapsen ylös ja hän on kunnossa

Jos sameassa vedessä lapsi uppoaa kun katsot muualle, peli on menetetty, koska et löydä häntä ajoissa, ellet ollut ihan vieressä.

Eli sameissa vesissä silmät on oltava jokaisessa lapsessa koko ajan.

Vierailija
26/36 |
29.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta lasteni suhteen en ota riskejä.

Nyt kun esikoinen 5v osaa uida noin 10 metriä sekä kellua saman verran, uskaltaisin ehkä lähteäkin. 2v on aika arka eikä viihdy vedessä, joten vahtiminen olisi helppoa.

Meillä on myös noudatettu tätä aikuinen/uimataidoton lapsi. siksi kun ei oteta riskejä. Ymmärrän haukankatseen mutta tilanteita voi tulla yhtäaikaa. Hukkuminen on nopea ja äänetön tapahtuma.

Vierailija
27/36 |
29.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienosti hoidat homman!

Hatunnosto Sinulle - ja kiitos siitä, että jaksoit kirjoittaa tervejärkisen selostuksen, kuinka kannattaa toimia.

Itse 5 lapsen kanssa rannalla, aika samoilla systeemeillä.

Vierailija
28/36 |
29.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samat sanat nro 20, tekstisi oli kuin minun kynästäni. Meillä on sama meininki muuallakin kuin rannalla, ja näin mielestäni lapset oppivat käytöstapoja eri paikoissa. Tarkoitan siis, että heidän kanssaan keskustellaan asioista, säännöistä ja tavoista, ja ennenkaikkea kerrotaan miten missäkin ollaan ja siitä pidetään kiinni.

Hienoa!

Terv. Neljän jo vähän vanhemman vilperin äiti, lapset pienellä ikäerolla

ps. Kohta joku tulee sanomaan, että vahinko ei tule kello kaulassa, ja odottakaa vaan kun omaan nilkkaan kolahtaa. Tiedän, aina voi sattua. Mutta useamman lapsen kanssa näyttäisi (lähipiirin lasten varttumista tarkkailleena) parhaiten pärjäävän lastentarhanopettajan ja vääpelin risteytys. ;-) Se on ollut ohjenuorani. :-D

Vierailija
29/36 |
29.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva kuulla, että löytyy maailmasta vielä selväjärkisiäkin ihmisiä. Asiat voi tehdä helpoiksi tai vaikeiksi.

Vierailija
30/36 |
29.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienosti hoidat homman!

Hatunnosto Sinulle - ja kiitos siitä, että jaksoit kirjoittaa tervejärkisen selostuksen, kuinka kannattaa toimia.

nappaa toiset pienet kiinni vedessä...

Vierailija
31/36 |
30.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai hienoa, että pienet lapset nappaa toiset pienet kiinni vedessä...

Kiitos muille kannustuksesta, kiva kuulla että muutkin toimivat samoin enkä ole ainut armeijakuria pitävä! ;)

Mutta tosiaan mistä sinä sait kuvan, että isompien pitäisi vahtia pienempiään ja napata heitä kiinni..? Se, että hätätilanteeseen on sovittu ja harjoiteltu toimintatapa, ei tarkoita että lapset hoitavat valvonnan. Kuten sanottu, kaksi pienintä ovat koko ajan maksimissaan 1-2 metrin päässä minusta.

Ainoastaan JOS ns. kaikki menee pieleen ja joudun antamaan tuollaisen käskyn, molemmat isommat tietävät miten tulee toimia.

Samoin olemme harjoitelleet mm. tulipalosta pelastautumista ja vieraiden kyydistä kieltäytymistä, eikä se silti tarkoita että meillä olisi kumpaakaan koskaan tapahtunut.

T: 20

Vierailija
32/36 |
30.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienosti hoidat homman!

nappaa toiset pienet kiinni vedessä...

Onneksi sinun ainokainen Jannicasi saa kasvaa silmät kiinni omassa navassaan ihan aikuiseksi asti, ja oppii siihen, että itse asiassa maailmahan pyörii just hänen ympärillään, eikä muista tarvitse välittää. Koska siten kasvaa onnellisia lapsia.

Eiku miten se menikään...

Oletko sä oikeasti niin tyhmä, että sä et tajua mitä eroa on sillä, että laittaa lapset vahtimaan toisiaan, ja sillä, että pyytää isompaa sisarusta nappaamaan pienemmän tarvittaessa kiinni?

Ilmeisesti olet.

Vierailija
33/36 |
30.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että vie muutamaa lasta rannalle?

Oikeasti, saa olla sokea jos ei yhtä lasta enempää voi valvoa kerralla -pienellä matkalla-

En tiedä mitä teidän lapset tekee ja millaisella sykkeellä mutta oma kokemus on että kun kokkeja (tässä tapauksessa valvojia) on monta niin se homma menee varmemmin mönkään.

Vai sopiiko joku että sä valvot Merviä ja mä Mattia?

Meillä toi valvominen tarkoittaa ihan yleisesti silmälläpitoa.

Rannalta lähdetään jos sielä ei osata olla oikein. Ei sielä mitään vuoronumeroita tartte antaa, tai ihmiset käy tosiaan erilaisilla rannoilla eikä leikitä vierekkäin?

En minäkään jaksaisi jos edes yksi lapsi olisi sellainen joka ei tee kuten sanotaan.

Liikkuessa pitää olla tieto että ollaan turvassa.

8

Vierailija
34/36 |
30.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku sekoili että ison perheen lapset hoitaa toisaan. Älkää lähtekö tähän mukaan!

Hän tämän aloitti, ei kukaan sanonut että joku niin tekee.

8

Vierailija
35/36 |
30.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ollut yhdenkään täällä kirjoittavan mukana rannalla, tietääkseni mutta olen eläessäni pelastanut hyvin monia lapsia vaaratilanteessa.

Mm viime viikolla Hietsussa lapsi kompastui ja ei osannut nostaa päätä ylös vedestä, oli siis taapero. Ja missä oli äiti ? Rannalla, jutteli jonkun aikuisen kanssa.

Vasta kun oltiin 10 m päässä äidistä tämä heräsi ja tuli kysymään mitä tapahtui. Oli selvästi mulle vihainen, ei halunnut edes kuulla mitä tapahtui ja ei todellakaan kiittänyt.

Sama juttu kun häissä. Moni vanhempi on sitä mieltä että mun lapsi osaa käyttäytyä ja sitten kun juhlissa tulee itku, ei osata lähteä paikalta mihinkään.

Rannalla lapset saavat juosta mihin suuntaan tahansa ja voi että kun on kaikilla kivaa.

Ihmettelen miksei taaperohukkumisia Suomessa ole enempää. Ehkä sen estää muut jotka ovat vedessä sillä hetkellä.

Itse allekirjoitan täysin 1 uimataidoton per katsoja.

Vierailija
36/36 |
30.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhin tosin osaa uida, menee kohta yläasteelle.

Nuoremmat 3 ovat alle kouluikäisiä ja seistään kummatkin miehen kanssa n. polven syvyydessä. Lapsille on laitettu "naparaja" eli siinä samoilla syvyyksillä ovat siis meidän kanssa.

Ei ole meillä koskaan sattunut mitään, kumpikin vahtii pieniä ja sitten jompikumpi välillä katselee että vanhin on tallessa, useimmiten hyppii hyppytorneista. Hän kyllä on jo niin iso että voisin päästää yksinkin jo uimaan, mutta en rannalle, on harrastanut uimista ihan seurassa pidempäänkin.