Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Uskaltaisinko käyttää kermaviiliä, jossa parasta ennen 26.7.2012 uunipiirakkaan?

Vierailija
29.07.2012 |

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
29.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja ilmeisesti sokea ilman hajuaistia.

Ja ikää oli?

Vierailija
2/20 |
29.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

leivontaan ja esim. lihapullataikinaan. Siis ruokiin sellaisiin, jotka paistetaan.

Sen sijaan en käyttäisi kovin vanhaa viiliä esim. dippikastikkeeseen. Tuollaisen muutaman päivän tai viikonkin vanhan voisin käyttää siihenkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
29.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uusavuttomuus kunniaan, kyllä sitä tuotetta saa haistella ennen kuin käyttää jos on parasta ennen tai käyttö ennen-päivä jo mennyt.

Vierailija
4/20 |
29.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

MIKSI sitä pitäisi käyttää? Vaikka tuote ei olisikaan pilalla tai ei aiheuttaisi mitään syöjälle, niin ikävähän sitä on syödä tietäen, että kermaviili on mennyt vanhaksi, ja arvuutellen, mahtaako siitä tulla jotain oireita. En kyllä itse käyttäisi jo ihan mukavuusssyistä. Kermaviili on niin halpaakin, etten keksi mitään järkevää syytä käyttää vanhentunutta ruokaa.

Vierailija
5/20 |
29.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viimeinen käyttöpäivä. P. e. on esim. maitotuotteissa eikä tarkoita, ettei tuotetta voi sen jälkeen käyttää. Sen sijaan lihatuotteissa on v. k., joka todellakin on v. k.

Suosittelisin järkevää ruoan käyttöä jo hukkaan menevän ruoankin minimoimiseksi.

Vierailija
6/20 |
29.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

onhan se totta ettei se "parasta ennen" -ruoka heti vanhene. Mutta makuhaittoja voi silti olla, puhumattakaan siitä, että aika monelle voi olla epämiellyttävää ja jopa ällöttävää syödä ruokaa, johon on käytetty vanhentuneita elintarvikkeita. Ruokailun pitäisi kuitenkin olla miellyttävää.

Älkää nyt ainakaan vieraillenne tarjoa vanhentuneista ruuista tehtyjä aterioita. Itse voitte kyllä syödä vaikka pilaantunuttakin ruokaa. Ruuan hävikkiä kannattaa vähentää, mutta eikö sen voisi tehdä niin, että ostaa ne tuotteet vasta sitten kun tietää tarvitsevansa, eikä hamstraile parin viikon ruokia kerralla?

Vierailija
7/20 |
29.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

onhan se totta ettei se "parasta ennen" -ruoka heti vanhene. Mutta makuhaittoja voi silti olla, puhumattakaan siitä, että aika monelle voi olla epämiellyttävää ja jopa ällöttävää syödä ruokaa, johon on käytetty vanhentuneita elintarvikkeita. Ruokailun pitäisi kuitenkin olla miellyttävää.

Älkää nyt ainakaan vieraillenne tarjoa vanhentuneista ruuista tehtyjä aterioita. Itse voitte kyllä syödä vaikka pilaantunuttakin ruokaa. Ruuan hävikkiä kannattaa vähentää, mutta eikö sen voisi tehdä niin, että ostaa ne tuotteet vasta sitten kun tietää tarvitsevansa, eikä hamstraile parin viikon ruokia kerralla?

Vierailija
8/20 |
29.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim. minä, edellinen kirjoittaja, olen paljon kriittisempi tässä asiassa kuin puolisoni. Itsekin silti syön hyvinkin yli viikon vanhoja hapanmaitotuotteita, jos ne ovat aistinvaraisesti arvioiden kunnossa. Lapsille ja vieraille ei tietenkään tarjota. Kuitenkin minusta on järkevää pyrkiä tässäkin asiassa taloudellisuuteen ja ekologisuuteen eli käyttää se ruoka, mikä on käyttökelpoista. Minusta on kehno syy heittää juuri p. e. -päivän ohittanut ruoka pois "koska se on niin halpaa".

Vierailija
9/20 |
29.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim. minä, edellinen kirjoittaja, olen paljon kriittisempi tässä asiassa kuin puolisoni. Itsekin silti syön hyvinkin yli viikon vanhoja hapanmaitotuotteita, jos ne ovat aistinvaraisesti arvioiden kunnossa. Lapsille ja vieraille ei tietenkään tarjota. Kuitenkin minusta on järkevää pyrkiä tässäkin asiassa taloudellisuuteen ja ekologisuuteen eli käyttää se ruoka, mikä on käyttökelpoista. Minusta on kehno syy heittää juuri p. e. -päivän ohittanut ruoka pois "koska se on niin halpaa".

Kaikki eivät välitä noista päiväysmerkinnöistä. Itse en käytä vanhentuneita - no, jos olisi päivän vanha, sitten voisin käyttää, mutta kolme päivää SAATTAA tarkoittaa makuhaittoja. Ja onhan se subjektiivista - minusta on tosi ällöttävä ajatus syödä vanhentunutta ruokaa.

Ei meillä silti mene ruokaakaan roskikseen, koska ostetaan korkeintaan kahden päivän ruokatarpeet kerralla, eli tosi harvoin tarvitsee arpoa noiden päivämäärien kanssa. Ja siis sen takiahan en minäkään heitä niitä vanhentuneita ruokia pois, että ovat halpoja, vaan koska ne ovat vanhentuneita.

Ja jos sinäkään et tarjoaisi niitä vanhentuneita ruokia lapsille tai vieraille, niin kyllähän se siitä kertoo, ettei se ruoka sinustakaan täysin kelvollista ole.

Vierailija
10/20 |
29.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki eivät välitä noista päiväysmerkinnöistä. Itse en käytä vanhentuneita - no, jos olisi päivän vanha, sitten voisin käyttää, mutta kolme päivää SAATTAA tarkoittaa makuhaittoja. Ja onhan se subjektiivista - minusta on tosi ällöttävä ajatus syödä vanhentunutta ruokaa.

Maitotuotteista kyllä haistaa, maistaa ja näkee, jos ne eivät ole kunnossa. Liha ja kala ovat täysin eri asia. Niissä viimeinen käyttöpäivä on ehdoton, koska lihaan ja kalaan voi kehittyä terveydelle haitallisia juttuja (esim. bakteereja), joita ei aistinvaraisesti havaitse.

Minä tein juuri muutama päivä sitten kermaviilikastiketta kolme päivää sitten "vanhentuneesta" kermaviilistä, ja tarjosin sitä hyvin mielin lapsillenikin. Toki maistoin ennen kastikkeen tekoa, että kermaviili maistui vielä normaalilta.

Jos hapanmaitotuote keitetään tai paistetaan (kuten ap:n tapauksessa), ei valmiissa ruuassa taatusti ole makuhaittoja, jos kermaviili maistui ennen paistamista täysin normaalilta.

Vierailija
11/20 |
29.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

MIKSI sitä pitäisi käyttää? Vaikka tuote ei olisikaan pilalla tai ei aiheuttaisi mitään syöjälle, niin ikävähän sitä on syödä tietäen, että kermaviili on mennyt vanhaksi, ja arvuutellen, mahtaako siitä tulla jotain oireita. En kyllä itse käyttäisi jo ihan mukavuusssyistä. Kermaviili on niin halpaakin, etten keksi mitään järkevää syytä käyttää vanhentunutta ruokaa.

Tiedätkö sinä, kuinka vanhoja eli hienommin ilmaistuna "kypsytettyjä" ovat eräät kalleimmat juustot?

Ei ruoka ole pilalla, vaikka se olisi vanhaa. Pilaantumiseen vaikuttavat monet eri tekijät, eli uusikin ruoka voi olla pilalla.

Ei se päiväys ole mikään takuu, että varmasti on vielä sinä päivänä syötävää, mutta kellon lyötyä 12 keskiyöllä ei enää ole.

Mulle on vain hyvin harva sellainen ruoka-aine, jotka käytän mahdollisimman tuoreena. Kala elävänä suoraan vedestä, salaatit kasvimaalta ja uuden perunat omasta pottupenkistä, esimerkiksi.

Vierailija
12/20 |
29.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedätkö sinä, kuinka vanhoja eli hienommin ilmaistuna "kypsytettyjä" ovat eräät kalleimmat juustot?

Ei ruoka ole pilalla, vaikka se olisi vanhaa. Pilaantumiseen vaikuttavat monet eri tekijät, eli uusikin ruoka voi olla pilalla.

Ei se päiväys ole mikään takuu, että varmasti on vielä sinä päivänä syötävää, mutta kellon lyötyä 12 keskiyöllä ei enää ole.

Mulle on vain hyvin harva sellainen ruoka-aine, jotka käytän mahdollisimman tuoreena. Kala elävänä suoraan vedestä, salaatit kasvimaalta ja uuden perunat omasta pottupenkistä, esimerkiksi.

Tuo juustoesimerkkisihän on ihan eri asia. Kyse on itselläni myös aika pitkälle siitä mielikuvasta, minusta vain ei ole miellyttävää syödä tuotetta, jonka parasta ennen -päiväys on ollut useampi päivä sitten. Vaikka tietäisin, että siinä tuskin mitään vikaa on. Ja kyllä nuo kermaviilitkin jossain vaiheessa pilaantuvat - itse voisin käyttää vaikka vielä seuraavana päivänä, mutta johonkin se raja pitää vetää, milloin ei enää käytä. Kyllä minusta on todella epämiellyttävää syödä sellaista ruokaa, jota pitää ensin nuuhkia, maistella ja muutenkin tutkia kaikin mahdollisin aistein ja miettiä, onko se vielä kunnollista vai onkohan siinä jo jotain vikaa. Se vie syömisestä ilon ja nautinnon!

Viinit ja mainitsemasi juustot eivät kuulu tähän keskusteluun, koska niiden kohdallahan ei olekaan kyse siitä, että joku "parasta ennen -päiväys" olisi umpeutunut. Kyllähän säilykkeetkin aika pitkään säilyvät. Tai sokeri ja suola. Silti ei voi ajatella, että kaikkia muitakin tuotteita voi käyttää yhtä pitkän ajan sisällä.

Vierailija
13/20 |
27.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloituksen aikaan se kermaviili oli vasta 3 päivää yli päiväyksen. Todella ylihysteerinen aloitus.

Mutta jos sulla on se sama edelleen kaapissa, ei ehkä enää kannata käyttää kaksi vuotta vanhaa. Vaikka kyllä meillä naapurin mummon jääkaapissa oli yli vuoden vanhoja rahkoja viilejä, eikä ne kovin pahoilta vaikuttaneet kun vein ne sieltä koiralle.

Vierailija
14/20 |
27.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.07.2014 klo 03:03"]

Up

-ap

[/quote]

Vieläkö kaipaat lisävinkkejä kermaviilillesi, jonka viimeinen käyttöpäivä oli 26.7.2012?

Vierailija
15/20 |
27.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heh heh, onneksi olkoon! Tämä oli aika hyvä ja upposi myös hyvin! 

Vierailija
16/20 |
27.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika vaarallisesti elät. Kirjoita edes jäähyväisviesti ensin!

Vierailija
17/20 |
27.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.07.2012 klo 09:41"]MIKSI sitä pitäisi käyttää? Vaikka tuote ei olisikaan pilalla tai ei aiheuttaisi mitään syöjälle, niin ikävähän sitä on syödä tietäen, että kermaviili on mennyt vanhaksi, ja arvuutellen, mahtaako siitä tulla jotain oireita. En kyllä itse käyttäisi jo ihan mukavuusssyistä. Kermaviili on niin halpaakin, etten keksi mitään järkevää syytä käyttää vanhentunutta ruokaa.

[/quote]

Voi herranjumala. Ja aatelkaa kun ennen ei tuotteissa lukenut päiväyksiä, onkohan mitään voitu syödä.

Vierailija
18/20 |
27.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.07.2012 klo 09:41"]MIKSI sitä pitäisi käyttää? Vaikka tuote ei olisikaan pilalla tai ei aiheuttaisi mitään syöjälle, niin ikävähän sitä on syödä tietäen, että kermaviili on mennyt vanhaksi, ja arvuutellen, mahtaako siitä tulla jotain oireita. En kyllä itse käyttäisi jo ihan mukavuusssyistä. Kermaviili on niin halpaakin, etten keksi mitään järkevää syytä käyttää vanhentunutta ruokaa.

[/quote]

Voi herranjumala. Ja aatelkaa kun ennen ei tuotteissa lukenut päiväyksiä, onkohan mitään voitu syödä.

Vierailija
19/20 |
27.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

-ap

Vierailija
20/20 |
03.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päädyi tähän ketjuun tehtyäni rahkaa 5 päivää vanhoista jugurteista ja kermaviilistä banaanikin oli aivan pehmoinen ja toisessa päässä vähä hometta :P
Ei maussa mitään vikaa :D ;D Onneksi vessa on lähellä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme yksi