Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miehen kommentointi ja omat ongelmani. Pitkä selostus, mutta purin silti :(

Vierailija
27.07.2012 |

Minulla on huono itsetunto ja isoja ongelmia ulkonäköön liittyvien asioiden kanssa (sairastin anoreksian ensimmäisten yhteisten vuosiemme aikana jne. Olemme tutustuneet lukiossa toisiimme). Ja minua RAIVOSTUTTAA, kun mieheni kommentoi niin paljon ULKONÄKÖÄNI! Meille tässä asiassa huonosta it:stä kärsiville myös positiiviset kommentit ovat oikeastaan huonosta -> saavat tuntemaan minut riittämättömyyttä ja pelkäämään sitä, mitä tapahtuu jos saamme lapsen enkä enää näytäkään "näin hyvältä" jne. Ette varmasti ymmärrä te, joille ulkonäköön liittyvät asiat on balanssissa päänne sisällä.

Olen puhunut asiasta miehelleni: Olen kertonut hänelle, miten voimakkaasti noteeraan kaikki ulkonäköön liittyvät kommentit, myös toisista naisista ja ihmisistä yleensäkin letkautetut heitot / kommentit. Mieheni ymmärtää tämän tai ainakin keskustellessa jää tunne, että oikeasti käsittää, mistä kyse. Mutta ei tarvitse kuin 1h eteenpäin, niin kommentoi jotain taas: "Pidä hiuksia kiinni, niin sun niska näkyy. Tykkään siitä." tai "Älä laita noita kenkiä, ne ei pue sua." tms. tms.

Välillä mietin, MIKSI miehelleni kaikki ulkonäköön liittyvä on niin hirveän tärkeää että hänen täytyy kommentoida sitä jatkuvasti? ei siis vain minussa, vaan myös muissa ihmisissä: "Olipas se harmaantunut.", "Se oli kyllä hyvin säilynyt", "Vähän oli tullut vatsaa tolle" jne. aina kun olemme tavanneet harvoin kohtaamiamme tuttuja. Koska tiedän, miten tärkeää ulkonäkö on miehelleni, se ruokkii jo ennestään huonoa itsetuntoani. Entä jos minäkin rupsahdan? Entä jos lihon? jne.

Aloitin e-pillereiden syönnin ja sanoin miehelleni: "Nää lihottaa toisia. Huh, montakohan kiloa mä saan näistä?". Mies kommentoi: "No sä urheilet ne pois." Miten PALJON olisin tarvinnut kommenttia: EI SE HAITTAA!!! Ja kun objektiivisesti katsoen olen hoikka eli sinällään ei kyse mistään oikeasti lihavasta ihmisestä.

Kuten sanoin, ette ymmärrä,jotka ette tiedä mistä puhun. Itse koen, että olemme toisiamme "nakertavia" tässä asiassa: Lähtökohta on, että minulla on it-ongelmia liittyen ulkonäkööni. Nykyisin olen syömishäiriöstä sinänsä toipunut (anoreksiasta yli 10 v aikaa) niin että urheilisin kohtuuttomasti / laskisin kaloreitani tms, mutta ajatuksen tasolla kerran syömishäiriöinen on sitä ikuisesti jollain tavalla. Ja mieheni ruokkii tätä asiaa kiinnittämällä keskimääräistä enemmän huomiota ulkonäköseikkoihin -> riittämättömyyteni / epäilykseni omasta viehättävyydestäni pysyy pinnalla ja ruokkii itse itseään.

Tässä en voi muuttaa miestäni, enkä enempää juuri itseänikään :(

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
27.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raskasta sun kanssa on varmasti elää.

Vierailija
2/18 |
27.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mun mies sanoisi, että tykkää siitä, että mun niska näkyy, niin mä pitäisin sitä kehuna enkä arvosteluna. Ongelma lienee pikemminkin sinussa, ei miehesi kommentoinnissa. Oletko harkinnut terapiaa? On vähän nurinkurista odottaa, että ympäristö muuttuisi sinun sairautesi takia, kun asia pitäisi olla toisinpäin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
27.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja oikeastaan siltä, että todennäköisesti se, miltä hän itse ulospäin näyttää on hänelle tärkeää. En tietenkään voi olla varma, ja en tunne miestäsi.

Voi olla, että hän ei ymmärrä, että jotkut ihmiset eivät kiinnitä samoihin asioihin huomiota, ainakaan niin, että sanoisivat niistä ääneen.

Olen sitä mieltä, että ihmisten ulkonäköön liittyvät asiat eivät ole kovin m i e l e n k i i n t o i s i a puheenaiheita. Ehkä tosiaan olisi hyvä tiedostaa tuo puhekulttuuri ja päästä siitä eroon.

Ap, jos et ole käynyt terapiassa tai käynyt vain hyvin vähän, voisin kyllä suositella sitä.

Vierailija
4/18 |
27.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

sinulla voisi olla vielä tekemistä itsesi kanssa, jotta osaisit kuulla mitä toinen sinulle oikeasti sanoo. Ei mitä usot hänen tarkoittavan tai mitä hänen sinun mielestäsi olisi pitänyt sanoa. Äitini oli ihan samanlainen, oli tosi raskasta yrittää sanoa hänelle mitään, koska se omituisesti kääntyi hänen päässään ihan kokonaan. Loppujen lopuksi lakkasin kertomasta hänelle mitään.

Vierailija
5/18 |
27.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huh, olisipa ahdistavaa! Tai ehkä voin parin edellisen suhteen perusteella sanoa, että jotkut ovat tuollaisia. Nykyisessä suhteessani ei juurikaan puhuta ulkonäöstä ja toista kunnioitetaan tässä suhteessa. Minulla on hieman ylipainoa ( josta aion päästä eroon lapsirumban jälkeen) enkä ,ole kuullut koskaan mitään todella luokkaavaa mieheltäni. Elämässä on paljon muutakin.

Vierailija
6/18 |
27.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

aika normaalisti. Sinusta vaan tuntuu että mies kommentoi jotenkin paljon ja että ulkonäkö on tälle jotenkin erityisen tärkeää. Kyllä ihan normaali ihminen voi kommentoida jotain harmaantumista tms. Sä vaan huomaat ne ulkonäkökommentit paljon helpommin kun se ulkonäkö on sulle itsellesi ongelma, me muut sivuutetaan noi jutut välillä edes niitä huomaamatta. Tai voidaan jopa todeta että joo, onhan se harmaantunut ja että joo tolla toisella on tullut vatsaa.

Aika vaikea tilanne, kun miehen vissiin pitäis olla ihan hiljaa jottei pahoita sun mieltäs. Ja välillä pitäis sitten kuitenkin kommentoida jotta olisit tyytyväinen. Sen miehen pitäis aina kai kysyä ensin sulta että mikä kommentti kelpaa tänään vai pitääkö olla ihan hiljaa.

Vierailija
7/18 |
27.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei kukaan kommentoi kenenkään ulkonäköä.

Vierailija
8/18 |
27.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos toinen oli yliherkkä ulkonäköasioissa ja toinen möläyttelijä.

Vierailija
9/18 |
27.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä jos mies olisikin vastannut "ei se haittaa"? Olisit kai silti voinut kääntää asian niin, että hän valehtelee, koska ei halua loukata tai haluaa päästä pois tilanteesta helpolla? Miksi uskoisit, jos hän sanoisi "ei se haittaa", jos hän kerran normaalisti kiinnittää paljon huomiota ihmisten ulkonäköön?

Mielestäni nuo jutut, mitä mies sanoi sinusta, eivät liittyneet oikeastaan sinuun vaan tyyliisi. Hän kommentoi kampaustasi ja kenkiäsi, ei hiuksiasi tai vartaloasi. Siinä on se ero, että tyylistä ei tarvitse kauheasti ahdistua, kun sitä voi muuttaa vaikka koko ajan, jos haluaa. Niin ja itsekin varmasti tiedät, ettei kaikkia pue kaikenlaiset vaatteet ja sen lisäksi on vielä mielipide-eroja. Voi olla että jonkun mielestä näytät parhaimmalta hiukset auki tai ehkä itse tykkäät niistä kengistä eniten jne.

Vierailija
10/18 |
27.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kontrolloi sinua. määräilee miten pukeudut ja miten pidät hiuksesi. voi olla että ei osaa oikeasti rakastaa vaan on itsekin epävarma ja sen takia ripustautuu ulkoäköön, ehkä iso juttu hänellekin. ei kuulosta siis terveeltä tasa-arvoisleta suhteelta. enemmän narsisti-masokisti meiningiltä

Vierailija
11/18 |
28.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuollaisen kanssa ainakaan ala lapsia tekemään.

Katsele ympärillesi, josko löytäisit mukavamman miehen. Älä eroa vanhasta ennen kuin on uusi katsottuna, niin ei tarvitse olla yksin.

Pitäisi laissa määrätä, että jokaisen nuoren ihmisen pitäisi asua vähintään yksi vuosi ihan yksin, itsekseen. Siinä oppisi tuntemaan itsensä, huolehtimaan asioistaan ja elämään OMAA elämäänsä.

Tiedätkö, että on olemassa miehiä, myöskin naisia jotka eivät juuri toisten ulkonäöstä piittaa eiväkä sitä kommentoi?

Tekeekö miehesi tuota ihan kiusallaan, vai miksi?

Ja miten ihmeessä sinä olet tarttunut sellaisen miehen mukaan, joka käyttäytyy noin hankalasti?

Vierailija
12/18 |
28.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

miehesi on ulkonäkökeskeinen ja sinä kärsit siitä, ja sanot, että kumpikaan ei voi muuttua, niin onko sinun sitten pakko olla juuri tuon miehen kanssa?

Vierailija
13/18 |
28.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

syömishäiriösi vasta sen jälkeen kun olit alkanut seurustella miehesi kanssa?

Jos, niin oletko puhunut siitä terapeutin kanssa?

Vierailija
14/18 |
27.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun kukaan ei voi muuttua niin pattitilannehan se on. Tuskin erotakkaan haluat kun noin kirjoitat. Harmi ettei miehesi ymmärrä sinun ulkonäköpaineita.

Vierailija
15/18 |
27.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta ette ole sopivia toisillenne...

Ymmärrän kyllä liiankin hyvin, ja teistä kumpikaan ei ole väärässä, eikä sen puoleen oikeassakaan, pitäisi olla sopiva kumppani.

Vierailija
16/18 |
27.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsele ympärillesi, josko löytäisit mukavamman miehen. Älä eroa vanhasta ennen kuin on uusi katsottuna, niin ei tarvitse olla yksin.

Vierailija
17/18 |
27.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
18/18 |
27.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että voit pahoin, kun liian ulkonäkökeskeiseksi menee ja annat takaisin tarvittaessa. Onko mies itse täydellinen? Mikäli etsii vain nukkea itselleen, voi ostaa sellaisen kaupasta eikä olettaa että joku ihminen pukeutuu kuten hän haluaa, painaa mitä hän haluaa ja muistuta siitä, että nykyihanne ( mallit yms. ovat sairaan laihoja) on sairas ja itse et itseäsi uudelleen sairastuta ( ala laskemaan kaloreita ja urheilemaan liikaa). Jos olisin sinä, etsisin uuden miehen, tuollasilla huonompi ennuste kuin sinulla äläkä hanki lapsia ja siirrä ongelmaa eteenpäin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi seitsemän