Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tuli mieleen, että onks teillä joku syy, ettette hommaa lapselle Visa Electronia?

Vierailija
25.07.2012 |

siis ihan vilpittömällä mielellä kysyn, kun harvalla alakouluikäisellä tuntuu olevan.

Minusta on kätevää laittaa vkoraha tilille ja lapsi voi kortilla maksaa Tiimari- yms ostokset.

Kommentit (37)

Vierailija
1/37 |
25.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, jokainen taaplaa tavallaan.

Onko sulla joku erityinen syy, miksi et anna lapsellesi käteistä rahaa? Voisi kysyä myös niinpäin.

Vierailija
2/37 |
25.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ovat olleet siitä asti kun täyttivät 10v (alaikäraja Op:ssa). Tämä mahdollistaa etäkerjäyksen: lapsi tarvitsee rahaa ja olen töissä. Pystyn siirtämään töistä käsin lapsen tilille ja lapsi pääsee ostoksille. Kätevää:-)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/37 |
25.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, jokainen taaplaa tavallaan.

Onko sulla joku erityinen syy, miksi et anna lapsellesi käteistä rahaa? Voisi kysyä myös niinpäin.

ööö, miten sä reagoit noin vahvasti tiimariin?

Vierailija
4/37 |
25.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enkä edes tiennyt, että sen voi hankkia jo kymmenvuotiaalle.

Miten sen valvonta sujuu, onko tilinylitykset mahdollisia? Meinaan lompsasta näkee helposti, onko rahaa vai ei, mutta lapsi ei välttämättä ole kamalan tarkasti perillä, onko tilillä 4,50 tai 28,70.

Eli näkyykö kaupan kassassa, että tilillä ei ole koko summalle katetta, vai miten se menee?

Kysyn, koska itselläni ei ole koskaan ollut Visa Electronia.

Vierailija
5/37 |
25.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tarvitse kortteja. 15 v ja ylöspäin ja viimeistään kun on 16 pitää olla kortti.

Vierailija
6/37 |
25.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Electron toimii jotenkin niin, että aina maksun yhteydessä tarkastaa tilillä olevan summan. Eli miinukselle ei voi mennä. Kortinlukija ilmoittaa sitten vaan että "maksu hylätty" tms, jos ei rahat riitä.

Vierailija
7/37 |
25.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

alaikäiselle oman kortin, niin muistakaa ehdottomasti tutustua kunnolla sopimuksen ehtoihin!

Allekirjoituksen jälkeen on turha inistä.

Vierailija
8/37 |
25.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

näkee miten se lompakosta katoaa...

Itsekin käytän pääasiassa käteistä.

Vierailija
9/37 |
25.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

alaikäiselle oman kortin, niin muistakaa ehdottomasti tutustua kunnolla sopimuksen ehtoihin!

Allekirjoituksen jälkeen on turha inistä.

Vierailija
10/37 |
25.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enkä edes tiennyt, että sen voi hankkia jo kymmenvuotiaalle.

Miten sen valvonta sujuu, onko tilinylitykset mahdollisia? Meinaan lompsasta näkee helposti, onko rahaa vai ei, mutta lapsi ei välttämättä ole kamalan tarkasti perillä, onko tilillä 4,50 tai 28,70.

Eli näkyykö kaupan kassassa, että tilillä ei ole koko summalle katetta, vai miten se menee?

Kysyn, koska itselläni ei ole koskaan ollut Visa Electronia.

Tiliä ei voi ylittää. Electronilla voi ostaa vain sen verran kuin tilillä on katetta, jokainen ostos varmennetaan ja menee heti katevaraukseksi = samoja rahoja ei voi käyttää monesti. Jos eivät saa varmennettua, eivät myy. Siis täysin riskitön. Meillä vanhin on 16v ja hänellä ollut käytössään jo 6v, pikkusiskoilla vähemmän aikaa.

Tätä jouduin vääntämään rautalangasta työkaverilleni, joka kauhistui, että olen antanut lapselleni VISA-KORTIN. Luuli, että se on luottokortti ja tiedossa mahtavia laskuja.

Meillä on ko. kortteihin omat tilinsä ja tilille siirretään rahaa tarpeen mukaan. Lapset kyselevät välillä saldojaan esim. kesken ostosreissun, kun eivät muista paljollako ovat ostaneet. Op:lla on kätevä puhelinautomaatti, josta saan tarkistettua saldot vaikken olisikaan netin ääressä.

Luulen, että tämäkin asia on 10v kuluttua luonnollista arkipäivää, ihan kuten kännykät nyt. 10v sitten kauhisteltiin, että tarvitsevatko ekaluokkalaiset tosiaan kännykän. Nykyisin se on itsestäänselvyys.

Vierailija
11/37 |
25.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

"hui kauheeta miten pelottavaa, kannattaa pysyä kotona verhojen takana hiiren hiljaa"

Vierailija
12/37 |
25.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enkä edes tiennyt, että sen voi hankkia jo kymmenvuotiaalle. Miten sen valvonta sujuu, onko tilinylitykset mahdollisia? Meinaan lompsasta näkee helposti, onko rahaa vai ei, mutta lapsi ei välttämättä ole kamalan tarkasti perillä, onko tilillä 4,50 tai 28,70. Eli näkyykö kaupan kassassa, että tilillä ei ole koko summalle katetta, vai miten se menee? Kysyn, koska itselläni ei ole koskaan ollut Visa Electronia.

Tiliä ei voi ylittää. Electronilla voi ostaa vain sen verran kuin tilillä on katetta, jokainen ostos varmennetaan ja menee heti katevaraukseksi = samoja rahoja ei voi käyttää monesti. Jos eivät saa varmennettua, eivät myy. Siis täysin riskitön. Meillä vanhin on 16v ja hänellä ollut käytössään jo 6v, pikkusiskoilla vähemmän aikaa. Tätä jouduin vääntämään rautalangasta työkaverilleni, joka kauhistui, että olen antanut lapselleni VISA-KORTIN. Luuli, että se on luottokortti ja tiedossa mahtavia laskuja. Meillä on ko. kortteihin omat tilinsä ja tilille siirretään rahaa tarpeen mukaan. Lapset kyselevät välillä saldojaan esim. kesken ostosreissun, kun eivät muista paljollako ovat ostaneet. Op:lla on kätevä puhelinautomaatti, josta saan tarkistettua saldot vaikken olisikaan netin ääressä. Luulen, että tämäkin asia on 10v kuluttua luonnollista arkipäivää, ihan kuten kännykät nyt. 10v sitten kauhisteltiin, että tarvitsevatko ekaluokkalaiset tosiaan kännykän. Nykyisin se on itsestäänselvyys.

Olisi kätevää panna sinne viikkoraha, kun käteistä ei tahdo aina olla lompakossa. Ja korteilla lapsi joutuu kuitenkin isompana pelaamaan, oppisipa sen jo nyt.

-5-

Vierailija
13/37 |
25.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellastako haluat opettaa lapsellesi?

Vierailija
14/37 |
25.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

äidin lompakossa, senkö sinä haluat opettaa lapsellesi?

Mitä ihmeen väliä sillä on, mitä TEKNIIKKAA viikkorahojen maksamisessa käytetään? Olennaista on, että lapsi ymmärtää kaiken maksavan jotain ja sen, että saadakseen jotain on säästettävä, eikä kaikkeen ole varaa.

Tosin olen sitä mieltä, että aivan pienelle lapselle on helpompi opettaa hintojen ja rahojen suhdetta käteisellä, mutta esim. meillä kyse on jo 12-vuotiaasta, joka sen tietää jo.

-5-

Vierailija
15/37 |
25.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tämän halusin ihan siitä syystä, että olin tiennanut omaa rahaa pikkutöitä tekemällä ja lahjaksi saamalla.. Halusin, että rahat ovat paremmassa tallessa ja säästeliäällä ihmisellä kasvavat jopa korkoa. Eli halusin rahat tilille..

Mutta tuon ikäisenä tein myös itse omia hankintoja ja vaateostoksille vanhemmat antoivat rahat ja itse kävin sitten kaupassa..

Kätevintä ja turvallisinta on maksaa kortilla kuin antaa isoja summia käteistä mukana! Ei lapsi rahan arvoa pelkällä käteisellä maksamalla opi.. Se oppii sen tekemällä jotain saadakseen sen!!

Vierailija
16/37 |
25.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pankkitätikin kauhisteli mihin 7 v tarvii korttia. Mihin aikuinen sitä tarvii? Samoin lapsikin joka asioi kaupassa sitä tarvii. Tosin meillä on käytössä myös käteinen.

Eli tileille menee kuukausiraha isompia ostoksia varten ja käteen annetaan viikkoraha joka menee esim. herkkuihin.

Meillä on 4 lasta ja mä en tykkää että kotona lojuu rahaa isoja määriä, kun täällä ravaa aika paljon porukkaa. Enkä myös halua että lasten käyttörahat ovat vaikeasti saatavilla, joten visa electron on loistava!

Mä voin tasan tarkkaan seurata mihin ovat rahansa pistäneet omilla soolotunnuksillani.

Mä en ymmärrä näitä joiden on niin vaikeaa elää kehityksen mukana...

Vierailija
17/37 |
25.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Electronit jo muutaman vuoden. Kummasti ovat oppineet huolehtimaan tileistään ja korteistaan kun kassalla ei ole saanutkaan ostettua mitä haluaa kun tilillä ei ole rahaa ja kun kortti katosi, joutui odottamaan niin kauan että uusi kortti saapui ja maksamaan uuden kortin omalta tililtään.

Ehdottoman kätevää, emme luopuisi enää!

Vierailija
18/37 |
25.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja lisään viellä että oman kortin kauttahan vasta ne lapset tajuaakin että se raha ei tuu sinne tyhjästä! Eli se raha ei tuu ilmatteeks "seinästä" 8eikä myöskään äidin lompakosta).

Vierailija
19/37 |
25.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

järkevää ottaa vasta sitten, kun lapsi on tottunut käsittelemään käteistäkin. Käteisessä on se hyvä, että se on konkreettista, voi itse laskea, mihin on varaa, paljonko rahaa on ja mihin ne riittävät.

En tiedä sitä, kuinka lapsi voi tarkastaa tilinsä katteen, kun käytössä on electron ja laskea, mihin hänen rahansa riittävät. Huonoimmillaan lapsi alkaa tehdä electronin kanssa vain siten, että kokeilee, mihin kortilla oleva raha riittää, kun ei kuitenkaan näe, paljonko siellä on. Tällainen ei mielestäni opeta harkitsevaa rahankäyttöä, eikä sitä, että rahaa todella kuluu oikeasti.

Vierailija
20/37 |
25.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta electron onjärkevää ottaa vasta sitten, kun lapsi on tottunut käsittelemään käteistäkin. Käteisessä on se hyvä, että se on konkreettista, voi itse laskea, mihin on varaa, paljonko rahaa on ja mihin ne riittävät.

Ensin harjoitellaan konkreettisella tasolla. Meillä hankittiin visa electron 12-vuotiaalle. Veteli tilinsä aika nopeasti tyhjiin vaatteita ja muuta kivaa shoppaillessaan... Josko tuo olisi opettanut, että pienistä ostoksista kasvaa äkkiä iso potti ja satasella ei pitkälle pötkitä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä yksi