Kuinka paljon teidän 9-vuotiaat saa viikkorahaa? Entä muuta rahaa? Miten usein karkkia?
Meillä on jatkuvaa vääntöä aiheesta.
Meillä syödään ihan liikaa herkkuja, varmaan joka päivä jotain. Karkkipäiväksi on sovittu lauantai, mutta kyllä meillä muutenkin karkkia syödään.
Viikkorahaa annan 2 euroa, jos huone on siivottu sopimuksen mukaan. Jostain muista pikkuhommista kuten roskapussien viemisestä annan lisäksi 20 senttiä.
Jos lapset saavat joskus isomman summan rahaa, en anna käyttää kaikkea karkkiin, vaan osa pannaan säästöön tai ostetaan sillä leluja tai muuta mieleistä.
Itse ostan lapsille harvoin leluja. Kirjoja, piirustustarvikkeita ym. kyllä sen sijaan ostan useinkin. Leluja ja pleikkaripelejä tms. saa joulun ja syntymäpäivinä.
9-vuotias poika nurisee, että kavereilla on käytössä paljon enemmän rahaa, saavat syödä enemmän karkkia, saavat joka kauppareissuilla leluja jne.
Mitä mieltä olette meidän periaatteista/käytännöistä? Ollaanko me liian tiukkoja?
Kommentit (28)
saavat rahaa vain "tarpeeseen". Eli kun esittävät jonkun asian mitä haluavat/tarvitsevat annan siihen rahaa. Aika harvoin. Karkkia ehkä kerran viikossa, joskus pari kertaa joskus ei ollenkaan, miten nyt tajauvat itse sitä tai rahaa siihen pyytää.
Eivät itse muista pyytää viikkorahaa.
karkkipäivän karkit kerran viikossa ostavat vanhemmat. Kuukausirahaan kuuluu kullekin lapselle oma jatkuva kotityö: esim. tiskikoneen tyhjennys, roskien vienti.
Lisärahaa voivat tienata viikkosiivousessa. Maksan euron per työ esim mattojen tamppaus, imurointi, vessan pesu, peilien pesu.
Mielestäni on hyvä, että lapsilla on mahdollisuus työtä tekemällä tienata ja säästää - esim. nyt kesällä hankkivat paremmat vesipyssyt leikkeihinsä.
Ja lapsen ei tarvitse tehdä yhtään mitään, senkun pyytää. Eipä tuolla tavalla opi rahan arvoa. Lapsikin saa tyydytystä kun on hoitanut omat hommansa ja palkan saanut. Tietää että on ollut tärkeä perheelle ja osallistuu yhteisiin asioihin.
Ja kun itse säästää voi miettiä mikä on tärkeetä ja mikä turhaa. Nämä lapset jotka saavat koko ajan jotain tosta vaan eivät iloitse saamistaan asioista samalla tavalla.
Ja lapsen ei tarvitse tehdä yhtään mitään, senkun pyytää. Eipä tuolla tavalla opi rahan arvoa. Lapsikin saa tyydytystä kun on hoitanut omat hommansa ja palkan saanut. Tietää että on ollut tärkeä perheelle ja osallistuu yhteisiin asioihin.
Ja kun itse säästää voi miettiä mikä on tärkeetä ja mikä turhaa. Nämä lapset jotka saavat koko ajan jotain tosta vaan eivät iloitse saamistaan asioista samalla tavalla.
Meillä ei kotitöistä, oman huoneen siivouksesta yms makseta palkkaa, ne hommat kuuluvat itsestäänselvänä jokaiselle perheyksikössä asuvalle ikä-ja kehitystason huomioiden.
aivan älytön ja nurinkurinen ajatuskin maksaa siitä hyvästä, että vaikkapa tyhjentää astianpesukoneen, viikkaa pyykkejä, keraa lelunsa lattialta jne.
Ei tämä ole hotelli, tämä on meidän jokaisen koti ja kotihommat vain kuuluvat asiaan.-12-
Mä maksan tosin esim. saunan pesusta viitosen, koska se ei ole ihan "normihomma" :) Muista töistä ei sit mitään saakaan.
Hyvä hyvä! Kotitöistä ei kuulukaan maksaa!
Meillä ei kotitöistä, oman huoneen siivouksesta yms makseta palkkaa, ne hommat kuuluvat itsestäänselvänä jokaiselle perheyksikössä asuvalle ikä-ja kehitystason huomioiden.
aivan älytön ja nurinkurinen ajatuskin maksaa siitä hyvästä, että vaikkapa tyhjentää astianpesukoneen, viikkaa pyykkejä, keraa lelunsa lattialta jne.
Ei tämä ole hotelli, tämä on meidän jokaisen koti ja kotihommat vain kuuluvat asiaan.-12-
Mä maksan tosin esim. saunan pesusta viitosen, koska se ei ole ihan "normihomma" :) Muista töistä ei sit mitään saakaan.
Karkit ostan yleensä lauantaina ja lapset saavat ne sunnuntaina kirkon jälkeen. Se motivoi heitä osallistumaan jumalanpalvelukseen ja pyhäkouluun.
Lapsia on neljä.
Melkoisen ankeeta meininkiä teillä...
Meillä lapset saivat alaluokilla tarpeekseen uskontohöpötyksistä ja erottiin kirkosta -ovat siitä vieläkin oikein tyytyväisiä.
Minä en päässyt lapsena kirkkoon ja pyhäkouluun, mikä näin jälkikäteen harmittaa. Omat lapset ovat käyneet kanssamme pienestä asti ja lähtevät sinne yleensä mielellään. Siellä on paljon kavereita, joiden kanssa he ovat olleet kesäleirilläkin. Koulun uskonnonopetus voi tietysti olla ankeata, mutta me olemme sanoneet, että maksuttomasta kouluopetuksesta pitää olla kiitollinen ja että kaikista aineista voi olla hyötyä elämässä.
Mutta jos tarkoitit, että on ankeaa, kun on pienet viikkorahat ja että karkkia saa vain sunnuntaisin, niin sellaista ankeutta on meidän lasten nyt kestettävä. Saavathan he joka tapauksessa täyden ylöspidon ja pääsevät usein matkoillekin meidän kanssamme.
10.
En anna ostaa leluja kaupasta.