Jos pyytäisit teiniänne tekemään teille ruokaa...
..mitä tapahtuisi?
Meillä teini 17v osaa yhden ruokalajin: keittää nuudelia. Hän aina puhuu siitä ja kehuskelee, kuinka hyvää osaa keittää siitä. Viimeksi on keitellyt sitä joulukuussa omien sanojensa mukaan. No, viime viikolla jo sanottiin, että hän saa joku päivä sitten tehdä sitä koko porukalle. Ostettiin 5 pakettia nuudelia kaappiin.
Tänään mies sanoi, että mites iltaruoka. Totesin siihen, että on vähän nälkä. Teini ja pienempi myöntelivät että nälkä on. Mies sanoi teinille, että tekisitkös sinä nyt tänään niitä nuudeleita. Ja teini tekikin- itselleen ja isälleen! Mies ei sanonut mitään vaikka oli ihmeissään. Kysyi että haluaisikohan Noora (pienempi). Teini sanoi, ettei se tykkää oikein nuudeleista. Mies tarjosi minulle omasta annoksestaan puolet ja paistoi pienimmälle lettuja.
Kommentit (73)
Kysyisi että mitä haluan ruuaksi ja tekee sen mukaan. Onneksi tyttö on tehnyt 8 vanhasta ruokaa, niin tekee edelleen mielellään, vaikka teini onkin.
Viimeksi maustoi ja grillasi pihvit, oma tekoisia nugetteja on useasti, samoin kaalilaatikkoa.
Tän ei oo tarkotus kuulostaa itsekehumiselta, mutta tykkään ruuanlaitosta ja osaan oikeastaan tehdä melkein kaikkea. Mitään gurmet-ruokaa en ole vielä yrittänyt, mutta niin perus kotiruuat, kuin suolaiset ja makeat leivonnaiset, sekä kakut osaan tehdä itsenäisesti. Netistä löytyy ohjeita, jos tarvitsee. Kotsa 10.
Oon useinkin tehny ruuat kotona, etenkin nyt kun äiti on töissä ja minä ja sisarukset kesälomalla. Viimeks taisin tehdä spagetin jauhelihakastikkeella, ja tarkotuksena ois herätä nyt lauantaina viideltä tekemään karjalanpaistia, kun tulee sukua käymään päivemmällä :)
t. 16v
no paistaisi varmaan kananmunia tai tekisi kanakastiketta
[quote author="Vierailija" time="24.07.2012 klo 22:00"]
nyt 9 ja 11 vuotiaat ovat parisen kesää vuorotellen *tehneet* lounaat. (kun ovat keskenään, en mä niille eineksiä paljon ostele) Usein viikonloppuisinkin. paljon ovat myös mukana illallisen yms. laitossa. Vaadin heiltä kunnon aterian laittoa yläasteikäisenä. Hävettäis kirjoitella tuommoisia omasta lapsesta ja vielä lasta syyttävään sävyyn. Eivät kaikki ole kokki kolmosia, mutta perusasiat pitää osata ruuanlaitossakin tumpeloimmankin. Lapsuudenkodissa oli sama tahti ja ei ollenkaan hölmömpi tapa.
Huvittaa lukea näiden hyvien kasvattajien juttuja. "Kyllä meidän 4-vuotias tekee sitä ja tätä.."
Ootappa kun tulee nolla perään..
tai ykkönen eteen :)
nelikymppiseksi ei kannata odottaa, mutta 19 voi jo jotain laittaakin....
Meiän kohta 18v. tyttö tekee usein ruokaa ja käy kaupassa. Sujuu varmaan lähes mikä vaan pihvistä pannukakkuihin, ja yleensä tarjoutuu kokkaamaan. Samalla, kun tekee itselleen pyöräyttää myös muulle poppoolle ruokaa. ISO PEUKKU! Olen tosi ilahtuneena seurannut tätä, enkä pistä yhtään vastaan. Kakkuja on myös kova leipomaan ja panostaa täytteistä koristuksiin asti tosissaan, äiti moittii vain tarvikkeiden hintoja, vaikka yleensä omista rahoistaan erikoisuudet maksaakin. Ja jälkien siivoamisessa hieman parantamisen varaa vielä, mutta muuten peukutan tytön toimintaa. :-)
En kyllä ymmärrä miten uusavuttomiksi osa teistä lapsia kasvatatte.
Muutin omilleni 16 vuotiaana, ja kotonakin kyllä kokkasin jos nälkä tuli mutta nyt varsinkin teen itse ruokani, en todellakaan voisi syödä mitään einespitsoja ja hamppareita joka päivä.
Riisiä ja kermaista broilerikastiketta, wokattuja vihanneksia, jauhelihakastiketta, broilerikeittoa, nuudeliwokkia, makaronilaatikkoa, broilerilaatikkoa, kanasalaattia, munakkaita, ihan mitä tahansa.. Tuhansia eri varitaatioita löytyy netistä googlettamalla. Tietenkin tässä tulee myös se että opiskelijana en syö mitään gourmee-ruokaa tai paljon aikaa vievää mutta noi on niin helppoja että huhhuh!
Laittakaa teininne kokkaamaan!
13 vuotias rakastaa tehdä wokkia. Munakkaat onnistuu myös.
Meillä teini kysyisi, että mitä ruokaa. Ja laittaisi sitten sitä, mitä pyydän. Tietysti siis ihan tavisruokaa, ei mitään liekitettyä kanaa tms.
Meidän 17-v tyttö laittaisi varmaan nuudeleita, spaghettia tai hernekeittoa. 16-v poika ja 13-v tytär eivät osaa laittaa mitään.
Heh, vanha ketjuni on nostetu tänne :) . Aloituksen teini oli siis mieheni poika. Nykyään hän asuu yksin. Siskonsa kertoi, että ruoanlaitto on sitä, että poika hakee pizzan/ lämmittäävalmispizzan/ käy subissa/ keittää nuudelia/ syö leipiä. Pysyy hengissä kuitenkin.
ap
[quote author="Vierailija" time="09.07.2014 klo 21:51"]
Jos äiti sanoo että teeppä ruoka, ei siinä auta vätinät eikä kitinät. Auktoriteetin puutetta vanhemmilta jotka eivät saa lastaan tekemään mitään. Kun vanhemmat sanovat että pistä ruoka tulemaan, siihen vastataan että kyllä ja kysytään mitä on ruokana ja hommiin. Vätyksiä kasvatetaan kun kysytään että tekisitkö ruoan ja lapsi kyseenalaistaa vanhempiaan.
Pöyristyttävää tekstiä että jonkun teini kyseenalaistaisi vanhempiaan. Vaikka vanhemmat ovat päätöksen lapsen tekemisestä tehneet, se ei tarkoita, etteikö lapset tee töitä perheen eteen. Vanhemmat määräävät säännöt ja lapset noudattavat niitä niin kauan kuin sen katon alla asuvat.
Ruokana olisi meillä varmaan kanaa tai kalaa, siihen joko pastaa riisiä tai perunaa.
T. 17v tyttö joka on kasvatettu kunnioittamaan vanhempiaan.
[/quote]
Näin se varmaan menisi täydellisessä maailmassa. En oo pyytänyt syntyä on aika vahva kortti ja siihen ei oikein pysty sanomaan mitään vastaan. Kun olen kerran lapset halunnut niin onhan se myös totta. En voi itsekään hyvin jos lapsillani on paha mieli ja he eivät voi hyvin. Kaikkensa niiden puolesta on valmis tekemään.
[quote author="Vierailija" time="09.07.2014 klo 23:03"]Meiän kohta 18v. tyttö tekee usein ruokaa ja käy kaupassa. Sujuu varmaan lähes mikä vaan pihvistä pannukakkuihin, ja yleensä tarjoutuu kokkaamaan. Samalla, kun tekee itselleen pyöräyttää myös muulle poppoolle ruokaa. ISO PEUKKU! Olen tosi ilahtuneena seurannut tätä, enkä pistä yhtään vastaan. Kakkuja on myös kova leipomaan ja panostaa täytteistä koristuksiin asti tosissaan, äiti moittii vain tarvikkeiden hintoja, vaikka yleensä omista rahoistaan erikoisuudet maksaakin. Ja jälkien siivoamisessa hieman parantamisen varaa vielä, mutta muuten peukutan tytön toimintaa. :-)
[/quote]
Täh, 18 vuotias on jo aikuinen. Kyllähä tuon ikäsenä pitääkin osata laittaa ruokaa ja tehdä kotitaloustyöt ihan itsestäänselvyytenä. Kuka 18vuotias ei osaa siivota omia jälkiään ??
[quote author="Vierailija" time="10.07.2014 klo 15:40"]
[quote author="Vierailija" time="09.07.2014 klo 23:03"]Meiän kohta 18v. tyttö tekee usein ruokaa ja käy kaupassa. Sujuu varmaan lähes mikä vaan pihvistä pannukakkuihin, ja yleensä tarjoutuu kokkaamaan. Samalla, kun tekee itselleen pyöräyttää myös muulle poppoolle ruokaa. ISO PEUKKU! Olen tosi ilahtuneena seurannut tätä, enkä pistä yhtään vastaan. Kakkuja on myös kova leipomaan ja panostaa täytteistä koristuksiin asti tosissaan, äiti moittii vain tarvikkeiden hintoja, vaikka yleensä omista rahoistaan erikoisuudet maksaakin. Ja jälkien siivoamisessa hieman parantamisen varaa vielä, mutta muuten peukutan tytön toimintaa. :-)
[/quote]
Täh, 18 vuotias on jo aikuinen. Kyllähä tuon ikäsenä pitääkin osata laittaa ruokaa ja tehdä kotitaloustyöt ihan itsestäänselvyytenä. Kuka 18vuotias ei osaa siivota omia jälkiään ??
[/quote]
Ei meillä ainakaan osaa juuri tuon ikäinen. Vois se osata mutta ei löydy halua.
[quote author="Vierailija" time="10.07.2014 klo 15:12"][quote author="Vierailija" time="09.07.2014 klo 21:51"]
Jos äiti sanoo että teeppä ruoka, ei siinä auta vätinät eikä kitinät. Auktoriteetin puutetta vanhemmilta jotka eivät saa lastaan tekemään mitään. Kun vanhemmat sanovat että pistä ruoka tulemaan, siihen vastataan että kyllä ja kysytään mitä on ruokana ja hommiin. Vätyksiä kasvatetaan kun kysytään että tekisitkö ruoan ja lapsi kyseenalaistaa vanhempiaan.
Pöyristyttävää tekstiä että jonkun teini kyseenalaistaisi vanhempiaan. Vaikka vanhemmat ovat päätöksen lapsen tekemisestä tehneet, se ei tarkoita, etteikö lapset tee töitä perheen eteen. Vanhemmat määräävät säännöt ja lapset noudattavat niitä niin kauan kuin sen katon alla asuvat.
Ruokana olisi meillä varmaan kanaa tai kalaa, siihen joko pastaa riisiä tai perunaa.
T. 17v tyttö joka on kasvatettu kunnioittamaan vanhempiaan.
[/quote]
Näin se varmaan menisi täydellisessä maailmassa. En oo pyytänyt syntyä on aika vahva kortti ja siihen ei oikein pysty sanomaan mitään vastaan. Kun olen kerran lapset halunnut niin onhan se myös totta. En voi itsekään hyvin jos lapsillani on paha mieli ja he eivät voi hyvin. Kaikkensa niiden puolesta on valmis tekemään.
[/quote]
Lapset pitää opettaa kunnioittamaan vanhempiaan. Yhteiset kotityöt on kaikkien vastuulla. Voit sanoa lapsellesi että tervemenoa nuoriso-tai koulukotiin jos ei aijo osallistua perheen yhteiseen elämään. Ei koti ole hotelli jossa yks tekee ja muut ei ku eivät oo pyytäneet syntyä.
Minusta on surullista jos yli 14 vuotias ei osaa laittaa ruokaa. Itse olen pienestä asti ollut mukana keittiössä ja 16 vuotiaasta asunut omassa kämpässä. Raivostuttaa poikaystävä, jolle on kaikki tehty kotona valmiiksi eikä osaa laittaa mitään ruokaa, pestä pyykkiä tms. Jos olen pitempään pois kotoa niin hän mieluummin on nälissöän tai syö jotain sipsiä tms kun edes yrittää tehdä itse, koska on opetettu niin laiskaksi.
Mä ihan mielellään kyllä teen aina ruuan, koska tykkään kokata ja leipoa, ja jätän sit poikaystävälle muut hommat, nekin tekee vasta kun kunnolla konahdan..
[quote author="Vierailija" time="10.07.2014 klo 15:43"][quote author="Vierailija" time="10.07.2014 klo 15:40"]
[/quote]
[/quote]
Ei meillä ainakaan osaa juuri tuon ikäinen. Vois se osata mutta ei löydy halua.
[/quote]
Millaisen lusmuilijan sä oot kasvattanu? Taatusti sä teet kaiken valmiiksi AIKUISELLE lapsellesi..
Oma tyttö nyt ei ole lähellääkään teini-ikää mutta itse kun olin teini tein usein ruokaa lomilla yms. Isä kun tuli aina ruokatunnillaan kotiin syömään. Äiti jätti ohjeen pöydälle jos piti jotain uutta tehdä ja tarvikkeet oli yleensä kaapissa.
[quote author="Vierailija" time="24.07.2012 klo 22:00"]
nyt 9 ja 11 vuotiaat ovat parisen kesää vuorotellen *tehneet* lounaat. (kun ovat keskenään, en mä niille eineksiä paljon ostele) Usein viikonloppuisinkin. paljon ovat myös mukana illallisen yms. laitossa. Vaadin heiltä kunnon aterian laittoa yläasteikäisenä. Hävettäis kirjoitella tuommoisia omasta lapsesta ja vielä lasta syyttävään sävyyn. Eivät kaikki ole kokki kolmosia, mutta perusasiat pitää osata ruuanlaitossakin tumpeloimmankin. Lapsuudenkodissa oli sama tahti ja ei ollenkaan hölmömpi tapa.
Huvittaa lukea näiden hyvien kasvattajien juttuja. "Kyllä meidän 4-vuotias tekee sitä ja tätä.."
Ootappa kun tulee nolla perään..
Nolla perään...? Eli mitä siltä nelikymppiseltä sitten saa odottaa..? Nuudeleita?
Meillä olisi lasagnea, risottoa, makaronilaatikkoa, riisiä ja kanaa tai lohta ja perunaa. Osaa tehdä paljon muitakin, mutta noista tekee oikeasti ihan älyttömän hyviä.
Ellei lapsi osaa yli 13-vuotiaana tehdä itse ruokaa niin voi saatana. Itse (miehenä) opettelin noihin aikoihin kaikki mahdolliset ruoat valmistamaan. Eikö kokkaaminen ole yksi maailman tärkeimmistä perusasioista hallita? Syökää te vain nahkaa ja persereikää Mäkkäreissä.