Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos pyytäisit teiniänne tekemään teille ruokaa...

Vierailija
24.07.2012 |

..mitä tapahtuisi?

Meillä teini 17v osaa yhden ruokalajin: keittää nuudelia. Hän aina puhuu siitä ja kehuskelee, kuinka hyvää osaa keittää siitä. Viimeksi on keitellyt sitä joulukuussa omien sanojensa mukaan. No, viime viikolla jo sanottiin, että hän saa joku päivä sitten tehdä sitä koko porukalle. Ostettiin 5 pakettia nuudelia kaappiin.

Tänään mies sanoi, että mites iltaruoka. Totesin siihen, että on vähän nälkä. Teini ja pienempi myöntelivät että nälkä on. Mies sanoi teinille, että tekisitkös sinä nyt tänään niitä nuudeleita. Ja teini tekikin- itselleen ja isälleen! Mies ei sanonut mitään vaikka oli ihmeissään. Kysyi että haluaisikohan Noora (pienempi). Teini sanoi, ettei se tykkää oikein nuudeleista. Mies tarjosi minulle omasta annoksestaan puolet ja paistoi pienimmälle lettuja.

Kommentit (73)

Vierailija
21/73 |
28.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korkeintaan teini katsoisi minua ihan ihmeissään ja miettisi, mihin pitää soittaa, kun äiti sekoaa.

Meillä ei tehdä ruokaa.

Vierailija
22/73 |
28.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

17 vuotias tyttäreni saisi valita tekisi hän varmasti näitä:

- grillaisi pihvejä, makkaraa, maissia, sipulia, herkkusieniä tai kanaa...

- paistaisi jauhelihan ja tekisi kastikkeen.

- kanakastikkeen tai kala

- keiton, salaatin leipoisi ehkä sämpylöitäkin...

On oppinut ja saanut tehdä pienestä! Lihakeitto on ainoa jota hän ei tee.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/73 |
28.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä pidetään pompottamisena sitä, että pyydetään yhtä perheenjäsentä tekemään itsensä ja muiden hyväksi jotakin. Täh, ootteko ihan tosissanne??

Kotitalousope tuossa jo muistutti, että kaikki kakarat käyvät koulussa läpi keittiöhommia ja siis ainakin periaatteessa osaavat jo jotakin yläasteikäisinä.

Eipä enää ihmetytä, miksi iso osa nuorista ei kelpuuta mitään työtä, koska rahat ipadeihin, läppäreihin, matkoihin, muotivaatteisiin ym. kivaan irtoaa näköjään ihan vastikkeetta.....

Mutta tiedättekö, että tosiaan teette karhunpalveluksen niille kakaroillenne??? Miten ne koskaan oppivat ottamaan (työntekoon, kuten ruuanlaittoon, liittyviä) vaatimuksia vastaan, jos kotona kaikki pyynnöt luokitellaan automaattisesti pompotukseksi ja mitään ei siis teiniltä vaadita?

Vierailija
24/73 |
28.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja siihen on hankala vastata, että haluan pompottaa sinua ja siksi tätä pyydän. Meillä ei toimita niin, että yks kaks sanotaan toiselle, että tee minulle ruokaa.

11 ja 14 vuotiaiden äiti, kun pyydän, tarkoitukseni ei suinkaan ole mikään pompottaminen

ja josta on hyötyä vain minulle. En minä pyydä lasta siivoamaan huonettani tai pesemään autoanikaan. Eikä lapsi pyydä minua leipomaan nyt ja heti.

Meillä lapset eivät ole ilmaista työvoimaa.

Vierailija
25/73 |
28.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun esikoinen 18 vee osaa tehdä hyvin ruokaa, kun vaan viittii.

Vierailija
26/73 |
09.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
27/73 |
09.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tokaluokkalainen osaa keittää perunat.

12-17-vuotiaat laittavat pitsaa (kokonaan itse valmistettua), makaronilaatikkoa, lihamureketta, perunamuusia.

Poikia ovat kaikki.

Vierailija
28/73 |
09.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 11-vuotiaasta asti laittanut omat ruokani, äiti on kokannut siinä ajassa ehkä viitisentoista kertaa (olen nyt 16). En ole mikään superkokki, mutta kyllä nyt herrajumala keittokirjan avulla onnistuu mikä vaan, vaikka vähän fiinimpikin illallinen - ja niitäkin on tullut laitettua.

Vierailija
29/73 |
09.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sieltä varmaan meijän neiti 15 vee laittelis vaikka mitä! Tyttö on hurahtanut aasialaiseen kulttuuriin, joten jotain aasialaista olisi varmasti luvassa.

On mielestäni käsittämätöntä, että täällä sanotaan normaalia toimintaa pompottamiseksi. Tytär ei aluksi oikein innostunut ruuanlaitosta, mutta kun äiti lupasi ostaa ainekset ja tiskata niin johan alko pannu tirisemään! Meidän vanhempi tytär taas asuu jo poissa kotoa, joten koin että tyttö oli pakko opettaa, ettei söisi eineksiä kokoajan. Nyt kaksi vuotta yksin asuneena hän on opetellut leipomaan ja jopa koristelemaan leipomuksiaan. Joskus komentelu kannattaa kun nuorempi saataa lähettää kesken päivän viestin, että hän kokkaa tänään.

Lopettakaa se tiukkapipoisuus!

Vierailija
30/73 |
09.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaah, useimmiten se varmaan jankuttaisi ettei jaksa, viitsi tai ties mitä tekosyitä. Jos on sillä tuulella niin se tekisi ainoaa minkä osaa, makaronia ja paistettua jauhelihaa. Ja siitäkin neuvoisin tekemään yhdellä tavalla, ja isänsä toisella tavalla ja kaikki kolme huudamme, lopulta isä hiljenee kun sanon että tehkää sitten keskenänne, tähän ei mua tarvita jos ei mun neuvot kelpaa.

Ja sitten lopulta teemme niiden mun neuvojen mukaan. Pari kertaa on näin käynyt.

Katsotaan nyt seuraavan kerran josko teini jo tekisi sitten ilman ohjeita, ja mikä on lopputulos.

Vierailija
31/73 |
09.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä onnistuu. Seiskalla oli kotitaloutta(ei voinut ottaa kasilla ei ysillä koska oli painotettu koulu) ja kotona piti tehdä ruokia ja mun arvostella ja teki todella hyviä ruokia ja sai todistukseen 10. Lukiolaisena on joskus tehnyt ruokaa.

Vierailija
32/73 |
09.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.07.2012 klo 20:44"]

Korkeintaan teini katsoisi minua ihan ihmeissään ja miettisi, mihin pitää soittaa, kun äiti sekoaa.

Meillä ei tehdä ruokaa.

[/quote]

Toivottavasti minun lapseni ei koskaan päädy samaan asuntoon sinun lapsesi kanssa.

Meillä jokaisella teinillä oli muutama ruoka, joita tekivät ja itsestään selvää, että sitä tehtiin kaikille paitsi silloin, kun oli yksin kotona tai teki omaa ruokaa siksi, että ei kerta kaikkiaan voinut syödä sitä erikoista perinneruokaa, jota talossa oli tarjolla.

Meillä kun on ollut se periaate, että saa tehdä oman ruuan jos ei kelpaa se, mitä kokki on koko perheelle valmistanut. Siinähän ovat oppineet.

Yksi on saanut niin riistaa kuin kalaa keittiöön saakka ns. patavalmiina, mutta siihen se on sitten jäänytkin. Osaisi  kyllä, mutta on vielä tähän saakka luottanut enemmän äidin keittotaitoon.

Vierailija
33/73 |
09.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.07.2014 klo 21:31"]

Kyllä onnistuu. Seiskalla oli kotitaloutta(ei voinut ottaa kasilla ei ysillä koska oli painotettu koulu) ja kotona piti tehdä ruokia ja mun arvostella ja teki todella hyviä ruokia ja sai todistukseen 10. Lukiolaisena on joskus tehnyt ruokaa.

[/quote]kysymyksessä on poika

Vierailija
34/73 |
09.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poika 13 v laittaa erinomaisia ruokia, jos vain haluaa. Yhtenä päivänä sain evääksi pojan laittamia tortilloja. Jos hän saisi valita raaka-aineista lähtien koko aterian, siinä olisi ainakin hyvä verinen pihvi ja uuniperunat. Leipominen sujuu myös.

Meillä on ollut alusta lähtien selvää, että lapsi oppii kotona ruuan laittamisen ja kodin hoidon. Olen nuorena asunut opiskelija-asuntolassa, jossa opetin n 16 v kavereitani keittämään makaronia, kun kotona ei oltu mitään opetettu. Minun lapseni ei tarvitse syödä kylmää hernekeittoa suoraan purkista.

Vierailija
35/73 |
09.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

-tekisit sä ruokaa tänään?

-täh minkä takia?

-no jos sä kokeilisit?

-mitä mä sitten teen?

-saat ite päättää

-onks pakko käydä kaupassa?

-on kun ei muuten voi tehdä ruokaa

-en mä tiedä mitä mä ostan

-keksi ite. mä laitan sun tilille summan kuitista

-ei mun tilillä oo mitään

-miten se on mahdollista?

-en tiiä

-mitä me sitten tehdään?

-en tiiä

-kai mun on pakko sitten tuoda illalla taas jotain

-joo. oota mä sanon mun täytteet

-laita vittu viestillä mulle ne

-pepsi mukaan sitte

-vitut meillä on soda

-kaasut loppu ja mites pikkusystäri?

-kai mä tuon sitten sille samalla ja ainakin eilen oli vielä kaasua.

-joo no ei oo enää.

Paskat siellä mitkään kaasut olleet loppu tai tytön tili tyhjänä. Tää on tätä jokapäiväistä elämää...

Vierailija
36/73 |
10.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa a. Viimeksi, kun oli teinin (16v) kokkausvuoro tuo keitti uusia perunoita, grillasi nautaa, lisäsi punaviinikastikkeeseensa metsäsieni ja teki salaatin. Jälkkärinä oli juustokakkua. 

Vierailija
37/73 |
10.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä aletaan olla jo teini-iän ylärajoilla ja toinen ohi, eikä asu edes kotona mutta vastaan silti, mitä meillä tehtiin: Isompi tekisi uunissa pakastepussista ranskalaiset ja ostaisi kaupasta nakkeja tai lihapullia. Nuorempi taas saattaisi paistaa pihvit ja keittää riisiä. Salaattia ei kumpikaan viitsi tehdä, vaan syövät mieluummin vihannekset erikseen palasina. Perunat osaa kumpikin keittää, mutta eivät viitsi. 

Vierailija
38/73 |
10.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei edes ole teiniä vielä... Meidän 12-vuotias poika luultavimmin tekisi päivälliseksi pastaa bolognese-kastikkeella ja fetasalaattia, molemmat pojan lemppareita. Tai sitten grillaisi pihvejä salaatin kaveriksi.Tai paistaisi uunissa kanankoipia ja keittäisi riisiä. Osaa myös tehdä kanakeittoa sekä valmistaa ruokaa erilaisista valmisaineksista (mm. Macaroni&Cheese). Hallitsee munien paistamisen ja lämpimien voileipien teon. Jälkkäriksi saataisiin varmaan köyhiä ritareita tai pirtelöä. Näiden kaikkien valmistuksen hallitsee siis niin itsenäisesti että tarvittaessa osaa hankkia tarvikkeet kaupasta sekä valmistaa ruuan.

Pojalta sujuu kyllä kokkaaminen muutenkin, kunhan minä hankin tarvikkeet ja annan lyhyen opastuksen siitä mitä pitää tehdä. Makaronilaatikkoa osaa tehdä ihan reseptin avulla.

9-vuotias pikkusisko osaa paistaa lettuja sekä tehdä lämpimiä voileipiä ja pirtelöä. Kovasti häntäkin tuntuu ruuanlaitto kiinnostavan, joten eiköhän meillä ole kohta kaksi pikkukokkia.

Vierailija
39/73 |
09.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos äiti sanoo että teeppä ruoka, ei siinä auta vätinät eikä kitinät. Auktoriteetin puutetta vanhemmilta jotka eivät saa lastaan tekemään mitään. Kun vanhemmat sanovat että pistä ruoka tulemaan, siihen vastataan että kyllä ja kysytään mitä on ruokana ja hommiin. Vätyksiä kasvatetaan kun kysytään että tekisitkö ruoan ja lapsi kyseenalaistaa vanhempiaan.

Pöyristyttävää tekstiä että jonkun teini kyseenalaistaisi vanhempiaan. Vaikka vanhemmat ovat päätöksen lapsen tekemisestä tehneet, se ei tarkoita, etteikö lapset tee töitä perheen eteen. Vanhemmat määräävät säännöt ja lapset noudattavat niitä niin kauan kuin sen katon alla asuvat.

Ruokana olisi meillä varmaan kanaa tai kalaa, siihen joko pastaa riisiä tai perunaa.

T. 17v tyttö joka on kasvatettu kunnioittamaan vanhempiaan.

Vierailija
40/73 |
10.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun kullanmurut osaa ja tekee ja osallistuu kotihommiin - kunhan ei tartte olla keittiössä. Ihan mun moka, tykkään itse tehdä ruokaa, varsinkin rauhassa. Oon siis ominut marttyyrinä itselleni kokkailut.

Nyt sit havahduin, että enhän mä voi laittaa maailmalle nuoria, jotka ei osaa ku nuudelit keittää ja oon ottanut ne mukaan hommiin. Kovin luontevasti ei lähe ateriat, mutta luulen, että jos kysyisin aloituksen mukaisesti, saisimme jauhelihakastiketta ja pastaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi seitsemän