työmarkkinatuki 31,36 e/pv ilman korotuksia, minimiäitiyspäiväraha 22,96e/pv
onko reilua? jos ei olisikaan äitiyspäivärahalla vaan ottaisikin lapsen synnyttyä työmarkkinatukea, saisi jopa siitä lapsesta siihen korotuksen eli
yhdestä lapsesta 5,06 e/pv,
kahdesta lapsesta yhteensä 7,43 e/pv ja
kolmesta tai sitä useammasta lapsesta yhteensä 9,58 e/pv.
onko järkeä?
Kommentit (41)
onko reilua? jos ei olisikaan äitiyspäivärahalla vaan ottaisikin lapsen synnyttyä työmarkkinatukea, saisi jopa siitä lapsesta siihen korotuksen eli
yhdestä lapsesta 5,06 e/pv,
kahdesta lapsesta yhteensä 7,43 e/pv ja
kolmesta tai sitä useammasta lapsesta yhteensä 9,58 e/pv.onko järkeä?
maailman pitäisi olla reilu. Jos tekisit työtä, äitiyspäivärahasikin olisi suurempi. Siksi kannattaakin miettiä, makoileeko kotona ja haukkuu palstalla työpaikkoja paskaduuneiksi vai meneekö työhön.
ei ole mitään takuita siitä että tulot olisi riittävän isot muuhun kuin äitiyspäivärahan minimiin.
ap, joka on äitiyslomalla vakityöstään
On velvollinen menemään töihin tai osallistumaan koulutuksiin. Ei nämä ole vaihtoehtoisia
jos jää työttömäksi niin silloin saa työmarkkinatukea
jos on työmarkkinatuella on velvollinen menemään töihin tai osallistumaan koulutuksiin. Ei nämä ole vaihtoehtoisia
Mihinkäs sen vauvan ja muut lapset laitat jos tulee kutsu töihin? Ja jos et mene, vaikka olet ilmoittautunut työmarkkinoiden käytettäväksi, niin karenssihan siitä tulee. Siinä vaiheessa on turha selittää lapsista.
työmarkkinatukea, vaikka olisi ilmoittautunut työttömäksi.
Ja nykyään jos on ollut työttömänä ennen äitiyslomaa, niin äitiyspäiväraha on työmarkkinatuen suuruinen, tosin jos on saanut lapsikorotuksia,niin niitä ei huomioida äippärahassa.
ei ole mitään takuita siitä että tulot olisi riittävän isot muuhun kuin äitiyspäivärahan minimiin. ap, joka on äitiyslomalla vakityöstään
niin ethän sä silloin voi ilmoittautua työttömäksi.
ei ole mitään takuita siitä että tulot olisi riittävän isot muuhun kuin äitiyspäivärahan minimiin.
ap, joka on äitiyslomalla vakityöstään
sanoutua siitä irti ennenkuin voit ilmoittautua työttömäksi. Jos irtisanoudut itse, tulee tosin ensin karenssi.
Ja nykyään jos on ollut työttömänä ennen äitiyslomaa, niin äitiyspäiväraha on työmarkkinatuen suuruinen, tosin jos on saanut lapsikorotuksia,niin niitä ei huomioida äippärahassa.
sehän on reilua, kaikille työttömille! Mun mielestä minimirahaa pitäisi nostaa tai tulorajoja alentaa, ei ole reilua tippua noin pienille tuloille, mun bruttotulot tippuu aika tasan 50% äitiyslomalle jäädessä.
ja se joka sanoi ettei työttömyys ole valinta, niin aika monelle tuntuu kyllä olevan. minä kai kuulun niihin harvoihin jotka jaksaa edes jotain paskahommaa tehdä tienatakseen itse, ja palkka onkin sen mukainen=paska.
ja siis toki jos nyt ilmoittautuisin työttömäksi työnhakijaksi niin kävisin niillä päivän kursseilla, ei ongelmaa. moni työtön muuten ei käy koskaan niillä, kun on niin suppeat työnhakuvalikoimat heillä eli käytännössä vain oma ala. silloin ei tuu työhönosoituksia eikä karensseja, kun omalla alalla ei töitä ole tarjolla.
tiedän kokemuksesta.
ap
Ja nykyään jos on ollut työttömänä ennen äitiyslomaa, niin äitiyspäiväraha on työmarkkinatuen suuruinen, tosin jos on saanut lapsikorotuksia,niin niitä ei huomioida äippärahassa.sehän on reilua, kaikille työttömille! Mun mielestä minimirahaa pitäisi nostaa tai tulorajoja alentaa, ei ole reilua tippua noin pienille tuloille, mun bruttotulot tippuu aika tasan 50% äitiyslomalle jäädessä.
ja se joka sanoi ettei työttömyys ole valinta, niin aika monelle tuntuu kyllä olevan. minä kai kuulun niihin harvoihin jotka jaksaa edes jotain paskahommaa tehdä tienatakseen itse, ja palkka onkin sen mukainen=paska.
ja siis toki jos nyt ilmoittautuisin työttömäksi työnhakijaksi niin kävisin niillä päivän kursseilla, ei ongelmaa. moni työtön muuten ei käy koskaan niillä, kun on niin suppeat työnhakuvalikoimat heillä eli käytännössä vain oma ala. silloin ei tuu työhönosoituksia eikä karensseja, kun omalla alalla ei töitä ole tarjolla.
tiedän kokemuksesta.
ap
Sekä äitiys että usein myös huonosti palkatut työt ovat ihan omia valintoja. Ei yhteiskunnan kuulu niiden seurauksia kustantaa. Jos ei tee työtä, niin minimituet riittävät. Työtätekeville ansioiden mukaan. Turha kitistä ja valittaa, rupea sinäkin säästämään etukäteen. Ei se ole vaikeaa. Jätät vain kaljat ja tupakat ja merkkivaatteet ostamatta.
niin sulla on kaksi vaihtoehtoa: 1) alat säästää äitiyslomaa varten tai 2) et tee lapsia.
Reiluudella ei ole asian kanssa mitään tekemistä. Olisiko se reilua sitten, että jotkut muut joutuisivat vähistä rahoistaan maksamaan sinulle enemmän sillä verorahoistahan sunkin äitiysrahat kustannetaan.
Ja nykyään jos on ollut työttömänä ennen äitiyslomaa, niin äitiyspäiväraha on työmarkkinatuen suuruinen, tosin jos on saanut lapsikorotuksia,niin niitä ei huomioida äippärahassa.sehän on reilua, kaikille työttömille! Mun mielestä minimirahaa pitäisi nostaa tai tulorajoja alentaa, ei ole reilua tippua noin pienille tuloille, mun bruttotulot tippuu aika tasan 50% äitiyslomalle jäädessä.
tiedän kokemuksesta.
ap
Sekä äitiys että usein myös huonosti palkatut työt ovat ihan omia valintoja. Ei yhteiskunnan kuulu niiden seurauksia kustantaa. Jos ei tee työtä, niin minimituet riittävät. Työtätekeville ansioiden mukaan. Turha kitistä ja valittaa, rupea sinäkin säästämään etukäteen. Ei se ole vaikeaa. Jätät vain kaljat ja tupakat ja merkkivaatteet ostamatta.
jotkut palkat on oikeasti paskoja vaikka eläisi kuin kunnollisesti tahansa. mun palkalla tulee just ja just toimeen, ei tartte sossun etuuksia muttei jää mitään säästöönkään.
en mä silti sen takia jätä lapsia tekemättä että oon huonosti palkatussa työssä, niin rahan orja en sentään ole :)
että ko. asetelma on täysin ok; työttömälle on hyvä maksaa vähän enemmän kuin äitiyslomalaiselle, jonka äitiyslomaa edeltävät tulot (oli ne mitä tuloja tahansa) on kelan mittakaavalla liian pienet.
asia selvä, kunhan vain itse koin tilanteen hieman hämääväksi, että mihin tää yhteiskunta haluaa kansaa kannustaa. huomaan että työttömäksi, ei matalapalkka-alalle. ja siksi saattaa ollakin että minäkin jätän paskaduunini filippiiniläisille tai espanjalaisille kiertoon ja jään työttömien etuuksille jatkossa, eihän tosta paskaduunista ainakaan vastaavaa hyötyä ole tähän mennessä ollut. samat rahathan nostelee sossustakin helposti.
ap
sen mukaan mitä tällä palstalla sanotaan???? Onko sulla kaikki yläpäässä kunnossa, pistää vähän epäilemään että olet nuori tai sitten sulla on huono itsetunto.
sen mukaan mitä tällä palstalla sanotaan???? Onko sulla kaikki yläpäässä kunnossa, pistää vähän epäilemään että olet nuori tai sitten sulla on huono itsetunto.
en tietenkään tee, enhän silloin olisi paskaduunissakaan, tai paskaduunista jäänyt varsinkaan äitiyslomalle? älä pelkää, mä oon tähän mennessäkin tehnyt päätökset sen mukaan mikä tuntuu parhaimmalta itestä, meinasin jatkaa samoilla linjoilla.
paremmalta valinnalta tuntuis myös se, etten ehkä palaakaan paskaduuniini jossain vaiheessa, vaan pidän elintasoni samana mutta jatkan kotonaoloa sen karenssin jälkeen, eli irtisanoudun ja nostan "palkkani" jatkossa työkkäristä. tai kelasta, whatever. olen minäkin sinne veroni maksanut.
hullu töitä tekee, fiksu pääsee helpommalla vai miten se meni. en ihmettele sitä suomalaista sananlaskua enää ollenkaan :D
en tietenkään tee, enhän silloin olisi paskaduunissakaan, tai paskaduunista jäänyt varsinkaan äitiyslomalle? älä pelkää, mä oon tähän mennessäkin tehnyt päätökset sen mukaan mikä tuntuu parhaimmalta itestä, meinasin jatkaa samoilla linjoilla.
paremmalta valinnalta tuntuis myös se, etten ehkä palaakaan paskaduuniini jossain vaiheessa, vaan pidän elintasoni samana mutta jatkan kotonaoloa sen karenssin jälkeen, eli irtisanoudun ja nostan "palkkani" jatkossa työkkäristä. tai kelasta, whatever. olen minäkin sinne veroni maksanut.
hullu töitä tekee, fiksu pääsee helpommalla vai miten se meni. en ihmettele sitä suomalaista sananlaskua enää ollenkaan :D
työttömyyskassaan, olet oikeutettu ansiosidonnaiseen työttömyyspäivärahaan joka on pienelläkin palkalla suurempi kuin työmarkkinatuki.
teillä ei ole siihen varaa!
Kreikkalaisten ja nyt espanjalaistenkin elättäminen alkaa jo olla meille haasteellista.
Pitääkö teidämkin kulutusjuhlat vielä kustantaa?
teillä ei ole siihen varaa!
Kreikkalaisten ja nyt espanjalaistenkin elättäminen alkaa jo olla meille haasteellista.
Pitääkö teidämkin kulutusjuhlat vielä kustantaa?
ap
isompi summa tietenkin enemmän!